Yojimbo Skriven 5 April, 2009 Report Share Skriven 5 April, 2009 Jag tänkte dela med mig av några recensioner på ett urval av de album som hörts i min Ipod de senaste veckorna. En del nytt, en del mindre nytt. Alla värda att lyssna på. Detektivbyrån - Wermland (2008) Detektivbyrån gör lättlyssnad, elektronisk vispop med en experimentiell touch av dragspel, klockspel, skor och trummande pennor. Allting är intrumentalt och skivan känns som resutlatet av en sammanslagning mellan ett datorintresserat studentboende och byns gamla cirkusorkester. Alla låtar har något härligt över sig, även om en del spår aldrig går över gränsen för vad som är riktig bra. Men jag drömmer mig lätt bort till skogsmiljöer och -precis som med PB&J's Seaside Rock, till småvägar och övergivna folkparker i den svenska sommaren. Dett skall lyssnas på mer än en gång - gärna i baksätet på en bil, på väg någonstans långt bort. +3/5 Peter Bjorn and John - Falling Out (2005) Tremannaorkestern Peter Bjorn and Johns andra album - och sista album som relativt okända artister, är mer än godkänd och har några riktigt bra låtar som framför allt Teen love och Tailormade. Dock lyfter inte albumet i övrigt till deras nuvarande klass. Men även så här i efterhand så går det att höra potentialen som de besitter. 3/5 Peter Bjorn and John - Writer's Block (2006) Internationella hiten Young folks satte deras namn på musikkartan och framgången var ett faktum. Detta album är rakt igenom ett praktverk och frustar ut den äldre ungdomens känslor med väldigt intelligent användande av mixade instrument och röster blandat med rak, avskalad pop. Singlarna Let's call it off och Amsterdam är fullträffar och övriga favoriter är Poor cow, Paris 2004, Object of my affection, instrumentala Up against the wall och... ja, snart har jag sagt samtliga spår på albumet så jag föreslår att du köper det istället och börjar döma själv. Jag får inte nog av denna skiva! 5/5 Peter Bjorn and John -Seaside Rock (2008) Uppföljaren till Writer's Block är en genomgående intrumental skiva med experimentiella inslag - som användandet av svenska dialektmonologer som de antagligen dammat av från något kulturarkiv. Det är dock de andra låtarna som funkar allra bäst, de som inte innehåller prat och fokuserar mer på den meditativa känslan och får en att måla upp härliga sommarställen i mitt huvud. Albumet Seaside Rock är det moderna soundtracket till en lång husvagnsresa genom den svenska sommaren, genom både upfriskande regn och kokande sol. +3/5 Färska album: Peter Bjorn and John - Living Thing (2009) Albumet börjar, förutom unerbara singeln Nothing to worry about, ganska trevande och kommer inte riktigt igång förens efter halva albumet - men då tar det också fart på allvar. Spår efter spår håller högsta klass som jag blivit van vid och soundet känns mer än väl igen. De nya synthtilläggen funkar härifrån riktigt bra och tillför mer och mer. Spåren Blue Period Picasso, höjdpunkten Lay it down, och passande titeln 4 Out of 5 är några av fullträffarna och även om albumet inte överträffar Writer's Block-klass så är den och svävar strax därunder. Detta säger jag efter endast en hel lyssning, så mitt betyg är fortfarande relativt öppet och löper stor risk att höjas. Living Ting får 4 Out of 5. 4/5 Mando Diao - Give Me Fire (2009) Mando Diaos lägstanivå är ständigt oerhört hög och skulle jag sätta betyg på alla deras tidigare album var för sig så skulle det bli åtminstone en stark 4:a på samtliga. Och så även denna gång, där de blandar folkmusikstonen från förra albumet med en spännande, rykande "das discofeeling", och givetvis Mando Diaos ösiga rock. Allt görs med stort självförtroende och benhård säkerhet. Mando Diao pumpar ur sig hit efter hit och allting känns fruktansvärt kontrollerat galet. Det finns få band, om ens något, i Sverige som kan mäta sig med Mando Diao när det gäller att leverera högkvalitativa låtar om vartannat och aldrig trampa snett. Återigen blir deras senaste verk ett av de största höjdpunkterna att se live under sommaren. 4/5 Fever Ray - Fever Ray (2009) Det är snart tre år sedan Electronica-duon The Knife släppte deras genialiska album Silent Shout (högsta betyg av mig och en av svensk musiks största musikhöjdpunkter). Nu har har ena halvan av syskonduon - närmare bestämt rösten Karin Dreijer Andersson, släppt ett soloprojekt som inte skiljer sig från The Knife, utan känns som en förlängd arm. Efter första lyssningen så känner jag mig direkt bekväm med innehållet, men jag vet också att det här är ett material som kommer växa avsevärt för varje lyssning, då musikens atmosfär gräver sig närmare och närmare djupet med sin mörka, weirda och emellanåt lynchiskt psykologiska stämning (Lynch och Badalamenti är också uttalade inspirationskällor för The Knife). Skivan är inte riktigt lika mörk som Silent Shout, utan landar någonstans mellan den och mer poppiga Knife-föregångaren Paper Cuts. Vid en första lyssning får Fever Ray väl godkänt, med mersmak. Avslutningslåtarna Coconut och Keep the streets empty for me är de största höjdpunkterna för mig hittills, och når Högsta Knife-klass! -4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 4 Maj, 2009 Report Share Skriven 4 Maj, 2009 M9 igen! I en intervju som han gjorde med någon radiokanal lät det som att den här låten blir den allra sista för att kunna fokusera 100% på att lira i Gnaget, han har inte tid med två karriärer (alla beefs inom rapen lockar inte när han nu spelar i AIK ). Jag e ingen pundare men jag jagar pundÅ att tid e pengar å pengar e tidMen min klocka går efter mig för jag lever förortsliv Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 9 Maj, 2009 Filmstar Report Share Skriven 9 Maj, 2009 Fever Ray - Keep the Streets Empty for Me. Fan, kan lyssna på den här låten hur många gånger som helst. Vilken känsla. Skulle passa perfekt i en Lynch-film. Se Yojimbos recension av hela skivan här ovan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 10 Maj, 2009 Report Share Skriven 10 Maj, 2009 Fever Ray - Keep the Streets Empty for Me. Fan, kan lyssna på den här låten hur många gånger som helst. Vilken känsla. Skulle passa perfekt i en Lynch-film. Se Yojimbos recension av hela skivan här ovan. Kul att höra fler som uppskattar Fever Ray. jag rekommenderar verkligen de snygga musikvideos som singlarna förärats med också. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 14 Juni, 2009 Filmstar Report Share Skriven 14 Juni, 2009 . Bring the Mothership. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK47 Skriven 3 Juli, 2009 Report Share Skriven 3 Juli, 2009 Appropå tidigare disskusion om Jay-Z glömde jag att nämna Danger Mouses fantastiskt mashup på The Black Album. Det omtalade projektet där Danger Mouse ger sig på något så storartat att som att mixa The Beatles klassiska The White Album och just The Black Album. Skivan heter logiskt nog The Grey Album och är helt fantastiskt. Danger Mouse är ett geni. Finns inte superlativ nog. Här finns första 9 minuterna av plattan; Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 5 Juli, 2009 Report Share Skriven 5 Juli, 2009 Och appropå Danger Mouse så har han och Sparkle Horse producerat ett album för knappt två månader sedan som är inspirerat av foton knäppta av David Lynch. På albumet - som bär namnet "Dark Night Of The Soul", så medverkar en hög artister, som The Flaming Lips, Jason Lytle, Suzanne Vega, Julian Casablancas, Iggy Pop, svenska Nina Persson och David Lynch själv. Precis som med The Grey Album så fick Danger Mouse problem med en rättighetstvist, så Dark Night Of The Soul kan laddas ner gratis lite varstans medans en limiterad tom skiva med omslag tillsammans med en bok med Lynch-bilder m.m går att köpa från till exempel Amazon. Skivan får man göra vad man vill med, men musiken förtjänar att ges ut på något sätt - som Danger Mouse själv uttrycker det... Jag blev imponerad av hur varje sång höll väldigt hög kvalitet trots att de är hyfsat olika varandra. Det finns flera favoriter som går om och om igen i ipoden. Kolla in den sevärda officiella hemsidan där det också finns en länk för att ladda hem albumet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK47 Skriven 11 Juli, 2009 Report Share Skriven 11 Juli, 2009 Tyckte plattan var rätt kass alltså. Var ganska ointressant. Den farliga musen tycker jag ska hålla sig till hophip. Han har ju även mixat Paris Hilton. Där är det Banksy som står för omslag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 11 Juli, 2009 Report Share Skriven 11 Juli, 2009 Har lyssnat en del på The Grey Album, men ett mixtape som jag lyssnat på desto mer är Viva La Hova som är mashups mellan Coldplay och Jay-Z. Är inte så förtjust i Coldplay, men de får inte en särskilt stor roll på skivan heller, den är rätt Hova-fixerad så att säga. Grymt är det i alla fall, finns ett par klockrena låtar som är bättre än originalen, som Lost Part 2 och The Reverse Fix. Andra grymma är Hola Blanco och Take The Hill. Cold Success tillhör nästan den första kategorin också, med låtar som är bättre än originalet. Finns ju f.ö. oändligt med konstellationer... Jaydiohead, OJayzis etc. OJayzis är rätt dåligt, det lilla jag hört. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cooper Skriven 28 Juli, 2009 Report Share Skriven 28 Juli, 2009 Lite allmänt om mitt musikslyssnande: Iron Maiden har varit det bandet, eller den musiken, som jag hållt mig till ett antal år nu. Jag har varit och sett dom tre gånger, och alla gånger har de varit lika fantastiska. Metallica har jag även lyssnat en del på, det har kommit som en naturlig följd av Maiden-lyssnandet. På senare tid har jag dock börjat lyssna på John Mayer och på så sätt fått upp ögonen för musiker som honom. Stevie Ray Vaughan och Eric Clapton är väl de som jag gett mest uppmärksamhet till då, helt makalösa gitarrister. Tänkte göra en liten album-top5: (utan ordning) Brave New World (Maiden, 2000) The Black Album (Metallica, 1991) Continuum (Mayer, 2006) Seventh son of a seventh son (Maiden, 1988) A matter of life and death (Maiden, 2006) Studioalbum tycker jag egentligen spelar mindre roll med dessa artister då dom gör sina låtar sjukt mycket bättre live. Speciellt Mayer. Jag håller nog Where the light is: John Mayer Live in LA som det bästa livealbumet någonsin. Här visar Mayer att han är en av de bättre gitarristerna idag. Guldkornen duggar tätt. Annars så är Rock in Rio en livefavorit somjag lyssnat igenom ohälsosamt många gånger. 250k som sjunger med i Fear of the Dark, trycket i Hallowed be thy Name och den äckligt underbart vackra Blood Brothers för att nämna några få inslag. Så. Jävla. Bäst. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Disintegrator Skriven 31 Juli, 2009 Report Share Skriven 31 Juli, 2009 Spotify har lagt in Songs for the Deaf. Jippieeeeeeee. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rilopoz Skriven 18 Augusti, 2009 Report Share Skriven 18 Augusti, 2009 Musik är ett stort intresse. Så här kommer mina favorit band och deras bästa låtar och album. (listor är roligt) 1.Red Hot Chili Peppers 1. Cant stop (By the Way) 2. Californication (Californication) 3. By The Way (By the Way) 4. Under The Bridge (Blood Sugar Sex Magic) 5. Snow (Stadium Arcadium) Bästa album: Californication (1999) Queens Of The Stone Age 1. No one knows (Songs for the Deaf) 2. Go With The Flow (Songs for the deaf) 3. Auto Pilot (Rated R) 4. Hangin´tree (songs for deaf) 5. Make it wit Chu (Era Vulgaris) 3. Beatles 1. Ticket to Ride (Help!) 2. Black Bird (The White Album) 3. Lucy in the sky with diamonds (Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band) 4. All you need is Love (Yellow Submarine) 5. A hard days night (A Hard Days Night) Bästa album: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band(1967) 4. Nirvana 1. Smells like teen spirit (Nevermind) 2. Lithium (Nevermind) 3. Lake of fire (Unplugged in New York) 4. Rape me (In Utero) 5. Come as You are (Nevermind) Bästa album: Nevermind(1991) 5. Oasis 1. Champagne Supernova (What's the Story) Morning Glory?) 2. Slide Away (Definitely Maybe) 3. Live Forever (Definitely Maybe) 4. Cigarettes & Alcohol (Definitely Maybe) 5. Wonderwall (What's the Story) Morning Glory?) Bästa album: Definitely Maybe (1995) 6. Linkin Park 1. Faint (Meteora) 2. Numb (Meteora) 3. Breaking The Habit (Meteora) 4. In the End (Hybrid Theory) 5. What I've Done (Minutes to Midnight) Bästa album: Meteora(2003) 7. Blink182 1. Miss you (Blink182) 2. Adam´s Song (Enema of the State) 3. Dammit (Dude Ranch) 4. Always (Blink182) 5. Whats my age again? (Enema of the State) Bästa album: Blink182(2003) 8. Foo Fighters 1.Best of you (In Your Honor) 2. Everlong (The Colour and the Shape) 3. Times like These (One by One) 4. The Pretender (Echoes, Silence, Patience & Grace) 5. My Hero (The Colour and the Shape) Bästa album: The Colour and the Shape(1997) 9. Coldplay 1. Shiver (Parachutes) 2. Yellow (Parachutes) 3. Fix you (X&Y) 4. The Scientist (A Rush of Blood to the Head) 5. In my place (A Rush of Blood to the Head) Bästa album: A Rush of Blood to the Head(2002) 10. Rage Against the Machine 1. Testify (The Battle of Los Angeles) 2. Killing in the name of (Rage Against the Machine) 3. Wake up (Rage Against the Machine) 4. Bombtrack (Rage Against the Machine) 5. Renegades of Funk (Renegades) Bästa album: Rage Against the Machine(1992) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 18 Augusti, 2009 Report Share Skriven 18 Augusti, 2009 Men inspiration ifrån Rilopoz - ja, att lista saker är hur roligt som helst - så kan väl jag också passa på att presentera min musiksmak lite. Här är det band som gäller - på ett ungefär i alla fall. Daft Punk Bästa låtar: 1. Around the World (Homework) 2. Aerodynamic (Discovery) 3. Da Funk (Homework) 4. Human After All (Human After All) 5. Face to Face (Discovery) Bästa album: Discovery (2001) Kommentar: Den franska houseduon som alltid har vågat att gå sin egen väg, blandar och mixar med det mesta och lyckas nästan alltid att göra riktigt bra låtar. Alla de tre studioalbumen som duon har gjort, har helt olika teman och allihop levererar på sitt sätt. Daft Punk har även gjort två fantastiska livealbum (Alive 1997 och 2007). Discovery rankar jag förövrigt som en av de bästa skivorna genom tiderna. The Beatles Bästa låtar: 1. I've Just Seen A Face (Help!) 2. Let It Be (Let It Be) 3. Yesterday (Help!) 4. Yellow Submarine (Revolver) 5. Ob-La-Di, Ob-La-Da (The Beatles (The White Album)) Bästa album: Help! (1965) Kommentar: En av de bästa banden genom alla tider, med hur många klassiska låtar som helst. Man tror att man har hört det mesta redan, men så letar man runt lite i deras musikkatalog och hittar nya guldkorn eller återupptäcker gamla favoriter. Queen Bästa låtar: 1. Bohemian Rhapsody (A Night at the Opera) 2. Another One Bites the Dust (The Game) 3. Killer Queen (Sheer Heart Attack) 4. Don´t Stop Me Now (Jazz) 5. You´re My Best Friend (A Night at the Opera) Bästa album: A Night at the Opera (1975) Kommentar: Ett komplett band med riktigt bra musiker på alla instrument och en otrolig sångare, och liveartist, Freddie Mercury. Bandet har gjort otroligt många bra låtar och Bohemian Rhapsody är i ett klass för sig. Pink Floyd Bästa album: 1. Wish You Were Here (1975) 2. Dark Side of the Moon (1973) 3. The Wall (1979) Kommentar: Ett band som helt klart har sin egen stil. Det som är lite annorlunda med just Pink Floyd, det är att man egentligen inte enbart kan lyssna på vissa låtar. För att njuta av deras musik fullt ut, så måste man lyssna genom ett helt album och ta in hela den speciella atmosfären som följer med. Jag har tyvärr lyssnat på alldeles för lite av deras album, med mina intryck är ändå starka nog för att få sin speciella plats. Bubblare: The Clash, Röyksopp, Kraftwerk, Detektivbyrån, Slagsmålsklubben, Ratatat, The Hives, Justice Jag kan även passa på att länka till min Last.fm-profil, för fullständig information om min musiksmak: http://www.lastfm.se/user/Nit89ram Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rilopoz Skriven 18 Augusti, 2009 Report Share Skriven 18 Augusti, 2009 Appropå The Beatles så har jag snöat in på I Am The Walrus . Riktigt skönt och sådär mysigt psykedelisk. För övrigt så verkar ju Josh Homme, Dave Grohl och John Paul Jones nya projekt riktigt intressant! Dem kallar sig Them Crooked Vultures. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 19 Augusti, 2009 Report Share Skriven 19 Augusti, 2009 Fan var ute med farsan och syrran ikväll och käkade och lite sånt men hela kvällen låg Genesis och bara gnagde i bakhuvudet. Orgasm att höra den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.