Jump to content

Anime

GTH

Rekommenderade inlägg

ja alltså, sailor-moon är en barnserie, men visst, det är anime. Men nu var det i huvudsak vuxenfilmer/serier jag tänkte om ni hade sett (typ. Hellsing, witch hunter robin, Akira osv.).

Anime går ytterst sällan på TV. Jag pratade med eXt idag och han hade tydligen hört att Neon Genesis Evangelion gick på kabel-tv.

Men alltså anime är inget speciellt. Helt vanlig film med den enda skillnaden att det är animerat (och från japan : ). Det eXt pratar om att man inte ska förknippa det med Disney handlar om att det inte bara är tecknade barn filmer det handlar om. Alltså även tecknat för vuxna vilket inte är särskilt vanligt i väst. Hoppas att det blev lite klarare :)

• Svar 453
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Anime kommer från japan med få undantag, tex Animatrix där Warner Bros har hyrt in japaner. Anime stilen skiljer sig endel från väst världens tecknade filmer, även om dom numera börjar likna varandra mer och mer.

Kännetecken för anime:

Alla har enorma runda ögon eftersom det är skönhetsideal i japan

Ingen har normala hårfärger

ja alltså, sailor-moon är en barnserie, men visst, det är anime. Men nu var det i huvudsak vuxenfilmer/serier jag tänkte om ni hade sett (typ. Hellsing, witch hunter robin, Akira osv.).

Anime går ytterst sällan på TV. Jag pratade med eXt idag och han hade tydligen hört att Neon Genesis Evangelion gick på kabel-tv.

Men alltså anime är inget speciellt. Helt vanlig film med den enda skillnaden att det är animerat (och från japan : ). Det eXt pratar om att man inte ska förknippa det med Disney handlar om att det inte bara är tecknade barn filmer det handlar om. Alltså även tecknat för vuxna vilket inte är särskilt vanligt i väst. Hoppas att det blev lite klarare :)

ja, okej...tack, nu fattar jag lite mer...hehe :)

• Moderator

Hade the SciFi-channel får några år sedan. Där visade de en del anime (eller Manga som det var populärt att kalla det då). Det fick mig lite intresserad faktiskt. Akira är nog fortfarande bäst. Det tog några tittar innan jag fattade det hela. Ghost in the Shell samma ska, den är så ofantligt vältecknad.

Några andra favoriter från den tiden.

Wind of amnesia (osäker på stavning)

Ninja Scroll (riktigt bra!)

Fist of the North Star. (brutal)

Wicked City (läskig)

Serierna Armitige III gillar jag och även Dominion Tank Police (kan vara skojjig, fast jag gillar inte den typen av animation)

Har nog glömt en del...

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

• Moderator

Ninja Scroll kan jag rekommendera. Får ni tag i Princess Mononoke så se den också. Den har emellanåt lite lägre tempo andra actonfilmer, men det är vacker.

Dominion tank police är lite skum, den säljer på silikon om jag får uttrycka mig så. Dock är det ganka mycket action.

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...