Jump to content

Filmkväll för 13-14 åringar - vad ska vi visa?


Guest Gäst_kristinaGäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst_kristinaGäst

Hej Vi är ett gäng föräldrar som planerar en filmkväll för en sjua, alltså 13-14 åringar. Har du något riktigt bra tips på en film som de troligen inte har sett och skulle beröra dem?

 

/Kristina

Link to comment
Share on other sites

Filmer som berör 13-14 åringar... Då vill jag rekommendera A walk to remember från 2001 ett romantiskt drama om en otrolig kärlek mellan en kille och en tjej, men risken att dom sett filmen är stor.

Då har vi Dagboken från 2004 som har en lika stark berättelse om kärlek som A walk to remember. Om de även sett Dagboken så garanterar jag att dom inte sett Over the top från 1987 med Sylvester Stallone eller Lock up från 1988 också med Stallone.

Link to comment
Share on other sites

Hej Vi är ett gäng föräldrar som planerar en filmkväll för en sjua, alltså 13-14 åringar. Har du något riktigt bra tips på en film som de troligen inte har sett och skulle beröra dem?

 

/Kristina

Tonåringar gillar våld, så våldsamma filmer rekommenderas. Men det ska vara våldsamma filmer med kvalité - typ filmer av Quentin Tarantino eller Martin Scorsese. Maffiabröder, Reservoir Dogs och Pulp Fiction är bra exempel. De är alla över 10 år gamla så era barn kanske inte har sett dom. (Ungdomar nuförtiden ser ju nästan bara rikitgt nya filmer).

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Hmm, tror inte att man som förälder vill att ens barn ska se våldsamma filmer, även om de gillar dem.

 

Äventyrs- eller fantasyfilmer brukar väl gå hem hos 14-åringar. Sagan om Ringen har nog de flesta sett, men något i den stilen tror jag skulle vara uppskattat.

 

Annars kan ett starkt drama med ett ämne som tilltalar ungdomar vara ett alternativ. En väldigt bra film som jag tror både unga och äldre uppskattar är The Ice Storm. En film från 1997 som både är vacker, gripande och dramatisk. Ett par yngre skådespelare i stora roller och deras problem bör kunna bli intressant för 14-åringar.

 

Men som sagt, kanske vore fantasy eller äventyr att föredra. Dock kan det vara svårt att hitta en bra film i den genren som få eller ingen sett.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen tror jag att det är i stort sett omöjligt att beröra en vanlig tonåring med en film. Jag tror faktist ingenting berör en vanlig tonåring idag.

 

Och jag förstår inte riktigt varför man som förälder inte vill att barnen ska se våldsam film. Jag tror att det är för att man inte vill skämmas inför andra föräldrar om man låter sitt barn se en våldsam rulle. Ungefär på samma sätt som man inte låter sina barn bära shorts på vintern, andra människor ser det och tänker "vad har de där barnen för knäppa föräldrar som låter sina barn ha shorts på vintern?". Det är lite synd att man måste tänka på vad andra tycker.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Visst ser 13-åringar våldsamma filmer, men jag tror inte föräldrarna vill att de ska se filmer från 15 år (som i vissa fall borde vara från 18 år). Så när föräldrarna ska välja en film åt sina barn bör de visa något som kan ge dem något, en tankeställare åtminstone.

 

Ett annat alternativ är animerad film. Personligen trodde jag alltid att det bara var för barn, men på senare år har det kommit animerad film som mer är för vuxna än för barn. Kanske skulle man kunna välja en bra sådan för det finns många att välja på och de är både underhållande, actionfyllda och roliga för det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är snarare vem som ska gilla filmerna?

Ungdomarna eller de vuxna (som oftast har noll koll på hur mycket och vad ungdomarna oftast redan sett och där föräldrarna skulle bli chockade om de bara anade en bråkdel, haha).

 

Den film som allra först dök upp var Guds Stad.

Annars så är Din Morsa också en bra film.

Snuten i Hollywood (ettan) är kul och fartig.

 

Borat (hoho) är faktiskt barntillåten, så även småsyskonen som man inte lyckats hitta barnvakt till, kan ju sitta med :lol:.

Den är ju dessutom en film som kan utgöra en bra start för en efterföljande diskussion rörande: rasism,sexism,olika kultursyner och en massa annat kul, om man nu vill förstöra resten av kvällen för dem.

 

En film som kanske skulle tilltala tjejer i den åldern mer än killar är Amelie från Montmartre .

 

La Haine (Medan vi faller) är en stark och mycket berörande film och med tanke på att vi har segregation med invandrarungdomar och andra fattiga i svenska ghetton också så kanske denna film inte alls är fel som en ögonöppnare.

Link to comment
Share on other sites

Garden State är ju annars optimal i detta läge, lättsam kärleksrulle för människor i alla åldrar. Tror alla tonåringar skulle uppskattade den.

 

Mitt liv som hund - en film som jag gillade otroligt mycket när jag var yngre.

 

Eller varför inte en härlig sagofilm av Tim Burton, typ Edward Scissorhands eller Big Fish.

 

Finns egentligen hur mycket bra film som helst för denna målgrupp.

Link to comment
Share on other sites

Håller med La divas tips om Guds stad . Ger nog en tankeställare också. Ellet Livet är underbart.

 

Annars om man ska ta nått mer lättsamt så kan man kanske jaga fram nån 80 tidigt 90- det kanske inte alla tonåringar av idag sett.

24 timmarsjakten

Fira med Ferris

Eddie Murphy eller Chavy Chase filmer från 80 talet.

 

Allvarligt mr 80.s du nämner två chick flix. Går det hem hos tonårspojkar det?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Nja, tycker ni allihopa satsar aldeles för högt med era filmtips. Jag menar inte att 12-13 åringar inte är intelligenta och kan ta till sig budskap i filmer, men Amelie, Garden State och Livet är underbart är för tunga för dem. Jag tror de mest skulle uppskatta lite mer ungdomsinriktad drama, typ Mean Girls (har de säkert sett) eller action/äventyr, typ Nationas treasure, Sahara.

 

Bioast, ditt resonemang om shorts på vintern var bland det dummaste jag läst på detta forum på väldigt länge, men det är en diskussion för annan tråd eller PM om du så vill.

Link to comment
Share on other sites

Nja, tycker ni allihopa satsar aldeles för högt med era filmtips. Jag menar inte att 12-13 åringar inte är intelligenta och kan ta till sig budskap i filmer, men Amelie, Garden State och Livet är underbart är för tunga för dem. Jag tror de mest skulle uppskatta lite mer ungdomsinriktad drama, typ Mean Girls (har de säkert sett) eller action/äventyr, typ Nationas treasure, Sahara.

 

Bioast, ditt resonemang om shorts på vintern var bland det dummaste jag läst på detta forum på väldigt länge, men det är en diskussion för annan tråd eller PM om du så vill.

 

Nja håller inte helt med i ditt resonemang angående filmer som tex Livet är underbart. Som ju inte är så tung. Minns själv när jag var i den ldern när man då fick en sådan typ av film visad för sig Typ i skolan så gillade man¨den oftast. Grejen är väl att den är icke amerikansk.

 

Fast jag kan förstå resonemanget just nu eftersom det verkar handla om att de ska göra nått kul med klassen. Då är det bättre med lättsamma filmer.

 

Annars Gilbert Grape kanske. Hallströms bästa over there

Link to comment
Share on other sites

Manetheren// Håller nog inte heller med dig där. Bättre att börja med bra film redan i tidig ålder och inte trycka på kidsen massa smörja B)

 

Egentligen tror jag att det är i stort sett omöjligt att beröra en vanlig tonåring med en film. Jag tror faktist ingenting berör en vanlig tonåring idag.

 

Bioast// Hyfsat fördomsfullt där... :down:

Link to comment
Share on other sites

Håller med La divas tips om Guds stad . Ger nog en tankeställare också. Ellet Livet är underbart.

 

Annars om man ska ta nått mer lättsamt så kan man kanske jaga fram nån 80 tidigt 90- det kanske inte alla tonåringar av idag sett.

24 timmarsjakten

Fira med Ferris

Eddie Murphy eller Chavy Chase filmer från 80 talet.

 

Allvarligt mr 80.s du nämner två chick flix. Går det hem hos tonårspojkar det?

Det är kanske inte de grabbigaste filmerna man sett, men jag antar att det är en filmkväll för både pojkar och flickor, så filmens ämne riktar sig mot båda könen.

Link to comment
Share on other sites

Manetheren// Håller nog inte heller med dig där. Bättre att börja med bra film redan i tidig ålder och inte trycka på kidsen massa smörja B)

 

Egentligen tror jag att det är i stort sett omöjligt att beröra en vanlig tonåring med en film. Jag tror faktist ingenting berör en vanlig tonåring idag.

 

Bioast// Hyfsat fördomsfullt där... :down:

Kanske, men det är ju i viss mån sant att inget berör tonåringar. Dom sitter på sitt rum vid datorn, super och lyssnar på hårdrock. That's it. Försök att få en sån typ att se en 20 år gammal film med Tomas von Brömssen. :P

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...