Achtung Skriven 2 Maj, 2003 Report Share Skriven 2 Maj, 2003 Länk Det klagades på att polisen tog dem för hårt i malmö. Men jag kan nog säga att jag är rätt glad över att de gjorde som de gjorde. Tack vare det så slipper vi få vårt centrum vandaliserat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokig flicka Skriven 3 Maj, 2003 Report Share Skriven 3 Maj, 2003 Det klagas alltid en jävlans massa på poliserna i samband med kravaller, varför fick dom springa runt och kasta gatustenar de där vandalisterna i samband med EU topp mötet här i göteborg.. Där gjorde Poliserna fel enligt en hel del folk, jag anser att de handlade så som de skulle göra, om jag såg min kollega ligga på marken med ett gäng huliganer springandes mot denna då hade jag nog med skjutit... Att Poliserna alltid blir nerklankade i stora sammanhang är tråkigt, visst jag gillade inte den polisen som stod brevid mig när jag missade rödljuset.. Men han gör ju sitt jobb precis som vi gör våra.. När kravallerna var så tappade göteborg sin känsla, allt var förstört, fönster, uteplatser, gator, folket.. och även polisen.. Sedan att de har mage att säga att poliserna inte gjorde sitt jobb det gillar jag inte.. Ännu mer ogillar jag de som förstörde.. Tur att man inte var inne i stan när det skedde utan satt tryggt i sitt hem och luktade på blommorna.. Nej, jag tycker inte att poliserna tar i för mycket när saker spårar ur, de är i stort sätt de enda som kan stoppa det.. för inte fan kallar man in militära för en "liten gatufest" €$$#"%#" politiker Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 3 Maj, 2003 (ändrad) Nu sätter jag på svordomarna, ni som inte vill läsa, sluta nu ! Jag kan inte fatta att det finns såna jävla idioter som bara är ute efter att förstöra, plundra och klottra ner...för att ge ett budskap ? Jag skulle vilja se polisen ge DEM ett budskap...ge dem på käften ! Jag tycker att svenska polisen är för snälla, de borde vara tuffare, mer brutala. Iaf mot dessa människor/djur som bara skiter i allt och alla. Vad tror de att de har för rätt att förstöra utan att bli straffade för det ? Det räcker inte med att få fängelse, det ska även markeras att sånt inte tolereras. Det är som i hockey när en spelare åker på målvakten, han åker på stryk och gör ofta inte om det. Gör han det, åker han på så mycket stryk att han inte kan spela på länge och gör sen sällan om det...Det är samma sak här, de ska få stryk...Bara för att de är många betyder inte att de ska känna sig skyddade...Polisen borde gå i stora grupper isf och ge dem vad de förtjänar...Orkar verkligen inte med dessa idioter... Vill bara avsluta med att säga att polisen har ett mycket tufft jobb, inte bara när sånt här händer, men i vardagen kan det inte vara lätt att hela tiden möta stadens "lowlife". Jag respekterar verkligen polisen och är en av få (?) som inte har hamnat i deras register... EDIT: Jag skulle vilja se en "Cleric" som Christian Bale i Equilibrium rensa upp lite på gatorna...hur skönt vore inte det !? Svordomar av Ändrad 3 Maj, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
whatever Skriven 3 Maj, 2003 Report Share Skriven 3 Maj, 2003 Det vandalerna gör tycker jag visar en hel del på vad det är för männiksor. Dom är rent ut sagt dumma i huvudet som tror att om kan krossa kapitalismen genom att klottrna ner stureplan. Inte så konstigt att de inte har lika mycket pengar som alla "kapitalister på östermalm", de är helt enkelt för korkade! Dessutom; vad vet dom om ekonomi över huvud taget. De äldsta var tydligen runt 20 och den yngsta som greps var 11. P.S Jag var där igår och det var faktiskt inte lika mycket skadegörelse som media fick det att verka. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 3 Maj, 2003 Author Report Share Skriven 3 Maj, 2003 Det är rolöigt att blicka tillbaka. Först så var de i stockholm. Stockholmspolisen ingrep inte av nån konstig anledning. Sen kom de till malmö och polisen gick bara rakt in och satte stop för dem när de började bli oroligt. Resultat: Malmö förblev oskadat men ärthjärnor som Per Gahrton kritiserar polisen för att ha provocerat fram bråk. Media tar vandalernas sida och det börjar komma krav på att poliser ska ha nummer på sina hjälmar(som de inte var tillräckligt hotade redan). Sen kom Göteborg, polisledningen tänkte inte få ett nytt malmö och var så vänliga som möjligt, hade inte keravallutrustning och planerade inte för bråk. De fattade inte att syftet för de som kom dit inte vara att demonstrera utan att bråka vad som än hände från polisens sida. Jag är glad över attleva i en stad där polisledningen inte är korkad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 3 Maj, 2003 Min bror sa att han läste en rolig artikel i DN (tror jag det var). Det var en 78-årig man som befann sig vid Stureplan och en journalist frågade honom vad han gjorde där. Den gamle mannen svarade - Det här är ju bättre än Picasso. Reportern förstod ingenting, så sa mannen - Nej, jag är här för att se slagsmål... Enligt journalisten behövde han inte vänta länge förrän det utbröt slagsmål mitt framför ögonen på den gamle mannen. Hur cool får man vara !? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 3 Maj, 2003 Author Report Share Skriven 3 Maj, 2003 (ändrad) Vad ska man göra med dem? Svaret är enkelt tycker jag: Battle Royal Ändrad 3 Maj, 2003 av Achtung Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 3 Maj, 2003 Vad ska man göra med dem? Svaret är enkelt tycker jag:Battle Royal Ja, det vore ju bara för bra ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovän Skriven 5 Maj, 2003 Report Share Skriven 5 Maj, 2003 svenska polisen är för snälla, de borde vara tuffare, mer brutala. polisen klådde upp en hel massa i göteborg, problemet var väl att många av dom som råkade ut faktiskt inte hade gjort nåt, och inte var där för att bråka. de är ett problem vid demonstrationer, de som bara åker dit för att förstöra, för de förstör för merparten som faktiskt är där med fredliga avsikter, men jag tror inte det är någon lösning att "ta till med hårdhandskarna", eftersom det bara skulle uppfylla dessa bråkande människors uppfattning om sverige som polisstat och göra dem ännu mer förbannade. jag tror man skulle få ner antalet frustrerade vandaliserande anarkistmänniskor om man visade att det faktiskt finns någon juridisk rättvisa i sverige efter gbg 2001. för domarna där var politiska, fällda av göteborgare som var förbannade över sin stad. polisen sköt en människa så han nästan dog, dessutom sköt de in i en flyende folkmassa, och var nära att träffa en person i huvudet. vad hade hänt om de gjort det? förmodligen samma sak som nu, dvs INGENTING. ingen polis blir åtalad, polisen redigerar bevismaterial och ingen bryr sig. däremot har flertalet demonstranter blivit åtalade på mycket tvivelaktiga grunder. den sk. "sambandscentralen", där fyra ungdomar skickade sms till sina vänner "alla till hvitfeldska, hjälp era kamrater" = uppvigling, 4 års fängelse. utan att vara jurist kan vem som helst se att det är ett orimligt straff. HD insåg detta ett tag efteråt och sänkte några av domarna, men hela grejen är en rättslig katastrof. jag (och många med mig) har tappat respekten för rättväsendet och polismakten i det här landet, det är där problemet ligger. jag tror också att polisen behöver ta tag i sin organisation så att de faktiskt kan hålla kontakt med varandra (under en stor del av gbg-dagarna fungerade inte polisens internkommunikation). lite utbildning i konfliktlösning och psykologi (så att man kan prata med folk istället för att slå på en gång) kanske inte heller skulle skada. Det räcker inte med att få fängelse, det ska även markeras att sånt inte tolereras. vad ska man göra menar du? tortyr? dödsstraff? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 5 Maj, 2003 Author Report Share Skriven 5 Maj, 2003 Jag förstår inte ditt resonemang. Ska man fälla polisen bara för att lungna vandalerna. Visst det kanske inte var rätt att skjuta, men polisen kände sig så pressad att han var tvungen att göra det och jag förstår honom fullständigt. Han var rädd för sin kolegas liv. Problemet i göteborg ser jag som två saker. Dels så var polisen för dåligt beredda och beväpnade samt underbemannade. Och dels så tog inte de "snälla" demonstranterna runt omkring vandalerna sitt ansvar och lämnade platsen. I stället så sprang de med vandalerna och skrek slagord. Hur ska då polisen kunna veta vem som är vandal och vem som inte är det? Nej, att brutalare är ingen lösning. Men att vara bestämd och konsekvent är ett måste för att folk ska känna sig trygga. Gör som i danmark där polisen så fort de ser nån maskerad åker in med specialutrustade bilar och arresterar dem. Som du märkte så blev det nästan ingen skadegörelse under toppmötet i köpenhamn. Förövrigt så måste polisen ha ett vapen mitt emellan batong och pistol. Betongen är fullständigt menlös mot tegelstenar och pistoler dödar. Så varför inte gummikulor och vattenkanoner? Tårgas däremot tror jag gör mer skada än nytta. Förövrigt så tycker jag att domarna var för låga. Attackerar man polis med syfte att döda(vilket en tegelsten i huvet normalt resulterar i) så ska man minst ha en 7-15 år. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylie Skriven 5 Maj, 2003 Report Share Skriven 5 Maj, 2003 Håller med de flesta här. Det värsta är att man knappt kan framföra sin åsikt i dessa frågor utan att bli fullständigt påhoppad av folk som kallar en för kapitalistjävel & borgarsvin. Bland ungdomar är debatten extremt ensidig, tycker jag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 5 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2003 Jag håller med Achtung, t.ex. vattenkanon skulle lugna massorna lite utan att skada någon allvarligt. ovän: Tänk efter lite, vandalerna är där för att förstöra. Poliserna är där för att hjälpa allmänheten mot dem och se till att dessa vandaler inte förstör och skadar människor. Det är självklart att poliserna får ta till medel mot vandaler som är våldsamma, kastar tegelstenar, stenar osv...I annat fall kan vandalerna fortsätta kasta saker runt sig, förstöra allt i sin väg. Hur skulle det se ut ? Vandalerna har redan bestämt sig, så vad ska poliserna göra ? Det är inte polisernas fel att det blir stökigt det är vandalernas...Det är precis som alla som klagar på Bush som startar krig...Det här är värre, vandalerna har ingen rätt att förstöra som de gör och utsätta oksyldiga för livsfara. Jag förstår inte ditt resonemang...Precis som Achtung skrev, tycker jag straffen ska vara strängare om man försöker skada polis. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnnyp Skriven 6 Maj, 2003 Report Share Skriven 6 Maj, 2003 Problemet här är ju att polisen ej vågar göra någonting eftersom dom vet att om tex skulle slå en kille som spöar skiten ur en annan och slår sönder skyllt fönster så är det ändå polisen som åker dit! Varför ha poliser när dom ej får utnyttjas på det sätt dom skall, in med hundar och hästar också så kanske piss ungarna försvinner? Eller gör som i Battle Royale, som nämndes tidgare här i forumet! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 6 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 6 Maj, 2003 Ja, precis. Något måste göras...Annars kommer det bara bli värre. Och det har blivit som det blivit pga att polisen inte får göra sitt jobb. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokig flicka Skriven 6 Maj, 2003 Report Share Skriven 6 Maj, 2003 polisen klådde upp en hel massa i göteborg, problemet var väl att många av dom som råkade ut faktiskt inte hade gjort nåt, och inte var där för att bråka. de är ett problem vid demonstrationer, de som bara åker dit för att förstöra, för de förstör för merparten som faktiskt är där med fredliga avsikter Det var inte bara Polisen som klådde upp folk i göteborg.. En blev svårt misshandlad när han var på väg hem från sitt arbete, men det uppmärksamades inte i media, det var inte intressant, han fick ena armen bruten, men va fan det skiter vi i, han var varken demonstrant eller polis, skit i de vanliga göteborgarna som råkar ta fel väg hem.. Visst är det synd om de som ville föra en fredlig demonstration när det kommer vandaler som vill bråka och förstöra. det lyckades de med iaf.. Sen då vidare till skottlossningen.. Han som blev skjuten, han var på väg fram mot en liggandes polis tillsammans med massa andra, han kastade gatustenar, PANG han blev träffad.. de som var på väg mot polisen sprang ett annat håll, han räddade sin kollega.. Varför har polisen vapen om de aldrig skall få använda det, detta var kanske ett val mellan liv och död, demonstranterna var fler än poliserna om ni inte visste det.. vad ska man göra menar du? tortyr? dödsstraff? Lite tortyr skulle ju vara trevligt, de kan sända det på canal + , eller kanske en egen kanal "tortyr tv" Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.