Filmstar Czechflash Skriven 5 April, 2004 Filmstar Report Share Skriven 5 April, 2004 Che!: Visst skulle man kunna göra som du säger när man gör en topp 100 lista. Problemet för min del är att jag ofta inte kan säga vilken av två filmer jag tycker är bäst. En film med bra känsla kan gå före bra skådespeleri, men å andra sidan kanske en av dem har bra musik och den andra bra kameravinklar. Så det är väldigt svårt. Har ju svårt att göra en topp 10 lista, dock skulle jag nog kunna göra en topp 10 lista utan att rangordna dem, alltså bara ha dem i bokstavsordning eller liknande. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 5 April, 2004 Filmstar Report Share Skriven 5 April, 2004 Topp 10 Alfred Hitchcock: 1. North by Northwest (I sista minuten) 2. Rear Window (Fönstret åt gården) 3. Dial M for Murder (Slå nollan till polisen) 4. Psycho 5. Vertigo (En studie i brott) 6. Rope (Repet) 7. The Man Who Knew Too Much (Mannen som visste för mycket) 8. Fåglarna (The Birds) 9. Trollbunden (Spellbound) 10. The Lady Vanishes (En dam försvinner) Här finns även The Wrong Man (Fel man) och Shadow of a Doubt (Skuggan av ett tvivel) som skulle kunna ersätta de sista två filmerna på listan. De fyra översta är givna (just nu), men ordningen på den första och andra samt tredje och fjärde skulle kunna vara omvänd. De två översta är dock de klart bästa. Topp 10 Roman Polanski: 1. Chinatown 2. The Pianist (Pianisten) 3. The Tenant (Hyresgästen) 4. Frantic 5. Repulsion 6. The Ninth Gate 7. Rosemary's Baby 8. Death and the Maiden (Döden och flickan) 9. The Fearless Vampire Killers (Vampyrernas natt) 10. Cul-de-sac (En djävulsk gisslan) Dessa är de 10 jag sett än så länge. De två sista håller inte samma klass som de övriga som jag tycker är bra. De tre första är svåra att rangordna då alla är bra på olika sätt. Frantic är den jag sett flest gånger och antagligen också kommer se flest gånger till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Che! Skriven 5 April, 2004 Author Report Share Skriven 5 April, 2004 (ändrad) Czechflash, för mig så ger skådespelare, klippning, musik, kamera vinklar osv. en helhetsintryck, allt tillsammans ska ge åskådaren starka känslor. Problemet ligger vid att känslorna kan vara så annorlunda, vissa filmer gör dig väldigt glad, andra gör så att du blir ledsen, vissa gör att du blir skrämd och andra kanske helt enkelt sitter fast i ditt huvud för alltid som en underbar färd in en annan värld. Hur man jämför sådana filmer är otroligt svårt, man får helt enkelt gå på känsla. Ändrad 5 April, 2004 av Che! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 5 April, 2004 Filmstar Report Share Skriven 5 April, 2004 Czechflash, för mig så ger skådespelare, klippning, musik, kamera vinklar osv. en helhetsintryck, allt tillsammans ska ge åskådaren starka känslor. Problemet ligger vid att känslorna kan vara så annorlunda, vissa filmer gör dig väldigt glad, andra gör så att du blir ledsen, vissa gör att du blir skrämd och andra kanske helt enkelt sitter fast i ditt huvud för alltid som en underbar färd in en annan värld. Hur man jämför sådana filmer är otroligt svårt, man får helt enkelt gå på känsla. Che!: Ja, du har rätt. Fick lust att göra en topp 100 lista nu, men jag har inte tid just nu. Kanske får jag mer tid på planet eller något... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArA Skriven 5 April, 2004 Report Share Skriven 5 April, 2004 Här är några.. 1: Forest Gump 2: LOTR 3: Gladiator 4: Star Wars (De tre första) 5: American History X 6: Braveheart 7: Full Metal Jacket 8: Bowling For Columbine 9: Scarface 10: Patrioten 11: Hitta Nemo 12: The Last Samurai 13: Pulp Fiction 14: The Rock 15: The Whole Nine Yards ArA Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 5 April, 2004 Filmstar Report Share Skriven 5 April, 2004 Topp 10 Stanley Kubrick: 1. Dr. Strangelove 2. Full Metal Jacket 3. Paths of Glory (Ärans väg) 4. The Shining 5. The Killing (Spelet är förlorat) 6. Eyes Wide Shut 7. Barry Lyndon 8. A Clockwork Orange 9. 2001: A Space Odyssey 10. Lolita Den enda filmen som kan (och skulle) komma med på listan är Spartacus som jag har hemma, men inte hunnit se än. Topp tre är svårt, vilken som helst av de tre skulle kunna vara etta. Jag måste se om The Shining, A Clockwork Orange och 2001: A Space Odyssey för att (möjligtvis) kunna ge dem en bättre ranking på listan. Sen vill jag påpeka att t.ex. Barry Lyndon är väldigt snygg och välgjord, men känns tyvärr för seg och lång. Annars hade jag gillat den mycket mer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Che! Skriven 5 April, 2004 Author Report Share Skriven 5 April, 2004 Kurusawa är min favoritregissör, så jag antar att jag börjar med en Kurusawa toplista (alla filmer jag har sett från honom): 1.1.Shichinin no samurai (sju samurajerna) 2.Ran 3.Rashomon 4.Throne of blood 5.Ikiru 6.yojimbo 7.Dersu Uzala 8.Kagemusha 9.Hakuchi (The idiot) 10.Heaven and Hell 11.Red Beard 12.Tsubaki Sanjûrô 13.The worse you are the better you sleep 14.Hidden fortress 15.Dodesukaden 16.Yume 17.Ikimono no kiroku (I live in fear of living) 18.Tora! Tora! Tora! Top lista kubrick: 1.Clockwork orange 2.2001: a space odyssey 3.Dr Strangelove 4.Paths of glory 5.The shining 6.Full metal jacket 7.Barry Lyndon 8.Spartacus 9.Eyes Wide Shut 10.The killing 11.Lolita PS: Fortfarande har jag aldrig sett en dålig Kurusawa eller Kubrik film, alla filmer listade är skalade från att vara bra filmer upp till mästerverk, så det är bara att ta för sig! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovän Skriven 5 April, 2004 Report Share Skriven 5 April, 2004 3 väldigt dåliga filmer: 1. here on earth 2. bröllopsfixaren 3. festival Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 April, 2004 Filmstar Report Share Skriven 5 April, 2004 Che!: Eftersom du gillar Kurosawa så tänkte jag tipsa om att det finns en Kurosawa-tråd, så du inte missar det. Själv hade jag en liten Kurosawa-retro för ett tag sen som jag sammanfattade här (recensioner finns också i tråden om du är nyfiken). Topp-1 Krigsfilmer 1. Apocalypse Now Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Che! Skriven 5 April, 2004 Author Report Share Skriven 5 April, 2004 Tack, jojje jag ska ta en titt nån gång snart. Sämsta filmen: 1.Pearl HArbor Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 5 April, 2004 Report Share Skriven 5 April, 2004 Che! hehe, kul utropstecknet där. hm. ja just det. Som den store Kurosawa-älskare du verkar vara, har du fastnat för någon annan japansk regissör. En som jag gillar från samma tidsepok som Kurosawas början är Ken Ichikawa, dock bara sett en film med honom. Heart. Annars så tycker jag att Takeshi Kitano är alltid underbar regissör att se i verk. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Che! Skriven 5 April, 2004 Author Report Share Skriven 5 April, 2004 (ändrad) Självklart, jag gillar en massa japanska regissörer och anser mig allmänt vara en stor fan av japansk kultur (spel, anime, filmer osv.). Jag anser ju att Hayao Miyazaki är världens just nu bästa regissör och Princess Mononoke är en utav de bästa filmerna jag någonsin har sett. Kitano (hörde att hans far bara sa 3 ord till honom under hela hans uppväxt!) är nog en utav de coolaste skådespelarna i världen och som regissör har han också bevisat sig vara väldigt bra, i de 3 filmerna jag har sett från honom, Zatôichi, Brother (hans sämsta) och Sonatine. Takashi Miike är en annan mycket talangfull regissör idag i Japan, hans filmer är väldigt realistiska och blodiga, fast hitils har han nog varit långt ifrån att göra någon mästerverk (fast ichi the killer var ju magnifik!). En regissör som orätvist har glömts bort i filmhistorien är Yasujiro Ozu, som redan gjorde moderna filmer på 30-talet, långt före hollywood på alla sätt och vis, jag har ju Otona no miru ehon, på min top100 lista, fastän jag allmänt inte gillar filmer från den epoken. angående Ken Ichikawa (är det inte kon?) så har jag bara sett Enjo och det var länge sen, men nog tyckte jag om den, dock är det lite svårt att hitta hans filmer. Dessutom så finns det ju massa andra anime regissörer i japan (Isao Takahata, Mamoro Oshii, Yoshiaki Kawajiri..) och så finns det alla skräckregissörer dessutom (Hideo Nakata!). Japanerna är kanske de mest spännande filmskaparna just nu, hollywood känns lite tråkig med alla superhjältefilmer och krigsepoker (2 alexander den store filmer, ny Conan film, Hannibal, Troy, nu trend efter sagan om ringen?). På tal om japanska filmer, har någon sett den här filmen: http://www.apple.co.jp/quicktime/trailers/...hern_large.html Hörde att det var inspirerad från manga från 70-talet, verkar riktigt grymt, vad tycker ni? Top 3 japanska regissörer genom tiderna (från vilka jag har sett tillräkligt många filmer): 1.Kurusawa 2.Miyazaki 3.Yasujiro Ozu Ändrad 6 April, 2004 av Che! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 6 April, 2004 Report Share Skriven 6 April, 2004 Jora det var Kon Ichikawa, jag som blandade ihop det med den där nya flumregissören Ken Ichikawa. Du verkar ju defintivt kunna en hel del i ämnet japansk film. Själv så började jag i anime gick över lite lite japansk film sedan hong kong, och sedan var jag bara tvungen att konsumera från hela asien Och på tal om Casshern så kan man inget säga om den då den inte släppts än. Jag försökte diskutera den i 'filmer att se fram emot' utan gensvar. Fick inget gensvar från en annan person jag skickade den till heller.. hm *blänger på något lila* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 6 April, 2004 Filmstar Report Share Skriven 6 April, 2004 Top 5 Maffia/Gangsterfilmer: 1. Gudfadern 2. Scarface 3. Maffaibröder 4. Gudfadern 2 5. Once upon a time in America Top 5 Krigsfilmer 1. Apocalypse Now! 2. Saving Private Ryan 3. Plutonen 4. Das Boot 5. Full Metal Jacket Top 5 Kubrick 1. The Shining 2. A clockwork orange 3. Full Metal Jacket 4. Barry Lyndon 5. 2001: A space odyssey Top 5 Regissörer 1. Tim Burton 2. Martin Scorsese 3. Stanley Kubrick 4. Akira Kurosawa 5. Sergio Leone Top 5 Skådespelare 1. Robert De Niro 2. Al Pacino 3. Johnny Depp 4. Sean Penn 5. Jack Nicholson Top 3 bästa filmer någonsin: 1. Star Wars: A New Hope 2. The empire Strikes Back 3. Return of the Jedi Top 3 trilogier: 1. Star Wars (4,5,6) 2. Sagan om Ringen 3. Gudfadern Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pilsk Skriven 6 April, 2004 Report Share Skriven 6 April, 2004 vad menar du pilsk ? att dom tre filmerna inte kan räknas som en film i detta sammanhang eller ? att du tycker de är helt fel ? jag vet inte om jag brukar räkna filmerna som en film , men vissa gör ju det så jag gjorde det just då!! Syftade snarare på att det borde skrivas som Härskarringen-triologin. Men men, det verkar som om att det bara är jag som skriver det så.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.