totofreak Skriven 23 Oktober, 2003 Report Share Skriven 23 Oktober, 2003 Jag sitter nu i Usa... och kom att tanka pa ett ganska surt faktum... Hur mycket filmer missar vi i Sverige egentligen. Har varit pa bio en del har nu under min manad har i Salt Lake City. Tittar sen pa biolistorna pa kommande filmer i Sverige (eftersom sverige alltid ar sena med filmer...) och upptacker till min fasa att det ar massor av filmer som inte ens kommer ut i Sverige. Vem bestammer vilka filmer som kommer ut i Sverige egentligen...? Inte konstigt att folk laddar ner filmer fran natet!!! Om dom anda inte kommer till Sverige, vad ska man da gora. Litet exempel pa hur sena sverige ar... "Finding Nemo" Kommer ut pa dvd i Usa den 4 november... Kommer ut pa BIO i Sverige den 14 november. Varfor??? Trevligt om dagon kan forklara detta for mig... Ar det sa att de svenska biograferna ar radda att ta in filmerna innan de sett att de funkar nan annan stans? Mvh, /Robert Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 23 Oktober, 2003 Report Share Skriven 23 Oktober, 2003 Det kan finnas många skäl. Tex så kostar det att göra kopior och det är billigare om man kan göra ett visst antal och skeppa över dem till europa när filmen spelats klart i usa. Sen så är det som du påpekar inte alltid så att de vet om det är nåt att satsa på internationellt förrän de sett hur det går i USA. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 23 Oktober, 2003 Report Share Skriven 23 Oktober, 2003 Med tanke på hur mycket _skit_ som kommer hit ska vi nog vara glada över att det värsta inte kommer hit alls. Men annars har du naturligtvis rätt i att det är synd att det blir billigare att låta filmen få distribution i Europa först efter att den har gått i USA, dvs. ca ett halvår senare. Med digital distribution av biograffilm kan en film gå upp i hur många kopior som helst, men den tekniken är inte så vanlig än. Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 23 Oktober, 2003 Report Share Skriven 23 Oktober, 2003 I fallet Finding Nemo så beror det på dubbning som tar tid. Rent allmänt beror det, förutom det som redan nämnts, mycket på marknadsföring och promotion som är kostsamt och tidskrävande att göra simultant över hela världen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Off The Ground Skriven 28 Oktober, 2003 Report Share Skriven 28 Oktober, 2003 Ja, det är synd att det tar sån tid för vissa filmer att få sverigepremiär, men å andra sidan kanske man ska vara tacksam att inte all skräpfilm som görs kommer hit. Förresten kan man väl ha en textad version av Finding Nemo, så behöver det inte ta sån tid? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 28 Oktober, 2003 Report Share Skriven 28 Oktober, 2003 Ja, det är synd att det tar sån tid för vissa filmer att få sverigepremiär, men å andra sidan kanske man ska vara tacksam att inte all skräpfilm som görs kommer hit. Förresten kan man väl ha en textad version av Finding Nemo, så behöver det inte ta sån tid? Jo, men de vill nog släppa båda versionerna samtidigt. Annars så blir det ju dubbla marknadsföringskostnader. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoBody Skriven 2 November, 2003 Report Share Skriven 2 November, 2003 ja jag skulle gärna vilja o i USA istället. Vi missar rent för mnga filmer här Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 29 December, 2003 Report Share Skriven 29 December, 2003 Hm, jo, om livet bara handlade om film skulle jag gärna bo i USA... med risk att missa en hel del bra europeisk film förstås. Och asiatisk. Och så vidare... Kanske är det bra att vi slipper den värsta sk*ten som Dewil skriver. Om vi nu gör det. <_> Men jag har något minnesfragment av jag läst nånstans att över 90% av de amerikanska filmerna, förr eller senare, på ett eller annat sätt, når Sverige. Kan det verkligen stämma - någon som vet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.