North Skriven 13 Augusti, 2003 Report Share Skriven 13 Augusti, 2003 Vilken tycker du är bäst? Själv gillar jag Sagan om konungens återkomst bäst, fast alla är bra! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Legawien Skriven 13 Augusti, 2003 Report Share Skriven 13 Augusti, 2003 Silmarillion e bäst tycker jag... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 13 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 13 Augusti, 2003 Jag lade min röst på Sagan om Ringen. Det hela började helt enkelt med den boken. Det var den boken som fick mig att börja intressera mig i LOTR-världen och den som jag först fick en skön känsla av att läsa. Även om jag gillar Silmarillion nästan lika mycket så lyckas SoR slå Silmarillion med en hoblängd. 1. Sagan om Ringen 2. Sagan om konungens återkomst 3. Sagan om de två tornen 4. Silmarillion 5. Bilbo 6. Sagor från Midgård 7. Ringens värld Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
elebriwien Skriven 13 Augusti, 2003 Report Share Skriven 13 Augusti, 2003 Silmarillion e bäst tycker jag... sagan om de 2 tornen e bäst! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Skriven 13 Augusti, 2003 Report Share Skriven 13 Augusti, 2003 Hur jag än försöker kan jag inte se Sagan om Ringen, Sagan om de två tornen och Sagan om konungens återkomst som tre olika böcker, jag ser det som en bok ( kan vara för att jag har utgåvan där alla tre böckerna är i en jättetjock bok ). Här är min lista: 1. Sagan om Ringen, Sagan om de två tornen och Sagan om konungens återkomst 2. Silmarillion 3. Bilbo 4. Sagor från Midgård 5. Ringens värld Men jag röstar väl på Sagan om Ringen då eftersom det är den första boken i trilogin. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 13 Augusti, 2003 Report Share Skriven 13 Augusti, 2003 1. Konungens återkomst 2. Sagan om ringen 3. Silmarillion 4. Bilbo 5. TTT den här listan innehåller de fem bästa böckerna jag läst hittils... Sagorf rån midgård har också några riktigt bra småhistorier med "när tuor kom till gondolin" och "Turin turambar" och ringens värd har många goda sigor men de känns mer som uppslagsverk för mig... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcelebgor Skriven 14 Augusti, 2003 Report Share Skriven 14 Augusti, 2003 Svarade Silmarillion, eftersom jag inte visste vad jag annars skulle svara.... Jag tycker faktiskt att alla böckerna e bra, men det beror på vad man vill läsa för stunden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
horizonflower Skriven 14 Augusti, 2003 Report Share Skriven 14 Augusti, 2003 Jag tycker bäst om Konungens återkomst men det kanske beror på att jag var så korkad att jag såg filmerna om SoR och TTT innan jag fattade att köpa böckerna. Jag ångrar nu att jag inte läste alla böcker innan filmerna men men... Jag har faktiskt inte läst någon annan Tolkien bok än trilogin, ja och Bilbo då förstås, men jag ska köpa Silmarillion i den första bokhandel jag klampar in i. Bilbo tyckte jag faktiskt inte så hemskt bra om, jag fick inte alls samma känsla som när jag läste trilogin men den älskar jag. Trilogin alltså. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 14 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 14 Augusti, 2003 Bilbo tyckte jag faktiskt inte så hemskt bra om, jag fick inte alls samma känsla som när jag läste trilogin men den älskar jag. Trilogin alltså. Nej, bilbo är väl mer tillämpad för barn. Mycket lättare och mindre läsning. En bra början för barn som intresserar sig i SoR. Men själv älskade jag boken på grund av att dvärgar spelar en mycket stor roll i boken. Och ni som känner mig här vet att jag älskar dvärgrasen mest av alla. Underbart! Hm, jag det var synd att du såg filmerna först, men försök att tänka på att böckerna kom innan filmerna och att dem helt enkelt är bättre Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
horizonflower Skriven 14 Augusti, 2003 Report Share Skriven 14 Augusti, 2003 Hm, jag det var synd att du såg filmerna först, men försök att tänka på att böckerna kom innan filmerna och att dem helt enkelt är bättre Ingen tvekan om att böckerna är bättre (fast filmerna är också underbara). Har funderat på att försöka mig på den engelska versionen eftersom den sägs vara så mycket bättre. Borde man förresten köpa Silmarillion på engelska också eller duger översättningen? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 14 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 14 Augusti, 2003 Hm, jag det var synd att du såg filmerna först, men försök att tänka på att böckerna kom innan filmerna och att dem helt enkelt är bättre Ingen tvekan om att böckerna är bättre (fast filmerna är också underbara). Har funderat på att försöka mig på den engelska versionen eftersom den sägs vara så mycket bättre. Borde man förresten köpa Silmarillion på engelska också eller duger översättningen? Silmarillion funkar finfint på svenska också. Har läst båda och jag tycker inte att det är någon stor skillnad, så det spelar ingen roll. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 14 Augusti, 2003 Report Share Skriven 14 Augusti, 2003 Ingen tvekan om att böckerna är bättre (fast filmerna är också underbara). Har funderat på att försöka mig på den engelska versionen eftersom den sägs vara så mycket bättre. Borde man förresten köpa Silmarillion på engelska också eller duger översättningen? Åke Ohlmarks "tolkade" snarare än översatte texten. När han var färdig avpolletterades han till förmån för Roland Adlerberth som översatte Silmarillion, Sagor från Midgård och De förlorade sagornas bok. Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
horizonflower Skriven 14 Augusti, 2003 Report Share Skriven 14 Augusti, 2003 Silmarillion funkar finfint på svenska också. Har läst båda och jag tycker inte att det är någon stor skillnad, så det spelar ingen roll. OK, då köper jag den på svenska. Jag borde kanske öva min engelska och sånt men det skjuter jag på framtiden... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
zibbo Skriven 14 Augusti, 2003 Report Share Skriven 14 Augusti, 2003 Jag kör på konungens återkomst.. slutet fick mig att må mindre bra men det betyder icke att jag inte tyckte om det.. tvärtom.. när jag hade läst klart den frågade jag mig vad jag skulle göra härnäst.. det var ju tomt.. en jobbig känsla men samtidigt härlig.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajsa Skriven 15 Augusti, 2003 Report Share Skriven 15 Augusti, 2003 Röstade på Konungens återkomst. Håller med zibbo, slutet är underbart. Även Pelennor, rensningen av Fylke och döda stigen är riktigt bra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.