-
Antal inlägg
6 249 -
Blev medlem
-
Senaste besök
About Manetheren
- Birthday 1972-07-04
Contact Methods
-
Website URL
http://
Profile Information
-
Kön
Man
-
Intressen
Film, familjen
Previous Fields
-
Kön
Kille
-
Favoritfilmer
Forrest Gump Braveheart The Green Mile The Full Monty Aliens The Neverending Story Good Will Hunting Beauty and the Beast A Few Good Men Notting Hill Tillsammans Silence of the Lambs Shakespeare in Love Blood Diamond Schindlers List Jurassic Park The Ring Gudfadern This is England Hotel Rwanda F.fl
-
Favoritmusik
lite jazz, lite musikal
Senaste profilbesökare
23 471 profilvisningar
Manetheren's Achievements
Newbie (1/14)
0
Rykte på forumet
-
Var med och påverka tv-serie om historiens viktigaste filmer!
Manetheren replied to UR_om_filmhistoria's ämne in Film
Braking the Waves Vad gjorde den? Lars von Triers dogma förändrade bildberättandet för alltid, till att vara tillåtande på ett helt annat sätt vad gäller hur film klipps. Hur påverkade den? Att tillåta klippning direkt i kameran förändrade för alltid möjligheterna hur en spelfilm presenteras i ljud- och bildkomposition. Att tillåta att ljudet och ljuset varierade med klippen i en och samma scen skapade en ny berättarstil och en starkare känsla av autentisitet. Möjligen var detta inte den första film där tekniken användes, men det var den film med tekniken som fick mest genomslagskraft, och som tog von Trier och hans dogma till Hollywood.- 2 svar
-
- Filmhistoria
- TV
-
(och 1 mer)
Tagged with:
-
Var med och påverka tv-serie om historiens viktigaste filmer!
Manetheren replied to UR_om_filmhistoria's ämne in Film
Jo, Toy Story får man väl hålla med om enligt ovan. Tar nåt som ramlar ur huvudet helt spontant (antar att det är här vi ska svara?) Terminator 2: Judgement Day Vad gjorde den? Liksom i beskrivningen av Toy Story markerade T2 en brytpunkt mellan hur specialeffekter användes i actionfilm. Hur påverkade den? Filmen fick Hollywood att förkasta pyroteknik och stunts till förmån för datoranimerade specialeffekter, på gott och på ont. Möjligheterna att utsätta filmens karaktärer för händelser och interagera med dataranimerad rekvisita lyfte actiongenren till vad som gränsar till det möjliga vad gäller fysikens och den mänkliga anatimins lagar. Braveheart Vad gjorde den Flyttade publiken mycket närmare de smutsiga och brutala stridsscenerna, tillät folk att hamna mitt i krigets fasor. Hur påverkade den Åskådaren stod inte längre vid sidan av och åsåg slaget, eller sprängde fram genom tunna fiendelinjer på hästryggen, eller ställdes vi sidan om en välkoreograferad fäktningsscen, utan tvingads långt in bland, för sitt liv, kämpande, huggande och blödande bönder, med en känsla av att vara fångad i led efter led av döende eller dödande främlingar. Hjältemod, stil eller skicklighet tas inte hänsyn till i slagen, utan ren och skär överlevnad, till alla pris. Erryl Flynns hjältekaraktärer var för evigt död efter denna film.- 2 svar
-
- Filmhistoria
- TV
-
(och 1 mer)
Tagged with:
-
Förhoppningsvis inte. Men jag håller med om att slutet öppnar för fler. Dock har jag väldigt svårt för Paul W.S Anderson. Tycker han tar sig för stora friheter med sina skapelser och att han inte har så stora kvalitetskrav på sina färdiga produkter. Ser inget förknippat med honom eller huvudrollsinnehavaren Logan Lerman som antyder att fler filmer ska komma.
-
Nä, inga planer på Drive Angry faktiskt. Ta och se Elysium, hoppas du gillar den lika mycket som jag gjorde. Såg Röjar Ralf i veckan med barnen. Var inte så bra som jag hade hoppats på, världen kändes så smart och nyskapande innan, men historien visade sig vara ganska Disney, när allt kom omkring. Helt Ok dock, barnen älskade den.
-
Elysium Måste kommentera denna, i mitt tycke mycket lyckade scifi action! Det har kommit ett antal dystopier senaste tiden; World War Z, Oblivion, After Earth och nu Elysium. Har nu inte sett After Earth, men av de övriga får det två förstnämnda godkänt, medan den sista får mer än så. Jag föll helt för Neil Blomkamps District 9, där miljöer och skådespelare endast överträffades av den mycket skickligt berättade historien. I fallet Elysium är storyn mer en traditionell Hollywood-historia, men miljöerna och framför allt birollsinnehavarna är utmärkta. Finns en del hål i historien och karaktärerna får inte speciellt mycket djup, men jag kan förlåta det när jag får träda in i en sån här störtskön värld och får mig en sån rejäl berg-och-dalbane tur! Elysium får mig att minnas varför jag ändå älskar att gå och så film på bio! 4/5
-
Fick samma upplevesle av filmen som du, Puffie. Har också läst någonstans att filmen, som du är inne på, till en början var tänkt att bli en R, men när kostnaderna sköt i höjden valde filmbolaget att sänka ratingen till en PG13, för att få in mer pengar. Tycker också det märks lite för mycket att filmen är "efterkonstruerad". Den tappar sin själ, för att var lite finkulturell. För att en film ska vara spännande är det ett måste att vi som åskådare engagerar oss i karaktärerna. Nu får karaktärerna för lite tid för att vi riktigt ska knyta an till dem, sidohistorien med familjen tappas bort. Filmen blir lite spretig i det att den i ena ögonblicket är en storslagen actionrökare, för att i nästa ögonblick bli en klaustrofobisk spänningshistoria. Nu är det inte helt negativt, då jag föredrar den senare delen före den bombastiska scenerna. Sen gillar jag INTE zombies som springer, jag vill ha mina zombies hasande och blodtörsdiga. Brad Pitt är ok, men han har inte så mycket karaktär att jobba med egentligen. Ska försöka låna boken på bibloiteket, är väldigt sugen på att läsa den.
-
Såg inte heller galan. Insåg igår kväll (igen) att jag inte har kanal 9! Orkade inte ge mig ut efter en stream mitt i natten, som förra året (vacklade en aning vid 01-tiden då jag inte kunde sova och hamnade här i Oscarschatten, men besinnade mig och la mig istället). Men jag tänkte också på det du skriver, märkligt att den bästa filmen inte har tillräckligt bra regi för en nominering. De två brukar ju för det mesta höra ihop. Har inte sett många filmer alls av de som nominerats, egentligen bara Les Miserables. Hugh Jackman har ju belönats tidigare, men alltså inte här, i filmen "finrum". Sett till namnen på pristagarna känns det väldigt mycket som så i år; Ang Lee, Daniel Day Lewis, Michael Haneke... Känns lite som om Akademien satsat på de "tunga" namnen. Kan ju också vara helt rättvist, har som sagt inte sett filmerna så jag har svårt att bedöma det.
-
Anar att det inte blir nån Oscars-chatt i år.
-
Trevligt med en Kurosawa-kunnig. Har De sju samurajerna i filmskåpet, till den dag den (eller jag) mognat klart. Hoppas på en filmupplevelse då.
-
Haha, jaha... och jag tog det som de som aldrig vunnit. Ok, lite snett ute då... men kul att även du tycker han borde få en statyett.
-
Alltså, jag har knappt sett nån av de nominerade filmerna i år, tror bara det är Midnatt i Paris faktiskt, ja, förutom The Girl with the Dragon Tattoo, Planet of the Apes och Transformers 3. Så jag kan ju inte säga att de nominerade inte förtjänare det, det gör de säkert. Men visst är det märkligt att se, när man följer galan år efter år, att det alltid är samma namn som dyker upp, i mångt och mycket. Vi har Speilberg, Malick och Scorsese. Streep, Williams och Close. Pitt och Clooney. Och så John Williams x 2... Alltså... om man tittar på dessa namn kanske de inte alls har så många nomineringar sedan tidigare som det kan kännas. Men är det inte lite märkligt att dessa kända stjärnors namn alltid dyker upp? Är de bäst alltså? Eller handlar allt om promotion? Väljs skådespelare med omsorg för att filmen redan från början är tänkt att bli en Oscarsnomenee? Eller är de helt enkelt bäst? Det går väl att konstatera att de som vanligt är ont om bra kvinnoroller, och att de bra oftast går till etablerade stjärnor, så där kanske urvalet nominerade inte kan varieras så mycket. Men det manliga skådespelarna... och regissörerna. Att bli nominerade till en Oscar borde vara en höjdpunkt i karriären, ett bivis på en fullträff man fått när rätt roll och rätt regissör hamnat hos rätt skådespelare. Men att just detta kan hända år efter år? För mig tappar galan lite nerv på grund av detta. Eller kanske är det så att, för att galan ska vara intressant att sända över världen ser man till att några av de stora stjärnorna alltid blir nominerade? Alltså, jag har knappt sett nån av de nominerade filmerna i år, tror bara det är Midnatt i Paris faktiskt, ja, förutom The Girl with the Dragon Tattoo, Planet of the Apes och Transformers 3. Så jag kan ju inte säga att de nominerade inte förtjänare det, det gör de säkert. Men visst är det märkligt att se, när man följer galan år efter år, att det alltid är samma namn som dyker upp, i mångt och mycket. Vi har Speilberg, Malick och Scorsese. Streep, Williams och Close. Pitt och Clooney. Och så John Williams x 2... Alltså... om man tittar på dessa namn kanske de inte alls har så många nomineringar sedan tidigare som det kan kännas. Men är det inte lite märkligt att dessa kända stjärnors namn alltid dyker upp? Är de bäst alltså? Eller handlar allt om promotion? Väljs skådespelare med omsorg för att filmen redan från början är tänkt att bli en Oscarsnomenee? Eller är de helt enkelt bäst? Det går väl att konstatera att de som vanligt är ont om bra kvinnoroller, och att de bra oftast går till etablerade stjärnor, så där kanske urvalet nominerade inte kan varieras så mycket. Men det manliga skådespelarna... och regissörerna. Att bli nominerade till en Oscar borde vara en höjdpunkt i karriären, ett bivis på en fullträff man fått när rätt roll och rätt regissör hamnat hos rätt skådespelare. Men att just detta kan hända år efter år? För mig tappar galan lite nerv på grund av detta. Eller kanske är det så att, för att galan ska vara intressant att sända över världen ser man till att några av de stora stjärnorna alltid blir nominerade?
-
Oscarsgalan Oscartävling 2012
Manetheren replied to Peo's ämne in Vinn dvd-filmer, biobiljetter med mera i våra tävlingar
Ok, här kommer årets sömmersketips! Best Picture "The Artist" Best Actor Jean Dujardin, "The Artist" Best Actress Viola Davis, "The Help" Best Supporting Actor Jonah Hill, "Moneyball" Best Supporting Actress Berenice Bejo, "The Artist" Best Director Martin Scorsese, "Hugo" Best Original Screenplay Michel Hazanavicius, "The Artist" Best Adapted Screenplay Aaron Sorkin, Steven Zaillian, "Moneyball" Best Animated Feature "Chico & Rita" Best Foreign Language Film of the Year Monsieur Lazhar (Canada) Original Score "War Horse," John Williams Best Original Song "Real in Rio," Rio; Music by Sergio Mendes and Carlinhos Brown, Lyric by Siedah Garrett Best Achievement in Art Direction "The Artist" Best Achievement in Cinematography "War Horse" Best Achievement in Costume Design "Hugo" Best Documentary Feature "Paradise Lost 3: Purgatory" Best Documentary Short Subject "The Tsunami and the Cherry Blossom" Best Achievement in Film Editing "The Girl With the Dragon Tattoo" Best Achievement in Makeup "The Iron Lady" Best Animated Short Film La Luna Best Live Action Short Film "The Shore" Best Achievement in Sound Editing "War Horse" Best Achievement in Sound Mixing "War Horse" Best Achievement in Visual Effects "Rise of the Planet of the Apes" -
Fy, Oscarsgalan är en enda stor ångest just nu. Har inte förberett mig ett dugg, vet knappt vilka som är nominerade. Tror knappt jag kliver upp och ser galan i år, det är lite för mycket annat som tar upp tid och kraft, film har fått stå tillbaka en hel del det senaste halvåret.
-
Kul lista, Czech! Skulle vilja fylla på med en som jag så länge jag kan minnas har önskat en Oscar och det är Ed Harris. Jag hade gärna gett honom den 2001 för Pollock istället för Russel Crows för Gladiator. Gladiator är en riktigt bra film, som väger tungt på Crowes axlar, men i ärlighetens namn spelar Crowe inte så väldigt mycket i den filmen egentligen, han lever mycket på att vara cool. Harris porträtt av konstnären Jackson Pollock var mästerligt, han spelade ut ett brett spektra av känslor och levandegjorde karaktären i bra och dåliga stunder på ett oerhört övertygande sätt. Jag gillar Ed Harris i nästan allt jag ser honom i, men jag anser nog att just Pollock är hans bästa roll någonsin, även om jag gärna gett honom en Oscar även för The Abyss. Minns honom också som oerhört bra i The Truman Show, men det var väldigt länge sedan jag såg den, och hans roll var väl inte så stor. Om ni inte kollat in extramaterialet från The Rock och de bortklippta scenerna på en fulltsändigt rasande Ed Harris, så gör det! Han kämpar med sina repliker som den hårdnackade generalen på Alcatraz, och varje gång han misslyckas med repliken så vrålar han och bankar i bord eller kastar saker, helt rosenrasande.