mitchie Skriven 31 December, 2004 Report Share Skriven 31 December, 2004 Den här tråden är till för att göra topplistor på - både svenska och utländska - filmer som haft svensk biopremiär år 2004 eller visats på filmfestivalen. Här kommer mina topplistor: Bästa Film 1. 21 Gram 2. Lost in Translation 3. American Splendor 4. The Friedmans 5. Monster Bästa Manliga Rollprestation 1. Benicio Del Toro - 21 Gram 2. Bill Murray - Lost in Translation 3. Christian Bale - The Machinist 4. Sean Penn - 21 Gram 5. Paul Giamatti - American Splendor Bästa Kvinnliga Rollprestation 1. Charlize Theron - Monster 2. Naomi Watts - 21 Gram 3. Natalie Portman - Garden State 4. Hope Davis - American Splendor 5. Scarlett Johansson - Lost in Translation Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Januari, 2005 Filmstar Report Share Skriven 1 Januari, 2005 Svårt att veta vilka filmer som hade premiär på svensk bio 2004 då alla inte är från 2004. Men jag ska försöka ta fram de jag tycker var bäst. Nu går jag mest efter mitt intryck av filmerna första gången jag såg dem. Om jag t.ex. ser om Oldboy kan den röra sig uppåt. Collateral hade varit etta om det inte varit för de sista 15-20 minuterna. Notera att jag sett alla fem (bästa) filmerna på bio. Endast The House of Sand and Fog (rollprestationer) jag inte såg på bio, utan i ett flygplan. Bästa film: 1. Lost in Translation 2. Collateral 3. The Butterfly Effect 4. Dawn of the Dead 5. Oldboy Bästa manliga rollprestation: 1. Christian Bale (The Machinist) 2. Sean Penn (21 Grams) 3. Bill Murray (Lost in Translation) 4. Tom Cruise (Collateral) 5. Ben Kingsley (The House of Sand and Fog) Bästa kvinnliga rollprestation: 1. Naomi Watts (21 Grams) 2. Charlize Theron (Monster) 3. Jennifer Connelly (The House of Sand and Fog) 4. Scarlett Johansson (Lost in Translation) 5. Meryl Streep (The Manchurian Candidate) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 1 Januari, 2005 Filmstar Report Share Skriven 1 Januari, 2005 (ändrad) Trevligt att se dig här på forumet igen, Mitchie! Bästa film: 1. Lost in translation 2. The butterfly effect 3. Garden State 4. Flying daggers 5. 21 gram Bästa manliga skådespelare: 1. Sean Penn (21 gram) 2. Benicio Del Toro (21 gram) 3. Bill Murray (Lost in translation) 4. Zach Braff (Garden State) 5. Tom Cruise (Collateral) Bästa kvinnliga skådespelare: 1. Naomi Watts (21 gram) 2. Natalie Portman (Garden State) 3. Scarlett Johansson (Lost in translation) 4. Renee Zellwegger (Åter till Cold Mountain) 5. Uma Thurman (Kill Bill vol. 2) Ändrad 1 Januari, 2005 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 1 Januari, 2005 Report Share Skriven 1 Januari, 2005 Här kan du se vilka filmer som haft svensk biopremiär under år 2004 Mina biofavoriter 2004 Jag har valt att inte ta med filmer som jag sett på festival, utan enbart biopremiärer. Annars blir det några filmer som hamnar på både denna och nästa års lista misstänker jag. Anywho... 1. Lost in translation 2. Garden State 3. Maria full of grace 4. Eternal sunshine of the spotless mind 5. Trion från Belleville 6. Bara en dag 7. Collateral 8. Universums sista dagar 9. Elephant 10. American Splendor Jag har tyvärr inte hunnit se 21 gram, Mot väggen, Återkomsten, Dawn of the Dead, Gosskören och Livets hjul. I övrigt tror jag mig ha sett det mesta av värde på bio under året. Bästa dokumentär The Friedmans Bästa kvinnliga huvudroll Catalina Sandino Moreno (Maria Full of Grace) Bästa manliga huvudroll Bill Murray (Lost in translation) Coolaste cameo Ian Brown (Harry Potter och fången från Azkaban) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Januari, 2005 Filmstar Report Share Skriven 1 Januari, 2005 Peo: Du har rätt i att man kanske bör undvika festivalfilmerna, men då jag personligen nog inte kommer se om någon av filmerna på bio 2005, tog jag med dem (Oldboy och The Machinist). Angående de filmer du inte sett, så tycker jag du ska se 21 Grams, Återkomsten, Dawn of the Dead och Livets hjul (såg ej denna på bio). Alla är bra och annorlunda. 21 Grams var jag lite besviken på, men ser gärna om den, plus att det är tre riktigt bra rollprestationer i filmen. De två andra filmerna har jag inte sett och kan inte kommentera dem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
davvie Skriven 1 Januari, 2005 Report Share Skriven 1 Januari, 2005 Bästa film: Big Fish Colleteral 21 Gram Flying Daggers Kill Bill Vol.2 Sämsta film: Rånarna SWAT Rancid Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Off The Ground Skriven 2 Januari, 2005 Report Share Skriven 2 Januari, 2005 Bästa Film (Av de jag har sett hittills) 1. Så Som I Himmelen (Ja, jag menar det) 2. Eternal Sunshine Of The Spotless Mind 3. Garden State 4. Super Size Me 5. Flying Daggers Sen har jag missat en massa film jag tror kan vara sevärd, t.ex. Återkomsten, Gosskören, The Friedmans, Dålig Uppfostran, Masjävlar o.s.v. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocky_get_heavy Skriven 2 Januari, 2005 Report Share Skriven 2 Januari, 2005 Jasi, den bästa filmen som kommer på (jag har lite kortslutning) Flying daggers Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralle-San Skriven 2 Januari, 2005 Report Share Skriven 2 Januari, 2005 Mina Bio Favoriter 2004 Dawn of the Dead Collateral The Aviator Eternal Sunshine of the Spotless Mind House of Flying Daggers Kill Bill Vol 2 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 23 Januari, 2005 Filmstar Report Share Skriven 23 Januari, 2005 Mina biofavoriter 2004Jag har valt att inte ta med filmer som jag sett på festival, utan enbart biopremiärer. Annars blir det några filmer som hamnar på både denna och nästa års lista misstänker jag. Anywho... 8. Universums sista dagar <{POST_SNAPBACK}> Skulle gärna se en liten recension av den från dig, Peo. Nu när du äntligen sett den. Yes? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 26 Januari, 2005 Report Share Skriven 26 Januari, 2005 Sure thing, men då önskar jag en topplista för biofilmer år 2004 av Jojje in return. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 27 Januari, 2005 Filmstar Report Share Skriven 27 Januari, 2005 (ändrad) Aha, det idkas utpressning. Nåja, var väl rätt åt mig. Sååå, här kommer min topp-11-lista. 1. Återkomsten 2. Universums sista dagar 3. Collateral 4. Elephant 5. Lost in Translation 6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind 7. Masjävlar 8. 21 gram 9. School of Rock 10 Flicka med pärlörhänge 11. I, Robot 12. Bourne Supremacy Går helt på känsla som vanligt. Om ni saknar filmer så har jag inte sett bl a Garden State, Maria Full of Grace och några till. Ändrad 14 April, 2010 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 27 Januari, 2005 Report Share Skriven 27 Januari, 2005 (ändrad) Då kör väl jag också en lista även om jag inte vanligtvis orkar göra det. Nu vet ni ju att jag bor som jag bor så många filmer har jag inte haft förmånen att KUNNA se så därför kanske det finns filmer som egentligen hamnat högre på min lista om jag sett dem...ja ni fattar vad jag menar. Tänkte förresten på det...är inte 21 gram från 2003? Står det på filmtipset...nåja eftersom alla andra har med det så. Bästa film: 1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind 2. Palindromes 3. Flying Daggers 4. Collateral 5. 21 Gram 6. Garden State 2004 har verkligen inte varit ett dåligt filmår. Tre femmor är inte fy skam även om många kanske tycker att jag varit lite väl givmild...till er säger jag....mind your own bussiness! Bästa Manliga prestation: Benicio El Toro (21 Gram) Sean Penn (21 Gram) Jim Carey (Eternal Sunshine on a spotless mind) Bill Murray (Lost in translation) Tom Cruise (Collateral) Bästa Kvinnliga Naomi Watts (21 Gram) Zhang Ziyi (Flying daggers) Natalie Portman (Garden State) Kate Winslet (Eternal sunshine of a spotless mind) Ja..fasen...jag är kass på att nominera skådespelarprestationer. Den starkaste filmen när det kommer till insatser är dock 21 gram, det kan jag säga utan att darra på läpparna. Sean Penn, Naomi Watts och Benicio El Toro som historien kretsar kring är verkligen fullkomligt suveräna. Naomi Watts har varit fullkomligt lysande i två filmer nu och är lite av en favorit överhuvudtaget. I övrigt är jag impad av Jim Carey som gör en oerhört vacker roll i årets film Eternal Sunshine of a spotless mind. Det är i och för sig en jämn match om första platsen men jag vill liksom utnämna den eftersom jag verkar vara ensam om det här, ser fram emot (bröderna ) Kaufmans nästa. Collateral är en av förra årets snyggaste och Palindromes en av de mest känslofyllda (vet faktiskt inte riktigt varför..den är magisk på något vis) Ändrad 27 Januari, 2005 av roadwarrior Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosiegrosie Skriven 29 Januari, 2005 Report Share Skriven 29 Januari, 2005 Då kan väl jag skriva en liten lista också. 1. La mala educación 2. Garden State 3. Collateral 4. Lost in translation 5. Alexander Okej, jag vet att jag riskerar att bli utkastad från forumet för att Alexander är med på min lista Och dne had eju en del brister, men det var fortfarande en bioupplevelse... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralle-San Skriven 29 Januari, 2005 Report Share Skriven 29 Januari, 2005 Okej, jag vet att jag riskerar att bli utkastad från forumet för att Alexander är med på min lista Och dne had eju en del brister, men det var fortfarande en bioupplevelse... smaken är som baken, klart Alexander var en upplevelse och innehöll en del maffiga scener. Men filmen tyckte jag var en besvikelse och väldigt seg. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.