Jump to content

Midnight Movie Madness


Jojje

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Under våren kommer Scanbox Entertainment att visa fem skräckfilmer på bio i Stockholm, Göteborg och Lund. Det hela går under namnet Midnight Movie Madness och bl a har man chansen att se Dark Water, som ju nämnts här på forumet, på bioduken!

 

Läs mer och kolla in programmet här.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Filmstar

Ville inte starta en ny tråd, så jag tänkte att det passade bäst

att skriva om lite rysare/skräck här inne.

 

Nu måste jag erkänna att jag inte är en av de som ser på massor

av rysare/skräckfilmer, speciellt har jag inte sett många av de gamla.

 

Hur som helst, en kompis till mig gillar sånt och har sett det mesta,

så jag brukar lite på skoj kolla upp lite såna filmer åt honom...

Nu hittade jag en film som verkar vara lite som de gamla kultfilmerna

från 60 och 70-talet...har bara sett några bilder från filmen, men det

verkar helt klart vara sevärt. Filmen heter passande Horror från 2002.

 

Jag tänker inte lägga upp de värsta bilderna eftersom det kan vara

lite för mycket för vissa, men några intressanta lägger jag upp på skoj.

 

Sen om någon har sett denna film eller den andra av samme regissör,

Dante Tomaselli, vore det intressant att höra åsikter.

 

Här är några länkar som tar er direkt till bilderna (kan vara lite äckliga):

 

Horror 1

Horror 2

Horror 3

 

Och här är omslaget (bara omslaget är kultigt !):

lwf0001.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Detta är taget från IMDb:

 

"This visually arresting chiller concerns a group of runaway # that escape from a drug rehab and encounter demonic forces in a rural farmhouse."

 

Och även:

 

"Writer/Director Dante Tomaselli merges two disturbing storylines into this visually arresting chiller. The first involves a band of five # that escape from a drug rehabilitation center to cash in on a questionable promise of salvation from the psychopathic Reverend Salo Jr. (Vincent Lamberti). Leader of the pack Luck (Danny Lopes), fueled on major hallucinogens, transports the gang to the reverend's isolated house where the basis of the second plot has been set simultaneously. Here lives Grace (Lizzy Mahon), Salo Jr.'s daughter, whom he and his equally bizarre wife (Christie Sanford) have enslaved through enforced drug addiction and psychic brainwashing. Grace's only salvation appears to be by the guidance of her paternal grandfather Reverend Salo Sr. (The Amazing Kreskin). But this hope is quickly jeopardized when it becomes revealed that his comforting visitations may be being made from beyond the grave. Regardless, it is through Grace's visions involving him that she learns of her parent's demonic pastimes, which include abduction, murder, and possibly worse. Shortly after the arrival of the rehab escapees, Luck shoots and kills Salo Jr. and his wife. This eruption of bloody violence becomes the catalyst for the unleashing of dark forces with terrifying results."

 

 

Just att det står "visually arresting chiller" tyder på att den är väl filmad,

vilket kan vara intressant. Men jag vet inte om den är bra, verkar bara

vara en film som vore "kul" att se, om man säger så :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är försent att säga detta nu, men jag vill uppmuntra alla som har chansen att gå och se "Dark Water". Själv fick jag se filmen under den senaste upplagan av Stockholms Filmfestival och måste säga att jag blev riktigt skrämd. Filmen liknar i mångt och mycket "Ringu", "The Eye", "Audition" och andra asiatiska skräckfilmer, men är om möjligt ännu läskigare.

 

Enligt min mening klart bättre än den hypade "Ringu".

 

edit: För sent / försent. Någon som vet hur det ska vara?

Ändrad av Override
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Har inte sett den japanska versionen av The Ring (trots att

jag har den på datorn). Men om Dark Water är i närheten

av att vara lika bra och skrämmande som den amerikanska The Ring,

blir jag mycket nöjd.

Dark Water går följande dagar och tider:

 

Torsdag 10/4 Kl. 21.00

Fredag 11/4 Kl. 23.30

Lördag 12/4 Kl. 23.30

 

Samtliga på biofraden Sture i Stockholm.

Den går även i Göteborg och Lund senare i april.

För fullt schema av Midnight Movie Madness, se första inlägget.

 

Förresten, The Eye och Audition verkar intressanta de med.

Är det bara jag eller kommer det väldigt många rysare från Japan nu ?

De senaste 5 åren verkar det komma väldigt många bra iaf och de flesta

verkar bli remakes i USA.

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag eller kommer det väldigt många rysare från Japan nu ?

De senaste 5 åren verkar det komma väldigt många bra iaf och de flesta

verkar bli remakes i USA.

Det stämmer att det kommer massor av skräckfilmer ifrån Japan, Thailand, Korea osv. just nu, dessutom är de flesta riktigt bra (om än lite väl lika varandra). Bara på rak arm kan jag nämna de tre "Ringu"-filmerna, "Rasen", "Darkwater" och "Audition", någon insatt kan säkert komplettera med fler titlar.

 

Det faktum att Hollywood gör remakes på allt är förmodligen en följd av den idétorka som tycks råda där. Många av de stora filmer Hollywood producerat de senaste åren har ju varit remakes eller adaptioner från andra medium. "Solaris", "Lord of the Rings", "Spiderman", "Daredevil", "The Ring", "Vanilla Sky" och "Insomnia" är en handfull exempel på detta fenomen.

Inte heller ser det ut att bli någon bättring i framtiden, t.ex är skräckisen "The Eye" och "Ringu"-regissören Hideo Nakatas mordmysterium "Kaosu" redan inne i remake-maskineriet. Bortser man från denna idékälla består Hollywoods filmutbud nästan uteslutande av dåliga uppföljare och hysteriska (eller romantiska) komedier.

 

Somliga säger att remakes är bra därför att de uppmärksammar ursprungsfilmen. Själv tycker jag bara det är otroligt lågt av Hollywood att utnyttja kreativa skapare på detta sätt.

Istället för att ompacketera andras visioner och arbete borde de koncentrera sig på att komma på några egna koncept som håller.

 

edit: Sorry om jag gick lite off topic. :lol:

Ändrad av Override
Link to comment
Share on other sites

Posetivt kan det vara om man gör en remake för att hylla en film som man verkligen känner mycket för som filmskapare. Ungefär som musik, spel, konst eller tja i stort sätt allt.

 

Men ta t.ex. fallet med Ringu och dess remake The Ring. Jag tycker det bara slutat med att folk hyllar remaken och nästan kastar skit eller bara trampar på orginalet.

 

The Eye som är en väldigt intressant film gjord av de thailändska Pang bröderna i samarbete med Hong kong ska juh som ryktet gå göras till en remake. Tom Cruise ska visst ha sniffat på projektet :blink:

 

Jag har sett filmen, och i jämförelse med Ringu så går faktiskt Ringu att göra till en remake, för vart de befinner sig är inte speciellt svårt att byta plats på, en sjöstad hitt eller ditt lixom.

Men i The Eye vette fasiken hur de ska lyckas göra en Thailändsk by och en hela den viktiga historien som finns där amerikansk. Jag kan juh inte spoila för mkt så jag hoppas de som sett den förstår vad jag syftar på (?)

Jag skämtade med en vän om att de antagligen skulle få ta harlem, bronx eller kanske en liten by i texas.. . . men så mkt till skämt kanske det inte blir länge till.

Summan är väl att filmerna görs för den asiatiska farhågor, saker som de är rädda för, känner igen sig i. Det kan bli svårt att göra om det till en lukrativ amerikansk film.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
The Eye som är en väldigt intressant film gjord av de thailändska Pang bröderna i samarbete med Hong kong ska juh som ryktet gå göras till en remake. Tom Cruise ska visst ha sniffat på projektet

The Eye såg jag på Sthlm Filmfestival och jag tyckte den var rätt så dålig faktiskt. Så här skrev jag då:

 

The Eye är en Hong Kong-spökfilm där en flicka ser spöken efter ögonoperation. Det var lite Sjätte sinnet över filmen, men till skillnad från den filmen så var den här rätt så kass. Allt upprepades gång på gång, både musik och bildspråk. Slutet var lite oväntat kanske, men trots det en svag 2:a.

 

Tyckte att både Ringu och remaken The Ring var flera klasser bättre. Men, det är ju bara jag. Ska bli intressant att höra vad du tycker, Czechflash.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Filmstar

För er som bor i Stockholm, Göteborg och Lund:

 

DARK WATER

 

Stockholm

torsdag 10/4, kl. 21.00

fredag 11/4, kl. 23.30

lördag 12/4, kl. 23.30

 

Göteborg

torsdag 24/4, kl. 21.15

fredag 25/4, kl. 23.30

lördag 26/4, kl. 23.30

 

Lund

torsdag 17/4, kl. 21.15

fredag 18/4, kl. 23.30

lördag 19/4, kl. 23.30

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ja, du har rätt, den är japansk och skräck (även om det inte är något blod).

Ska jag rekommendera något så är det The Ring som är mer

skrämmande...men båda har ju samma regissör (från början iaf).

Båda är psykologiska, sånt gillar jag (gillar och gillar, hehe).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...