Jump to content

Blådårar 2 - vägen tillbaka

Achtung

Vad tycker ni om Blådårar två  

7 members have voted

1. 1. Vad tycker ni om Blådårar två

• Har inte sett den
      5
    • Är mff-fan och gillar den
      1
    • Är mff-fan och ogillar den
      0
    • Är fotbollsintresserad och gillar den
      0
    • Är fotbollsintresserad och ogillar den
      0
    • Är ej fotbollsintresserad och gillar den
      0
    • Är ej fotbollsintresserad och ogillar den
      0
    • Vadå blå? Jag hejar på IFK Malmö.
      0

Rekommenderade inlägg

Jo jag tänkte ta det här som ett eget ämne eftersom jag inte bara har en recension utan även några frågor att ställa.

Jag kan ju börja med att ge min recension:

Blådårar 2 - vägen tillbaka är som ni kanske vet en dokumentär men är väldigt filmisk. Den handlar om Malmö ff:s sejour i superettan år 2000. Den startar när mff åker ur allsvenskan mot aik på Råsunda och slutar symboliskt när mff slår aik i sin allsvenska comeback på Malmö stadium.

Filmen väljer att spegla mffs supperettanår genom tre personer:

Lasse- Blådåren från den första filmen som är den fanatiska supportern som lever för fotboll och mff. Han har humörsvängningar som nitiskt följer mff:s tabellposition och har av någon besynnerlig anledning hittat en flickvän som står ut med honom.

Hasse Borg- Mffs sportchef som kanske inte är en lika intressant person som de två övriga.

Zlatan- Som är en minst sagt intressant person. Filmarna har valt att skildra Zlatan som kontrast mot Hasse Mattisson, slitvargen och lagkaptenen som inte alltid är speciellt förtjust över Zlatans trixande.

Hela den kontrasten visas i en scen där Mattisson stretchar medans Zlatan ligger och blir masserad. Han säger att han har kramp eftersom han sprungit så mycket vilket resulterar i ett gapskratt från Mattisson.

Men man kan ändå säga att filmen ger en ganska god bild av Zlatan och det kan nog sägas att det är han som är huvudfokus i filmen. Men även själva förvandlingen från ett lag på dekis till ett ungt och hoppfullt lag gör att det blir en för film väldigt bra fungerande dokumentär.

Jag ger den en 9/10 men det är kanske för att jag är Malmösupporter.

Vad anser ni andra? Är det en film enbart för Malmösupportrar eller kan andra också gilla den? Hur är det med er som inte är intresserade av fotboll?

Ni kan även också nämna era favoritfilmer om fotboll.

Ändrad av Achtung

• Filmstar

Usch, det här är bara för dem som håller på Malmö FF, enligt mig.

Är själv AIK:are, men tyvärr finns det ingen film om dem så vitt jag vet :)

Det finns egentligen inte så bra fotbollsfilmer, men däremot gick en sköna manga-aktig serie om ett fotbollslag för flera år sedan, tror jag.

Den var i alla fall mycket underhållande.

Jag kommer faktist inte på någon fotbollsfilm. Kan någon ge ett exempel förutom Blådårar 1 och 2?

Ändrad av Greenleaf

• Filmstar
Problemet är ju att största filmproducenten USA inte är så intresserad av fotboll.

Har du sett den innan du bestämmer dig för att det bara är för mff:are föresten?

Jag har bara sett tvåan, men du syftar ju på den så jag utgår bara från att just den filmen är bara till för Malmö-fans. Annars skulle jag inte uttala mig om ämnet.

Ja, det är synd att fotbollsintresset inte är stort i USA. Det finns knappt något intresse alls. Hade varit kul att se en riktigt bra fotbollsfilm som fokuserar sig mest på fotbollspelandet och inte så mycket annat. Skulle kunna bli bra.

Bra recension förresten.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...