Yojimbo Skriven 10 September, 2008 Report Share Skriven 10 September, 2008 Filmer för halloween??? Jag och ett litet gäng kompisar har som tradititon att anordna skräckfilms-kväll under Halloween, där vi brukar se 4-6 filmer under två kvällar. Mina vänner är dock en svårfångad samling som inte godtar allt. Därför ber jag om hjälp och tips på vilka filmer som rekommenderas! Jag kan beskriva publiken som ett gäng som inte gillar gamla skräckisar i tron om att de alltid är dåliga och skrattretande, och som i sällskap med varandra har ganska svårt att leva sig in alltför mycket i det läskiga. Därför tycker jag att det bästa vore att se underhållande slasher-klassiker, som är "måsten" på All helgona, men det är svårt då filmer från allt innan 00-talet bespottas på förhand. Jag har försökt förklara fördelarna med klassikerna jämfört med den nya kvantitets-vågen av skräckisar som kommit, men de har svårt att förstå sånt. Publikens tidigare mottaganden: Halloween 2007: Mottogs mycket, mycket bra. Den stora succén, då alla blev nöjda. Dock inte extremt läskig, men det kvittade här. Fragiles: Den mest pessimistiska i gänget gillade den här mycket. Gothica: Mottagandet mycket bra, även om det var svårt att erkänna i efterhand, hehe. The Shining: Inte överdrivet läskig, tycker dem, men riktigt bra. Silent Hill: Kuslig stämning och bra. Motorsågsmassakern: Samtliga var riktigt spända även om ett fåtal överspel i filmen fick humorvarning på ett fåtal ställen. I efterhand var den dock inte så bra, tydligen. Saw: Hyffsat bra mottagande. De läskiga bitarna med grisen och stämningen gick hem. The Grudge: Första gången tyckte samtliga att den var läskig - andra gången komisk. Dawn of the dead (2004): Bra mottagande. Inte så läskig, men spännande. Saw II: Inte lika bra som föregångaren och inte så mycket skräckfilm, tyckte de. The hills have eyes (remaken): Psykologiskt jobbig och mottogs inte som läskig, men som obehaglig och vriden. Blair Witch Project: Mottagandet var att dvd-menyn var läskigast. Filmen var inte så läskig, tydligen. House of Wax (remaken med Paris Hilton): Mottogs med blandat resultat. Överlag dålig, men hade några obehagliga scener som höjde filmen. Cabin Fever: Mer underhållande än läskig. The Grudge 2: Mer komisk än läskig. Hellraiser: Mottagandet var dåligt. Jag får akta mig för att visa gamla filmer efter denna, verkar det som... Vi har redan kommit överens om att spika The Ring och Nightmare on Elm Street 3 - Dream Warriors, i alla fall. Vad tycker ni om nedanstående? Är de bra eller dåliga? 1408 [Rec] Baby's room 30 days of night Wrong turn Phenomena A tale of two sisters Instängd Blair Witch 2 Dark Water Halloween (originalet) Jag blir jätteglad över tips!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 10 September, 2008 Filmstar Report Share Skriven 10 September, 2008 Kul att du kan få dina vänner att kolla på lite film tillsammans på det viset. Av de du nämner på listan tycker jag Halloween (originalet) är given, även om den är gammal. Instängd tycker jag också borde vara med då den är bra. Som jag kommer ihåg det gillade jag och en kompis Cabin Fever mer än Wrong Turn, så det är ett tips. Sen har du några franska filmer som kan vara av intresse. Den ena är A l'interieur (Inside) från 2007, den andra Haute tension från 2003. Jag föredrog förstnämnda som skapar en tät stämning inne i ett hus och som har en del kraftfulla scener (dock lite svagare avslutning). Kommer säkert på fler och då säger jag till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 10 September, 2008 Author Report Share Skriven 10 September, 2008 Av de du nämner på listan tycker jag Halloween (originalet) är given, även om den är gammal. Instängd tycker jag också borde vara med då den är bra. Som jag kommer ihåg det gillade jag och en kompis Cabin Fever mer än Wrong Turn, så det är ett tips. Sen har du några franska filmer som kan vara av intresse. Den ena är A l'interieur (Inside) från 2007, den andra Haute tension från 2003. Jag föredrog förstnämnda som skapar en tät stämning inne i ett hus och som har en del kraftfulla scener (dock lite svagare avslutning). Tack för tipsen hittills! Både L'interieur och Haute tension verkar riktigt intressanta. Hade hört namnet på den sitnämnda förut, men jag visste inte att den var hyffsat ny och vad det verkar så har den många drag av Halloween? Och på tal om Halloween så är ju den, som du säger, given - så jag ska försöka övertala pessimisterna . Det känns ju som att man ska ha med åtminstone en film ur Halloween-serien per år (jag ska se själv åtminstone tre-fyra ur serien - 1:an och 2:an efter varann, förstås). Cabin Fever glömde jag visst att nämna. Den såg vi för två år sedan och den orsakade mer underhållning än skräck - dock en film jag nog ska se om i år, på egen hand. Instängd känns som att den kanske ska vara med, då många här på forumet gillade den. EDIT: I Haute tension är ju Philippe Nahon med ju! Butcher i Gaspar Noe's filmer. Passande roll i Haute tension han har då. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 10 September, 2008 Filmstar Report Share Skriven 10 September, 2008 Precis, Cabin Fever kommer jag ihåg var underhållande och ganska rolig på sina håll, men inte så jätteskrämmande. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 16 September, 2008 Author Report Share Skriven 16 September, 2008 Det ser ut som om jag har kommit överens om fyra filmer hittills; The Ring (2002), Terror på Elm Street 3 (1987), Haute Tension (2003), The Baby's room (2006). Det ser ut som om åtminstone två till filmer ska få plats (med reservation för Halloween), förutom dessa. Så om fler har några tips på bra filmer för halloween, så skriv gärna! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galvatron Skriven 17 September, 2008 Report Share Skriven 17 September, 2008 tycker att ni borde skippa The Ring som jag antar är den amerikanska versionen och istället se originalet Ringu. Detsamma gäller för Dark Water om det är den amerikanska versionen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 17 September, 2008 Author Report Share Skriven 17 September, 2008 The Ring är, som du säger, den amerikanska versionen som jag redan sett och ändå tycker är mycket bra. Hade själv hellre sett originalet, men en av de andra ville bestämt se hollywoodversionen då han sett fram emot den mer av olika anledningar. Jag ska i alla fall se Ringu själv innan, då jag köpte den nyligen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galvatron Skriven 17 September, 2008 Report Share Skriven 17 September, 2008 The Ring är, som du säger, den amerikanska versionen som jag redan sett och ändå tycker är mycket bra. Hade själv hellre sett originalet, men en av de andra ville bestämt se hollywoodversionen då han sett fram emot den mer av olika anledningar. Jag ska i alla fall se Ringu själv innan, då jag köpte den nyligen. Personligen så tycker jag att The Ring är ett skämt jämfört med Ringu och det brukar gälla för alla hollywood remakes på japanska skräckfilmer. (tycker jag) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 September, 2008 Filmstar Report Share Skriven 17 September, 2008 The Ring tycker jag var klart bättre än Ringu, men det är en smaksak. Såg amerikanska på bio och sen japanska hemma, vilket också ger annan effekt. Dark Water har jag dock endast sett japanska originalet och den är att rekommendera. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
uCj Skriven 17 September, 2008 Report Share Skriven 17 September, 2008 Jag hade inte visat Halloween. Tyckte inte själv om den, och den har väl främst en kultstatus som inte nödvändigtvis imponerar på andra än filmnördar. Instängd gillade jag skarpt! Bör ju iaf uppskattas tycker jag! Dark Water gillade jag, men den är kanske inte lämplig för ett gäng killar som kanske också snackar under osv. Det är inte skräck heller, utan mer en thriller drama. 1408, den med Cusack om jag minns rätt. Jag gillade början och tyckte den var rätt nice sen också. Och jag gav den nog en fyra, så måste ha varit rätt bra trots allt. Men Cusack kanske är en orsak till att det inte blir riktigt kusligt. [Rec] har jag sett. Kan nog rekommendera den, även om jag själv störde mig på bimbon en del. Den har dock en bra nivå genom hela filmen, det är inte att vänta hela tiden på att något ska hända! Själv tycker jag den amerikanska versionen, The Ring, är bättre än den japanska. Vill minnas den som mer otäck också och har nog mer driv, medan den japanska är lite mer lågmäld. Om ni vill ha lite skrattfest, ska ni inte dra till med en Mördardockan? Kul iallafall om man nu såg den som liten Ett tips annars är att om filmen inte är känd för dem så kan du ju alltid ljuga och säga att den är rätt ny, om du tror de kan gå på det dvs Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Novocaine Skriven 19 September, 2008 Report Share Skriven 19 September, 2008 Söker du efter en familjekomedi kanske Hocus Pocus är något? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 19 September, 2008 Author Report Share Skriven 19 September, 2008 Söker du efter en familjekomedi kanske Hocus Pocus är något? Komedier eller satirer kan också funka, då de kan vara bra som "mellanfilm", för att lätta på stämningen mellan två nagelbitare. Hocus Pocus tror jag dock att åtminstone hälften av oss har sett. Men en jag tänkte på också är Trick or treat, från 1986 (med Gene Simmons och Ozzy Osbourne ). Handlingen verkar ju vara sådär skruvat och nördigt samhällskritisk som bara filmer från 80-talet kan vara. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Way of the Dragon Skriven 6 November, 2009 Report Share Skriven 6 November, 2009 Black x-mas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 25 Mars, 2011 Report Share Skriven 25 Mars, 2011 Barnhemmet (Bayona, 2007) Eden Lake (Watkins, 2008) Inside (Bustillo, Maury, 2007) Orphan (Collet-Serra, 2009) Sauna (Annila, 2008) Shutter (Wongpoom, 2004) The Fourth Kind (Osunsanmi, 2009) Them (Moreau, 2006) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 26 Mars, 2011 Author Report Share Skriven 26 Mars, 2011 Barnhemmet (Bayona, 2007) Eden Lake (Watkins, 2008) Inside (Bustillo, Maury, 2007) Orphan (Collet-Serra, 2009) Sauna (Annila, 2008) Shutter (Wongpoom, 2004) The Fourth Kind (Osunsanmi, 2009) Them (Moreau, 2006) Bra val där. Samtliga filmer får jag anse vara intressanta då de sticker ut lite jämfört med den gröt av fantasilös skräck som pumpas ut från USA. Mitt betyg på de jag sett av dem: Inside (7/10 - kan höjas) Eden Lake (7/10) Orphan (7/10) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.