Jump to content

Fotbolls-EM 2008

Yojimbo

Rekommenderade inlägg

Jag håller med om det du säger Spicoli om kommentatorerna som öser beröm över Ronaldo. Så fort han tar bollen så vrider kommentatorerna upp sitt eget tempo och lyfter upp honom till skyarna som de aldrig skulle göra lika enkelt för någon annan spelare på planen. Gör Ronaldo någonting som vilken annan spelare som helst skulle klara av så är det direkt "briljant" eller "fantastiskt". Jag har aldrig gillat Ronaldo riktigt, men han har gjort en otroligt fin säsong och är absolut bäst på sin position (och bäst i världen), oavsett om man kan kalla honom mittfältare eller anfallare med fri roll, som jag snarare skulle kalla det. Utgångspositionen är ju ofta mittfältet, men så fort bollen är uppe på offensiv så är han faktiskt i anfallsposition. Ronaldinho blir ju ofta kallad anfallare i Barca, men HAN är mer mittfältare än vad Ronaldo är mittfältare.

Cristiano Ronaldo var bra igår och han blir nog bättre och bättre ju längre turneringen går, han gör nog inte flest mål i turneringen ändå som jag först tippade. Men Portugal skulle må bra av att ha en riktig världsklassanfallare på Nuno Gomes position och får dom det inom de närmsta två åren så blir de säkert världsmästare i VM 2010. Kan säkert vara en fördel att inte vinna EM i år om de vill vinna VM-titeln istället :) .

Känns lite surt att jag var lite för positiv och trodde att Turkiet skulle gör ett mål igår. Det försörde en i övrigt korrekt tippning, hehe. Tveksamt om jag tippar bättre på kvällens matcher, men jag gissar att Österrike-Kroatien slutar 0-2 och Tyskland-Polen slutar 2-0. Är överens med Spicoli även om Kroatien. Jag tror de blir EM:s positiva överraskning, även om Ryssland också ligger bra till. Jag tar för övrigt tillbaka min gissning om Klose som skyttekung, utan tror istället mer på Tysklands andra anfallare - Mario Gomez, som vinnare av skytteligan.

• Svar 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gillar inte heller Ronaldo - tycker han överdriver i stort sett allt han gör och säger. Men bäst i världen - ja just nu är han nog tyvärr det.

Kroatien kan bli riktigt farliga detta EM, känns nästan som vilket lag som helst kan gå och ta hem hela mästerskapet, är väl i stort sett bara Österrike och Polen som inte har potential att ta hem hela skiten. Lyckas ett lag som Turkiet, Kroatien, Rumänien, Ryssland och ja kanske Sverige få till det 110% så kan det gå. Lag som ligger precis bakom de allra största och som spelar utan favorittrycket.

Dagens matcher ska bli kul, ska se båda. Mitt tips:

Österrike-Kroatien 0-3

Tyskland-Polen 2-1

Tjalan: Jag såg Ronaldo innan kan köptes av Man U och då tyckte jag han var riktigt bra. Tyvärr förstörde de honom helt. Han har blivit allt mer självisk och är helt hysterisk när han missar. Men sak samma, han är bra, men gillar honom inte.
Vad är fel på att bli hysterisk när man missar? Är väl bara positivt att visa känslor sålänge det var som när Rooney lackade förr i tiden och saxade folk (han gör det fortfarande men inte i närheten av lika ofta).

Tycker inte du ska vara så säker på att Portugal slår Tyskland eller Kroatien i kvartsfinal. Tyskland rankar jag före Portugal, och Kroatien har definitivt vad som krävs för att slå ut Portugal. Vem de än möter av de två blir det en höjdarmatch som lika gärna kunde varit semi eller final.
Jag är inte säker på att de vinner, jag tror bara stenhårt på det. Det är klart att det blir svårt, men EM är ju svårare än VM med tanke på att det är jämnare kvalitet på lagen som är med, finns inga rejäla blåbär som Saudiarabien till exempel.

Jag håller med om det du säger Spicoli om kommentatorerna som öser beröm över Ronaldo. Så fort han tar bollen så vrider kommentatorerna upp sitt eget tempo och lyfter upp honom till skyarna som de aldrig skulle göra lika enkelt för någon annan spelare på planen. Gör Ronaldo någonting som vilken annan spelare som helst skulle klara av så är det direkt "briljant" eller "fantastiskt". Jag har aldrig gillat Ronaldo riktigt, men han har gjort en otroligt fin säsong och är absolut bäst på sin position (och bäst i världen), oavsett om man kan kalla honom mittfältare eller anfallare med fri roll, som jag snarare skulle kalla det. Utgångspositionen är ju ofta mittfältet, men så fort bollen är uppe på offensiv så är han faktiskt i anfallsposition. Ronaldinho blir ju ofta kallad anfallare i Barca, men HAN är mer mittfältare än vad Ronaldo är mittfältare.
Ronaldo är fortfarande mittfältare, offensiv mittfältare med fri roll är väl det bästa att använda när man ska beskriva var han spelar. Sen är det ju alltid så med spelare som är "inne". Det är precis som att det alltid kommer folk och kallar de senaste "inne"-stjärnorna för överskattade om de inte gör hattrick med tre supermål och varje gång de får bollen dribblar de bort sex gubbar och är nere och trollar på egen mållinje utan att förlora bollen etc. etc.

Samtidigt är mycket av det som Ronaldo gör makalöst. Bara kolla på det där korta rycket han gjorde igår där han springer förbi tre Turkiet-spelare som inte kommer åt honom, eller när han kommer förbi på kanten (lite flyt dock) och så slår han en riktigt fin passning innan 2-0.

• Moderator

Ok, mycket tjat om Ronaldo här, men jag ligger lite efter och vill bara kommentera lite till. :)

Det är givetvis osvenskt att vara självisk, och därför gillar "vi" inte spelare som Ronaldo. De flesta har nog en hatkärlek till Zlatan också just av den anledningen. Zlatan är osvensk i det att han är en självisk spelare. Dock är det den egenskapen som gör honom till en toppanfallare i Italien.

Ronaldo är, precis som Zlatan, en spelare som syns. Visst ser det snyggt ut när han rycker iväg på vänsterkanten och nästan springer ifrån tre turkar. Men vad är det för nytta med den ruschen? Bara för att det ser snyggt ut innebär inte det att det är bra. Många av de allra bästa fotbollsspelarna får ingen uppmärksamhet av oss "vanligt folk" för vi ser inte deras jobb. Vi ser inte hur långt de springer, hur ofta de står rätt placerade eller vilka smarta löpningar utan boll de gör. Vi ser den som har bollen, och om han kan finta runt en massa så tycker vi han är bäst för det.

Det värsta med Ronaldo är dock inte hans ego, utan att han är en medgångsspelare. Det innebär att när det blir tuffare, när motståndet blir hårdare och laget kanske åker på baklängesmål så kommer han att försvinna. En bra spelare skulle då växa och börja kämpa för laget, men det är då Ronaldo börjar hänga med huvudet, göra tokiga löpningar och tappa bollen över sidlinjen. Detta har jag sett så många gånger i klubblaget och i landslagen när det gått dåligt.

En sån spelare tycker jag kan kallas världens bäste. Men jag håller med om att han är mycket bra när det går bra, han kan vara nyttig för laget och vinna matcher.

Men jag tyckte t.ex Deco vida överglänste Ronaldo igår.

Nu ska vi se vad Tyskarna modell -08 går för. :)

Håller med dig Tjalan, Kroatien ägnade stora delar av matchen att slänga sig hejvilt. Straffen tyckte jag även den var felaktig. Kroatien var ruskigt bleka och precis som Schweiz gjorde igår - förtjänade värdlandet Österrike minst en poäng.

Nu dags för kvällens hatmöte nr1.

• Filmstar

Kroatien var riktigt bra inledningsvis, det kan man inte komma ifrån. När jag såg straffsituationen "live" sa jag direkt filmning. Men när jag såg reprisen var det solklar straff. Dock måste påpekas att Olic var den störste filmaren i matchen och sökte kontakten, men det var faktiskt straff. Kroaterna fortsatte ösa på och hade bra lägen i första halvlek. Men deras konstanta filmande var inte alls kul att se. Det är sånt man kommer ihåg från matcherna, inte det fina spelet. I andra halvlek tog Österrike över kommandot allt mer och man hoppades verkligen på en kvittering. De spelade klart över förväntan och spelade så som jag trodde Schweiz skulle prestera igår. Oavgjort hade varit rättvist här också, speciellt med sista halvtimmen av Österrike.

Tyskland vann välförtjänt mot Polen, men det var en bra match och Polen hade sina lägen. Första halvlek var mycket bra och underhållande och jag älskar att se tyskarna spela. De hade Klose och Gomez på topp, Podolski lite till vänster/bakom de två på topp, Janssen, Lahm och Fritz på kanterna och Ballack och Frings som fyllde på från mittfältet. Riktigt kul att titta på och trots en svacka i början av andra, kom de igång igen och jag håller lite extra på tyskarna pga deras fina spel. Helt klart det som imponerar mest på mig. Sen att de är så välorganiserade är ingen nackdel, och de har en bra bänk om det behöver göras förändring. Verkar ha samma spelglädje som VM 2006.

Ronaldo är, precis som Zlatan, en spelare som syns. Visst ser det snyggt ut när han rycker iväg på vänsterkanten och nästan springer ifrån tre turkar. Men vad är det för nytta med den ruschen? Bara för att det ser snyggt ut innebär inte det att det är bra. Många av de allra bästa fotbollsspelarna får ingen uppmärksamhet av oss "vanligt folk" för vi ser inte deras jobb. Vi ser inte hur långt de springer, hur ofta de står rätt placerade eller vilka smarta löpningar utan boll de gör. Vi ser den som har bollen, och om han kan finta runt en massa så tycker vi han är bäst för det.
Om man följer fotboll så ser man allt det här, det kanske är mainstream-EM-kollarna som tycker Ronaldo är bäst för att han drar tre spelare, men vem har sagt att Ronaldo inte gör det andra? Ronaldos existens på planen drar till sig uppmärksamhet och skapar ytor för andra, och förr i tiden var Ronaldo en artist varje gång han fick bollen, skulle alltid showa och försöka gå på de här ruscherna. Åren i United under Sir Alex har gjort Ronaldo till en smart fotbollsspelare som utnyttjar all den där makalösa talangen till fullo. Han släpper bollen mer än han dribblar nuförtiden, och du kan väl knappast se på att kunna rycka ifrån tre spelare som en negativ kunskap? Just det här rycket igår ledde fram till ett skottläge för honom själv som han tyvärr sumpade.

Det som gör spelare allra, allra bäst är att de får motståndare att se dåliga ut, och att kunna göra det oväntade när ställningen är lika och få laget att åka hem med tre poäng istället för en.

Det värsta med Ronaldo är dock inte hans ego, utan att han är en medgångsspelare. Det innebär att när det blir tuffare, när motståndet blir hårdare och laget kanske åker på baklängesmål så kommer han att försvinna. En bra spelare skulle då växa och börja kämpa för laget, men det är då Ronaldo börjar hänga med huvudet, göra tokiga löpningar och tappa bollen över sidlinjen. Detta har jag sett så många gånger i klubblaget och i landslagen när det gått dåligt.

En sån spelare tycker jag kan kallas världens bäste. Men jag håller med om att han är mycket bra när det går bra, han kan vara nyttig för laget och vinna matcher.

Det här känns som äldre fördomar om Ronaldo, han tar steg framåt hela tiden och det här snacket om att han aldrig är bra i stora matcher känns så jävla löjligt att säga när det enda laget i årets Premier League som han inte nätade mot var Manchester Shitty. Båda matcherna mot arse blev han målskytt, en gång när ställningen var 1-0 till arse, woops...

Tyskland - Polen var en riktigt underhållande match och tyskarna visar stabilitet och dessutom spelar de lika roligt som i VM 2006 där det var dom, Elfenbenskusten och Ghana som bjöd på finlir. Podolskis 2-0-balja var ju helt ok, gillar speciellt den underbara passningen från Klose, där kan vi snacka teknik! :>

• Filmstar

Tjalan: Ja, Kloses geniala passning ser man inte ofta. Vilket spelförståelse !

Håller dock inte med om att EM skulle vara lättare att vinna än VM. Ja, gruppspelet är lite enklare då man alltid har ett eller två lag som inte håller så hög klass. Men när man sen kommer till åttondelsfinal blir det tufft. Man måste bl.a. vinna en extra omgång för att bli mästare och framförallt har man Brasilien och Argentina med i turneringen som bonus (två av de allra bästa i världen).

• Filmstar

Dagens matcher bör bli intressanta i "dödens grupp". Mina tips är som följer:

Frankrike-Rumänien 1-1

Italien-Holland 1-1

Rumänien spelade i samma grupp med Holland i EM-kvalet och spelade 0-0 i Holland, men vann 1-0 på hemmaplan. Tror alltså de tar en poäng av Frankrike idag. Vet inte var jag har Frankrike riktigt, de spelar oftast målsnåla och ganska tråkiga matcher under nuvarande tränaren.

Italien-Holland är en toppmatch och lär bli sevärd. Håller på Italien, men tror på oavgjort i denna öppningsmatch. Om ett lag förlorar denna match får det nog svårt att gå vidare.

• Moderator

Kommentarer om gårdagen. Då bara match 2, Polen - Tyskland. Av någon anledninge gillar jag inte Tyskland. Vet inte om det är deras tråkiga spelardräkter eller deras tråkiga image, men jag har svårt för dem. Det är som att ha 11 stycken Terminator på planen. Men det kanske beror på att man är van att se utagerande Italienare och gestakulerande Spanjorer som jag tycker att Tyskarna är så trista att se på.

Men ok, spela fotboll kan de ju. De var det bättre laget igår, även om matchen lika gärna kunde slutat med Polsk vinst. Men det är lite typiskt "storlagen" att få in såna turmål som tyskarnas mål i slutet.

Har sett andra halvlek på Frankrike - Rumänien, och det ger en dålig smak i munnen när man konstaterar att fransmännen inte förnekar sig. De är alltid det tristaste laget (även om Rumänien i den här matchen inte gladde någon) och de inleder alltid turneringarna oinspirerat och med inställninen att de givetvis kommer vinna gruppen och därför inte behöver kämpa. Det trista är att de oftast lyckas gå vidare och tråka sig ända fram till semi eller final. Jag är faktiskt väldigt överraskad över att de inte lyckades få in en turboll i slutet av matchen.

tjalan, I rest my case, du är lite för partisk som det inbitna Unitedfan du är. :P

• Filmstar

Ja, då har alltså turneringens tråkigaste lag presenterat sig - Frankrike. Precis som förväntat var det tråkigaste matchen man fick skåda och det är bara ännu en orsak till att jag ogillar Frankrike. De försöker inte ens göra mål mot slutet känns det som och de ställer upp med en alldeles för defensiv uppställning. Men ok om de gör så, men de har i princip inga löpningar, ingen följer med som spelalternativ. De vinner på straff eller ett mål sista fem minuterna. Orsaken är främst tränaren som är en praktidiot som applåderar (!) när slutsignalen lider för 0-0 ! Ok, om det är Rumäniens tränare som jublar, men Frankrikes ? Något är väldigt fel. Och när pajasen inte tar ut kanske den bästa anfallaren man har, David Trezeguet, så säger det allt. De har INGET att göra i EM om de inte ens försöker spela och jag hoppas innerligt att de inte tar sig vidare från gruppen.

• Filmstar

Först och främst, rolig match mellan Italien och Holland. Men Italien förlorar matchen pga två orsaker. Den ena är att Cannavaro saknas i backlinjen (tillsammans med Nesta, men han har ju lagt av i landslaget). Den andra är att tränare Donadoni ställer upp med fel startelva från början. Del Piero, De Rossi och Grosso skulle spelat från start, även möjligtvis Perrotta. Man har även Aquiliani på bänken som kunde fått hoppa in i andra mot Gattuso som drog på sig gult och inte "behövdes" lika mycket när man försökte göra mål. Nej, Donadoni coachar inte rätt och det märks. Han är definitivt ingen Lippi och även om man tar sig vidare från gruppen (vilket man nog gör vid seger mot Rumänien och oavgjort mot Frankrike), har man inte mycket att hämta i turneringes slutfas. Mittbackarna håller inte och Donadoni spelar med fel lag. Men man ska inte ta ifrån Holland deras fina seger. Synd att Grosso inte gör mål på sin ypperliga chans vid 0-2. Eller Pirlo på sin frispark som van der Sar skickligt räddar (och som Holland kontrar in 3-0 på).

EDIT: Just det, en till sak. Klar offside på första målet. Panucci ligger skadad UTANFÖR plan och ska inte räknas in i spelet. Det är inget snack om saken. Men Holland var ändå bättre.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...