Jump to content

Krzysztof Kieslowski

Jojje

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

Jag har sett fyra filmer av Kieslowski. De två bästa tycker jag är Den blå filmen (1993) och Den röda filmen (1994). Det är magiska och lite mystiska filmer med underbart foto och underbar musik, 4/5 eller 4+/5. Veronikas dubbelliv (1991) påminner om de två filmerna men är snäppet sämre, 4-/5. Mittendelen i trilogin om frihet, jämlikhet och broderskap, Den vita filmen (1993) är mer av en komedi och lite sämre än de andra, 3/5.

Efter att ha avslutat mina Kurosawa- och Bergman-frossor tänkte jag nu börja ett nytt "seriöst" :smartass: projekt. Jag tänkte plöja igenom Dekalogen, Kieslowskis tio 50-60 min långa filmer om Tio Guds bud. Filmerna som är gjorda för TV från början är från 1987-88 och hela serien har fått det anmärkningsvärt höga betyget 9.2 på IMDb. Jag börjar (i nummerordning :P) med bud 1 och 2, "Du skall inga andra gudar hava jämte mig" och "Du skall icke missbruka Herren, din Guds namn".

• Svar 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heheh, vilka filmer du plöjer igenom, jag har inte tillgång till alls så stor utsträckning av filmer annars skulle jag gärna titta på dessa filmer också, älskar när filmer är så där lite annorlunda, hur tunga de nu kan tyckas vara (STALKER....pust, vad lång).

Iallfall så försöker jag ju dra Kurosawa just nu även om det inte är lätt, har massa på lager.

Men Dekalogen verkar häftigt!!

• Filmstar
Har sett Den blå filmen men jag blev inte alls särskilt imponerad. En fin "blå" stämning hade den, men inte mer.

Well, jag tycker den är underbar.

Svårt att väcka nåt intresse (topsy undantagen) för en polsk regissör vars namn inte går att uttala och som gör filmer om tio Guds bud, jag vet, men om ni inte har sett hans trikoloren-trilogi, så se den. Den blå, den vita och sist den röda filmen. Jag tycker det är mäktiga filmer.

• 4 months later...
  • Filmstar

Jag fortsätter stånga mig blodig med Dekalogen-serien. Såg ettan och tvåan i höstas och nu har jag återupptagit projektet och såg precis trean och fyran. Redovisar mina omdömen här... mest för min egen skull, jag förstår om det blir för mycket. :smartass:

Dekalogen 1 (Dekalog, jeden, 1988)

Kieslowskis första TV-film om tio Guds bud handlar om en man som har förkastat religionen till förmån för förnuft och vetenskap i allmänhet, och datorer i synnerhet. Tillsammans med sin son, som inte är lika övertygad som pappan om datorernas storhet, sitter han vid datorn och skriver olika program som räknar ut diverse saker. Sonen får ett par skridskor i julklapp och då räknar dem givetvis med datorns hjälp ut om isen på den närliggande sjön håller så han kan testa sina nya grillor. Detta får, som man kan ana, tragiska följder.

Det är intressant att se om (och hur) Kieslowski lyckas gestalta de olika buden i sina filmer utan att blir krystat och tråkigt. Väljer han att göra det direkt rakt på sak, eller via symboler som man måste tolka för att göra kopplingen. I den första filmen är sambandet mellan budet och filmen tydligt. Just det, det första budet är ju "Du skall inga andra gudar hava jämte mig" och det framgår ju att pappan i filmen dyrkar sina datorer som om de vore Gud. Och det går illa. Filmen i sig är godkänd men inte mer. Den blir bättre mot slutet när pappan får reda på att en olycka har hänt på sjön men ändå inte accepterar att det kan vara hans son som är inblandad trots att han inte kommit hem från skolan. Isen ska ju hålla! Det har han ju räknat ut.

3/5

Dekalogen 2 (Dekalog, dwa, 1988)

I den här filmen så har en gift kvinna blivit gravid men inte med sin man, som hon inte kunnat få barn med, utan med en älskare. Hon säger sig älska båda männen. Till saken hör att hennes man ligger mycket sjuk i cancer och det är osäkert om han överlever. Om han överlever vill hon göra abort. Om han dör tänker hon behålla barnet som hon verkligen längtat efter. Hon frågar en läkare vad mannens chanser att överleva är. Läkaren vill inte (kan inte) svara nånting med säkerhet, men gör det ändå till slut.

Mmmm, kvinnan har hamnat i ett dilemma här. Lite tankeväckande kanske, men jag blev aldrig engagerad av filmen. Förstod inte riktigt vad som hände i slutet. Kopplingen till budet "Du skall inte missbruka Herren, din guds namn" förstår jag inte riktigt. Var det läkaren som på nåt sätt missbrukade sin position eller var det kvinnan som spelade med ett barns liv. Nja, jag vet inte riktigt.

3-/5

Dekalogen 3 (Dekalog, trzy, 1988)

"Du skall helga vilodagen". Så lyder det tredje budet och filmen handlar om en kvinna som mitt på julaftonskvällen söker upp sin f.d. älskare och vill ha hjälp att leta upp sin saknade pojkvän.

Nja, jag har svårt att förstå att den här delen i Kieslowskis mastodontprojekt fått så högt betyg som 8.1 på IMDb. Själv tyckte jag den inte var nåt speciellt alls. Vackert foto, när de två sökande åker omkring i den nattöde staden på regnvåta gator i skenet från gatlyktor. Men som helhet så tänder filmen aldrig till. Jag förstår inte riktigt syftet med den.

2/5

Dekalogen 4 (Dekalog, cztery, 1988)

"Hedra din fader och din moder". Jaha, minsann. En ung tjej, Anka, vars mamma dog precis efter hon föddes bor hemma hos sin pappa. En dag när pappan är bortrest hittar Anka ett gammalt brev från sin mamma till sig själv som mamman skrev precis innan hon dog.

Klart mer intressant historia i den här delen. Innehåller en del oväntade vändningar, och bra scener mellan pappan och dottern.

3/5

Än så länge har inte Dekalogen-filmerna gjort nåt vidare intryck på mig. Jag vet inte, det kanske är formatet. Filmerna är bara 50 minuter och det kanske är för kort tid för att skapa den Kieslowski-stämning som finns i Veronikas dubbelliv och trikoloren-filmerna (framför alllt Den blå filmen och Den röda filmen).

• Filmstar
Var får du alla filmer ifrån?

Själv bor jag i en liten håla där hyrfilmsutbudet är lika med noll så om jag ska se filmer utan att köpa får jag vänta till det kommer på teve, och det kan ta ett tag om man väntar på Kieslowskijs tio budord... :down:

Jag hyr mina filmer på Buylando i Stockholm. Stockholm är bra ibland... njae, oftast. Jag fick ett erbjudande från Buylando; 99 spänn i månaden och jag får hyra hur många filmer jag vill. Jag får ha högst tre hemma åt gången, men obegränsad tid. Schyssta puckar! I januari hyrde jag 9 filmer, vilket skulle ha kostat 225 bagare i vanliga fall. Kruxet är att man inte får hyra filmer från topplistan, men det gör inte så mycket när man plöjer Kurosawa- eller Dekalogen-filmer. :P

• 2 weeks later...
  • Filmstar

Dekalogen 5: Du skall icke dräpa (Dekalog, piec, 1988)

Den femte delen handlar om att döda (duh!). En ung psykisk sjuk man dödar en man och döms själv till döden. Mannens advokat brottas med skuldkänslor.

Det här var en ganska obehaglig film. Samtidigt som den är vackert fotad så innehåller den jobbiga scener. Riktigt vidriga scener, faktiskt. Den tar upp frågan om det nånsin kan vara rätt för ett samhälle att döda, om nu det femte budet är som det är. Själv tycker jag dödsstraff är sjukt, liksom mord förstås (duh!). Det var nog den bästa Dekalogen-filmen hittills men ändå inte nåt mästerverk enligt mig.

3+/5

Dekalogen 6: Du skall icke bedriva hor (Dekalog, szesc, 1988)

En pojke, Tomek, spionerar på sin granne i hyreshuset mitt emot. Grannen, Magda, är en kvinna i 30-årsåldern som ofta har herrbesök och Tomek har skaffat ett teleskop för att spana in vad som händer. Han är (eller tror han är) kär i Magda och gör allt för att komma nära henne.

En rätt så rörande historia om den unga killen som blir smått besatt av en äldre kvinna. Men, jag vet inte, det är nåt underligt med Dekalogen-filmerna. De engagerar mig helt enkelt inte fullt ut. Just den här var ändå en av de bästa tyckte jag. En ganska intressant historia och vackert fotad som vanligt. Den är välgjord och genomtänkt men ändå på gränsen till tråkig.

3/5

Dessa två filmer, som är ca 55 min, finns även i längre versioner (ca 1.5 h) under namnen En liten film om konsten att döda resp. En liten film om kärlek (lägg märke till titlarnas likheten med Killinggängets En liten film om-filmer).

• Filmstar

Dekalogen 7: Du skall icke stjäla (Dekalog, siedem, 1988)

Den sjunde delen handlar om en tjej, Majka, som blir gravid när hon bara är 16 år. Hennes egen mamma, Ewa, adopterar barnet som sitt eget. Sex år senare inser Majka att hon själv vill ta hand om sin dotter, Ania, men Ewa kan inte släppa taget. Majka rymmer och tar Ania med sig.

Det är lustigt. Nu börjar tyngden av hela serien liksom ge sig till känna. De första delarna tyckte jag var ganska sega och tråkiga, men jag vet inte om jag har vant mig vid tempot nu, eller om just den här delen faktiskt var bättre. Hur som helst, så kändes det som den här historien passade bättre in i 55-minutersformatet. Tidigare har jag tyckt att jag inte hunnit lära känna personerna för att bli riktigt engagerad, men här var själva konflikten/problemet så självklar från början. När Majka har rymt tar hon med sig Ania hem till hennes pappa, som var lärare i skolan Majka gick i för sex år sen. Ania somnar så småningom och i sömnen greppar hon tag i pappans finger med sin lilla hand och vill inte släppa taget. En vacker scen som var ganska talande i sig.

4-/5

Dekalogen 8: Du skall icke bära falsk vittnesbörd (Dekalog, osiem, 1988)

Zofia, en 70-årig kvinna, är lärare i etik på universitetet. En dag får hon besök av en polsk-amerikansk och judisk kvinna, Elisabeta. Det visar sig att de har möts tidigare. År 1943, under 2:a världskriget, när Elisabeta var sex år, så fick hon inte skydd av Zofias familj undan nazisterna, utan avvisades. Zofia var den som tog beslutet.

He he, ja, det är inga lättviktiga ämnen som tas upp i de här filmerna. Varför sa egentligen Zofia nej till Elisabeta då för 40 år sen, nåt som har påverkat Zofia i hela livet? I de flesta av Dekalogen-filmerna så är upplägget ganska likartat. Vi får en konflikt eller ett problem presenterat för oss. Till synes har vi frågeställningen klar, men så mot slutet så visar det sig att nåt som har hänt tidigare, som vi inte visste om, plötsligt ändrar förutsättningarna. Så även här.

Måste tillägga att baksidestexten på videon till den här delen var bland det sämsta jag har sett. Det visade sig att i princip hela historien beskrivs i detalj, från början till slut. Så dåligt! Och just när det gäller upplägget i Dekalogen-filmerna är liksom poängen att nåt oväntat kommer fram mot slutet. I texten i det här fallet angav man t ex anledningen till varför Zofia hade sagt nej till Elisabeta. Jaha, då försvinner ju spänningen ganska mycket. Som tur var så läste jag inte igenom texten ordenligt innan. Brukar inte göra det, vis av tidigare erfarenheter.

3+/5

• Filmstar

Greenleaf: Nja, jag vet inte riktigt om jag rekommenderar Dekalogen. Det är en ganska tung filmserie, som jag själv var tvungen att se av ren nyfikenhet, och i och för sig också pga att jag tyckte Trikoloren-filmerna var riktigt bra och vackra filmer. Men, jag är nog lite besviken, även om filmerna känns bättre senare i serien. Alla filmer utspelas i samma dystra förortsområde till Warzawa med stora grå hyreshus och stämningen är ganska låg i filmerna och ämnena som tas upp är riktigt tunga. Bara så man är beredd på det.

Trikoloren rekommenderar jag rakt av! Även om jag vet att de inte passar alla heller.

• 4 weeks later...
  • Filmstar

Dekalogen 9: Du skall icke åtrå din nästas hustru (Dekalog, dziewiec, 1988)

Den nionde filmen handlar om en man, Roman, som efter ett läkarbesök får reda på att hans små vita soldater förlorat simförmågan, d.v.s. han kan inte göra barn. Han blir ledsen (duh) och till råga på allt upptäcker han att hans fru är otrogen.

Inledningsvis väldigt seg och oengagerande men på nåt konstigt sätt så blir det spännande mot slutet. Det har varit så i många av Dekalogen-filmerna. Det byggs upp en stämning allt eftersom men till en början är det relativt segt. Liksom de andra filmerna handlar det om en sorts psykologisk thriller där livsavgörande frågor och beslut tas upp. De sista 10 minuterna, då den nästan använder berättarstil från den romantiska komedin, gör att filmen undgår ett underkänt betyg, men det är på gränsen.

3-/5

Dekalogen 10: Du skall icke åtrå din nästas egendom (Dekalog, dziesiec, 1988)

Slutligen har jag då kommit fram till den sista filmen i Kieslowskis serie om tio Guds bud. Och jag som trodde det här skulle bli den tyngsta och mest allvarstyngda, men så blev det inte. Det här är faktiskt en komedi om två bröder vars pappa precis har dött. Bröderna har inte haft mycket kontakt med vare sig varandra eller pappan, men att de ska ärva några pengar är inte nåt de räknar med eftersom pappan tydligen var en riktig snåljåp. Men när de går igenom pappans sjaskiga lägenhet hittar de en frimärkssamling som, till deras förvåning, visar sig vara värd flera miljoner zloty. Vad göra? Behålla den eller sälja den?

Det var ju den Dekalogen-film som stack ut mest. Ganska annorlunda jämfört med de andra eftersom det var en komedi. Och det finns ju inget som säger att frågeställningen inte lika gärna kan framställas i form av en komedi i stället för ett ödesmättat drama. Filmen är bitvis rolig när de två bröderna försöker komma fram till vad de ska göra med frimärkssamlingen. Inte oväntat blir de själva intresserade av frimärken och ger sig in på arbetet med att försöka hitta det tredje frimärken, som pappan saknar, i en berömd serie. De skaffar även en gigantisk hund, som inte jag skulle vilja råka ut för om den har en dålig dag, för att vakta i lägenheten. En lustig detalj, filmnörd som man är, var att den ena brorsan spelas av Jerzy Stuhr som även har huvudrollen i den polska sci fi-kultrullen Uppdrag sex (Seksmisja, 1984), som ni alla bör se om ni får chansen.

3+/5

189642.jpg

Slutintrycket av Dekalogen-serien är att det var något av en besvikelse. Det sammantagna betyget blir en trea, varken stark eller svag. Sevärt men absolut inte värt det groteskt höga betyg serien har fått på IMDb (9.3). Det höga betyget där tror jag har en del att göra med att det är väldigt få röster (610 st) och att de flesta som tar sig tid att se den är den typen som uppskattar just den här typen av film. Jag uppskattar all möjlig film och kände att jag ville se Dekalogen-serien av ren nyfikenhet. Kan man verkligen göra film om ämnet och blir det inte väldigt pretto var min fundering? Faktum är att det funkade och prettovarningen behövs nog inte. Men det betyder inte att det var kanon, som sagt. Filmerna var lite för svåra för min smak. I och för sig brukar jag gilla långsamma filmer (2001, När solen står som högst) men allt beror på hur känslan är i filmen. Här blev det ofta lite väl ointressant faktiskt. En genomgående detalj är att det är väldigt lite dialog vilket gör att det är svårt att få intresse för karaktärerna. I det avseendet stack den sista delen ut eftersom det är komedi med ganska mycket snack. I de andra filmerna får man läsa väldigt mycket mellan raderna och det brukar vara först i slutet som man förstår hur allt riktigt hänger ihop.

Ändrad av Jojje

• 4 months later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...