Jump to content

Rekommenderade inlägg

Skulle vara roligt att veta vad ni tror angående Sauron.

Själv så tror jag att Sauron har en fysisk skepnad men att han är så mäktig så att han kan lämna den och ibland tvingas han lämna den (som man såg i prologen till Sagan om ringen) och då får han mycket svårt med att skapa sig en fysisk skepnad igen. Angående hans öga så tror jag att det inte är Sauron, utan att det är lite mera av en symbol.

Jag menar att han har en så stor makt så att han kan se ringen genom sin makt när den inte är synlig för ett vanligt öga. För att ge den makten en form så att man kan se makten så tog den form som ett stort brinnande öga, vad skulle passa bättre åt en ond makt som ser allt. Men man kan ju inte se makten, det är bara om du har på dig ringen eftersom Sauron vill visa att man är iakttagen av hans makt!!!

Någon som tror något annat?

• Filmstar

Sauron var en fysisk skepnad förut. Han kunde förvandla sig till olika skepnader såsom UlvaSaruon till exempel.

När han förlorade ringen så försvann hans fysiska skepnad och istället blev han maktlös.

Jag tror absolut inte som du säger att

Angående hans öga så tror jag att det inte är Sauron, utan att det är lite mera av en symbol.

Tro mig, det är Saurons ande, det där. Jag försår inte varför han inte skulle ta tillbaka sin fysiska skepnad om han nu kunde det.Visserligen så valde han kanske vilken skepnad han skulle ta när han blev maktlös och då tog han ögat som vakar över Midgård.

Ändrad av Greenleaf

Nu står det ju tydligt och klart att Gollum har sett att han har fyra fingrar på en hand. Varför ens diskutera om han har kropp eller inte när det står så tydligt i böckerna.

Han har kropp. PUNKT

Lillefar, nördar har i alla tider funnit stort nöje i hårklyverier, definitionsdebatter och ändlös spekulation. (På ett annat forum jag hänger på är "X2 - loktåg eller motorvagn?" ett klassiskt spörsmål.) :D

Jag tycker det verkar som att maiar endast med svårighet kan återskapa en fysisk kropp när den förra blivit förstörd. Saurons kropp förstördes bevisligen vid Numenors fall och det sades då att det var sista gången han klarade att ta sig en kropp med vackert yttre.

Vad beträffar hans eventuella kropp i Tredje åldern så har jag alltid fått intrycket att han saknar en. Min tolkning är att han band så mycket kraft i ringen att kroppen försvann med den. Utan ringen har han inte haft kraft nog att återskapa en kropp - det verkar vara ett bestyr! Och visst behövde väl även Gandalf assistans från högre makter för att få tillbaka sin gamla kropp?

Hur kan då Gollum påstå att han sett Saurons fyrfingrade hand? Tja, vi kan jämföra med några andra kropplösa andar, nazgulerna. Vi får aldrig veta om de syns utan rustning och mantlar - möjligen skulle en naken nazgul "kännas" snarare än synas. Frodo ser dem däremot tydligt när han har ringen på. Gollum bar ringen i flera hundra år - skulle han kunna ha fått ett "ring-sinne" som gör att han även utan ringen ser andar?

Saurons ande skulle också kunna vara i så "fast form" att man kan urskilja hans kroppsformer, men kanske bara som en mörk siluett. En annan möjlighet är att han, mäktig som han är, kan projicera en bild av sig själv in i sinnet på de som befinner sig i närheten.

Hur rimmar då detta med ögat? Tja, vet vi egentligen att ögat existerar? Kan det kanske vara bara en metafor som bitit sig fast hos folk? "Storebror ser dig"?

Som slutkläm så tror jag att den gode professorn var väl medveten om det klassiska greppet inom litteraturen att "det man inte ser är det mest skrämmande". Genom att försätta alla läsare i ovisshet om hur Sauron egentligen ser ut så lämnar han fritt spelrum åt vår fantasi att komma på något som förmodligen är mer skrämmande än något Tolkien själv hade kunnat fantisera ihop.

Dewil

Lillefar, nördar har i alla tider funnit stort nöje i hårklyverier, definitionsdebatter och ändlös spekulation.

Jag tycker det verkar som att maiar endast med svårighet kan återskapa en fysisk kropp när den förra blivit förstörd. Saurons kropp förstördes bevisligen vid Numenors fall och det sades då att det var sista gången han klarade att ta sig en kropp med vackert yttre.

Vad beträffar hans eventuella kropp i Tredje åldern så har jag alltid fått intrycket att han saknar en. Min tolkning är att han band så mycket kraft i ringen att kroppen försvann med den. Utan ringen har han inte haft kraft nog att återskapa en kropp - det verkar vara ett bestyr! Och visst behövde väl även Gandalf assistans från högre makter för att få tillbaka sin gamla kropp?

Dewil

Ännu en gång slår du huvudet på spiken Dewil....

Men jag tycker inte han var vacker vid lille herr Sauron.. :P

För mig har det alltid varit så att Sauron inte kan anta fysisk skepnad...

Han la all sin kraft i ringen, och utan ringen ingen makt.... och därför kan han inte inta kroppslig form innan ringen kommer till hans ägo..

För om han nu hade haft den kraften så att han hade kunnat anta kroppslig skepnad, då borde han ju lätt ha hittat ringen innan den förstördes.... För om det vore så att han själv kunde ta tillbaka ringen då skulle han nog inte litat på Saruman och orcherna/Uruk - haierna.

Det finns massor som talar imot detta men det är vad jag alltid fantiserat ihop...

Och dessutom, hade han kunnat bli Sauron med kropp så hade han nog återuppbyggt sin fästning(?) långt innan och inte låtit det gå 3000 år... Okej det finns mycket som talar imot just detta med

Men Tolkien själv beskriver Sauron som en humanoid i bla "The Letters of JRR Tolkien", minns inte vilken sida just nu. Så som jag så ödmjukt ser det så beskriver Tolkien på fler ställen Sauron som humanoid än som ande, vilket borde stärka min åsikt i det hela. Jag tycker vi ska se på vad Tolkien skrivit och inte så mycket vad vi tror.

Men som sagt jag kan ha fel, men tills ni visar att han inte är humanoid på samma sätt som jag kan faktiskt kan visa att han är humanoid så kommer jag fortätta hävda att jag har rätt

vart har du sagt din åsikt??

Att Gollum har sett fyra fingrar??

Tyckte att Dewil kom med ett utmärkt svar på detta...

Min åsikt är att Tolkien har rätt, om han skriver att han är humanoid bör vi väll tro på det, eller ?

Men var har han skrivit det, jag har aldrig sett det!!!

Jag har däremot läst att han inte kan ta kroppsligskepnad....

Kolla upp vart du läst det och vid överbevisat tillstånd viker iallafall jag mig...

Förutom när Gollum säger att han bara har fyra fingrar så står det i "The Letters of JRR Tolkien", tror det är på sidan 330 nånting, men inte säker på sidan, där kan man läsa att han ser skrämmande ut och är en humaonid, men större en än människa (minns inte exakt hur han skriver det). Hur som hellst, Tolkien själv beskriver alltså Sauron som humaonoid.

Vart skriver Tolkien själv att han inte kan ta kroppslig skepnad ?

Visst ärt det härligt med lite nattdebatter

Ändrad av lillefar

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...