Jump to content

Ingmar Bergman


Jojje

Vilken är Bergmans bästa?  

50 members have voted

  1. 1. Vilken är Bergmans bästa?

    • Viskningar och rop (1972)
      1
    • Smultronstället (1957)
      11
    • Gycklarnas afton (1953)
      0
    • Persona (1966)
      5
    • Skammen (1968)
      0
    • Det sjunde inseglet (1957)
      10
    • Nattvardsgästerna (1963)
      1
    • Fanny och Alexander (1983)
      13
    • Sommarnattens leende (1955)
      1
    • Annan
      3
    • Jungfrukällaren
      1


Rekommenderade inlägg

  • Svar 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 month later...

En del av er vet säkert redan om detta, but anyway...

 

Den 6-7 oktober går Länge Leve Bergman av stapeln i Sthlm :up: . Det kompletta programmet släpps den 19 september, men här är delar av det:

– Vernissage för utställningen "Innan Ingmar blev Bergman"

– Premiär för Laterna Musica, en multimediaföreställning

– Premiär för Spöksonaten – Dramatens succéföreställning från 2000, nu som tv-film

– Visning av den sällan visade filmen Sånt händer inte här

– Utställning av Lennart Mörks skisser till Backanterna. Aldrig tidigare exponerade för allmänheten.

– Första offentliga visningen av handskrifter ur Ingmar Bergmans personliga arkiv

– Exklusiv försäljning av nya utgåvor av böckerna/originalmanuskripten Fanny och Alexander, Söndagsbarn och Laterna Magica

– Vernissage för Postens nya Bergman-frimärken

– Premiär för två nya Bris-filmer, Bergmans reklamfilmer från 50-talet

– Flera sällan visade bakomfilmer med Bergman i regitagen

– Utställning av samtliga originalaffischer till Bergmans filmer

Det är gratis och hålls i Filmhuset.

 

Står mer om det här

 

Är det någon här som ska gå?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Guest Gäst_PegguthGäst

Fän vilket fiasko; SF:s Bergmanhelgssatsning. Ett gäng Bergmanklassiker för bara 20 spänn biljetten, lät ju riktigt bra...bara tills man kom dit och teknsika problem satte stopp för hela skiten. Inga pengar till Bergmanfonden där inte... Hoppas att problemet är ågäldat till morgondagen...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan starkt rekommendera Nära Livet. Blev mycket glatt överraskad av att de valt att släppa den, men desto mer besviken på bildkvalitén.

Länge Leve Bergman-evenemanget var väldigt trevligt i alla fall! Och Det var roligt att se Jeanne Moreau och hennes val av Bergman film kunde inte varit bättre: Tystnaden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För de som är intresserade, och för de som planerar att gå på Göteborgs Filmfestival kan jag ju meddela att de kommer att visa sammanlagt 48 (!!!) Bergman filmer under drygt en månad. Endast av den anledningen skulle jag kunna gå... Jag undrar vilka de kommer att visa.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Filmstar

Nära livet (1958)

 

En hyfsad Bergman-rulle om tre kvinnor med olika livssituationer men som alla befinner sig på samma BB. Manus är skrivet av Ulla Isaksson (som även skrev manus till oscarsbelönade Jungfrukällan). Historien är intressant då de tre kvinnorna ser helt olika på barnafödande eftersom deras liv skiljer sig helt åt. Eva Dahlbeck spelar den lyckligt gifta Stina som är så sprallig och glad man bara kan vara. Hennes helylleman spelas av Max von Sydow (som för övrigt får titeln Kung av mig; en grym skådis som vid 80 års ålder kör på för fullt i film efter film, Rush Hour 3 (!) och Fjärilen i glaskupan för att nämna några av de senaste).

 

post-22-1208288133.jpg post-22-1208288142.jpg

Bibi, Ingrid + Bibi

 

Unga Bibi Andersson är tjejen som är förvirrad inför att möjligen bli mamma. Ingrid Thulin är på sjukhuset för ett eventuellt missfall. Med sig har hon sin man, spelad av den, i den här rollen, ganska obehaglige Erland Josephson, som tycker att "ja, ja, älskling, det ordnar sig, bara låt de duktiga doktorerna titta på dig så väntar jag här utanför". Mot slutet av filmen går det kanske inte riktigt som man väntar sig och det blir ganska gripande som det ofta blir i Bergman-filmer. Godkänt blir det, helt klart. Bergman har fin hand med sina skådisar, så är det bara.

 

3/5

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag håller på att beta av några av Ingmar Bergmans tidiga, mindre kända filmer och har just nu, på min lista, filmerna Fängelse (1949), Det regnar på vår kärlek (1946), Nära livet (1958) och kanske också Kvinnodröm (1955).

 

Jag har redan sett Fängelse och den var på vissa sätt ovanligt svår. Den ligger på 2:a plats på listan över Bergmans svåraste filmer enligt mig, av dem jag har sett vill säga (och 1:a ligger än så länge Tystnaden). Måste nog se om Fängelse innan jag säger alltför mycket om den, men jag är imponerad av hur passa unik filmen känns - speciellt för att vara redan från 40-talet. Imponerande att en sådan här film tilläts att göra över huvud taget under första halvan av 1900-talet. Också trevligt att se en Bergman-film som inte innehåller någon av hans patenterade skådisar. Betyget för Fängelse landar just nu på en frågande -4/5...

 

Någon som har ett förslag på någon tidigt Bergman-film som verkligen är värd att uppmärksamma, förutom de jag redan valt ut?

Link to comment
Share on other sites

Själv har bara sett Fanny och Alexander, Smultronstället och Det Sjunde Inseglet. Fanny och Alexander är det överlägset bästa av dom, Smultronstället var stundtals mycket fin, Det sjunde inseglet fattade jag ingenting av.

 

Njä vet inte om Bergman är riktigt min kopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att beta av några av Ingmar Bergmans tidiga, mindre kända filmer och har just nu, på min lista, filmerna Fängelse (1949), Det regnar på vår kärlek (1946), Nära livet (1958) och kanske också Kvinnodröm (1955).

 

Jag har redan sett Fängelse och den var på vissa sätt ovanligt svår. Den ligger på 2:a plats på listan över Bergmans svåraste filmer enligt mig, av dem jag har sett vill säga (och 1:a ligger än så länge Tystnaden). Måste nog se om Fängelse innan jag säger alltför mycket om den, men jag är imponerad av hur passa unik filmen känns - speciellt för att vara redan från 40-talet. Imponerande att en sådan här film tilläts att göra över huvud taget under första halvan av 1900-talet. Också trevligt att se en Bergman-film som inte innehåller någon av hans patenterade skådisar. Betyget för Fängelse landar just nu på en frågande -4/5...

 

Någon som har ett förslag på någon tidigt Bergman-film som verkligen är värd att uppmärksamma, förutom de jag redan valt ut?

 

Vet inte vilka du redan sett eller vilka du anser vara tidiga. Innan 60talet kanske? Då Nära livet är från 58. Rekommenderar Sommarlek (51), En lektion i kärlek (54), Musik i mörker (48), Till glädje (50).

Link to comment
Share on other sites

Tack NoName! Jag ska kolla upp dem. Jag tänker mig att alla filmer före Sommarnattens leende från 1955 är tidiga Bergman-filmer, men Nära livet ville jag också se nu då jag läste om den här i tråden.

 

Jag blev helt fast i Ingmar Bergman efter att jag först sett (hela) Fanny & Alexander (som direkt blev en av mina favoriter med sin magiska amtosfär), Det sjunde inseglet, Persona och Jungfrukällan. Sedan såg jag Såsom i en spegel och blev helt såld, då det var en av mina största filmupplevelser och som berörde mig enormt. Efter det har jag sett Scener ur ett äktenskap (tv-versionen), Smultronstället, Tystnaden, Viskningar och rop och så nu senast Fängelse. Jag tänkte att det var bra att se lite "mellanfilmer" så att man inte ser alla dem största filmerna efter varann.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...