NoName Skriven 17 December, 2008 Report Share Skriven 17 December, 2008 Helt klart en av de främsta filmskaparna någonsin. Flera av hans filmer anses av många tillhöra toppskiktet av filmer genom filmens historia. Mina favoriter av honom är Stalker, Spegeln och Offret. Det mesta med Tarkovskij är poetiskt och filosofiskt. Drömlikt och mystiskt. Jag har inte sett mycket annat som går att jämföra med hans filmer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK47 Skriven 17 December, 2008 Report Share Skriven 17 December, 2008 Mina favoriter är nog Ivans Barndom, Stalker och Solaris. Tycker inte att Andrej Rublev var så bra som många vill påstå. Framförallt tycker jag nog att tystnaden i hans filmer och tolkningsutrymmet är nog det som tilltalar mig mest. Tarkovskij tycker jag är ett måste för alla cineaster. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donnie Darko Skriven 17 December, 2008 Report Share Skriven 17 December, 2008 Bra initiativ NoName! Som svar på ditt inlägg i den andra tråden så har jag inte sett alla hans filmer ännu. Ivans Barndom, Rublev, Spegeln och Stalker är de jag hittils har sett varav alla har fått högsta betyg. Är på jakt efter Nostalghia och Solaris (Även Stalker som jag inte sett på länge och då på VHS). Men de är svåra att finna med svensk text om jag inte minns fel. Offret ska nog inte vara så svår att hitta. Jag är också intresserad av att komma över hans elevfilm Vägvälten och Fiolen, som jag har sett några korta avsnitt ifrån på extramaterialet av Spegeln. Vilka hör till de du har sett? Jag skrev nyligen några rader om Rublev och Spegeln här. Tarkovskij gjorde ett innerligt intryck på mig först genom Andrej Rublev (även om jag innan dess fann Ivans Barndom och Stalker som fantastiska filmer) som jag såg bara för några veckor sedan. Därefter såg jag Spegeln för andra gången och då insåg jag att han är en utav de mest fantastsiska och intelligenta filmskapare som har funnits. Något som jag har fastnat för i hans kameraförfarande är skönheten i hans skildring av naturens rörelser och liv. Hans fullkomliga obundenhet till verkligheten, sin andliga övertygelse och sitt ärliga blottställnde av sig själv får oss betraktare att sväva med i hans drömspel och på något sätt lära känna oss själva bättre. Hans filmer slutar inte när bilderna upphör. De fortgår i våra tankar tills vi har fått någon form av uppgörelse med oss själva. Filmer som Spegeln och Andrej Rublev kan ses tusen gånger på tusen olika sätt och fortfarande förefalla som ett mysterium. Men de kan även vara klara som vatten efter en första visning. Nu jävlar tycker jag att vi alla hängivna Tarkovskij betraktare och alla andra med för den delen som är intresserade sätter igång och diskuterar, om vi är eniga eller icke! "Allt kan ske, allt är möjligt och sannolikt. Tid och rum existera icke; på en obetydlig verklighetsgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster: en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer" Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 17 December, 2008 Author Report Share Skriven 17 December, 2008 Bra initiativ NoName!Som svar på ditt inlägg i den andra tråden så har jag inte sett alla hans filmer ännu. Ivans Barndom, Rublev, Spegeln och Stalker är de jag hittils har sett varav alla har fått högsta betyg. Är på jakt efter Nostalghia och Solaris (Även Stalker som jag inte sett på länge och då på VHS). Men de är svåra att finna med svensk text om jag inte minns fel. Offret ska nog inte vara så svår att hitta. Jag är också intresserad av att komma över hans elevfilm Vägvälten och Fiolen, som jag har sett några korta avsnitt ifrån på extramaterialet av Spegeln. Vilka hör till de du har sett? Jag skrev nyligen några rader om Rublev och Spegeln här. Tarkovskij gjorde ett innerligt intryck på mig först genom Andrej Rublev (även om jag innan dess fann Ivans Barndom och Stalker som fantastiska filmer) som jag såg bara för några veckor sedan. Därefter såg jag Spegeln för andra gången och då insåg jag att han är en utav de mest fantastsiska och intelligenta filmskapare som har funnits. Något som jag har fastnat för i hans kameraförfarande är skönheten i hans skildring av naturens rörelser och liv. Hans fullkomliga obundenhet till verkligheten, sin andliga övertygelse och sitt ärliga blottställnde av sig själv får oss betraktare att sväva med i hans drömspel och på något sätt lära känna oss själva bättre. Hans filmer slutar inte när bilderna upphör. De fortgår i våra tankar tills vi har fått någon form av uppgörelse med oss själva. Filmer som Spegeln och Andrej Rublev kan ses tusen gånger på tusen olika sätt och fortfarande förefalla som ett mysterium. Men de kan även vara klara som vatten efter en första visning. Nu jävlar tycker jag att vi alla hängivna Tarkovskij betraktare och alla andra med för den delen som är intresserade sätter igång och diskuterar, om vi är eniga eller icke! "Allt kan ske, allt är möjligt och sannolikt. Tid och rum existera icke; på en obetydlig verklighetsgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster: en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer" Sanna ord du skriver. Jag har sett alla utom There Will Be No Leave today. Hans andra studentfilm. 01. Stalker 02. Spegeln 03. Offret 04. Andrei Rublev 05. Ivans barndom 06. Nostalghia 07. Solaris 08. Vägvälten och fiolen 09. Tempo di viaggio 10. Ubijtsi De av hans filmer som jag främst tänker på då och då är helt klart Stalker, Spegeln och Offret. Jag är inte så bra på att analysera filmer och skriva om va jag känner tyvärr. Men det jag ser i hans filmer trollbinder mig. Som i Stalker. Det känns som att jag är med i filmen, i the zone och känner samma respekt och rädsla som de tre personerna gör. Sån närvaro men ändå sån distans till verkligheten. I Spegeln vet man ju inte vad som är verklighet riktigt Den "lättaste" av långfilmerna är nog Ivans barndom, som kan va en bra start. Jag började dock med Offret, den sista, vilket nog inte va det smartaste. Det som är lite synd med dvdutgåvorna som finns är att översättningarna är tydligen inte så bra. Jag har denna Stalker. Den har svensk text. Samma utgivares dvd av Spegeln, Nostalghia och Ivans barnsdom har bara engelsk text. Offret har jag den svenska utgåvan av som är den bästa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 19 Maj, 2010 Report Share Skriven 19 Maj, 2010 Elva sedda filmer, alltså samtliga. Fantastisk regissör som gick bort alldeles för tidigt! Bildspråket känns oftast overkligt och manuset är alltid på topp. Spegeln 4+ Nostalghia 4+ Stalker 4+ Offret 4+ Vägvälten och fiolen 4 Tempo di viaggio 4 Solaris 3+ Ivans barndom 3 Segodnya uvolneniya ne budet 3 Ubijtsi 3 Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov 2+ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 28 September, 2010 Author Report Share Skriven 28 September, 2010 Här Spög Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.