Jump to content

ROTK - Konungens återkomst - Senaste nytt

Rekommenderade inlägg

• Svar 502
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Följer diskussionen ang. Saruman e bortklippt . Skulle han varit med så lite i ROTK ? ? Jag trodde han spelade rätt stor roll i filmen ? Har som sagt inte läst böckerna ! .

Ja Saruman har en mycket viktig roll i ROTK (Boken alltså) speciellt i ett av de sista kapitlena - Scouring of the Shire (tror jag den heter). Men om jag förstått rätt kommer inte detta att finnas med i filmen över huvud taget. PJ valde att avgöra Sarumans öde och hobernas hemkomst på annat sätt.

Jag hade gärna sätt att PJ filmade Scouring of the Shire nu i vår och sommar med nya scener med Saruman och satt in det i ROTK-EE. Det hade varit helt magnifikt! :D

Men det kan man väl bara drömma om... :(

Mason

Ändrad av Mason

Sarumans roll i ROTK boken är liten för att motsäga Mason. Han dyker upp inte upp förrens dom sista sidorna i boken och då har redan ringen gått till sitt öde, Scouting of Shire heter dock kaptilet som Mason riktigt påpekar. I bio versionen är Shire dock inte med så Sarumans öde tillsammans med Ormtunga skulle varit med i början av ROTK men som ni redan vet är dom strukna nu och kommer att finnas med på den förlängda versionen istället. Den strukna scenen är 7 min lång och vad som kommer att visas vid Isengard nu i bioversionen är okänt.

*Spoilers*

Gandalf och company måste hämta Merry och Pippin vid Isengard och Palantiren måste hittas på nåt sätt, detta är viktigt för den fortsätta historien...På nåt sätt skall PJ trixa ihop detta istället för att visa hela scenen med Gandalf/Saurman konfrontationen som höjdpunkt. Saruman är inte viktig för den fortsätta berättelsen så ja tycker inte att detta bortfall är katastrof, litar på att PJ löser detta på ett fint sätt.

Roll on 17 dec :up::up::P

Jag undrar vem som dödar honmonstret? Jag har läst boken men kommer inte riktigt ihåg.

Jag undrar vad är det Aragorn möter på vägen genom dödens stig?

<<< Ändrat av moderator. Dina tre inlägg kombinerades till ett, skriv inte flera inlägg i samma tråd direkt efter varandra. Ändra första inlägget istället om du kommer på något mer att skriva. /Peo >>>

Han möter gamla konugar...

som inte får vila i frid förrens de uppfyllt sin ed... vilket han utnyttjar...

jo men dom möter han INNAN slut striden i slutet på ANDRA boken och det är do som striden får som vändpungt...... :angry: så... vad jag undrar är om han har skrivit om då om gamla kungarna ska hjälpa honom nu...... *blir så FÖRBANNAD ibland!* :mad2: men men filmatiskt så ÄR det dom hitils bästa filmerna som jag sätt..... och jag väntar på att det ska stå ´17/12 i min almenacka..... :up:

jo men dom möter han INNAN slut striden i slutet på ANDRA boken och det är do som striden får som vändpungt...... :angry: så... vad jag undrar är om han har skrivit om då om gamla kungarna ska hjälpa honom nu...... *blir så FÖRBANNAD ibland!* :mad2: men men filmatiskt så ÄR det dom hitils bästa filmerna som jag sätt..... och jag väntar på att det ska stå ´17/12 i min almenacka..... :up:

Nu snackar du grekiska. Inte går han väll in på dödens stig innan andra bokens slutstrid?

Nu snackar du grekiska. Inte går han väll in på dödens stig innan andra bokens slutstrid?

Om jag minns rätt så går han in på Dödens Stig efter slaget i Helms Klyfta.. Och dyker upp nånstans i Gondor när han behövs som mest.. ;)

Om jag minns rätt så går han in på Dödens Stig efter slaget i Helms Klyfta.. Och dyker upp nånstans i Gondor när han behövs som mest.. ;)

Och sen vet jag inte hur det är med gamla kungar. Jag har för mig att de inte var kungar utan bara vanliga människor.

Så här säger The Encyclopedia of Arda:

1 Isildur laid a curse on the King of the Dead and his people that they would not rest until their broken oath to him was fulfilled, and that curse was the reason that these people haunted the Paths of the Dead. Isildur laid his curse before he went to war with Sauron, but he couched it in these terms: 'And if the West prove mightier than thy Black Master, this curse I lay upon thee and thy folk...' (The Return of the King V 2). The West did indeed prove mighter than Sauron, but not until II 3441, about eleven years after Isildur originally said these words.

It can't be stated with certainty that the Paths were occupied immediately after the curse took effect: their settlement may have taken years or even decades. Nonetheless, the curse that founded the Paths of the Dead took effect with the first Fall of Barad-dûr, hence the dating shown above.

2 8 March III 3019 is the date that Aragorn led the Dead out of their Paths towards the final fulfilment of their oath, after which the Paths of the Dead would be deserted. The Dead themselves continued to exist for several days, until they were released by Aragorn at Pelargir on 13 March.

Dvs The king of the dead and his people. Inte the dead kings.

Inte konstigt att folk blir sura på filmatiseringen när de inte själv vet vad som står i böckerna.

Ändrad av Achtung

jo men dom möter han INNAN slut striden i slutet på ANDRA boken och det är do som striden får som vändpungt...... :angry:  så... vad jag undrar är om han har skrivit om då om gamla kungarna ska hjälpa honom nu...... *blir så FÖRBANNAD ibland!* :mad2:  men men filmatiskt så ÄR det dom hitils bästa filmerna som jag sätt..... och jag väntar på att det ska stå ´17/12 i min almenacka.....  :up:

Och priset för mest välskrivna inlägg går till.... :blink:

Men vad menar du egentligen? Du får ursäkta, men det var svårt att få ut någon sammanhängande mening ur det hela. Ta inte illa upp nu, men kolla grammatiken och stavningen lite nästa gång va? Iofs räddade du min dag med din underbara stavning. Favoriten är "vändpungt" :P

Ahh..! Att vara språkfascist är underbart :hypocrite:

Ändrad av kalimac

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...