Jump to content

Oscarsgalan 2011


Plox

Rekommenderade inlägg

Ett filmklipp kring de nominerade filmerna i makeup-kategorin

 

Intressant med fokus på de mindre kategorierna och en förklaring kring hur man jobbar med olika tillvägagångsätt för olika typer av filmer. Hade förövrigt ingen aning om att Gustaf Skarsgård hade en sådan betydande roll i filmen The Way Back, om man enbart utgår från klipp från filmen.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

I bästa film-kategorin har jag Winter's Bone och The Kids Are All Right kvar sett se. Är dock inte särskilt peppad på den sistnämnda. Samtliga nominerade jag har sett är dessa:

 

Toy Story 3 8/10

True Grit 8/10

Black Swan 8/10

Inception 8/10

127 Hours 8/10

The King's Speech 7/10

The Social Network 7/10

Iron Man 2 6/10

The Fighter 6/10

Alice in Wonderland 4/10

The Wolfman 4/10

 

Känns som att jag kan vara för snål med betygen till True Grit och Toy Story 3. Det är möjligt att de förvandlas till nior vid en andra titt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett:

Draktränaren 3/5

Toy Story 3 4/5

Winter's Bone 3+/5

The Social Network 4/5

The Kids Are All Right 3/5

The King's Speech 4/5

Alice i Underlandet 2-/5

Inception 4/5

Hämnden 3/5

The Town 3/5

 

Har en hel del kvar att beta av. Lite synd att Shutter Island och The Ghost Writer lyser med sin frånvaro i galan. Och var är Chloe Moretz birollsnominering för Kick-Ass? :)

Link to comment
Share on other sites

Har sett:

Black Swan (8)

Toy Story 3 (8)

The Social Network (8)

Inception (8)

The King's Speech (8)

The Fighter (8)

Exit Trough the Gift Shop (7)

Inside Job (7)

127 Hours (7)

Animal Kingdom (6)

Iron Man 2 (6)

Harry Potter and the Deathly Hallows (6)

Alice in Wonderland (4)

 

Ska försöka se före galan:

 

Måsten:

The Kids Are All Right

Winter's Bone

 

Övriga:

True Grit (vill se på bio men har inte råd)

Blue Valentine

Another Year

The Town

Rabbit Hole

Buitiful

Hämnden

Dogtooth

How To Train Your Dragon

Salt

Barney's Version

Link to comment
Share on other sites

#5

 

Christopher Nolan stjäl från Don Rosa. Borde vara nominerad för Best Adapted om något.

Haha! Hade helt glömt bort det där, förutom att tillståndet "limbo" får mig att tänka tillbaka på bland annat Kalle Anka- eller snarare Farbor Joakim-serierna. Jag var ett stort fan av Don Rosa i låg- och mellanstadiet och samlade på allt jag kunde hitta som var relaterat till den tecknaren/författaren. En stor inspirationskälla - tydligen inte bara för mig. :D

 

Likheterna är ju faktiskt slående, även om det antagligen bara är stora tillfälligheter då de olika punkterna är ganska typiska grejer man kommer att tänka på om man bara snöar in sig på drömmar och konceptet att besöka andras drömmar. Det hade dock varit intressant att höra vad Nolan själv har att säga om saken. B)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Jaha, har väl sett nog till en liten lista. Om jag listar alla jag sett som på nåt sätt är inblandad i racet blir det:

 

Black Swan

Inception

The Kids Are Alright

The Kings Speech

The Social Network

Toy Story 3

True Grit

The Town

How To Train your Dragon

Alice In Wonderland

The Wolfman

Salt

Iron Man 2

 

Black Swan, Inception och The Town tyckte jag riktigt bra om. Colin Firth lyfte The Kings Speech, vilket gör honom till min favorit bland de "personliga" priserna.

 

Tänker försöka se:

 

Winters Bone

127 Hours

The Fighter

 

Egenligen bara den sistnämnda jag är lite intresserad av.

Link to comment
Share on other sites

Likheterna är ju faktiskt slående, även om det antagligen bara är stora tillfälligheter då de olika punkterna är ganska typiska grejer man kommer att tänka på om man bara snöar in sig på drömmar och konceptet att besöka andras drömmar. Det hade dock varit intressant att höra vad Nolan själv har att säga om saken. B)

Enligt Nolan själv skulle Inception skapats redan 2001 enligt originalplanerna, men pga av anledning jag inte kommer ihåg i skrivande stund lades projektet på is. Ska ta och söka upp svaret på gåtan och återkomma!

 

EDIT: Oj, fel av mig! fann info på IMDb som säger:

Christopher Nolan first pitched the film to Warner Bros. after the completion of his third feature, Insomnia (2002/I), and was met with approval from the studio. However, it was not yet written at the time, and Nolan determined that rather than writing it as an assignment, it would be more suitable to his working style if he wrote it as a spec script and then presented it to the studio whenever it was completed. So he went off to write it, thinking it would take "a couple of months", but it ultimately took nearly eight years.
- http://www.imdb.com/title/tt1375666/trivia?tr1218962

Vilket ju öppnar för frågor!;)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Har nu även sett 127 hours, skrev kort om den i Filmer du just sett...tråden.

Ingen av mina favoriter kan jag säga.

 

Ska försöka se Winters Bone och The Fighter så är jag nöjd med årets förberedelser. Har varit lite slö senaste åren, och då har jag heller inte kännt någon speciellt lust att se galan. Men i år känns det bättre. Har till och med tagit ledigt på måndag, så jag kan satsa hårt på galan! :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har med tagit ledigt på måndag :nerd:

Förberett tippningsformulär till de som ska vara med på uppesittarnatta, tagit fram min plast-Oscar och ska duka upp med pizza och diverse onyttigheter så man håller sig á jour hela natten :D

Det där låter som rätta takter! :up:

 

Var det förresten inte du som snodde oscarstipparvinsten från mig förra året, eller minns jag kanske fel där? :)

 

Själv förbereder jag mig med att lyssna lite oscarspodcasts, läsa in mig på nomineringstippningar och har tänkt se galan med en vän (som jag ska mana till att återse två av de mest nominerade filmerna från i år i helgen inför galan med) och givetvis finnas med på chatten också. Ska även se införprogrammet med Filip och Fredrik som sänds på kanal 5 kl. 21.00 samma kväll som galan. :)

 

Jag blev lite snopen igår då jag hade fått för mig att både kanal 5 och kanal 9 skulle sända galan paralellt, men det är ju faktiskt bara kanal 9 som sänder själva galan medan kanal 5 sänder sammandraget kvällen efter, samt Filip och Fredriks nyss nämnda införprogram. Därför får jag bege mig hemifrån på galakvällen (har viasat hemma) och fläka in mig hos mormor och morfar eller hos någon annan släkting.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...