Jump to content

Rekommenderade inlägg

När Sauron levde i Mörkmården ett tag innan Ringens krig hade han väl ingen kropp? Minns inte riktigt men jag har för mig något om att han var en ond substanslös kraft då...

Kan dock minnas helt fel....

Det vet vi inte, han beskrivs som en mäktig trollkarl. Jag läste nånstans att de misstänkte att det var en nazgûl.

Men den bskrivs väll aldrig som substanslös.

• 1 month later...

Gandalf siger i bok nr.3 (so. konungens återkomst) att självaste Sauron har gått ut i kriget.

*letar just nu efter den sida där detta står*

men filmteamet måste väl göra en humanoid Sauron eftersom hur ska det annars se ut när Aragorn möter Sauron genom palántiren??????????????????????????????????????????????????????????????? hehe???????????????? :whistling:

även om det står att "sauron har gått ut i kriget" så har jag alltid tolkat den meningen som "saurons STYRKOR har gått ut i kriget", ungefär som man i dagens läge säger att "george bush har gått i krig mot irak", med det menar man förstås de arméer som bush basar över (han skulle ju aldrig drömma om att faktiskt gå med själv).

jag kan inte komma ifrån att fråga mig vad sauron i så fall GÖR i kriget om han går ut i fysisk skepnad, såsom man får se honom i prologen. det känns som om han är för stor och mäktig för att kriga "på vanligt sätt" utan att det väcker för stor uppmärksamhet (man får ju aldrig reda på vad _sauron_ har gjort i kriget, bara hans armé, eller hur?)

jag ser honom mer som en slags övervakare, och den som ger kraft åt sin armé. när ringen förstörs beskrivs det ju hur det går som en skälvning genom fiendehären, jag tolkar det som att sauron inte behöver säga åt dem vad som ska göras, utan att de mer känner det. jag har alltid sett sauron mer som en kraft än en fysisk person.

med det inte sagt att han inte HAR en gestalt, det är mer det att det fina med sauron är att han aldrig beskrivs, eftersom han är bra mycket mer skrämmande som någon man aldrig får se mer av än ett öga av eld.

jag tror man skulle förlora mycket av spänningen som finns runt sauron om man gjorde honom till en fysisk krigande person, fullt synlig.

• 4 weeks later...

Den här disskutionen är kanske utdöd, men jag undrar över en sak i Sagan om Ringen som jag såg i helgen. Där säger Saruman, när han pratar med Gandalf att: "Sauron can not yet take fysical form." Men översättningen är att "Sauron kan inte ta fysisk form" och att det är därför som han än så länge är ett brinnande öga.

Den här disskutionen är kanske utdöd, men jag undrar över en sak i Sagan om Ringen som jag såg i helgen. Där säger Saruman, när han pratar med Gandalf att: "Sauron can not yet take fysical form." Men översättningen är att "Sauron kan inte ta fysisk form"  och att det är därför som han än så länge är ett brinnande öga.

Nå vi vet ju hur fel översättningar kan bli, inte minst den Greenleaf drog fram (som förövrigt måste ha varit ett skämt)...

Follow, you fools... :)

• Filmstar
Nå vi vet ju hur fel översättningar kan bli, inte minst den Greenleaf drog fram (som förövrigt måste ha varit ett skämt)...

Det var inte ett skämt, jag lovar! Har själv sett den hos en kompis.

Ren dumhet av thailändarna eller vilka det nu var.

Det var inte ett skämt, jag lovar! Har själv sett den hos en kompis.

Ren dumhet av thailändarna eller vilka det nu var.

Men... Vissa översättningar var rent av idiotiska. Så många kommentarer kan man inte få in, det går inte :P.

Tror ändå att du kan ha rätt men när det stod namn som inte funnits(alfred eller något sånt där var det väl?) börjar man ju undra:P

• 1 month later...

Tittar man på extramaterialet på 4 discs versionen av FotR jag tror det är där dom berättar alla kostymer och sådant...

Tittar man på den ser man en gubbe med Sauron kostym...

Detta behöver inte betyda särkilt mycket men det är intressant att veta

Själv tror jag att Sauron kommer att finnas med i fysisk form...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...