Jump to content

Sagan om vadå?


Rekommenderade inlägg

DN Kultur har haft en liten artikelserie den senaste månaden. (Nej, hr. Tjeder har inte skrivit något.  :) )

Dewil

Ush så förutsägbart. Jag orkar inte ens kommentera dem det här året men vi hade en livlig diskussion om sånt förra året har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Ush så förutsägbart. Jag orkar inte ens kommentera dem det här året men vi hade en livlig diskussion om sånt förra året har jag för mig.

Nej, faktiskt inte. Då gällde det David Tjeders (genusforskare vid Stockholms universitet) provokativa artikel om nazism och kvinnoförakt i böckerna (se den diskussionen). De aktuella DN-artiklarna handlar om filmernas innehåll och gestaltning och sätter det i samband med aktuella samhällsströmningar. Även andra filmer som t.ex. "The Matrix" kommenteras.

 

Anders

Ändrad av Dewil
Link to comment
Share on other sites

Nåja, det kanske är lite annorlunda. Men själv anser jag nog att de övertolkar lite väl mycket. Bara för att en film vill ha en spännande historia med klara onda och goda motpoler så behöver det ju inte betyda att de sänder ett budskap om att även vår värld ser så ut. Huvudsyftet med film är trots allt först och främst att underhålla och inte att propagera för politiska ideologier.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite ironiskt egentligen att de pratar om att man ska titta på det mytiska och det religiösa i LOTR, och att man inte ska missa att det är med.

Vad de tycks ha missat är ju att Tolkien skrev en mytologi till sitt hemland (eftersom han tyckte att det saknades en sådan), och tog inspiration från många olika mytologier och sagor. Då är det inte heller konstigt att det går att referera till dem.

 

Visst finns det många sätt som filmerna påverkar tittarna på. Men de flesta andra filmer påverkar också, liksom TV-programmen vi tittar på, tidningarna och böckerna vi läser och musiken vi lyssnar på. Mycket av detta är ingen direkt påverkning, men den finns där likaväl, och det är något man får leva med.

 

Och när denna påverkan ändå finns på så många ställen, känns det onödigt att sönderanalysera en så bra berättelse, som fångar läsaren/tittaren, när man kan njuta av underhållningen istället.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...