Jump to content

Romantiska filmer från Asien


wst

Rekommenderade inlägg

Gjorde en sökning men kunde inte hitta någon tråd. Är alltså ute efter tips på romantiska filmer från Asien.

Helst inom fantasygenren, men tar gärna emot andra tips också.

 

Nämner lite filmer som jag tycker om inom ämnet för att få en lättare blick:

 

Be With You (Doi, 2004) - mycket bra film!

Calling You (Hagishima, 2007)

Vägen hem (Yimou, 1999)

A Moment to Remember (Jae-han, 2004)

...ing (Eon-hie, 2003)

Järn 3:an (Ki-duk, 2004)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Håller med om A Moment to Remember (2004), en mycket trevlig film. Annars har jag bara sett Järn 3:an (2004) av de övriga du nämner, men den tyckte jag var så där.

 

Här är några koreaner värda en titt:

 

My Sassy Girl (2000)

Il Mare (2000)

Failan (2001)

Git - Feathers in the Wind (2004)

Christmas in August (1998)

 

Sen har jag inte sett den, men vietnamesiska Doften av grön papaya (1993) vet jag många gillar, så det kan vara något.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker definitivt att du ska spana in ”April Story” av Shunji Iwai. Den är riktigt bra! Synd att den är så kort bara, hade den varit lite längre hade den varit en given fyra.

 

Två andra jag spontant kommer att tänka på (inga måsten att se enligt mig):

 

”Moonlight Whispers”

”Su-ki-da”

 

”Love Letter” och ”Hana & Alice”, även de av Shunji Iwai, är två filmer jag tycker verkar stämma in på det du söker också. Men jag har inte sett dem.

 

”Doften av grön papaya” är mer drama än någon söt romantik. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Josee, the Tiger and the Fish var bra. Undvik dock Fireworks from the Heart och Say Hello for Me som var två otroligt klyschiga filmer. Visst kan man acceptera klyschorna någon gång om det är bra i övrigt, men dessa två var inte mycket nytt eller något som sträcker sig över godkänt. Se dem på egen risk; jag blev i alla fall otroligt uttråkad efter någon timme in i dem.

 

Sedan är Oasis ett måste! Jag tror till och med jag tipsat dig om den på Filmtipset, wst. Ingen gullig film; ganska sorglig film om omöjlig kärlek.

 

Hur bra är Il Mare, förresten? Jag tycker att Ditto, som verkar påminna om Il Mare stark, var ganska tam. Frågan är väl om jag pallar se en film med lite samma upplägg igen. Klyschorna är fan inte nådiga ibland i den här genre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...