Jump to content

tveksam till sagan om ringen

Recommended Posts

igår satt jag med en kompis och snackede film och då utbrast han "är det bara jag som tycker att sagan om ringen och sagan om de två tornen har tagits emot lite väl positivt" jag svarade att de fick stå för honom isåfall, enligt mig är LOTR en jäkligt bra film, något överskattad dock. några kommentarer...?

Edited by topsy
  • Filmstar

Jag tycker inte att dem är överskattade. Kansk på IMDb:s lista, men det är ju inte precis hela världen som röstar där. Sagan Om Ringen förtjänar en hög plats på rankingen på grund av att den är så välgjord och bra. Sagan om de två tornen är snäppet sämre, men den är fortfarande mycket bra.

Men det finns självklart mycket bättre filmer än dem.

är bara jag som tycker att sagan om ringen och sagan om de två tornen har tagits emot lite väl positivt,

Nej, men vi ser till att rensa ut alla sånna konstiga åsikter från forumet. :P

Det finns många filmer jag också anser är överskattade, men det betyder inte att andra har fel. Filmkritik är subjektivt. De flesta anser att sagan om ringen och TTT är mästerverk och därför förtjänar de sina höga placeringar på diverse listor.

Låt mig se var jag placerar "dina" filmer:

Star Wars: Episod IV/V

SW: IV, V samt VI är i samma klass som LOTR men något sämre.

Pulp Fiction

Utan tvekan en bra film men saknar det där lilla extra för att göra det till en av de bästa genom tiderna.

Terminator 2

Även det en bra film, men lägger för stor del på meningslöst våld och för lite på story för att få 5/5 i mina ögon.

Sju Samurajer

Nåja, en 4:a kanske men en svag 4:a. Knappast i LOTR-klass och inte i Pulp Fiction eller terminaterklass heller.

Aja, jag är trött, derbyt gick åt helvete... Men oförtjänt tycker jag inte det är, om man lägger ut en lista och låter vem som helst rösta är det väl klart att de filmer som är populära går bra! Prates of the carribean är redan med, Die hard är med...

förtjänar och förtjänar.. IMDBs topplista är ju som sagt ingen definitiv lista på de bästa filmerna, snarare på de som är mest populära och som setts av flest människor. På så sätt är det ingen större överraskning att Ringen-filmerna har höga placeringar. Din egen lista är ju också ganska mainstream.. Det finns en jäkla massa bättre filmer därute om man orkar leta.

Sagan om ringen och Sagan om de tva tornen aer bada fruktansvaert bra, men det finns som sagt en del filmer som aer baettre. Jag tycker dock inte att de aer overskattade. De aer extremt vaelgjorda och spaennande. Daeremot aer de kanske lite vael hogt rankade pa imdb, men, men.

• 2 weeks later...

Överskattade: Ja, enligt mig i alla fall. Visst de är vackra och så, men jag hittar ingen spänning i dem, jag vet inte riktigt varför, men när jag kom ut från bion tänkte jag bara, jaha, det var den det, jag har sett bra mycket bättre.

Och till skillnad från alla andra tycker jag att TTT var klart bättre. Varför? Mer spännande.

Jag har sett rätt många filmer. men Sagan om ringen är klart bäst.

(men det är ju helt min åsikt så jag försöker inte påstå att nån annan har fel)

:)

Hela filmerna är så otroligt genomarbetade, dom har fått tag i den perfekta skådespelaren för varenda roll :).. och materialet, allt är ju gjort specielt till filmen inget lämnas åt slumpen..

det är sådana saker som får filmerna att bli så levande i sej.

men det är ju mycket böckerna som gör filmen oxå. Tolkiens värld är helt fantastisk och stora delar av känslan av verklighet som finns i böckerna har Peter jackson fångat i filmerna.

och det är det som gör att jag tycker dessa filmer e så bra :)

(om någon bryr sej vill säga :D )

Överskattade: Ja, enligt mig i alla fall. Visst de är vackra och så, men jag hittar ingen spänning i dem, jag vet inte riktigt varför, men när jag kom ut från bion tänkte jag bara, jaha, det var den det, jag har sett bra mycket bättre.

Och till skillnad från alla andra tycker jag att TTT var klart bättre. Varför? Mer spännande.

håller med. till och med Star Wars Ep 2 berörde mig mer...