Jump to content

Disney-DVD:er värda att äga (faktiskt)


bmyr

Rekommenderade inlägg

Jag vet att Disney inte står högt i kurs i "filmkretsar" och bland deras nyare (läs: -65 och senare) "klassiker" är det svårt att hitta något värt att se. Men en serie DVD:er som jag fastnat för är Disney Treasures, som getts ut i tolv volymer hittills i USA, tre av dessa har kommit till Sverige.

Den första behandlar Silly Symphonies, en serie kortfilmer som gjordes under 20- och 30-talen. På två DVD-skivor bjuds vi på de bästa av dessa kortfilmer, sammanlagt dryga 30 filmer av högst varierande kvalité. Somliga underbara, andra riktigt tråkiga.

DVD nummer två tituleras Mickey Mouse in living colour och namnet beskriver ganska bra vad det handlar om. De första dryga 30 färgfilmerna med Musse Pigg, med start i mitten av 30-talet. Kvalitetén här är väl genomgående något högre än för Silly Symphonies-serien, men mot slutet börjar det lukta snabbproducerat och billigt.

Den tredje och hittills senaste DVD:n som landat på svensk mark är The chronological Donald, en början till en kronologisk samling av alla Kalle Anka-filmer. Det är här man kan hitta de riktiga pärlorna, som kortfilmen där Kalle bygger en "hundtvättmaskin" och försöker tvinga Pluto till ett bad.

 

Sammantaget är det här en riktigt lovande DVD-serie långt från dagens överkapitaliserade Disneykoncept med den svartvita synen på gott/ont som präglar det mesta företaget hostar ur sig. Den underbara antihjälte-varianten av Kalle, som på den tiden var en rejält elak anka, är förstås klockren, och det bör väl tilläggas att det var under åren de här filmerna producerades som det gjordes riktigt bra tecknad film. Och för en gångs skull handlar det alltså om tre Disney-DVD:er värda att äga, jag spanar efter kommande releaser, då jag antar att man ska fortsätta utgivningen.

Link to comment
Share on other sites

Äh, vissa av dom nya filmerna är muy excellente! The Lion King-dvdn är jag väldigt nöjd med. En hel skiva extramaterial där det finns mycket intressant att beskåååda. Längtar till Aladdin som släpps i oktober...

 

Silly Syphonies-dvder kan man hyra på Casablanca på sveavägen...

Link to comment
Share on other sites

Öh... kom ihåg att Pixar låg under Disney då dom gjorde Hitta Nemo. Räknas inte det?

Det står Disney på en fet hög spelfilm också... Jag skiljer på Pixar och Disney, det är långt ifrån samma folk som ligger bakom dem helt enkelt.

 

 

Hur som helst så älskar jag Disney. Har en dvd, Lejonkungen, och jag har ingen dvd-spelare...

 

 

Nu går jag medvetet lite från det där dvdsnacket...

 

Många skådespelare, av alla nationaliteter, gör röster till tecknade figurer. Varför räknas inte detta som en prestation? De måste ju göra allt med rösten! Blä för "filmälskare" som förbiser tecknat!

Ändrad av Zephiennia
Link to comment
Share on other sites

Pratar vi Disney generellt eller endast Silly Symphonies? Har ej haft nöjet att införskaffa mig dessa än, men jag äger nästan alla de restrerande Disney-filmer (som släppts på DVD, har sålt alla VHS). För att diskutera Disney generellt så är av de senare filmerna Mulan min absoluta favorit, med Hercules på en tight andraplats. Tycker att Eddie Murphy gör sin klockrenaste roll i Mulan sedan RAW och att Disney gör om en annan kultur än den vita (varför finns det inga mörkhyade människor i Tarzan när den utseplar sig i Afrikas jungler? Nåväl för att det är engelsmän det handlar om, men Disney är riktigt usla på "rasblandning").

 

Håller med ovansagda att Pixar och Disney ska hållas isär, Disney distribuerar bara filmerna - Pixar står för allt jobb.

Link to comment
Share on other sites

Ja, disney dvd's är verkligen värda att äga, jag tycker verkligen att dom har ett bra utbud med olika special mm.....sen så ju disney så klassiskt att man måste bara ha filmerna. Sen så är de grymt bra att dom kommit på de där sättet så man inte behöver förlora så mycke färder bara för att de är dvd, jag har ett par dvdfilmer ifrån den gamla dvdtiden och dom tecknade filmerna ibland ut som ett dåligt data spel p.ga alla färgförluster. Men dom relativt nya utgåvorna som the lion king har verkligen bra kvalla och färgutbud....kanon

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...