lillefar Skriven 16 November, 2003 Report Share Skriven 16 November, 2003 Jag har efter att ha granskat statens biografbyrås hemsida kommit på följande. Det går att se ny filmer innan premiären helt lagligt. Då de filmer som sänds till statens biografbyrå är att betrakta som allmän handling har vi alla tillgång till dem. Dock finns det en sekretess regel som säger att filmer som är under granskning ej är allmän handling, men men, när filmen är granskad och en åldersgräns satt så tar det 3 veckor innan sekretessen hävs. Låt oss säga att om "sagan om konungens återkomst" blir granskad i morgon 17/11 går den att begära ut som kopia den 8/12. Om man nu vill det alltså Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalimac Skriven 16 November, 2003 Report Share Skriven 16 November, 2003 haha, vilken mästerlig plan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 16 November, 2003 Report Share Skriven 16 November, 2003 Jag är 100 % säker på att filmbolagens jurister tillsammans med Biografbyrån har avtalat om att filmerna inte får behandlas som vilken offentlig handling som helst. Om så vore skulle filmbolagen aldrig lämna några filmer till granskning. En jämförelse är när stat och kommun gör en offentlig upphandling: anbuden kan mycket väl hemligstämplas under hela kontraktstiden eftersom de kan betraktas som affärshemlighet. Ni kan t.ex. inte få ut annat än ett sammandrag av Connex trafikplan för nattågstrafiken på övre Norrland eftersom Rikstrafiken har hemligstämplat allt. (Tågkompaniet valde att offentliggöra sitt anbud.) Ett annat exempel: När högskolestudenter gör examensarbeten åt företag kan delar av examensarbetet hemligstämplas på företagets begäran. Det går alltså att avtala bort offentlighetsprincipen. Men försök gärna med Biografbyrån - det är gratis att försöka och myndigheten är skyldig ge dig ett vänligt bemötande! Dock får du vara beredd på att betala självkostnaden för filmen - dvs. kopiering och distribution. Vilket torde kosta ungefär lika mycket som att se alla visningar av filmen fram till att den släpps på video... Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillefar Skriven 16 November, 2003 Author Report Share Skriven 16 November, 2003 Film som förbjudits för offentlig visning återgår till filmbolaget men däremot behåller Biografbyrån de delar som klippts bort ur en film som därefter godkänts. Dessa klipp förvaras hos Biografbyrån och är, liksom det skriftliga materialet i ett filmärende, offentliga handlingar. Hela filmer som befinner sig under granskning hos byrån är däremot underkastade särskild tillfällig sekretess enligt en särskild bestämmelse i sekretesslagen. Sekretessen upphör när beslutet i det aktuella fallet vunnit laga kraft, dvs tre veckor efter det att beslutet fattats. från biografbyråns hemsida Jag vet vad jag talar om, annars hade jag inte skrivit något Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 16 November, 2003 Report Share Skriven 16 November, 2003 Som sagt, försök gärna. I stycket efter det som du hänvisar till står dock att "(...) Biografbyrån har inget arkiv med hela filmer". Det enda man verkar arkivera är protokoll o.likn. samt ev. bortklippta delar. Alltså: när Biografbyrån har Konungens återkomst inne är den sekretessbelagd; när sekretessen hävs är filmen förmodligen redan tillbakasänd till filmbolaget (undantaget ev. klipp). Eventuellt kan det vara så att Statens ljud- och bildarkiv, universitetsbiblioteken i Umeå, Uppsala, Linköping, Göteborg eller Lund eller Kungliga biblioteket arkiverar ett exemplar enligt lagen om pliktexemplar (2000:666). Värt att kolla upp. Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillefar Skriven 17 November, 2003 Author Report Share Skriven 17 November, 2003 Jag är inte dum Dewil, som sagt, jag skriver inget om jag inte vet vad jag snackar om. Precis som du så har jag jag lite koll på svensk lagstiftning (det ingår så att säga i mitt jobb). Nu lämnar jag den här tråden eftersom jag inte orkar diskutera detta mer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.