Filmstar Czechflash Skriven 30 Oktober, 2003 Filmstar Report Share Skriven 30 Oktober, 2003 Tänkte att man kunde öppna en tråd om en av årets mest omtalade filmer. Clint Eastwood står för regin och Peo har skrivit mer om den HÄR. Peo, du avslutade med att skriva följande: "Slutet förlängs lite märkligt med några extra scener som är svaga och inte tillför så mycket. Synd på en av årets starkaste filmer." Precis detsamma som jag (och säkert många andra) tänkte. Håller du med om att filmen kunde ha slutat när bilden lyser upp och blir helt "vit" ? Scenerna efter det kändes lite onödiga och gav inte någon bra avslutningskänsla. Och vad tyckte du om musiken (av Eastwood själv) ? Lite väl pampig vid dramatiska situationer, tycker jag. Vet att många klagade på detta. Avslutningsvis, märkte du att det var Eli Wallach som spelade spritbutiksägaren som poliserna förhörde angående vapnet ? Av någon anledning är han "uncredited", vilket är konstigt när han var så klockren. Visste direkt att det var han. Tycker, precis som du, att Sean Penn är bäst i filmen och han förtjänar snart en Oscar...Tre nomineringar har han haft, nu är det dags att han belönas för flera fina och starka rollprestationer. Om det blir för hans prestation i Mystic River, återstår att se, men jag kommer iaf inte klaga... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 30 Oktober, 2003 Filmstar Report Share Skriven 30 Oktober, 2003 **** SPOILERVARNING SPOILERVARNING SPOILERVARNING SPOILERVARNING **** Tack. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 30 Oktober, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 30 Oktober, 2003 **** SPOILERVARNING SPOILERVARNING SPOILERVARNING SPOILERVARNING **** Tack. Varsågod ! Men det fanns väl inget som avslöjande något egentligen ? Rubriken avslöjar ju att det handlar om filmen *ler* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 30 Oktober, 2003 Filmstar Report Share Skriven 30 Oktober, 2003 (ändrad) Eh, du snackar om slutet, som inte visade sig vara slutet, i detalj. Tycker en spoilervarning hade varit på sin plats. Kanske är jag känslig... Med "tack" menade jag att du kunde lägga in en spoilervarning i inlägget alltså. Rubriken avslöjar vilken film det handlar om, ja, men inte om det finns spoilers. Ändrad 30 Oktober, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Skriven 30 Oktober, 2003 Report Share Skriven 30 Oktober, 2003 Om man drar i gång en tråd som handlar om en enskild film, borde väl den ligga i spoiler-forumet... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 30 Oktober, 2003 Filmstar Report Share Skriven 30 Oktober, 2003 Om man drar i gång en tråd som handlar om en enskild film, borde väl den ligga i spoiler-forumet... Nä, inte nödvändigtvis. Visst måste man kunna diskutera speciella filmer även här. Men, om man avslöjar för mycket av handlingen, speciellt slutet, bör man lägga in en spoilervarning, vilket man inte behöver göra om tråden håller till i Spoilervarning-forumet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 30 Oktober, 2003 Report Share Skriven 30 Oktober, 2003 Spoiler eller inte så kan man kanske varna för om man talar om slutet även om man inte avslöjar något om slutet. I det här fallet avslöjades faktiskt inte mycket, men känsliga tittare får väl blunda när de läser ordet "slutet". Tycker att tråden kan vara kvar i Film-delen av forumet eftersom Czechflash tar upp Mystic River som helhet. Ska nu försöka ge några korta svar på Czechflash frågor (klockan är way past bed time...): *** SPOILERVARNING *** Ja, det kändes som att filmen fått till ett bra slut där du nämner och jag blev spontant lite besviken när det sedan fortsatte utan att något egentligen hände. Jag förstår inte riktigt varför det var så viktigt att få med de extra scenerna. Kanske för att förtydliga något, men det behövdes inte tycker jag. *** slut på spoilervarning *** Håller med, musiken stämde inte riktigt in ibland tyvärr, men inget jag stördes av. Jag hade hört att Eli Wallach skulle vara med innan jag såg filmen så det va ju lite fusk. Han var verkligen lyckad i rollen. Man får hoppas att Sean Penn någon gång får vinna en oscar, även om han själv nog bryr sig väldigt lite om filmpriser. Tim Robbins tyckte jag också spelade bra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MasterChief Skriven 3 November, 2003 Report Share Skriven 3 November, 2003 Jag har höga förväntningar på denna filmen . Jag läste boken Rött Regn för ngt halvår sedan och tyckte den var grymt bra och med tanke på vilka som spelar i filmen så borde den bli succé . Om ni inte läst Lehane så kan jag oxå rekommendera "Svart Nåd" , en deckarroman med många sköna karaktärer bla . Bubba Rokowski . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 26 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 26 November, 2003 Innan Filmfestivalen så var jag och såg Mystic River. Jag tyckte det var en mycket välgjord film som jag bara satt och njöt av till största delen. Den är tajt. Samtliga skådisar gör helgjutna insatser tycker jag. Möjligtvis kan vissa av Bacon och Fishburnes scener kännas lite malplacerade och onödiga, typ Glover-Gibson-stil som i Dödligt vapen, vilket inte passade här. Det kändes nästan som en film noir eftersom ingen av karaktärerna var riktigt sympatisk. Det var inte en film som berörde så där djupt som vissa filmer kan göra, och inte heller var den otroligt häftigt på nåt annat sätt, typ klippning, annorlunda manus eller actionscener, så betyget blir en svag fyra. 4-/5. *** SPOILER *** Precis som andra har nämnt så tyckte jag också att den hade kunnat sluta lite tidigare, men inte där det blir vitt, som Czech tyckte, utan där Penn och Bacon står på gatan och tittar efter en bil som kör iväg och minns när Robbins blev bortrövad och åkte iväg på ett liknande sätt. Scenerna efter det kändes konstiga, speciellt Penns frus patetiska tal till sin man om att "a man's gotta what a man's gotta do", ungefär som att rättfärdiga ett mord, på en oskyldig t.o.m.. Nja, det gillade jag inte. *** SLUT SPOILER *** Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 27 November, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 27 November, 2003 (ändrad) Jojje: Den scenen du beskriver (där du tycker den borde slutat), var det innan eller efter den scen där jag ville att det skulle sluta ? Antagligen efter...Kommer ihåg scenen då nämner och håller med om att det också hade varit ett bra ställe att avsluta på. Och håller även med om att filmen inte griper tag i en som vissa andra filmer, men den är inte dålig för det. Kunde blivit bättre dock...Tycker t.ex. att Kevin Bacon kunde ha agerat ensam polisutredare istället, det hade tagit bort de lite onödiga replikerna mellan honom och Laurence Fishburne. Samma betyg av mig. Ändrad 27 November, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 27 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 27 November, 2003 Jojje: Den scenen du beskriver (där du tycker den borde slutat), var det innan eller efter den scen där jag ville att det skulle sluta ? Antagligen efter...Kommer ihåg scenen då nämner och håller med om att det också hade varit ett bra ställe att avsluta på. Den kommer efter. Jag tror det är scenen just efter faktiskt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 28 November, 2003 Report Share Skriven 28 November, 2003 Av de jag känner som sett den säger att Tim borde vinna en oscar för sin rollpresentation och de flesta här verkar tycka Penn...det verkar i varje fall vara en mycket bra film som jag ska se snart... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MasterChief Skriven 10 December, 2003 Report Share Skriven 10 December, 2003 Har äntligen sett denna Suveräna film . Oscar till Clintan , Sean Penn och Tim . Riktigt bra spel ! ! ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 24 April, 2004 Filmstar Report Share Skriven 24 April, 2004 (ändrad) **SPOILERS** Varför måste Dave dö på slutet? Han var oskyldig. Varför får Jimmy gå fri, varför får han ha gott samvete när det han gjort är lika illa som det som hans dotters mördare gjort, och som Jimmy plågats så av? Jag frågar författarna detta. Om filmen slutat där Jimmy insett sitt misstag och han visat att han förstått att han gjort fel, hade filmen varit perfekt i mina ögon. Budskapet hade även då varit, onska lönar sig inte. Jimmy och hans fru anser att Jimmy gjort rätt som dödat Dave (frugan hade till och med kunnat förhindra det), trots att de just gått igenom en tragiskt tid. Vad är det för skit! Varför? Samma fråga vill jag ställa här; är det med skaparnas verklighetsbild överensstämmande, eller är det ett billigt knep? Läs nu igenom mitt inlägg två gånger och försök ge er bild av filmens budskap. Achtung och Lestat (och säkert nån till) släng inte bara ur er Wake up and smell the coffe, jag vill verkligen förstå. Jag vet att verkligheten är en ond plats, det är ju därför vi behöver få inslaget i oss att det inte behöver vara så, bla. genom film. För mig balanserar filmen på en knivsegg från att vara en riktigt bra film till att vara ren smörja. (klippte en del i ditt inlägg) Sorry, Manetheren, men jag kan inte komma med nån förklaring som får filmen att komma i en bättre dager för dig. Faktum är att jag håller med dig helt. Kände mig faktiskt lite äcklad av slutet då Jimmys fru håller ett patetiskt tal om att "a man's gotta what a man's gotta do", ungefär som att det är rätt och ok att att ta en annans människas liv även om han (Dave) var oskyldig. För mig spelar det i och för sig mindre roll om nu han var skyldig eller ej. Det är fel i vilket fall, tycker jag. Ett mord rättfärdigas pga ett tidigare mord. Nu var det t.o.m. ännu värre. Dave var oskyldig men det var ändå "rätt" gjort av Jimmy. Han måste ju skydda sin familj, bla bla. Nä, jag kan bara hålla med. Detta budskap känns ruttet. Lite George Bush-varning nästan. Kanske är världen rutten. Eller? Eller kanske det var meningen att man skulle reagera som du Manetheren. Clintan kanske tycker som vi, men ville visa att det kan uppstå extrema situationer då människor faktiskt tänker annorlunda. Hur skulle man reagera själv...? Huh, läskigt. (Eventuellt kan hela den här tråden flyttas till Spoileravdelningen...) Ändrad 25 April, 2004 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 25 April, 2004 Moderator Report Share Skriven 25 April, 2004 Tanx Jojje, det verkar som om vi har samma tanke här. Det känns i scenen du nämnde som om det inte är samma karaktärer längre. Synd att Czechflash är på avvägar, han har tidigt pratat om den här filmen storhet. Orkar helt enkelt inte gå igenom filmer du just sett-tråden efter gamla inlägg, det är för mycket att gå igenom. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.