Jump to content

Blir inte längre rädd av skräckfilm...


Pegguth

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har lagt märke till att jag de senaste åren har blivit mer och mer avtrubbad inför skräckfilmer och blir inte längre rädd, alls. Visst, jag måste erkänna att jag inte sett någon bra skräckis på länge, men jag tror ändå inte att det är där problemet ligger. Jag vill återuppleva den där stämingen när man verkligen var rädd när man såg en skräckfilm. Då menar jag heller inte hoppa-fram-effekten, som mest har med överraskning att göra.

 

Hur är det för er andra forumister, upplever ni samma sak? Kanske har ni några riktigt läskiga filmtips åt mig?

Jag kan tillägga att jag är 19 år och har sett många skräckklassiker...

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Håller helt med dig. Visst blir jag rädd för jump-scenes, men det är ett billigt trick för att skrämma.

Jag tror definitivt det har att göra med att man lärt sig mer om film och dess produktion. Man ser på film med andra ögon, lite mer som en betraktare på avstånd, än en som verkligen accepterar det som utspelar sig och går upp i det.

 

Sedan kan det också var så att det inte görs så många riktigt bra skräckfilmer längre. Har nog växt ifrån skräckgenren lite, så jag är inte så uppdaterad på filmer som Hostel och Saw. Dock tycker jag inte de är skräck, det är tortyrfilmer.

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag blivit så van efter filmer som Hostel, Saw, Hills have Eyes, Dawn of the Dead och The Grudge som gärna bjuder på mycket blod och splatter och sjuka händelser..

 

När jag var mindre klart jag ofta blev skrämd när jag såg en film men nu ser jag dom så ofta att jag bara rynkar på ögat när jag ser någon Piercar någon annan med nålar i munnen...

Konstigt men sant....

 

Saknar den gamla goda tiden då Arkiv X startade och man inte var så gammal, Fan den serien kunde skrämma skiten ur en 10 åring.

 

Men tortyr filmer som ofta görs nu för tiden verkar skrämma skiten ur den yngre publiken och man mjölkar verkligen rejält på Saw filmerna och snart kommer det en ny Hostel.

Dagens skräck filmer har verkligen höjd ribban än vad den var för ca 20 års sen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en syster som förbjöd mig att se på skräckfilmer tills jag var 13 år, hon sa att det var för mitt eget bästa så när jag såg min första skräckfilm, var jag såpass vuxen att det inte blev så hemskt som det kanske skulle vara för en 10 åring. Jag har ständigt sökt efter filmer som skrämmer skiten ur mig och hittills har två filmer varit skrämmande nära.

Besatt - The exorcism of Emily Rose och An american haunting, inte så mycket blod i dessa filmer utan mer av det gamla Psykologiska terrorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig riktigt kommit in i själva skräckfilmsträsket och har egentligen inte sett särskilt mycket. Vilket har gjort att jag fortfarande kan bli rädd när jag ser en skräckis. Jag försöker dock inte se så många filmer i denna genre då det finns för många andra genrer jag föredrar att lägga min tid på.

 

Så jag svarar, jo jag bli fortfarande rädd när jag ser en skräckfilm – men jag föredrar att inte se dom.

Link to comment
Share on other sites

Har samma problem och levt med det i stort sett under hela min "filmtittarkarriär" då jag sett på det mesta som går att komma över i skräckfilmssammanhang samt alla dess undergengrer utan snuff då förstårs. Mitt tips är att du börjar plöjja lite grövre filmer som oftast lovar mer än bara våld och splatter i mängder. Dessa filmer har oftast en baktanke med sitt våldsamma yttre som Cannibal Holocaust eller Salò t.ex, bakom våldsfasaden döljer sig psykologiska och vardagliga teman. Sen att filmerna är höjjdare i just sin gengre är ju en annan sak men du borde plöja mer film av det våldsammare slaget för att se huruvida det passar dig och sen analysera huruvida det finns aspekter i filmen som har ett djup. Man kan finna väldigt intressanta betraktelser i just dessa sammanhang som lyfter filmen ett snäpp bortsett från våldet.

 

Annars skulle jag helt klart vilja rekommendera dig lite italienska zombie och kannibalklassiker av den gamla skolan, Dario Argentos giallofilmer samt Lucio Fulcis filmer (helst i oklippt format). Sen om du sett dessa så kan du gå över till ett snäpp högre med Jörg Buttgereits Nekromantik, Schraam, Der Todesking. August Mordum´s Underground ska ju tydligen vara en riktig pärla likaså, grov utav bara den och kan nog få dig att hoppa av pinn.

Link to comment
Share on other sites

Det som är läskigt behöver inte vara stora pådrag eller japanska småtjejer, utan snarare psykologiska detaljer och liknande... Jag kan tycka att Donnie Darko är betydligt mer läskig än The Ring trots att Donnie väl knappast är direkt skräck. Och Hostel är ingen film jag kan rekommendera. Enbart äcklig och för mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kom att tänka på en lista jag såg någonstans för några år sedan som jag sparade som innehöll en del filmer som hatas av många samt äcklat ett antal personer. Så det är ju ändå ett stort steg att gå ifrån vanlig skräck till gore, sleaze, exploiotation etc... så jag infogar listan med mina betyg likaså.

 

Cannibal Holocaust (5/5)

Eraserhead (5/5)

Salò - Sodoms 120 dagar (5/5)

Thriller - En grym film (4/5)

Ilsa - She wolf of the SS (-4/5)

Nekromantik (3/5)

Men behind the sun (3/5)

Last house on the Left (-3/5)

Henry - Portrait of a serial killer (2/5)

Bloodsucking freaks

 

Detta är alltså listan någon nättidning publicerade och är långt ifrån den skräckfilmslistan som Aftonbladet publicerade för något år sedan som jag även sparat någonstans. Konstigt däremot att inte August Mordum och uppföljaren finns med, kvalificerade sig åtminstone som 1:a på en annan nyare lista.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag är också en utav de där "skumma" filurerna som inte blir rädd av skräckfilm. Har försökt se många den senaste månaden men det är ingen som gjort mig rädd.

Jag håller med om att jumpscenes är ett billigt trick, klart man rycker till liksom men annars så, nee..

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...