Jump to content
  • 0

När började sånger användas i bakgrunden

marta

Fråga

Såg filmen Nathalie i kväll. Började fundera på när sånger började användas som bakgrundsljud i filmer. Jag undantar då rena sång- och dansfilmer, musical och opera. Numera används inte sällan en sång med text och musik som bakgrund till en scen. Det är inte någon av skådespelarna som sjunger, utan man har anlitat en sångare/sångerska och en redan skriven sång eller anlitat en låtskrivare som skapat en ny sång till filmen. Jag tror inte att det förekom till exempel på 50-talet utan det är en relativt ny företeelse. Eller har jag fel?

3 svar på denna fråga

Rekommenderade inlägg

• 0
  • Filmstar

Inte helt säker på vad du menar, men ett av de mest kända fallen där ett soundtrack använts är klassikern The Graduate / Mandomsprovet (1967). Många påstår att användningen av musiken i den filmen gjorde att det sen blev populärt att använda ett soundtrack av det här slaget istället för bara vanlig filmmusik.

• 0

Inte helt säker på vad du menar, men ett av de mest kända fallen där ett soundtrack använts är klassikern The Graduate / Mandomsprovet (1967). Många påstår att användningen av musiken i den filmen gjorde att det sen blev populärt att använda ett soundtrack av det här slaget istället för bara vanlig filmmusik.

För att förtydliga: Instrumentalmusik har alltid använts som bakgrundsljud. Till och med före ljudfilmen. Men visor, sånger? Jag tänkte också på Mandomsprovet. Är det den första kanske eller kan någon hitta något tidigare exempel?

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara på denna fråga...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...