MasterChief Skriven 17 Oktober, 2003 Report Share Skriven 17 Oktober, 2003 O sen om jag inte har helt fel för mig så kommer de väl till Valars salar i väst...Eller e jag rent ute o cyklar i det avseendet??? Ja, och så finns det ju förstås Glorofindelparadoxen. Han dör i silmarillon men återvänder ändå. Så hävdade iaf Tolkien men vissa hävdar ju att det är en efterkonstruktion eftersom han råkat återanvända ett namn och inte tänkte på att han dött. Vad gäller favoriten , så kan jag ju inte så många . Men hon som Cate Blanchett spelade verkar ju rätt cool . Fattade jag rätt i att hennes utspel mot Frodo i skogen var ett test mot honom ? ? ? Nej, snarare ett test av sig själv. Rätta mig gärna om jag har fel . Men jag tolkade det som att hon visade Frodo att han inte kunde ge ringen till ngn han litade på (en god person) om han tyckte bördan blev för stor . Att till och med en Älva skulle bli en ond härskare med ringens makt ? ? ? Du måste skillja på vad Tolkien vill säga och vad Galadriel vill säga. Tolkien gör scenen för att precis som du säger förklara att även de starkaste kan falla offer för ringens makt. Men det som händer med Galadriel är väll snarare att hon testar om hon kan stå emot ringens kraft. Det är det intryck jag har fått. Okey ! Jag har ju som sagt inte läst böckerna ännu så jag känner inte till hur Tolkien beskrev händelsen . Skall sätta mig med "Härskarringen " idag , har gett mig fasen på att hinna läsa ut den innan "ROTK" . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadowfax Skriven 3 Januari, 2004 Report Share Skriven 3 Januari, 2004 Legolas, tycker jag säger roliga saker ibland. Jag hoppas inte det bara är jag som tycker det? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heenke Skriven 3 Januari, 2004 Report Share Skriven 3 Januari, 2004 I'm the nerd himself Valar: 1.Ulmo 2.Aüle 3.Manwë Maiar: 1.Olórin (Gandalf) 2.Gorthaur (Sauron) 3.Curunír (Saruman) Man har väl läst silmarillion.... Är Gandalf och Saruman maia??? Hmm visste inte vad dom var men jag trodde inte dom var maia... Hur var det nu?? blev dom utsända av Manwë till midgård för att stoppa Sauron? eller hur var det... någon som vet?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ireth Skriven 4 Januari, 2004 Report Share Skriven 4 Januari, 2004 Legolas (för Orlando Bloom e så snygg) Haldir (för Craig Parker e så snygg - iaf som alv) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stonewald Skriven 4 Januari, 2004 Report Share Skriven 4 Januari, 2004 Är Gandalf och Saruman maia??? Hmm visste inte vad dom var men jag trodde inte dom var maia... Hur var det nu?? blev dom utsända av Manwë till midgård för att stoppa Sauron? eller hur var det... någon som vet?? Jo det är rätt. Alla Istari är maia och de sändes till Midgård av Valar för att motarbeta Sauron och för att ena hans fiender. Det är därför Gandalf säger att han sänts tillbaka eftersom hans uppdrag inte är slutfört, när han slagits mot Balrogen i Moria. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heenke Skriven 4 Januari, 2004 Report Share Skriven 4 Januari, 2004 Är Gandalf och Saruman maia??? Hmm visste inte vad dom var men jag trodde inte dom var maia... Hur var det nu?? blev dom utsända av Manwë till midgård för att stoppa Sauron? eller hur var det... någon som vet?? Jo det är rätt. Alla Istari är maia och de sändes till Midgård av Valar för att motarbeta Sauron och för att ena hans fiender. Det är därför Gandalf säger att han sänts tillbaka eftersom hans uppdrag inte är slutfört, när han slagits mot Balrogen i Moria. Hmm.. ok! Har just läst ut Sillmarilion och klarade tydligen inte av att komma ihåg det ändå! Någon som har tips på andra Tolkien böcker man ska läsa för att få reda på mer om Gandalf och de andra Istari... Trollkarlar intresserar mig! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajsa Skriven 4 Januari, 2004 Report Share Skriven 4 Januari, 2004 I Sagor från Midgård finns det ett avsnitt om Istari. Den är intressant faktiskt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heenke Skriven 4 Januari, 2004 Report Share Skriven 4 Januari, 2004 I Sagor från Midgård finns det ett avsnitt om Istari. Den är intressant faktiskt. Då ska jag ta och släpa mig ner på biblioteket... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heenke Skriven 7 Januari, 2004 Report Share Skriven 7 Januari, 2004 Jag har ännu en fråga, om det är någon som kan svara?? det är kanske lite offtopic men men... vad tillhör alla konstiga filurer som förekommer i böckerna för folk?? jag tänker främst på Tom Bombadill och Beorn? Är dom också maia?? dom tillhör ju liksom inte alver, människor eller dvärgar... vilket får mig att fundera på vad hoberna kommer ifrån?? Alla andra släkten har jag läst någon förklaring till var dom kommer ifrån! Hoberna är väl ändå inte några maia som har skickats för att förstöra nån ring??? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerudo Skriven 7 Januari, 2004 Report Share Skriven 7 Januari, 2004 Efter en liten koll på The Encyclopedia of Arda kan jag säga att hobernas exakta ursprung är okänt, men de är antagligen nära släkt med människorna. Beorn är en människa, medan man inte riktigt vet vad Tom är för något. Att han är en av Maiar kan stämma, men han kan också vara något helt eget väsen. Han är ju till exempel inte påverkad av ringen, vilket Gandalf (som ju är maiar) ändå blir, även om hans förnuft övergår lockelsen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heenke Skriven 8 Januari, 2004 Report Share Skriven 8 Januari, 2004 Har letat efter en bra fakta sida om Tolkiens värld förrut... jag tror du just gav mig en Gerudo. Tack! Hobernas ursprung okänt?? Vad tråkigt, tyckte ju det var kul att få veta så exakt som det står beskrivet i Silmarillion var dom kom ifrån... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fantomflickan Skriven 16 Februari, 2004 Report Share Skriven 16 Februari, 2004 Här måste det ju vara nån som vet var det finns mönster till en alvmantel eller? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 16 Februari, 2004 Report Share Skriven 16 Februari, 2004 (ändrad) Här måste det ju vara nån som vet var det finns mönster till en alvmantel eller? Hihi, det är samma personer överallt.. Dock har jag hittat vad du sökte tror jag. Du kan beställa det här via postorder och ett mönster konstar 60 kr.. Om du nu känner dig intresserad så sluta gråt och gå in på den här sidan : http://www.geocities.com/TimesSquare/5615/monster/#mantlar Riktigt pr inlägg det här blev Ändrad 16 Februari, 2004 av Zoodiack Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fantomflickan Skriven 18 Februari, 2004 Report Share Skriven 18 Februari, 2004 tack Zoodiak men ingen som jag känner kan sy:( Så jag måste nog fortsätta gråta vill köpa en hel mantel...men de här butikerna i STHL som säljer kan man inte köpa på postorder där? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 15 Juli, 2004 Report Share Skriven 15 Juli, 2004 figwit: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.