Jump to content
  • 0

Tecknad film - Djur flyr bondgård


Guest Frostabäcken

Fråga

Guest Frostabäcken

Söker titeln på en tecknad film som jag såg som liten. Det måste ha varit sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Handlade om några djur som lever på en bondgård. En dag ser de hur frun på gården står och vässar några knivar för att slakta djuren. De flyr då från gården och hittar en grotta där de slår sig ner och samlar ihop mat. Sen minns jag inte mer. Tror inte att djuren eller människorna talade i filmen. Någon som vet vad den heter?

Link to comment
Share on other sites

6 svar på denna fråga

Rekommenderade inlägg

  • 0

Det är ju i alla fall en filmatisering av George Orwells bok Animal Farm (Djurfarmen) från 1945, som är en satirisk roman som egentligen handlar om ryska revolutionen, men med djur som karaktärer. :)

 

Den tecknade filmatiseringen du söker är nog den från 1954 eller annars är det tv-serien från 1999.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Fast beskrivningen om grottan stämmer väl inte överens med Animal Farm? I Orwelles bok gör djuren revolt och föser undan bonden, men stannar själv kvar på gården.

 

Spontant får en del av din beskrivning mig att tänka på Chicken Run, men den är alldeles för ny. Tyvärr har jag ingen aning om vilken film du menar.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Guest Frostabäcken

Nej, jag tror inte det var Animal farm. De stannade som sagt inte kvar på gården utan flydde till en grotta.

Dessutom så var det helt "vanliga" djur i den film som jag såg, de betedde sig inte som människor. Jag har inte sett nån filmatisering av Animal farm, men där beter sig väl djuren mer som människor väl?

 

Jag minns tyvärr inte så mycket detaljer, men jag vet att frun stod och vässade några knivar och fantiserade om mat, typ stekt anka eller nåt. Sen tog hon kniven och gick in i huset där ankorna/hönsen var. Då fick de panik och flydde.

 

Jag tror även att det fanns en skattgömma i grottan, som några tjuvar hade samlat på sig. När de kom för att hämta det blev de bortskrämda av djuren. Jag är dock osäker på om detta hör till samma film, man kan ju lätt blanda ihop saker som liten :)

 

Tror som sagt inte att djuren pratade i filmen, de hade bara olika läten för sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Guest Frostabäceken

Det är möjligt att den var ganska kort, jag tror det. Så den kan kanske ha visats i nåt barnprogram. Jag vet bara att jag hade den inspelad på band, så därför såg jag den flera gånger. Men den var definitivt inspelad från tv i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara på denna fråga...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...