Jump to content

Filmmusik


Night rider

Rekommenderade inlägg

Två underbart bra exempel på filmer med mästerlig filmmusik är, Edward Scissorhand och Hero.

 

Danny Elfman och Tim Brutons samarbeten brukar bli bra. Det är något drömliknande över Edward som skapas mkt tack vare musiken. I Hero så passar allt in så bra, det hade inte behövts några repliker i filmen alls, musiken talar för sig själv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Svar 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alla tycker att filmmusiken till Titanic, Gudfadern samt Gladiator är bäst, vilket iofs stämmer delvis, men jag vet en annan mycket bra filmmusik, det är den från filmen Spun! Sjukt många och bra låtar. Vill jättegärna få tag på CDn, men jag tror ej att den finns... än iaf.

 

 

/AL

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
men jag vet en annan mycket bra filmmusik, det är den från filmen Spun! Sjukt många och bra låtar. Vill jättegärna få tag på CDn, men jag tror ej att den finns... än iaf.

Jag skrev ett inlägg om just Spun för ett tag sen, och jag håller verkligen med dig om att musiken är underbar i den filmen.

 

Jag försökte hitta den på lokala skivbutiken, men dom hade den inte. Eftersom du nu bekräftar min goda smak så måste jag faktiskt börja jaga rätt på den.

Link to comment
Share on other sites

men jag vet en annan mycket bra filmmusik, det är den från filmen Spun! Sjukt många och bra låtar. Vill jättegärna få tag på CDn, men jag tror ej att den finns... än iaf.

Jag skrev ett inlägg om just Spun för ett tag sen, och jag håller verkligen med dig om att musiken är underbar i den filmen.

 

Jag försökte hitta den på lokala skivbutiken, men dom hade den inte. Eftersom du nu bekräftar min goda smak så måste jag faktiskt börja jaga rätt på den.

Bra där, Lestat!

 

Hör av dig om du hittar ngt!

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar mest på filmmusik, mer en allt annat.

Mina favorit-compositörer är Hans Zimmer (Gladiator, TheRock, TheThinRedLine, PearlHarbor, BlackHawkDown, ), Howard Shore (LordOfTheRings), Graig Armstrong (MoulanRouge, Rome&Juliet, EnJävulskRomans), Philip Glass (Mishima, Trumanshow).

 

Favorit film-musik:

LordOfTheRings

Gladiator

Mishima

KillBill

Battle Royale

 

:whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Att säga vilken som är den bästa filmmusiken är ungefär lika lätt som att säga vilken som är den bästa filmen. Däremot så kan man ju ha favoriter. Mina tre favoriter (varav två jag tror knappt har nämnts här tidigare) är:

 

ENNIO MORRICONE: Vem kan glömma den gripande filmmusiken i "Cinema Paradiso" (där fick han hjälp av sin son Andrea) eller den experimentella i "The Good, The Bad and The Ugly" och "A Fistful of Dollars"?

 

VANGELIS: Här syftar jag främst på den underbara musiken i "Bladerunner" som får den Metropolisinspirerade staden att framstå ännu mer mystisk och futuristisk. Men sen har han ju också den fina musiken i "1492 - Conquest of Paradise" och den underbara lilla melodin "La Petite Fille De La Mer" från "L'Apocalypse Des Animaux".

 

ERIC SERRA: Sist men inte minst kommer min absoluta favorit som har skrivit briljant musik till Luc Bessons filmer, bland annat "La Femme Nikita", "Leon" och den fullkomligt underbara "Le Grand Bleu". Denna musik får en att drömma sig in i filmens värld och vilja stanna där.

Link to comment
Share on other sites

Bra filmmusik...

 

Intromusiken till Mulholland Drive är grymt bra. Väldigt stämningsskapande, väldigt olycksbådande.

 

Star-Wars musiken är också bland det bästa jag hört. Allt ifrån intromusiken till Emperial March till andra låtar.

 

Arkiv X hade ett väldigt bra tema, men det är förstås inte filmmusik.

 

Men min absoluta filmmusik är nog ändå musiken till LOTR-trilogin, och framförallt soundtracket till ROTK. Rohans tema (TTT) låter uråldrigt och mäktigt, och Gondors tema är rent av ännu bättre. Låten "The White Tree" på ROTK är mästerlig, man kan nästan se framför sig hur vårdkasarna tänds medan tonerna strömmar ur stereon (den låten bör man höra på riktigt hög volym). Även hjältetemat är riktigt bra, särskilt i början av "The Uruk-Hai" och från Moria (låten "The Bridge of Khazad-Dûm" tror jag, men jag är inte säker). Av sångnumren gillar jag nog "Gollums song" mest. Bästa introlåten av de tre filmerna tycker jag TTT har i "Foundations of Stone". Ytterligare en låt som bör nämnas är "Lothlorien" från FOTR, gillar mystiken och stämningen i det spåret.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Kollade på Nightmar Before Christmas igår efter att inte ha sett den på länge och överraskades av den väl framförda musiken och Dany Elfmans sköna sångröst. Go Danny!

Håller absolut med. Elfman är otroligt duktig och hans musik är riktigt riktigt bra. Sen är låtarna i filmen också höjdare och Nightmare Before Christmas är enligt mig den bästa musikalen och den enda som får 5/5 i betyg.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...