Jump to content

Nybörjarguide/frågor och svar

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

Hej och välkommen hit.

Denna tråd är speciellt tillägnad till de nya på forumet. Det är ungefär som en guide till forumet och hur man klarar sig här.

Här finns svaren på en del frågor som dyker upp på forumet titt som tätt. Forumet har även en FAQ (på engelska) där andra vanliga frågor finns besvarade, t.ex. om hur forumkoderna används, hur man lägger till en signatur eller avatar m.m. Här hittar ni den:

http://www.filmsnack.se/index.php?s=...525cc9&act=Help

Så du vill bli en välskrivande medlem? Vill du undvika att bli kallad för ny?

Vill du få de andra på forumet att läsa dina trådar och respektera dig?

Då gör du bra i att läsa den här tråden som start för ditt kommande ”forumliv” :)

Här kommer några viktiga saker som du bör ha i ditt huvud när du börjar på forumet.

Vad är det första jag ska göra på forumet, som en ny medlem?

Bra fråga! Det första du borde göra är att vänta. Du hörde rätt. Vänta.

Det kan vara lite jobbigt, men det är värt försöket om du ska bli en bra medlem.

Jag vet att du säkert har massor med idéer som du vill berätta för de andra på forumet, men det är alltid bäst att anpassa dig till forumet lite. Det jag menar är att du ska titta runt lite på forumet och försöka att se hur de andra medlemmarna skriver och hur det fungerar på forumet. Gör du det här så kommer du att undvika särskilda ”misstag” som kan hända när man är ny på ett forum.

Jag har en utmärkt idé om ett ämne. Kan jag starta en ny tråd?

Det är vad det här forumet är till för, men du borde göra några saker innan du är säker att du kan posta tråden.

Börja helst med att söka efter det ämnet som du tänkte prata om, för att se om det redan finns ett sådant ämne. Vi vill ju inte ha två trådar om samma ämne.

[EDIT]När man startar en tråd om ett nytt ämne, så är det trevligt om man även skriver vad man själv har för åsikter i ämnet som ska diskuteras. Inte bara "Skriv vad ni tycker om svenska skådespelare här." Det är bra om du själv skriver något också, så att man vet lite vad du tycker om ämnet.[/EDIT] *

Du kan söka på två olika sätt.

Antingen så letar du bland sidorna i den avdelning som du vill posta din tråd i, eller så använder du sökfunktionen och säker på det ämnet som du hade tänkt skriva. Sökfunktionen hittar du här: http://www.filmsnack.se/forum/index.php?s=...&act=Search&f=5

Vad är spam och vem är en spammare?

Meningslösa, ovidkommande och/eller off-topic inlägg, att starta flera likadana trådar eller posta flera gånger på rad. Inget vi vill ha på forumet.

Innan du postar en ny tråd, kolla igenom forumet så att det ämne du vill ta upp inte redan diskuteras. Eftersom det är mycket aktivitet på forumet kan dagsfärska diskussioner snabbt hamna på sida 2, vilket innebär att du bör kolla även där.

En spammare är en sådan person som utför dessa saker och vi vill helst undvika sådana så mycket som möjligt.

Spam kan också räknas till att man skriver flera inlägg på rad vid samma tillfälle. Det går bra att göra det efter ett par timmar så att man ser att du har skrivit igen, men inte vid samma tillfälle. Om du har glömt något i ditt inlägg så finns det en lite ändra-knapp högst upp i högra hörnet av din inläggsruta. Trycker du på den så kan du lägga till glömda saker.

Varför blev min tråd låst?

En administrator eller mod kan låsa en tråd om den anses olämplig eller onödig. Oftast skriver personen som låste tråden en kort förklaring, men om något är oklart är det bara att skicka ett privat meddelande till personen i fråga.

En administrator (eller admin) är den personen som helt enkelt styr detta forum. Han bestämmer över allt. Och mannen bakom titeln är Peo

En moderator är en person som ligger snäppet under administrator. Han kan låsa trådar m.m. så han har ganska stor makt, han med. Den enda moderator hittills är Peo som också är administrator, som sagt.

Vad är Spoilers?

Spoilers kan vara t.ex. att du berättar för någon om en sak som kommer att hända i en film som inte har kommit ut än eller som någon inte ha sett. Det kan vara förstörelse av hela filmen för någon eller bara kul för en annan. Därför bör du skriva SPOILER VARNING i en tråd eller inlägg som innehåller sådana. Kom ihåg det så att du inte förstör för en annan medlem på forumet.

Ni kan skriva en SPOILER genom att använda e speciell färg uppe bland taggarna (högst upp när ni skriver ett inlägg) Det står spoiler som färgnamn.

Ett exempel:

SPOILER

Så här ser en spoiler ut

END OF SPOILER

Ni avslutar med att skriva [/ color] för att få bort spoilerfärgen.

Som ni ser så måste man markera texten för att kunna läsa det. Det förhindrar att man råkar läsa slutet på en film som man gärna vill se.

Återigen välkommen till forumet och tack för att ha läst det här lilla introt.

Jag hoppas att du har fått tillräckligt mycket information om forumet. Tycker du att någonting saknas så kan ni skriva här. Även om ni har någon speciell fråga om forumet så går det bra att skriva den här med.

EDIT: Och glöm för guds skull inte att vara trevliga och allmännt snälla mot andra forumiter. Behandla andra som ni själva vill bli behandlade. Och jag vet att alla vill bli behandlade på att bra sätt.

Lycka till på forumet och ha det trevligt!

P.S

Det här brukar vara en tråd som en moderator brukar skriva, men jag fick tillåtelse av Peo att göra den. Så säg till om ni tycker att det skulle vara störande.

* Tack Jojje för tillägget.

• 4 months later...
  • Svar 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar
till greenleafs excellenta nybörjarguide kan jag tillägga att du ska passa dig för att vara taskig mot nån forumist, eller folk i allmänhet, för då kommer *a n n a* och tar dig! (notera ironin, tack...)(fast det är ganska sant)

Läste nyss detta i Säg något snällt-tråden så jag bestämde mig för att skriva in det i min guide. Det är trots allt väldigt viktigt att ha med.

Editerade in det här:

EDIT: Och glöm för guds skull inte att vara trevliga och allmännt snälla mot andra forumiter. Behandla andra som ni själva vill bli behandlade. Och jag vet att alla vill bli behandlade på att bra sätt.

För annars kommer * a n n a * och tar er :)

• Filmstar
Ja, om du vill så kan jag ta bort det.

Det låter jhu nästan som om att jag är forumets lilla pitbull...

Det kan iofs stå kvar, men jag kan tillägga här istället att jag inte är en pitbull, hellre då en Jack Russel... :P

Ok, jag ändrade det så att det blev mer positivt. Annars kan jag lägga till att du är den snälla Jack Russeln Anna :P

• 1 year later...
Hej och välkommen hit.

Denna tråd är speciellt tillägnad till de nya på forumet. Det är ungefär som en guide till forumet och hur man klarar sig här.

.......Här kommer några viktiga saker som du bör ha i ditt huvud när du börjar på forumet.

Jag har en utmärkt idé om ett ämne. Kan jag starta en ny tråd?

Kanske dags att ta upp detta igen nu när vi har fått så många nya medlemmar

En liten nybörjar-manual Click Me!

(Flash-film....ni får vänta lite medan den "laddar")

Personligen tycker jag också det vore kul om ni nya också gick in på Kontrollpanelen och la in lite personliga uppgifter om er själv och era intressen :D

Ni behöver ju inte lämna ut era riktiga namn eller mail-adresser.

:lol: Jag vet inte om jag ska svara.

Ok, nu förstår jag varför du :lol: efter att jag läst OTGs klargörande inlägg :)

Trot eller ej, men jag har aldrig chattat

Ska ha skrivit klart ett arbete på 5 sidor tills ikväll och har bara orka skriva en än så länge, så det känns som en förlora/förlora-situation.

Var inte ledsen, du kommer att träffa nån på riktigt.

Greanleaf och jag har kommit på en helt briljant idé här på forumet!

Vi ska starta en bio.nu-Date-Line baserat på allas våra HOROSKOP.

Vi kommer att lägga upp en strikt vetenskapligt baserad ENKÄT där alla medlemmar först fyller i sina stjärntecken och därefter får svara på frågor som: bra och dåliga person-egenskaper,talanger, fritidsintressen, favoritfilmer,böcker,sporter eller inte,kultursfären,historisk bakgrund, religiös tro alt. otro,utseende etc. Kort sagt ALLT !

Sen använder Greanleaf sig av sina statistiska kunskaper inför utvärderingen,vi matchar gemensamt ihop lämpliga tecken baserat på Solen,Venus,Mars och Ascendenten och slutligen så sammanför vi lämpliga äktenskaps-kandidater.

Vi kommer att minska antalet skillsmässor markant och framförallt så slipper du och din maka pinsamma scener på Buylando då ni inte kan enas om ni ska hyra Titanic eller The Texas Chainsaw Massacre.

:up::up::up:

Ändrad av La Diva

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...