Filmstar Jojje Skriven 14 Juni, 2010 Filmstar Report Share Skriven 14 Juni, 2010 Jin-Rô (Jin-Roh - The Wolf Brigade, 1998) Mmm. Det är väldigt snyggt och här finns en intressant historia. I anime-sammanhang då man gör en långfilm av en manga eller en tv-serie så blir ofta handlingen väldigt invecklad med många personer och för lite bakgrundshistoria. Det är svårt att hänga med helt enkelt. Även här hade det nog krävts ite mer bakgrundsinformation, lite mer kött på benen. Intressant är att handlingen är förlagd till Jorden men det är en "Jord" där den historiska utvecklingen efter andra världskriget tog en annan bana än den egentligen gjorde (en s.k. alternativhistoria). Filmen är baserad på mangaserien Kerberos-sagan av Mamoru Oshii, som även är regissören bakom t ex Ghost in the Shell (4-/5) och The Sky Crawlers (3/5). Lite research visade att i den där alternativhistorien så vann Tyskland andra världskriget. Nu märks det inte så mycket av just detta egentligen. Hur det påverkade världen och Japan är inget som filmen går in på, även om Japans historia är annorlunda med en sorts polisstat och en underjordisk motståndsrörelse som utför terroristaktioner. I början av filmen görs dock en snabb sammanfattning av vad som hände i Japan efter kriget och atombomberna. Precis som i Oshiis andra alster så är filmen fylld av filosofiska funderingar om människan och samhället. Historien innehåller en del action och blod men det är liksom inte fokus på det. Just dessa scener är ändå väldigt snygga. Historien är komplex men efter lite research på nätet och funderande så fick jag ihop alla trådar. Under filmen förstod jag dock inte allt som pågick med en mängd olika polisorganisationer som konkurrerar med varandra. Jag gillar dock stämningen i filmen som är ganska dyster och jag ska försöka se fler av Oshiis filmer. Just här har Oshii dock inte regisserat själv utan står enbart för manus. 3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 7 Juli, 2010 Filmstar Report Share Skriven 7 Juli, 2010 Wonderful Days (2003) Jag kan inte låta bli att ge den här sydkoreanska animerade sf-rullen en fyra. Filmen utspelas i framtiden efter en katastrof där mänskligheten lyckats förstöra och förorena det mesta av Jorden och de överlevande har tagit sin tillflykt till en liten söderhavsö. Här har man skapat den högteknologiska staden Ecoban som får sin energi från de föroreningar som omger den. Till ön kommer många båtflyktingar men de lever i slum och tillåts inte komma in till Ecoban och utnyttjas i princip som slavar, eller åtminstone billig arbetskraft. När Jorden så småningom börjar läka sig själv och föroreningarna minskar i omfattning försvinner även den källa till energi som Ecoban förlitar sig på. Snyggt Filmen blandar handtecknat, cgi och ibland vanlig film som efterbearbetats (åtminstone tyckte jag det såg ut så). Resultaten är en väldigt snygg film. Känslan, temat i filmen är som gjord för mig; det är lite sorgligt och inte lite melankoliskt. I den här framtiden regnar det ständigt, förmodligen pga en s.k. atomvinter. Handlingen fokuserar kring tre personer, ett triangelspel med en ung kvinna i mitten. När de tre var barn var de samtliga ecobaner och utbildades till att skydda staden. Efter en dramatisk händelse försvinner en av dem och tros vara död. I själva verket har han anslutit sig till rebeller som kämpar mot Ecoban. Kvar i Ecoban finns Jay (tjejen) och Cade som ansvarar för säkerheten. Jay börjar dock tvivla om Ecoban gör rätt i att förtrycka och utnyttja flyktingarna. Vackert Som sagt, melankolisk stämning. Man låter vissa scener ta ordentlig tid, och det är ordentligt snyggt. Man har verkligen fått till det här med blandningen av cgi och vanligt tecknat. Det som jag gillar är att man genomgående har handteckna karaktärerna. Cgi används i bl a miljöskildringar på ett bra sätt men just att det är traditionellt tecknat när det gäller figurerna gillar jag då det är snyggast. Avslutningen är maffig, nästan överdrivet opera-aktig, bombastisk, men bra. Jag fick ibland lite datorspelskänsla i vissa av de grymt snygga actionsekvenserna. Ni vet, så där att man känner att man själv är med i filmen, och det är ett gott betyg. Man, och även jag, kan tycka att historien kanske är väl tunn men stämningen och att det är så snyggt gör att jag faktiskt delar ut en svag fyra. 4-/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 25 Augusti, 2010 Filmstar Report Share Skriven 25 Augusti, 2010 Läste precis att Satoshi Kon, en av mina favoritregissörer inom anime-genren, har gått bort. http://www.animenewsnetwork.com/news/2010-08-24/award-winning-director-satoshi-kon-passes-away Riktigt tråkigt. Känns lite extra tråkigt eftersom jag såg och lyssnade på honom när han besökte Stockholm och Filmhuset i samband med en visning av Tokyo Godfathers. Så här har jag tyckt om Kons filmer: Perfect Blue Millennium Actress Tokyo Godfathers Paprika Sen har han även gjort en tv-serie som heter Paranoia Agent som också är riktigt bra. Förhoppningsvis så kommer hans nya, och sista, film The Dream Machine ha premiär nån gång 2011. Jag hoppas den kommer på bio i Sverige. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 Februari, 2011 Filmstar Report Share Skriven 5 Februari, 2011 Whisper of the Heart (Mimi wo sumaseba, 1995) En helmysig anime från Studio Ghibli om en tjej som är bokmal och duktig i plugget men som blir osäker på vad hon vill göra i livet. Hon tror att hon vill bli författare och skriva historier. Men är hon tillräckligt bra är frågan hon ställer sig. När hon följer efter en märklig och fet katt hittar hon en antikvitetsaffär vilket gör att allt ställs på sin spets. En vardaglig anime, helt utan övernaturliga inslag men fylld med sköna detaljer, riktigt skön tecknarglädje och lite japanskt familjegnabb. Filmen inleds något udda med John Denvers sång Take Me Home, Country Roads, här sjungen av Olivia Newton-John. Slutet känns helt out of place och fånigt, tyvärr. Det är nästan så man tror att det är ett skämt. Annars: varm, mänsklig och trevlig. 3+/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.