Jump to content

Filmer att se fram emot?

Manetheren

Rekommenderade inlägg

• Svar 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lägg den här filmen på minnet, för den kommer nog att bli bra.

45917730.jpg

Finding Neverland, eller J.M. Barries Finding Neverland

Filmen fokuserar på författaren J.M. Barrie, och uppkomsten av hans berömda barnböcker. Han lär känna fyra barn som inte har en far och får inspiration att skriva en saga om barn som inte vill växa upp och speciellt om en pojke vid namn Peter Pan.

Jag förväntar mig en bra prestation av Johnny Depp och en mycket bra film. Förutom Johnny Depp finns även Dustin Hoffman och Kate Winslet med på rollistan. Johnny Depp blev så pass imponerad av barnskådespelaren Freddie Highmores prestation att han bad Tim Burton att ge honom rollen som Charlie i [bCharlie and the chocolat factory.

Regissören heter Marc Forster och han har tidigare regisserat Monster's ball, som gick på TV för inte så länge sen.

Den har i alla fall fått ganska bra kritik hittills i USA. På comingsoon.net har den faktiskt fått hela 10/10. Sen ligger den på betyget 8.4 på IMDb.

Här kan ni läsa lite fakta och se trailers på filmen.

Nå, vad tror ni om denna då?

Den är helt underbart sagolikt bra. Såg den på Irland då jag bodde där tidigare i höstas. Utmärkta skådespelarinsatser och en charm och värme som så sällan finns i dagens Hollywood-produktioner. Har svårt att släppa den och grät floder på bion (är vanligtvis inte särskilt gråtmild). Årets bästa film om ni frågar mig. :up:

• Filmstar
Den är helt underbart sagolikt bra. Såg den på Irland då jag bodde där tidigare i höstas. Utmärkta skådespelarinsatser och en charm och värme som så sällan finns i dagens Hollywood-produktioner. Har svårt att släppa den och grät floder på bion (är vanligtvis inte särskilt gråtmild). Årets bästa film om ni frågar mig.  :up:

Kul att du tyckte om den, Shannando! Det var precis det som jag ville höra, för jag tror att den här filmen kommer att bli en succé!

Välkommen till forumet förresten! ;)

Jag ser väldigt mycket fram emot Spike Jonzes (I huvudet på John Malkovich) nya projekt. Det är en filmversion av den gamla barnboken Where the wild things are skriven av Maurice Sendak. Jag kommer inte ihåg vad den heter på svenska men många av er känner säkert igen Sendaks särpräglade illustrationer:

wherethewildthingsare.jpg

Vad som bådar gott är att Jonze vägrar använda datoranimationer i filmen.

Jag ser väldigt mycket fram emot Spike Jonzes (I huvudet på John Malkovich) nya projekt. Det är en filmversion av den gamla barnboken Where the wild things are skriven av Maurice Sendak. Jag kommer inte ihåg vad den heter på svenska.....

wherethewildthingsare.jpg

Först av allt: Välkommen till forumet halan!

På andra plats: Boken heter Till Vildingarnas Land (1963)

Maurice Sendak belönades 2003 med "Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne" och det var honom väl bekommet tycker jag.

Tack för tipset halan :D

Detta kommer helt klart att bli mycket intressant!

Vet du nåt mer om projektet?

Läs mer om SENDAK här

tack så mycket!

Det enda jag vet är vad jag läst på IMDb. Men det känns som att det inte kan bli annat än riktigt bra med en regissör som Spike.

Edit: Tydligen var filmen först planerad att vara helt datoranimerad, men Jonze ville hellre göra en riktig spelfilm av det. Sendak kommer själv vara inblandad i projektet som producent tillsammans med Tom Hanks.

Artikel från cinema confidential

Ändrad av halan

300 - Frank Millers bokom slaget vid Thermopylae..Zack Snyder regisserar filmen vilket jag tycker är positivt..Remaken av Dawn Of The Dead blev ju mkt bra, lika bra som Gladiator kan man hoppas på!! :D

Fast efter Troy och King Arthur tappar man lite hopp om "svärd och sandal filmer".Alexander har jag ej sätt än men ska, fast betygen om den är ju inte så positiva!!

Sin Sity - denna filmen är också baserad på en bok/serie album av Frank Miller, det finns trailers ute..Filmen är som väldigt speciellt till det visuella och så..Men kan ju bli väldigt bra ändå!!

Gilgamesh - en ny epic "svärd och sandalfilm" med Peter O-Toole och Omar Sharif..Regissera gör Roger Christan vilket vekar vara negativt enligt många vilket jag läst...Själv har jag nog inte sett någon film av honom..

Många filmer har kommit och gått i år till stor besvikelse. Jag hade väntat mig mer av Troy och King Arthur.

Men det visade sig vara helt andra filmer som imponerade på mig(Eternal Sunshine tex).

Jag tror att de i all sin hast att plagiera LOTR missade poängen med varför LOTR var så framgångsrik. Det var inte de stora slagen och de stora effekterna. Det var mystiken, magin, mytologin och alla andra m-ord som breddade PJs plånbok.

Och att då som de gör demystifiera och demagifiera två av fantasyns viktigaste verk(Illiaden och Arthur-legenden) är att be om misslyckande, det förtjänar att misslyckas.

Så när nu fler filmer utlåvar "verkligheten bakom myten" så kommer jag nog snarare att invänta filmer som "Narnia" och HP4.

Men vad jag även gärna skulle villja se är nån som vågar göra ett fantasyorginalmanus. Visst har det funnits förr, men jag menar en allvarlig satsning. Så vitt jag vet så har det inte kommit enbra fantasyfilm med orginalmanus sen SW, eller har jag fel?

• Moderator
Men vad jag även gärna skulle villja se är nån som vågar göra ett fantasyorginalmanus. Visst har det funnits förr, men jag menar en allvarlig satsning. Så vitt jag vet så har det inte kommit enbra fantasyfilm med orginalmanus sen SW, eller har jag fel?

Håller helt med om att fler orginalmanus i genren borde kunna produceras. Verkar som om filmbolagen inte riktigt vågar satsa på såna filmer. Man kunde ju tro att det skulle bli en liten boom efter LOTR, men så verkar inte vara fallet?

Vad gäller annan Fantasy än SW så vill jag framhäva Donnie Darko. Iofs är jag inte helt säker på att Richard Kelly skrev manus direkt till filmen, men jag tror det.

Håller helt med om att fler orginalmanus i genren borde kunna produceras. Verkar som om filmbolagen inte riktigt vågar satsa på såna filmer. Man kunde ju tro att det skulle bli en liten boom efter LOTR, men så verkar inte vara fallet?

Vad gäller annan Fantasy än SW så vill jag framhäva Donnie Darko. Iofs är jag inte helt säker på att Richard Kelly skrev manus direkt till filmen, men jag tror det.

Ja Donnie Darko kan inte framhävas nog. :up::P Men är det fantasy?

Ja Donnie Darko kan inte framhävas nog.   :up:  :P Men är det fantasy?

Tja, det är i vanlig ordning en tolkningsfråga. Det finns säkert många som vill hävda att SW inte är fantasy. Men om man håller sig till IMDB och deras genreindelning så är DD fantasy.

Visst, men det är gråzon. Riktig fantasy ska ju gärna utspela sig i lite andra världar och innehålla magi.

Tycker jag.

Ändrad av Achtung

Ja Donnie Darko kan inte framhävas nog.   :up:  :P Men är det fantasy?

Tja, det är i vanlig ordning en tolkningsfråga. Det finns säkert många som vill hävda att SW inte är fantasy. Men om man håller sig till IMDB och deras genreindelning så är DD fantasy.

Mhm okej, jag klassar det nog inte som fantasy. Mer som science-fiction i såfall.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...