Jump to content

Fotbollslag?

Achtung

Rekommenderade inlägg

United har ju varit dåliga i Champions League och det var någon säsong nu på 2000-talet som man t.om. missade UEFA-spel och åkte ur Europaspelet överhuvudtaget. Det som hände mest var väl att England som liga och fotbollsland gick ikapp och om både Spanien och Italien, eftersom att man led från att ha varit avstängda från Europa-spel under andra halvan av 80-talet (på grund av Heysel-katastrofen). Ligan har dessutom legat långt efter vad det gäller tänk och spelsätt även på 90-talet, något som jag blev uppmärksam på genom Roy Keanes självbiografi där han sa att spelarna fortfarande drog ut på puben efter matcherna, i hederlig gammal engelsk tradition. Men ju mer utländska influenser man fick desto mer suddades allt detta bort och nu har man som sagt gått ikapp och förbi.

Under början av 2000-talet handlade det fortfarande mest om Italien och Spanien men Liverpool banade ju vägen för engelska lag 2005 kan man väl säga, men det som påverkat det väldigt mycket är även mutskandalerna i Italien som förstörde två av deras största och bästa klubbar och skickade dem långt bak i ledet.

Det handlar väl dock mycket om att England har mest pengar och köper alla stjärnor, samtidigt som man bibehållit sitt vansinniga tempo men spelar på marken nuförtiden, samtidigt som man har kvar den hårda defensiven. Många lag visar ju dock upp italienar-klass på att stänga ytor och på det taktiska planet känns England överlägsna.

Det blev lite flummigt det här tillslut men England har verkligen kommit starkt på senare år och sen 2005 har det varit minst ett lag från England i finalerna. Under 07/08 så blev inget engelskt lag utslaget av ett lag från ett annat land (Liverpool slog ut Arse och Chelski slog ut Liverpool), och det var ju nära att ske även iår.

Sir Alex har ju framförallt förbättrat bortaspelet nu under senare år och där har han nog lärt sig lite av Rafa Benitez eftersom att han åker till bortamatcher och stänger matcherna helt och hållet (Roma 08 och framförallt Barca 08 är bra exempel på det).

Men det är bara riktigt härligt eftersom att jag är ett fan av Premier League. Hoppas bara att Liverpool blir utslagna direkt nästa år.

• Svar 2,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Moderator

Intressant läsning, Tjalan. Är inte alls lika insatt som du, men jag tycker också det är de utländska influenserena som förbättrat Premier Leauge-lagens spel. De engelska topplagen har lärt sig behärska det snabba spelet samtidigt som de behållit sin tuffa spelstil.

Ett tydligt bevis på detta ovan är ju att ett engelskt landslag aldrig kommer att vinna EM eller VM i fotboll.

Ja, och till och med landslaget ryktas ju vara hyfsat villiga att engelsk nationalitet till utländska spelare som spelat i England i ett år och som de kan ha nytta av. Tänker på Kasper Schmeichel när han hade lite framgångar förra året, och nu senast Arsenals målvakt, Almunia.

Ett tydligt bevis på detta ovan är ju att ett engelskt landslag aldrig kommer att vinna EM eller VM i fotboll.

Nu underskattar du vinnarmaskinen Fabio Capello. I början av 90-talet vann han fyra italienska ligatitlar på fem år med Milan och laget fick smeknamnet The Invincibles. 1994 så krossade de Barca i Champions League-finalen och det jag vet om den matchen utan Wikipedias hjälp är att

. Vem tänker på att försöka lobba en målvakt som står på mållinjen?

Efter Milan vann han La Liga med Real Madrid men lämnade klubben efter den titeln. Efter det gick han tillbaka till Milan men fick kicken (antar jag, står bara att han lämnat klubben innan säsongens slut på min älskade vän Wiki) för att de kom tia i ligan.

Efter det gick han till Roma där han vann klubbens första Scudetto sen 83, under säsongen 00/01. Han drog vidare till Juventus 2004 och vann ligan med dem 04/05 och 05/06 men det var åren de fuskade, blev ifråntagna titlarna och nerskickade i Serie B (Capello dömdes inte för något). Då drog han vidare till Spanien och Real Madrid igen där han vann ligan igen men fick kicken efter säsongen för att han inte spelade tillräckligt rolig fotboll.

Nu är han alltså i England och under tidigare tränare har de ofta varit darriga i kvalen och spelat riktigt dåligt, men räddats av lite olika grejer (bl.a.

) men med Capello är det som bortblåst. Nu bara vinner man hela tiden. Man har fem raka segrar i sin VM-kvalsgrupp, bl.a. en fantastisk sådan mot Kroatien borta med hela 4-1 där Theo Walcott gjorde hattrick och slog igenom i seniorlandslaget. För första gången kan engelsmännens hybris faktiskt vara berättigad i VM2010.

Angående spelare som de vill ska byta nationalitet så är det förståeligt att det är keepers Yojimbo rabblar eftersom att England har haft stora problem med sina målvakter sedan Seaman la av (han var väl inte den mest lyckade i landslaget heller). Men Paul Robinson och Scott Carson är ju riktigt dåliga. Ben Foster är inte bra nog för att vinna VM med. Nu på ålderns höst har ju faktiskt David James spelat upp sig rejält och har slutat använda såpa i handskarna, men han är typ 39 bast och håller ju inte i evigheter. Enligt Svenskafans är han inte ens säker som förstamålvakt, Capello är väl inte helt nöjd med honom. Så att det är just målvakter som de försöker stjäla är förståeligt.

Almunia borde ju kunna tänkas vara villig att byta till England för att få spela i ett landslag också. Framför sig i Spanien har han väl i alla fall Casillas, Reina och Diego Lopez, och kanske Victor Valdes. Det spelar väl egentligen ingen roll om han är före eller efter Valdes eftersom att Spanien har en sinnessjuk målvaktsuppsättning. Alla fyra är dessutom minst fyra år yngre än honom (Almunia är född 77 och Casillas och Lopez är 81:or).

Sålänge som jag har varit intresserad av fotboll har England varit i behov av en målvakt och en vänsterytter, det vill säga desperat behov.

Nu får vi se hur det går med Joe Hart i Manchester City också, han är väl född 1987 om jag inte minns galet, men engelsmännen har för vana att hylla målvakter när de är unga och sen utvecklas de inte som önskat. Hart kan nog bli bra i framtiden, men nu har han ju fått Shay Given framför sig i City också, och Given kan fan inte ha missat många matcher i Newcastle. Dessutom håller Given nästan allra högsta klass, hans linjespel är det nog få som kan matcha.

Almunia i England hade verkligen varit grymt.

• Moderator

Nu underskattar du vinnarmaskinen Fabio Capello. I början av 90-talet vann han fyra italienska ligatitlar på fem år med Milan och laget fick smeknamnet The Invincibles.

Kan inte Svennis ta dem till finaler kan ingen, inte ens Capello. Jag ger mig fan på att Man United skulle kunna slå vilket landslag som helst, men det egna engelska landslaget tror jag inte på. Man kan köpa framgång till klubblag, men inte till landslag. Där måste det finnas kapital i spelarleden och jag anser att det inte finns det i England, inte som det finns i andra länder.

Visst, om Sverige kan via gynnsam lottning ta ett brons i VM, så visst kan England ta sig dit också. Men jag tror inte det kommer hända. Antingen åker de mot nåt av de stora lagen som Brasilien, Argentina eller Tyskland, eller så mot ett hungrigt land (tänk Turkiet eller Ryssland i senaste VM), inte för att engelsmännen är sämre, men för att de har sånt ofantligt tryck på sig från hemlandet.

Kan inte Svennis ta dem till finaler kan ingen, inte ens Capello. Jag ger mig fan på att Man United skulle kunna slå vilket landslag som helst, men det egna engelska landslaget tror jag inte på.

Är väl en lite konstig jämförelse, det där med United. Däremot så har du fel om Svennis vs. Capello. All heder till den gode Svennis men jag håller Capello rätt mycket högre än honom. Svennis har väl, som jag minns det, en del problem i sitt matchcoachande.

Man kan köpa framgång till klubblag, men inte till landslag. Där måste det finnas kapital i spelarleden och jag anser att det inte finns det i England, inte som det finns i andra länder.

England har ju riktigt många duktiga spelare och en hel del up & coming. Tänk Aaron Lennon, Micah Richards, Theo Walcott etc. Laget som det ser ut nu kan man väl inte direkt klaga på? Det är väl bara en målvakt som fattas, även om jag inte vet vem som ska spela högerback i dagsläget (kanske t.o.m. Richards? (kollade på Svenskafans och insåg att Glen Johnson är riktigt duktig han med)). Det finns kvalitet i England, det gäller bara att ha en tränare som utnyttjar den rätt. Ta bara bredden på innermittfältet; Fat Frank, The Diver, Carrick, Barry, Hargo (när/om han är/blir frisk). Fart och fläkt i Agbonlahor, Ashley Young, Lennon och Walcott. I anfallet är det främst Rooney det handlar om, som bidrar med allt eftersom att han är en nästintill komplett spelare, samtidigt som Heskey och Crouch finns som tunga targets (tung är väl överdrivet på benranglet, men ändå), Rio och Terry är ju världsklass i mittförsvaret, Cashley the Cunt till vänster.

Evertons och Villas utveckling har gjort att England ser ruskigt intressanta ut.

Antingen åker de mot nåt av de stora lagen som Brasilien, Argentina eller Tyskland, eller så mot ett hungrigt land (tänk Turkiet eller Ryssland i senaste VM), inte för att engelsmännen är sämre, men för att de har sånt ofantligt tryck på sig från hemlandet.
För Argentina, Tyskland och Brasilien har inte tryck på sig? Skillnaden är väl vinnarkulturen i de fotbollsländerna (även om tyskarnas verkar vara påväg bort, var väl Niva som skrev något om hur lugnt de reagerade på nederlaget i EM-finalen och skillnaden mot förr), men samtidigt... Sydamerika är ju galna. Det dör folk på deras derbyn. En colombiansk VM94-spelare blev avrättad när han kom hem för att han hade gjort självmål (inte av staten alltså, utan av några kriminella dårar).

Jag nämner vinnarkulturen, och det är precis den som Capello pumpar in i sina lag. Man vinner. Han är otroligt smart och otroligt bra.

• Moderator

Kontig jämförelse vet jag inte, jag menar bara att det säkert finns klubblag i fotboll, och i hockey för den delen, som skulle slå vilket lanslag som helt i den egna sporten.

England vann VM 1966 och har inte spelat en final i EM eller VM efter det och bara gått till semi en gång i vardera turneringarna. Menar du att det beror på att England i alla tider haft dåliga tränare? Ok, man kan anta att engelsmännen själva var inne på det när de tog i Svennis som första utländska tränare. Men inte ens han lyckades föra laget till seger. Det återstår ju att se vad Capello kan göra, men jag tvivlar starkt på att han lyckas. Om han inleder svagt med laget (har ingen riktig koll på hur det gått hittills) kommer han snart få drevet mot sig, precis som svennis fick. Visst, han är van vid tryck, men engelska drevet är nåt speciellt. Där handlar det om regelrätt mobbning mot den som misslyckas, hela nationen reser sig mot en person. Kolla på utfrysningen av Beckham.

Visst finns det tryck också på det Sydamerikanska och Sydeuropeiska lagen, men min uppfattning är att det går till såna ytterligheter i England att det är skrämmande.

Dessutom har Argentina tre finaler, varav två vinster, från 70-talet och framåt och många vinster i Copa América, Brasilen har sex finaler, varav fem vinster sedan -58 och Tyskland har sju finaler, varav tre vinster sedan -52 och sex EM-finaler, tre vinster. Så de lagen har visat hemlandet att det kan vinna tidigare, till skillnad från engelsmännen. Trots dessa facit tror ändå engelsmännen inför varje turnering att de är storfavoriter och nästan kräver vinst.

Nu är han alltså i England och under tidigare tränare har de ofta varit darriga i kvalen och spelat riktigt dåligt, men räddats av lite olika grejer (bl.a.
) men med Capello är det som bortblåst. Nu bara vinner man hela tiden. Man har fem raka segrar i sin VM-kvalsgrupp, bl.a. en fantastisk sådan mot Kroatien borta med hela 4-1 där Theo Walcott gjorde hattrick och slog igenom i seniorlandslaget. För första gången kan engelsmännens hybris faktiskt vara berättigad i VM2010.

Men så har det varit med Svennis och MacClaren också, att de startat väldigt lovande och sedan har media fördömt minsta motgång och allt har bar blivit sämre. Om Capello håller England i samma form under detta år också så är de dock ett lag att hoppas på i VM.

Men är det egentligen inte alltid samma snack om Englands briljans inför ett stort mästerskap? Efteråt sitter man ändå där och England har på något konstigt sätt snubblat sig ur mästerskapet? Men jag håller ändå med Tjalan - är det någon som ska få laget att bli ett vinnarlag så är det Capello.

På tal om deras dåliga målvakter - så fattar jag verkligen inte varför ingen av alla förbundskaptenerna som kommit och gått har sett Robert Greens storhet. Som West Ham fan har jag sett åtskilliga matcher med honom nu och på 3 år har han inte gjort en enda dålig match och klassas dessutom som en av ligans bästa straffmålvakter (vilket kan vara ganska praktiskt i ett slutspel). En gåta att han inte får chansen på riktigt än.

England vann VM 1966 och har inte spelat en final i EM eller VM efter det och bara gått till semi en gång i vardera turneringarna. Menar du att det beror på att England i alla tider haft dåliga tränare?

Nej, det gör jag inte. Däremot har de kanske inte haft tillräckligt bra tränare eller så har de sviktat på något avgörande plan. Samtidigt kanske inte tränaren går ihop med materialet eller tvärtom, eller så har det varit bra tränare med dåliga spelare och dåliga tränare med bra spelare.

Ok, man kan anta att engelsmännen själva var inne på det när de tog i Svennis som första utländska tränare. Men inte ens han lyckades föra laget till seger.

Capello är bättre än Svennis.

Det återstår ju att se vad Capello kan göra, men jag tvivlar starkt på att han lyckas. Om han inleder svagt med laget (har ingen riktig koll på hur det gått hittills) kommer han snart få drevet mot sig, precis som svennis fick. Visst, han är van vid tryck, men engelska drevet är nåt speciellt. Där handlar det om regelrätt mobbning mot den som misslyckas, hela nationen reser sig mot en person. Kolla på utfrysningen av Beckham.

Capello har fem raka vinster i kvalet, däribland den imponerande 4-1-viktorian borta mot Kroatien. Detta har jag redan nämnt. Ska man dra in träningsmatcher också så har han vunnit två till, däremot förlorat mot Spanien. Där får du väl lite vatten på din kvarn men samtidigt är det stor skillnad på träningsmatch och mästerskapsmatch, borta- och hemmaplan (spelades i Spanien) och så vidare. Tror inte att en viss Wayne Rooney var med heller, och det är väl det negativa med England, att Rooney är så viktig. Utan honom kan det bli lite stelt i anfallet.

Visst finns det tryck också på det Sydamerikanska och Sydeuropeiska lagen, men min uppfattning är att det går till såna ytterligheter i England att det är skrämmande.

Dessutom har Argentina tre finaler, varav två vinster, från 70-talet och framåt och många vinster i Copa América, Brasilen har sex finaler, varav fem vinster sedan -58 och Tyskland har sju finaler, varav tre vinster sedan -52 och sex EM-finaler, tre vinster. Så de lagen har visat hemlandet att det kan vinna tidigare, till skillnad från engelsmännen. Trots dessa facit tror ändå engelsmännen inför varje turnering att de är storfavoriter och nästan kräver vinst.

Framförallt Sydamerika är tokiga.

Och jag tar upp vinnarkulturen i dessa länder också, om du läser igen. Men det är precis det jag tror att Capello kan få in i det engelska laget, i varje spelare. Vanan att vinna och att inte acceptera förluster. Desto mer du vinner desto mer hatar du att förlora.

Men så har det varit med Svennis och MacClaren också, att de startat väldigt lovande och sedan har media fördömt minsta motgång och allt har bar blivit sämre. Om Capello håller England i samma form under detta år också så är de dock ett lag att hoppas på i VM.

McClaren fick ett kval på sig. Om vi jämför bara kvalmatcherna med Capellos inledning så är det rätt annorlunda.

England - Andorra 5-0

Makedonien - England 0-1

England - Makedonien 0-0

Kroatien - England 2-0

Israel - England 0-0

Inte riktigt som Capello. Dessutom har de övertygat rejält, och för att nämna det igen - man körde över Kroatien borta. Det är riktigt starkt. 16-4 i målskillnad och full pott. McClaren fortsatte med:

Andorra - England 0-3

Estland - England 0-3

England - Israel 3-0

England - Ryssland 3-0

England - Estland 3-0

Ryssland - England 2-1

England - Kroatien 2-3

Det gick ju jävligt bra där i mitten men sen faller man ihop när det verkligen betyder något. Dessutom hade man nog haft råd att förlora i slutet och ändå fått minst en kvalplats om man inte sumpat matcher mot Makedonien och Israel.

McClaren är inte en särskilt bra tränare ändå.

Svennis orkar jag inte kolla upp noggrant hur det gick i alla kval, men man var ju nära att få kvala innan Beckham drog in den där frisparken.

Jag tror på England under Capello bra mycket mer än under Svennis och andra tränare, för att han alltid vinner överallt.

Men är det egentligen inte alltid samma snack om Englands briljans inför ett stort mästerskap? Efteråt sitter man ändå där och England har på något konstigt sätt snubblat sig ur mästerskapet? Men jag håller ändå med Tjalan - är det någon som ska få laget att bli ett vinnarlag så är det Capello.

Det är ju engelsmännens hybris som hörs i detta land som är kraftigt influerade av Tipsextra-eran med engelska ligamatcher.

På tal om deras dåliga målvakter - så fattar jag verkligen inte varför ingen av alla förbundskaptenerna som kommit och gått har sett Robert Greens storhet. Som West Ham fan har jag sett åtskilliga matcher med honom nu och på 3 år har han inte gjort en enda dålig match och klassas dessutom som en av ligans bästa straffmålvakter (vilket kan vara ganska praktiskt i ett slutspel). En gåta att han inte får chansen på riktigt än.
Han var rätt hypad när han kom fram i början, vilket väl var i hans tidigare klubb Norwich? Läste ikapp lite på Wiki och jag har för mig att första gången man hörde om Green så var han i Norwich. Han är nog garanterat med i diskussionerna men jag tvivlar på att han är en målvakt för ett landslag som vill vinna ett mästerskap, utan att säga att han inte är den bästa engelska keepern.

• Moderator
Capello är bättre än Svennis.
Aldrig
Och jag tar upp vinnarkulturen i dessa länder också, om du läser igen. Men det är precis det jag tror att Capello kan få in i det engelska laget, i varje spelare. Vanan att vinna och att inte acceptera förluster. Desto mer du vinner desto mer hatar du att förlora.
Det där tror jag inte ett ögonblick på. Den spelare som inte har vinnarinstinkten, som inte hatar att förlora tar sig aldrig in i ett landslag, aldrig. Vinnarinstinkten kan inte tränaren råda över. Däremot håller jag med om att tränaren kan ingjuta självförtroende i spelare och en tro på laget. Det är nåt som engelsmännen verkligen behöver, de har så många straffförluster i stora mästerskap, så många "spöken" som de måste få bort. Kanske kan Capello ordna det. Dock kommer det inte att räcka, då jag vidhåller att spelarmaterialet inte är tillräckligt bra.

Nej, det är klart att man inte tar sig in i landslaget om man inte hatar att förlora, det är klart att man inte blir en stor spelare om man inte hatar att förlora och så vidare. Det är väl i och för sig ett rätt dumt uttryck, men du måste förstå vad jag vill få fram? Du rör det ju själv i och med alla "spöken" engelsmännen, det är ju sånt som vinnande länder/lag inte har.

Alla spelare i proffsvärlden har ju vinnarinstinkten, annars hade man ju inte kommit någonvart. De med störst hunger når längst, men som sagt, du snackar om spöken, de känner ju spelarna också till. När man spelar i sina klubblag så kör man över allt och har inga spöken som förstör titlar, även om vi säger att Chelski har svårt mot ett visst lag så lär de ändå ligga i toppen. Men om nu Lampard kommer till England så är det ju möjligt att han, eller några andra spelare, påverkas av dessa "spöken". Capello vet hur man hanterar sånt och hur man får spelare hundraprocentigt fokuserade.

Och jo, Capello är bättre än Svennis.

• Moderator
Nej, det är klart att man inte tar sig in i landslaget om man inte hatar att förlora, det är klart att man inte blir en stor spelare om man inte hatar att förlora och så vidare. Det är väl i och för sig ett rätt dumt uttryck, men du måste förstå vad jag vill få fram? Du rör det ju själv i och med alla "spöken" engelsmännen, det är ju sånt som vinnande länder/lag inte har.

Alla spelare i proffsvärlden har ju vinnarinstinkten, annars hade man ju inte kommit någonvart. De med störst hunger når längst, men som sagt, du snackar om spöken, de känner ju spelarna också till. När man spelar i sina klubblag så kör man över allt och har inga spöken som förstör titlar, även om vi säger att Chelski har svårt mot ett visst lag så lär de ändå ligga i toppen. Men om nu Lampard kommer till England så är det ju möjligt att han, eller några andra spelare, påverkas av dessa "spöken". Capello vet hur man hanterar sånt och hur man får spelare hundraprocentigt fokuserade.

Låter som om vi är överens då.
Och jo, Capello är bättre än Svennis.
Låter inte som om vi är överens då.

Glory, glory Man United! Tyvärr är inte lyckan så total som den borde vara, mycket för att ligan har varit avgjord sedan i januari, hur mycket scousers än har kämpat för att försöka komma ikapp. Visst har man varit orolig under vissa matcher, som mot Villa och Sunderland, men det har ju löst sig till slut. Man har aldrig varit orolig mellan matcher, man har aldrig känt att "nu tappas ledningen".

Å andra sidan är det bättre för hjärtat än om situationen är omvänd.

Man United-fans har inte (enligt bittra mig) rätt att skrika ut sin glädje över att deras lag firar stora framgångar. De har ett lag som har jättemycket pengar, rika ägare, dyra playboy-spelare som vinner titlar - allt precis som det ska vara. Det kan inte ens vara kul att gilla ett sånt lag där alla framgångar bara är vad som förväntas av dem och inget mer - faktiskt, och de få motgångar som det utkämpar en gång om säsongen typ endast är väldigt tillfälliga. När man gillar ett sånt lag kan man aldrig känna den riktigt stora glädjen och känna av de riktigt stora förlusterna. Det är mycket bättre att hålla på en liten klubb där man kan vara glad för det lilla och aldrig vara rädd för att det största som kan hända bara är det "gamla vanliga".

Tur att Tjalan har AIK åtminstone... och det här känns som det bittraste inlägget jag någonsin lagt upp här - men är man på det humöret så.

Själv började jag ju, såklart, hålla på Arsenal när det gick bra för dem vid 2002 där, men jag håller ju fortfarande på dem nu trots att allt inte är guld och gröna skogar längre, men det är ändå mycket roligare än att hålla på Chelsea eller Man United eller nåt sånt.

Liverpool får man hålla på även fast det går bra för dem, utan att jag stör mig så mycket - det är ändå en klubb som jag gillar för att de alltid brukar hålla stilen och har någon slags gammal själ över sig.

Chelsea får man aldrig håll på - då förtjänar man ingen respekt alls, eftersom jag inte tror att knappt någon är en sån supporter som höll på dem innan de fick oljepengar upppumpade i sig.

Manchester United-supportrar retar jag mig på eftersom de alltid blev supportrar när det på något sätt gått bra för United och egentligen aldrig fått någon riktigt prövning efter det då det ju ständigt gått gabnska bra för dem. Jag önskar en dålig period för United på en 10 år sådär, för att se hur många av alla dessa supportrar som verkligen finns kvar då. Inte så många tror jag.

Jag gillar bara supportrar som har/har haft det svårt och stött på motgångar - därför är det svårt att gilla Uniteds supportrar.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...