Jump to content

Mulholland Drive


Howe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om någon är intresserad av Lynch så kan jag meddela att just nu har ett projekt pågång för att skapa fred på jorden.

 

Jag lyssnade på en BBC föreläsning där Lynch pratade om hur han kom i kontakt med Transcendental Meditation och gjorde ett stycke musik kring detta.

 

http://www.winwerdin.com/bluedark/worldpeace.mp3

Ändrad av Zeblar
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Han satt med en stor grupp människor, utspridda över världen för att försöka hindra George Bush från att bli omvald till president. Det misslyckades ju.

 

Mullholland Drive var fascinerande, jag gillar alltid filmer med ett lite sjukt anslag. Däremot tror jag tyvärr, liksom en del andra, att den mest var yta och inte så mycket innehåll. Har sett bättre filmer i den genre, där man faktiskt kunde knyta ihop konstigheterna bättre och faktiskt hade en tanke under hela vägen. Jag tror inte det är fallet i den här filmen.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Just MD tycker jag inte är så knepig och jag ser en röd tråd rakt igenom. Visst är den speciell, men om man förstår vad den handlar om faller bitarna på plats. Då tycker jag Lost Highway är krångligare och där kan jag ställa mig frågan om allt hänger ihop, men på något sätt gör det väl det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Åh herregud, att ni ens orkar ge er på att analysera den här filmen...;) Well, har inte riktigt orkat gå igenom alla inlägg - men David Lynch själv har påstått att han inte är riktigt säker på ad den handlar om, bara en sån sak.

Tycker det är en riktigt skön film, men att förstå den tänker jag inte göra anspråk på. Tja, jag önskar er bara LYCKA TILL!

 

Om någon är intresserad av Lynch så kan jag meddela att just nu har ett projekt pågång för att skapa fred på jorden.

 

Jag lyssnade på en BBC föreläsning där Lynch pratade om hur han kom i kontakt med Transcendental Meditation och gjorde ett stycke musik kring detta.

 

http://www.winwerdin.com/bluedark/worldpeace.mp3

he he coolt. (lyssnar nu)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

B00005JKJA.01._SX140_SCLZZZZZZZ_.jpg

 

Från att förtexterna rullar – scenen där Rita sitter i bilen med två gangsters – till att Rita och Betty försvinner in i den blåa boxen är en dröm. Diane Selwyns dröm. Diane Selwyn är Betty i drömmen. Den sista halvtimmen där vi får följa Diane Selwyn och Camilla Rhodes (Rita i drömmen) är filmens ”verklighet”.

 

Diane Selwyn berättar på Adam Keshers fest på Mulholland Drive (en av de nyckelscener som knyter ihop allt som sker i drömmen) om hur hon kände sig redo att uppfylla sina skådespelardrömmar efter att ha vunnit en Jitterbuggtävling. Jitterbuggtävlingen är den allra första scenen vi får se i filmen, och om man tittar noga kan man se hur Diane/Betty, stolt står bredvid det äldre par som senare är med henne på flygplatsen i filmen och i slutet när hon hallucinerar. Vi tittare får aldrig reda på exakt vilka de äldre paret är, men de kan antas vara Dianes stolta föräldrar eller juryn till buggtävlingen.

 

Vidare framgår det att Diane växte upp i en kanadensisk småstad. Att det var tack vare hennes moster Ruth som stod henne närmast i familjen, och som hade en lägenhet i Los Angeles, som hon kunde flytta till LA, efter buggtävlingen, för att bli skådespelerska. I verkligheten dog Ruth innan Diane kom till LA. I LA, på auditioneringen av musikalen ”Sylvia Noth Story”, går det inte riktigt som planerat för Diane, då huvudrollen istället går till den vackra Camilla Rhodes, som Diane träffade på inspelningen. Den lesbiska Diane blev förälskad i Camilla, som blev ett kärlekspar. Men det var Camilla som fick alla roller, medan Diane fick lite småroller då och då som ”Camilla hjälpte henne få”. Skådisambitionerna gick inte riktigt som Diane hoppats på.

 

Senare kom Camilla att träffa den unge, lovande regissören Adam Kesher på en inspelning (en scen vi får se efter under sista halvtimmen, där Adam och Camilla, sitter i en bil på en studio och flörtar med varandra, medans svartsjuke Diane står och väntar på Camilla).

Det framgår att också kärlekslivet med Camilla inte riktigt gått som Diane hoppats på, då svartsjukan blir allt större, då Camilla börjat glida mer och mer ifrån henne, och istället fått en allt intimare relation med Adam Kesher. Detta blir mer än uppenbart på festen, då Adam och Camilla ”har en glad nyhet att meddela gästerna”.

 

Diane kokar av svartsjuka och bestämmer sig efter festen, då hon fått nog av Camilla, att leja en lönnmördare. I scenen efter festen ser vi Diane sitta på café Winkies med väska med pengar, ett foto på Camilla med titeln ”this is the girl”, och den blonda lönnmördaren som vi tidigare i filmen sett klanta till sig mittemot, som säger att han ska lämna en blå nyckel i Dianes lägenhet, efter att mordet är utfört.

 

3.jpg

 

Diane går hem och lägger sig. I scenen mellan jitterbuggen och förtexterna så panorerar kameran över ett rött täcke, medan vi kan höra att personen under täcket andas. Detta är för att indikera att Diane befinner sig mitt i en dröm. Det som därefter följer sker i Dianes dröm, undermedvetna och önskedrömmar. Vi ser en bil köra, samma väg som Diane åkte när hon var på väg till festen på Mulholland Drive kvällen innan. Det är Dianes undermedvetna, där bilen liksom i verkligheten stannar vid Mulholland Drive. Två gangstrar böjer sig bakåt och ska skjuta Rita (Camilla Rhodes), eftersom Diane lejt ett kontrakt på Camilla i verkligheten.

Men hennes dröm/undermedvetna tillåter inte att det ska ske, då hon fortfarande innerst inne älskar Camilla och ångrar det hon har gjort. Därför sker en bilkrasch i drömmen, och Rita klarar sig undan med knappt en skråma.

 

Camilla lyckas ta sig och gömma sig i Dianes mosters lägenhet. Samtidigt så anländer Diane, som bytt namn/identitet i drömmen till Betty (från servitrisen på Winkies i scenen med lönnmördaren). Hon har skapat sig och Camilla nya identiteter i drömmen – sådant som hon innerst inne önskar att det skulle vara. Med sig på den solupplysta flygplatsen har den överentusiastiska, lyckliga Betty med sig det äldre paret. I drömmen är det tvärtom från verkligheten – Betty är den glada, självsäkra och ledande till personligheten, medan Rita är den som är lite svagare. (Jämför hur Betty ser ut och beter sig i drömmen, medan hur sliten och uppgiven hon ser ut när hon vaknat upp från drömmen, och jämför hur orolig Rita är i drömmen med hur hon är i sista halvtimmen). I lägenheten möter hon Rita, och även om moster Ruth, som vi får se lämna lägenheten och prata i telefon med Betty, dog i verkligheten innan Diane anlände till LA, så lever hon i drömmen, eftersom det är en del av Dianes önskedröm, då hon älskade Ruth.

 

I nästa scen befinner vi oss på café Winkies där en mörkhårig kille berättar om en mardröm han haft om en mystisk man som befinner sig bakom cafeet. När han går runt hörnet på cafét för att se om den läskiga mannen är där, så är han det och killen blir skräckslagen. Denna scen kan sägas, liksom café Winkies vara rent symbolisk. Winkies kan sägas representera verkligheten, medan varelsen bakom skräck/misslyckande. Vare sig det var en dröm eller inte killen haft, så fanns fortfarande det som skrämde honom där, vilket gäller med drömmar, att verkligheten förr eller senare manifesterar sig i drömmar, vilket senare komma hända i Dianes dröm, då den bittra verkligheten av hennes misslyckanden tränger sig på.

 

Mulholland-Drive-2.jpg

 

Diane hämnas på Adam Kesher, som stal hennes kärlek, i drömmen. Adam råkar ut för det ena mötet mer hotfullt än det andra. Men detta är även kritik riktat mot hela Hollywoodetablissemanget och korruptionen som råder inom dess stjärnsystem. Producenterna lägger sig i regissörens konstnärliga frihet, genom att ställa ett ultimatum att Camilla Rhodes (blondinen som verklighetens Camilla kysste på festen på Mulholland Drive), ska få huvudrollen redan innan auditioneringen är klar! (troligtvis pga hennes fördelaktiga yttre). När Adam kommer hem, upptäcker han att hans fru är otrogen med poolkillen (skilsmässan med hans fru och ”the pool guy” nämns på festen, för den uppmärksammade), som en hämnd för att han stal Camilla/Rita ifrån Diane. Och som om inte allt detta vore nog så är hans bankkonto tömt, han drar in på en sylta och möter en ondskefull cowboy mitt i igenstans (som kan sägas symbolisera ”kommando”/makt). Adam har i Dianes dröm ingen kontroll över sitt liv.

 

Lönnmördaren som Diane lejt i verkligheten klantar till sig ordentligt i en komisk scen, där han är ute efter en svart bok, men har ihjäl fler än planerat på kuppen. Detta är Diane som i sitt undermedvetna skapar förhoppningar att lönnmördaren ska vara klantig och misslyckas med sitt uppdrag i verkligheten. Senare ser vi honom återigen, utanför Winkies tillsammans med en annan kille, som frågar en tjej utanför gatan om hon ”sett en brunett på sistone”. Även detta är för att göra Diane ska göra det säkert att han letar efter Camilla på fel ställen.

 

I en annan scen knackar den gammla kvinna Louise på dörren och säger ”someone’s in big trouble”. Här manifesterar sig verkligheten i drömmen. Den som är i stor knipa är Rita/Camilla, eftersom Dianne lejt ett kontrakt på henne.

 

Dagen efter repeterar Betty och Rita inför Bettys audition. Betty är strålande, medans Rita är träig. På själva auditionen är Betty helt makalös (återigen en önskedröm från hennes sida), och hennes agenter vill ta med henne ner för att träffa Adam Kesher, men återigen hindrar korruptionen inom systemet henne från att ens ha en chans, då Adam ju på förhand fått ultimatum av Cowboy att ge rollen åt Camilla, trots Dianes talanger vi just fått beskåda. Diane och Adam tittar lite lustigt på varandra. Verkligheten som tränger sig på igen. Betty/Diane fick ju aldrig rollen i verkligheten och påminns i drömmen undermedvetet om Adam Kesher.

 

mul-dr.jpg

 

På café Winkies får Rita syn på namnet Diane på servitrisens namnbricka. Winkies, symboliskt för verkligheten. De beger sig till Dianes lägenhet, men knackar på att hos grannen som säger att de bytt lägenhet, och att hon knackat på hos Diane för att hämta sina saker men att hon inte öppnat på ett par dagar. I Dianes rum hittar de en död kvinna i sängen (En ledtråd om vad som komma skall – Diane tar ju livet av sig i slutet, och Camilla blir ju mördad, medans grannen knackar på hos Diane när hon vaknat ur sin dröm senare).

När de kommer hem, är Rita skräckslagen och tror att hon är i stor knipa (vilket Diane ju vet att hon på riktigt) och därför gör Diane en peruk åt henne. De har passionerad stund ihop, då de ju var ett par i början och då det är så Diane vill att det ska vara.

 

Rita väcker bägge då hon minns namnet på en klubb. Club Silencio. Detta är en av filmens nyckelscener och det är i denna scen som vi tittare får en hint och Diane blir medveten och att allting bara en dröm. ”It’s all an illusion”, som presentatören på Silencio säger. När Diane börjar inse att det goda (efter den passionerade natten med Rita) är på väg att ta slut, så brister hon ut i gråt, och håller hårt tag i Rita, som hon innerst inne inte vill förlora. Den spanska sångerskan, representerar ytterligare kritik mot Hollywoodsystemet, då trots hennes enorma talang och sångröst, mer återspeglar en förfallen stjärna som uppträder på en nästan helt tom klubb, på en sjaskig bakgata. Betty och Diane hittar en blå box, som representerar övergången mellan dröm och verklighet. När de kommer hem tar de fram väskan med pengarna och den blå nyckeln (pengarna och nyckeln representerar lönnmördandet, påsen med pengar han fick, och nyckeln han skulle placera på bordet när mordet var utfört).

 

Diane vaknar upp ur sin dröm. Hon fantiserar sexuellt om henne och Camilla. När hon ser den blå nyckeln på bordet så inser hon vad det är hon verkligen gjort. Vi får se varelsen bakom Winkies hålla i den blå boxen, denna scen rent symbolisk för att Diane är misslyckad, och att skräcken gripit tag i henne och hennes drömmar (som boxen symboliserar). Diane får sådana skuldkänslor över mordet, att hon sjunker djupare och djupare ner mot vansinnets rand, att hon känner sig jagad och förföljd av sitt förflutna (det äldre paret som jagar henne, även detta är symboliskt),. Hon kan inte leva och stå ut med det hon har gjort, att hon mördat sin älskade, och att hennes drömmar gått i kras, och tar därför livet av sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag har sett mulholland drive ca 17gg och det är en av mina favorit filmer, första gången jag såg den kollade jag den om och om igen i en vecka,lät mina kompisar sitta och kolla med mig så ifall jag kanske snurrat in mig för mycket skulle dom vara utomstående och se det jag missa.Det som gör den till en av mina favorit filmer är att jag bara inte kunde släppa det efter att filmen var slut, jag tänkte på allt om och om igen och filmen fortsatte spela i mitt huvud.

 

Men jag har nu inte kollat på filmen på över ett år,men när jag nu läst allas syn på det hela så verkar det som om det är dax igen då. Jag trodde inte att jag fattat allt men jag trodde iaf att jag hade en liten aning, men nää' en dröm?!

visst tanken fanns men sen blev jag fast besluten om att allt var kopplat med cowboy'n och snubben bakom glasrutan, att mitt i filmen tog dom över hela filmen som vi då ser, dom är liksom reggisören helt plötsligt, och dom gör vad fan dom än vill, Jag kunde inte fästa den röda tråden i allt men jag tänkte att det var väl så lynch vill ha det...meen vadå är min tolkning helt absurd??

 

vad snurrit det kan bli, en dröm låter ju mer realistiskt och så bra som ni förklarar det kan jag väl inte säga nå mer än att jag tappade bort mig i mitt över analyserande och jag lät filmen spela in en ny version i mitt huvud så långt gick de..

 

Men även hur mycket jag förståt så är det fortfarande en av dom bästa filmer som gjorts, det är min åsikt och den är jag fast besluten om! filmen är aldrig tråkig att titta på... så de gör inget att jag måste börja på en ny tråd =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jag har sett mulholland drive ca 17gg och det är en av mina favorit filmer, första gången jag såg den kollade jag den om och om igen i en vecka,lät mina kompisar sitta och kolla med mig så ifall jag kanske snurrat in mig för mycket skulle dom vara utomstående och se det jag missa.Det som gör den till en av mina favorit filmer är att jag bara inte kunde släppa det efter att filmen var slut, jag tänkte på allt om och om igen och filmen fortsatte spela i mitt huvud.

 

Men jag har nu inte kollat på filmen på över ett år,men när jag nu läst allas syn på det hela så verkar det som om det är dax igen då. Jag trodde inte att jag fattat allt men jag trodde iaf att jag hade en liten aning, men nää' en dröm?!

visst tanken fanns men sen blev jag fast besluten om att allt var kopplat med cowboy'n och snubben bakom glasrutan, att mitt i filmen tog dom över hela filmen som vi då ser, dom är liksom reggisören helt plötsligt, och dom gör vad fan dom än vill, Jag kunde inte fästa den röda tråden i allt men jag tänkte att det var väl så lynch vill ha det...meen vadå är min tolkning helt absurd??

 

vad snurrit det kan bli, en dröm låter ju mer realistiskt och så bra som ni förklarar det kan jag väl inte säga nå mer än att jag tappade bort mig i mitt över analyserande och jag lät filmen spela in en ny version i mitt huvud så långt gick de..

 

Men även hur mycket jag förståt så är det fortfarande en av dom bästa filmer som gjorts, det är min åsikt och den är jag fast besluten om! filmen är aldrig tråkig att titta på... så de gör inget att jag måste börja på en ny tråd =)

 

Jag förstår inte ett ord av vad du skriver. Men jag tror på drömteorin!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag köper också drömteorin. Jag var inne på det spåret från början också, men det var så mycket som jag inte kunde få klart för mig ändå. Nu känner jag mig lite klokare!

 

Jag tycker dock - till skillnad från de flesta andra som det verkar, att Lost Highway är mer lättförståelig än Mulholland Drive. Det behöver dock inte betyda att jag förstår Lost Highway precis, ehe.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper också drömteorin. Jag var inne på det spåret från början också, men det var så mycket som jag inte kunde få klart för mig ändå. Nu känner jag mig lite klokare!

 

Jag tycker dock - till skillnad från de flesta andra som det verkar, att Lost Highway är mer lättförståelig än Mulholland Drive. Det behöver dock inte betyda att jag förstår Lost Highway precis, ehe.

 

Första gången jag såg Lost Highway var den fullkomligt obegriplig. Vid nästa titt, när jag även sett Mulholland Drive och analyserat den, blev det lättare att förstå. En otroligt finurlig berättelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Intressant läsning genom hela tråden och nu har filmen blivit lite klarare.

Era teorier bekräftade min lilla tes om ett drömscenario, då filmen byter fokus mitt i och att ett antal olika element återkommer med jämna mellanrum.

 

Nu måste jag se om Mullholland Drive snart, så att jag lägger märke till alla detaljerna själv och kan förstå ännu mer om filmen.

 

 

Dessutom så visar Mullholland Drive hur viktigt atmosfären och "känslan" är för en film. Det vill säga att även om jag inte förstod så mycket av den vid första omgången, så gillade jag den direkt.

Så även om jag inte har bestämt något betyg än för filmen, så är jag säker på att jag gillade den.

 

 

Notis: Det var även roligt att jag fick bekräftat att det var Angelo Badalamenti som spelade den ena maffiasnubben, då den tanken slog mig under filmens gång.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning genom hela tråden och nu har filmen blivit lite klarare.

Era teorier bekräftade min lilla tes om ett drömscenario, då filmen byter fokus mitt i och att ett antal olika element återkommer med jämna mellanrum.

 

Nu måste jag se om Mullholland Drive snart, så att jag lägger märke till alla detaljerna själv och kan förstå ännu mer om filmen.

Sök på google efter "mulholland drive theories" också vet jag, för det finns flera alternativa teorier - vissa mer extrema än andra, som säger mycket nyttigt som skiljer sig från huvudterorin som speciellt Mitchie tagit upp i den här tråden. Det bästa med Mulholland Drive är att man inte måste haka upp sig på en förklaring, utan kan se filmen med flera olika teorier i bakhuvudet vid flera tittar. Jag är ganska fast vid "Mitchie-teorin" vilket är lite drygt egentligen, men det finns mycket vettiga idéer i en del alternativa teorier som gör att jag kan tänka om igen på vissa punkter.

 

Dessutom så visar Mullholland Drive hur viktigt atmosfären och "känslan" är för en film. Det vill säga att även om jag inte förstod så mycket av den vid första omgången, så gillade jag den direkt.

Så även om jag inte har bestämt något betyg än för filmen, så är jag säker på att jag gillade den.

MD är ett praktexempel för att stödja Kubrick-citatet du har. :)

 

"A film is - or should be - more like music than like fiction. It should be a progression of moods and feelings. The theme, what's behind the emotion, the meaning, all that comes later."

- Stanley Kubrick

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...