Achtung Skriven 26 Juni, 2003 Author Report Share Skriven 26 Juni, 2003 Filmerna är inget vidare. Till skillnad från LotR så är HP filmerna mycket mycket sämre än böckerna. Kan det bero på att hp filmerna inte är omgjorda utan följer boken ordagrant? LOTRfilmerna har fått mycket kritik på att många saker inte varit med men med facit i hand kanske ändringarna varit helt nödvändiga! Instämmer. För HP följer ju inte rakt av. Den saknar många många scener. Och därför saknas mycket eftersom de inte ändrar de kvarvarande scenerna tillräckligt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 26 Juni, 2003 Report Share Skriven 26 Juni, 2003 Filmerna är inget vidare. Till skillnad från LotR så är HP filmerna mycket mycket sämre än böckerna. Kan det bero på att hp filmerna inte är omgjorda utan följer boken ordagrant? LOTRfilmerna har fått mycket kritik på att många saker inte varit med men med facit i hand kanske ändringarna varit helt nödvändiga! Instämmer. För HP följer ju inte rakt av. Den saknar många många scener. Och därför saknas mycket eftersom de inte ändrar de kvarvarande scenerna tillräckligt. Ja, man får lite mer respekt för PJ när man i efterhand märker sånt här, kanske lite starkt att kalla honom för ett geni men de är nästan så att man vill det trots allt! Men till böckerna, här är varför jag tror att tolkiens böcker går hem hos fler: Tolkien gör en berättelse helt inriktad på en fantasivärld medan Rowling gör en mopleteringsvärld med den riktiga världen. Trots detta är det Tolkiens värld som jag upplever som verklig. Lite kul att man tror mer att det som händer i mordor är verkligt än när harry potter sitter på sitt rum i london! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 26 Juni, 2003 Author Report Share Skriven 26 Juni, 2003 HP är ju förstås inte först med blandade världar. Narnia tex mm. Men tro mig HPs framgång beror mer på att den håller hög kvalitet och inte att den har mer lokal anknytning som vissa verkar tro. Och som sagt JRRT är störst men tro inte att Rowling inte har gjort en bra och genomtänkt värld. Jag såg i en intervju där hon visade en tjock pärm där hon sa att hon hade dödsätarnas historia(hon visade förstås inget innehåll i den). Intressant för utgivning senare kanske? Som en sillmarillon. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 26 Juni, 2003 Report Share Skriven 26 Juni, 2003 HP är ju förstås inte först med blandade världar. Narnia tex mm. Men tro mig HPs framgång beror mer på att den håller hög kvalitet och inte att den har mer lokal anknytning som vissa verkar tro. Och som sagt JRRT är störst men tro inte att Rowling inte har gjort en bra och genomtänkt värld. Jag såg i en intervju där hon visade en tjock pärm där hon sa att hon hade dödsätarnas historia(hon visade förstås inget innehåll i den). Intressant för utgivning senare kanske? Som en sillmarillon. Tror inte att det blir så lyckat eftersom hon har blandat världarna. Tror inte att det finns samma förutsättningar att göra en historisk bakgrund, dels för att alla trollkarlsmyter måste stämma delvis med den verkliga historien (eller faktiska myter och historier), dels för att trolkararna litat till de mänskliga mugglarkunskaperna eftersom de hela tiden ligger på samma stadium i utvecklingen, så har jag förstått det. Om det blir för mycket historia undrar jag om Rowlings värld stannar vid samma stjärnstatus bland ungar eller blir till en omständig värld med massa nonsens som man inte riktigt kan tro på (även om man vill det) pga den riktiga världens inblanding. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 26 Juni, 2003 Author Report Share Skriven 26 Juni, 2003 Jag tror inte det. För övrigt så bör du nog läsa böckerna innan du uttalar dig så tvärsäkert om dem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 26 Juni, 2003 Report Share Skriven 26 Juni, 2003 Jag tror inte det. För övrigt så bör du nog läsa böckerna innan du uttalar dig så tvärsäkert om dem. Krävs kanske en förklaring då Jag har läst en, Lyssnat lite från tvåan, sett de två filmerna, så såpass informerad är jag så att jag skaffat mig en uppfattning. Om du tycker att jag uttalar mig tvärsäkert om böckerna så märk att jag inte uttalar mig om alla böckerna utan endast om det som jag har upfattat hittils av serien. Det är möjligt att jag får en annan uppfattning om (eller när) jag läser böckerna och antagligen vet du bra mycket mer om harry potter än vad jag gör eftersom du läst böckerna men det här är vad jag tror. Jag jämför med tolkien och har andra böcker i baktanke när jag skriver det här. Det jag menar var att jag inte fick någon historisk känsla när jag läste bok 1 och när jag såg filmerna men det fick jag när jag läste Tolkiens böcker, därför tror jag inte på någon historisk förklaring fast det är möjligt att man får upp ångan om man läser mer i serien. Det var inte meningen att verka tvärsäker, men det är vad jag tror och tycker. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 26 Juni, 2003 Author Report Share Skriven 26 Juni, 2003 Ok, två saker: 1. En bok behöver inte likna LotR för att va bra. 2. Böckerna blir bättre och bättre så du har förmodligen inte läst de bästa. Och sen så kanske jag överdrev lite när jag sa att du var tvärsäker. Sorry för det. Vänta det var 3 saker. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 26 Juni, 2003 Moderator Report Share Skriven 26 Juni, 2003 Filmerna är inget vidare. Till skillnad från LotR så är HP filmerna mycket mycket sämre än böckerna. Kan det bero på att hp filmerna inte är omgjorda utan följer boken ordagrant? LOTRfilmerna har fått mycket kritik på att många saker inte varit med men med facit i hand kanske ändringarna varit helt nödvändiga! Nej. (Vad annat kan jag svara? :-) ) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 26 Juni, 2003 Author Report Share Skriven 26 Juni, 2003 Filmerna är inget vidare. Till skillnad från LotR så är HP filmerna mycket mycket sämre än böckerna. Kan det bero på att hp filmerna inte är omgjorda utan följer boken ordagrant? LOTRfilmerna har fått mycket kritik på att många saker inte varit med men med facit i hand kanske ändringarna varit helt nödvändiga! Nej. (Vad annat kan jag svara? :-) ) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Det här börjar bli lite . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 27 Juni, 2003 Author Report Share Skriven 27 Juni, 2003 Hillary Clinton gillar inte att HP släpptes bara nån vecka efter hennes bok(2MB) man får i alla fall det intrycket av den här filmen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 27 Juni, 2003 Report Share Skriven 27 Juni, 2003 Filmerna är inget vidare. Till skillnad från LotR så är HP filmerna mycket mycket sämre än böckerna. Kan det bero på att hp filmerna inte är omgjorda utan följer boken ordagrant? LOTRfilmerna har fått mycket kritik på att många saker inte varit med men med facit i hand kanske ändringarna varit helt nödvändiga! Nej. (Vad annat kan jag svara? :-) ) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Det här börjar bli lite . hehe... Men till böckerna, jag ska läsa hp på engelska så att jag får en bra bild av det Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 27 Juni, 2003 Filmstar Report Share Skriven 27 Juni, 2003 (ändrad) Jag kan tipsa de flummiga på forumet (och resten) att läsa Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Det är en riktigt bra och annorlunda bok om rymden som innehåller en hel del komiska inslag. Kul bok. Sen för er som gillar Star Wars så tipsar jag om alla böcker kring den berättelsen. Mycket intressanta böcker om före under och efter filmerna. Det finns en bra Science-Fiction bokhandel om man är intresserad i dem böckerna. www.sfbok.se . Själva affären ligger i Stockholm och Göteborg. Ändrad 27 Juni, 2003 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 27 Juni, 2003 Author Report Share Skriven 27 Juni, 2003 Instämmer i att Liftarens guide till galaxen bör läsas. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 27 Juni, 2003 Report Share Skriven 27 Juni, 2003 Ska se snarast möjligt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
éowyn Skriven 28 Juni, 2003 Report Share Skriven 28 Juni, 2003 Föresten är det någon som läst Philip Pullmans triologi om den mörka materian, tex bärnstenskikaren, eller the subtle knife. har läst tvåan och trean (fick tvåan av en lärare som trodde det var ettan och sedan orkade jag inte läsa den när jag visste vad som skulle hända. har inte läst, men funderat på att göra det nån gång den här sommaren. rekommenderar du den? (greenleaf) Jag kan tipsa de flummiga på forumet (och resten) att läsa Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Det är en riktigt bra och annorlunda bok om rymden som innehåller en hel del komiska inslag. Kul bok. väldigt bra bok för flummiga, och andra också, om man uppskattar en massa knas. har precis läst ut första delen, ska leta upp de andra så fort som möjligt. fast jag har börjat på the fellowship of the ring under tiden, så überbråttom är det ju inte... mitt filmtittande, och tv-tittande i allmänhet, ligger nästan helt nere, plus forum, läser istället. fast nåde den som stör under mordkommissionen... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.