Jump to content

Oscargalan - Best foreign language film

Peo
 Share

Recommended Posts

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

OBS! Uppdatering:

Dessa filmer har nominerats:

Så som i himmelen (Sverige)

Gosskören- Les Choristes (Frankrike)

"Undergången - Hitler och tredje rikets fall" - Der Untergang - Downfall (Tyskland)

Gråta med ett leende - Mar Adentro (Spanien)

"Yesterday" (Sydafrika)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Oscargalan 2005 Best foreign language film

Jag tänker uppdatera den här listan när fler länder väljer sina oscarbidrag. 89 länder har bjudits in av Oscargalan att bidra med varsin film. 5 filmer nomineras. Förra årets vinnare: De barbariska invasionerna från Kanada.

Den 27 februari 2005 hålls Oscargalan för 77:e gången. Nomineringarna meddelas den 25 januari.

Afghanistan

Earth and Ashes - av Atiq Rahimi

Argentina

A Lost Embrace - av Daniel Burman

Belgien

The Alzheimer Case (De Zaak Alzheimer) - av Erik Van Looy

Kriminaldrama baserat på en roman.

Bosnia / Herzegovina

Days and Hours - av Pjer Žalica

Brasilien

Olga - av Jayme Monjardim

Verklighetsbaserat krigsdrama som utspelar sig under andra världskriget. Portugisiska.

Bulgarien

Mila from Mars - av Zornitsa Sophia

Chile

Machuca - av Andrés Wood

Danmark

De Fem benspænd (The five obstructions) - av Lars von Trier och Jörgen Leth

Dokumentär och drama om försök till fem nyinspelningar av Det perfekte menneske (1967).

Ecuador

Chronicles - av Sebastián Cordero

Egypten

I Love Cinema - av Osama Fawzy

Estland

Revolution of Pigs - av Jaak Kilmi, René Reinumägi

Filippinerna

Crying Ladies - av Mark Meily

Komedi på filippinska.

Finland

Hela vägen (Lapsia ja aikuisia, Producing Adults) - av Aleksi Salmenperä

En komedi som kommer att visas under Stockholm Filmfestival och har svensk biopremiär 26 november 2004.

100721_1.jpg

Frankrike

Gosskören (Les Choristes) - av Christophe Barratier

Svensk biopremiär den 15 oktober. Drama om en gosskör som utspelar sig 1948. Publiksuccé i Frankrike.

Holland

Simon - Eddy Terstall

Komedi.

Grekland

A Touch of Spice - av Tassos Boulmetis

Indien

Shwaas (Breath)

Chockerande nog inte en Bollywoodfilm. Shwaas är på språket Marathi och handlar om en pojke som förlorar synen pga cancer. Budgeten för filmen var endast cirka en halv miljon kronor.

Island

Cold Light - av Hilmar Oddsson

Iran

Turtles Can Fly - av Bahman Ghobadi

Israel

Campfire - av Joseph Cedar

Italien

The Keys to the House - av Gianni Amelio

Japan

Nobody Knows - av Hirokazu Kore-eda

Kanada

Far side of the moon (La face cachee de la lune) - av Robert Lepage

Hade svensk biopremiär den 17 september 2004. Regissören spelar själv båda huvudrollerna. Lite segt manus stundtals, men den är visuellt mycket stark och snygga klipp. Har hyllats av kritiker runt om i världen.

100718_1.jpg

Kina

Flying Daggers (House of flying daggers, Shi mian mai fu) - av Zhang Yimou

Zhang Ziyi och Andy Lau medverkar i denna två timmar långa storfilm av Yimou som gjorde Hero. Direktöversatt betyder den kinesiska titeln, "Bakhåll från tio olika riktningar".

Kroatien

Long Dark Night - av Antun Vrdoljak

Makedonien

The Great Water - av Ivo Trajikov

Malaysia

A Legendary Love - av Saw Teong Hin

Mexico

Innocent Voices - av Luis Mandoki

Norge

Hawaii, Oslo - av Erik Poppe

Fem historier om kärlek som flyter in i varandra och slutar i samma gatukorsning i Grünerløkka på årets varmaste dag. En död man ligger på asfalten, de som står runt omkring honom är mer levande än någonsin.

I elva år har Leon drömt om att fylla 25. Fjorton år gammal ingick han och Åsa en pakt om att de skulle mötas denna dagen för att bli tillsammans igen - för alltid. När världen ter sig svår flyr Leon genom att springa.

Den sanndrömmande Vidar flyr från sina drömmar genom att hålla sig vaken. Han är nattvakt på institutionen där Leon bor, och har drömt att Leon och Åsa aldrig återförenas...

Människorna i HAWAII, OSLO korsar och möter varandra - som gatorna i en stad. Alla flyr från något eller drömmer om något annat under detta dygn.

En vill till Hawaii, Hawaii

En vill till Hawaii, Olso

Alla letar efter kärleken och allt hänger samman.

Svensk biopremiär våren 2005. Scanbox distribuerar.

Palestina

The Olive Harvest - av Hanna Elias

Philippines

Crying Ladies - av Mark Meily

Polen

Pregi - av Magdalena Piekorz

Portugal

The Miracle According to Salomé (O Milagre segundo Salomé) - av Mário Barroso

Rumänien

Orient-Express - av Sergiu Nicolaescu

Ryssland

Night Watch - av Timolir Bekmambetov

Schweiz

Mein Name Ist Bach - av Dominique de Rivaz

Serbien och Montenegro

Goose Feather - av Ljubiša Samardžić

Slovenien

Beneath Her Window - av Metod Pevec

Sverige

Så som i himmelen - av Kay Pollack

maradentro2.jpg

Spanien

Mar Adentro - av Alejandro Amenabars (The Others, Open Your Eyes)

Filmen bygger på den sanna historien om Ramon Sampedros liv. Ramon har varit förlamad och sängliggande i nästan 30 år. Från sitt sovrumsfönster ser han havet som han så ofta seglat på, samma hav där han råkade ut för olyckan. Sedan dess har hans enda önskan varit att avsluta sitt liv på ett värdigt sätt. Hans värld vänds upp och ner när två kvinnor anländer: Julia, advokaten som hjälper honom med kampen om rätten att få avsluta sitt liv som han själv önskar. Och Rosa, en kvinna från byn, som försöker övertyga honom om att hans liv trots allt är värt att leva.

SF distribuerar i Sverige, beräknad biopremiär tidig vår 2005.

Sydafrika

Yesterday - av Darrell James Roodt

Handlar om en kvinna som drabbats av HIV/Aids. Har gått bra på filmfestivaler runt om i världen. På Zulu-språket.

Sydkorea

Tae Guk Gi - av Kang Je-gyu

Taiwan

20 : 30 : 40 - av Sylvia Chang

Thailand

The Overture - av Itthisoontorn Vichailak

Tjeckien

Up and Down - av Jan Hřebejk

Tyskland

Der Untergang (Downfall) - av Oliver Hirschbiegel

Kontroversiell film om Adolf Hitlers sista dagar i livet. Har fått väldigt bra kritik. Visades på Toronto Filmfestival. Filmen har samma producent (Bernd Eichinger) som Nowhere in Africa. Den filmen vann en oscar i denna kategori för två år sedan.

Ungern

Kontroll - av Nimród Antal

Uruguay

Whisky - av Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll

Venezuela

Step Forward (Punto y Raya) - av Elia Schneider

Österrike

Antares - av Gŏtz Spielmann

Vilken film tror ni blir Sveriges oscarbidrag?

Jag tippar att det blir Kay Pollacks Så som i himmelen. Min svenska favoritfilm under året är fortfarande Killinggängets Fyra nyanser av brunt.

Edited by Peo

Jag tippar att det blir Kay Pollacks Så som i himmelen. Min svenska favoritfilm under året är fortfarande Killinggängets Fyra nyanser av brunt.

Jag har tyvärr inte sett Fyra nyanser av brunt men det måste ändå bli Såsom i himmelen som skickas till Californien. Tror t o m att den kan ha skuggan av en chans till priset - men möjligen är den lite för "svensk". Den är hursomhelst utan tvekan en av de bästa svenska filmer som gjorts.

Årets bidrag, Ondskan, var en helt OK film, men inte bra... Kay Pollacks återkomst är inget mindre än ett mästerverk. Otroligt - och lite sorgligt - att denne begåvning hållit sig borta från registolen i hela 18 år! Dessutom är skådespeleriet lysande. Att Michael Nyqvist är en av norra Europas mest begåvade manliga var vi några som redan visste, men att Helen Sjöholm kunde agera också var en positiv överraskning. För att inte tala om den tidigare nästan helt okända Frida Hallgren. Som vanligt gör personregin mycket, och det verkar vara något som herr Pollack behärskar till fulländning.

Så för mig är svaret givet - även om jag inte sett allt som gjorts i år.

PS - det lär inte bli Ett hål i mitt hjärta iallafall (avdelning Säkra tips...) B)

Edited by Jonas

Hur bra Fyra nyanser än är så skulle den aldrig gå hem i USA eftersom amerikanarnas arslen är för feta för att kunna sitta i en biostol så länge, dessutom klarar de väl inte av att koncentrera sig så länge heller. Killinghumor tror jag dessutom är något ganska typiskt svenskt, vilket de icke så vidsynta jurymedlemmarna på andra sidan Atlanten antagligen inte skulle uppskatta på samma sätt. Såsom i himmelen är mer "standarddrama" med humor, kärlek och sorg som nog funkar internationellt, utan att den för den delen tappar sin svenskhet.

När det i övrigt handlar om filmpriser och utvärdering av film så föredrar jag att gå efter de filmer som vunnit priser i Cannes, Venedig och Berlin än de mer slätstrukna och ofta förutsägbara valen på Oscarsgalan. Det är det jag menar med Fyra nyanser, i USA är de så fast i Hollywoodidealen (gällande såväl form som innehåll) att de aldrig skulle fixa en så speciell film. I slutändan handlar det därborta mest om pengar, och en films kvalité bedöms ofta i förhållande till hur mycket den har tjänat in (kvantitet före kvalitet), så att se på The Academy Awards som ett slags givande av kvalitétsstämpel är ifrågasättbart. Det viktigaste där är just de amerikanska filmerna, varav de bästa ibland vinner, medan de europeiska filmerna ofta vinner antingen efter amerikanska ideal gällande form eller amerikanska ideal gällande innehåll (som gärna bör överensstämma med dagens amerikanska utrikes- såväl som inrikespolitik och almänna värderingar).

Så gott folk, passa er för Oscarsfeber för ofta är det ju faktiskt fel film som vinner (Bill Murray skulle ha fått den där statyetten för i h-vete och inte Penn!.... Grrrr... :mad2: )!

Hur bra Fyra nyanser än är så skulle den aldrig gå hem i USA eftersom amerikanarnas arslen är för feta för att kunna sitta i en biostol så länge, dessutom klarar de väl inte av att koncentrera sig så länge heller. Killinghumor tror jag dessutom är något ganska typiskt svenskt, vilket de icke så vidsynta jurymedlemmarna på andra sidan Atlanten antagligen inte skulle uppskatta på samma sätt. Såsom i himmelen är mer "standarddrama" med humor, kärlek och sorg som nog funkar internationellt, utan att den för den delen tappar sin svenskhet. 

Det där första med feta arslen håller jag inte med om. Däremot tror jag det är mycket möjligt att det är något ganska svenskt, och kanske därför inte uppskattas på samma sätt i övriga delar av världen. Å andra sidan har den ju fått fin kritik i Norge, som i och för sig är vårt grannland, men det visar väl kanske att det inte är bara i Sverige som den funkar.

Mycket riktigt så utsågs idag Så som i himmelen till Sveriges Oscarbidrag. Själv har jag svårt att se filmens storhet, men visst är den en film som är mer Hollywood än någon annan svensk film i år. Så kanske har den en chans att bli nominerad.

Det där första med feta arslen håller jag inte med om. Däremot tror jag det är mycket möjligt att det är något ganska svenskt, och kanske därför inte uppskattas på samma sätt i övriga delar av världen. Å andra sidan har den ju fått fin kritik i Norge, som i och för sig är vårt grannland, men det visar väl kanske att det inte är bara i Sverige som den funkar.

Jo i Norge funkar den säkerligen. De förstår sig på vår humor såsom vi förstår oss på deras, och de är ju dessutom ett "brödraland" som delar en stor del av sin historia och kultur med oss. Avgrunden till USA är dock stor... Och när det gäller det där med feta arslen så syftar jag snarare ironiskt på amerikanarna själva och refererar egentligen till filmbolgen (som köper rättigheterna till amerikansk distribution) som är duktiga på att slakta europeiska filmer om de är för långa för amerikansk standard. Ett gott exempel på högklassfilm som blev våldtagen av den amerikanska saxen är Det stora blå...

Årets kanske mest kontroversiella film (ja, jag vet det är många som slåss om den titeln) har nu blivit Tysklands oscarbidrag. Filmen heter Der Untergang (Downfall) och handlar om Adolf Hitlers sista dagar i livet. Han sägs ha porträtterats mer mänsklig än tidigare. Regissör är Oliver Hirschbiegel. Kritikerna har överlag varit väldigt positiva sedan den premiärvisades under Toronto Filmfestival i Kanada.

8.5 på imdb

Den 1 oktober är sista datum att meddela vilken film som utsetts av respektive land, så fler länder lär anmäla sina bidrag inom kort.

Jag har uppdaterat listan i första inlägget i denna tråd med bidragen för Tyskland, Polen och Indien.

Avgrunden till USA är dock stor... Och när det gäller det där med feta arslen så syftar jag snarare ironiskt på amerikanarna själva och refererar egentligen till filmbolgen (som köper rättigheterna till amerikansk distribution) som är duktiga på att slakta europeiska filmer om de är för långa för amerikansk standard. Ett gott exempel på högklassfilm som blev våldtagen av den amerikanska saxen är Det stora blå...

Okej, I see what you mean. Men man ska kanske inte utgå från att det blir slakt. ;)