Jump to content

Låtar du lyssnar på just nu volym 1


Reptile

Rekommenderade inlägg

  • Svar 535
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bright Eyes - Haligh, Haligh, a Lie, Haligh

Bright Eyes - No lies, just love

Bright Eyes - Time Code

Bright Eyes - It´s cool, we can still be friends

Bright Eyes - Easy/Lucky/Free

 

The Crüxshadows - Marilyn, my bitterness

The Crüxshadows - Deception

The Crüxshadows - Cruelty

The Crüxshadows - Even angels fall

 

Bauhaus - Lagirtaja Nik

Bauhaus - Mask

Bauhaus - Crowds

Bauhaus - Hollow Hills

Bauhaus - Passion of the lovers

 

Mycket gammal och ny goth samt melankolisk pop för min del med andra ord.

Link to comment
Share on other sites

Lånade hem skivor från biblioteket idag;

 

The Essential Bruce Springsteen (3-disc)

Aldrig riktigt fastnat mer för The Boss förutom The River, Born in the USA och några till men efter att jag lyssnat igenom Nebraska och Born in the USA (skivan) och då man hittar en Essential-samling med en artist kan man alltid vänta sig att man fastnar förr eller senare, vilket jag gjorde med b.la. Leonard Cohen och Bob Dylan

 

Slipknot - Iowa

Slipknot är ett band som jag gått och kommit till flera gånger under årens lopp efter jag såg dom på Hovet i november 2002 eller ´03, var rätt ung och okunnig i musik och hade bara hört Wait & Bleed vid det laget men var en riktigt bra spelning och grym show! Från skivan har jag hört Left Behind och My Plague men om skivan håller samma mått som dom låtarna kan det bli riktigt bra.

 

Samt 2 av Bob Dylan, Street Legal & Blood on the Tracks varav jag bara hört lite av från den sistnämnda vilket jag gillade. Har bara lyssnat igenom Dylans Highway Revisited 61 som inte föll mig i smaken efter alla lovord och Desire som innehöll underbara låtar som Sara och Oh, Sister. Blood... ska vara mer dyster och känslosammare än andra skivor av Dylan så den borde passa mig i smaken.

Link to comment
Share on other sites

Leonard Cohen - The Future

 

future.jpg

 

Cohen är en artist som jag fattat större tycke för nu under sommarmånaderna då han frälser mig med sin mörka djupa stämma och det här var en skiva som jag undgått lite smått men nu har jag märkt hur pass fint den funkar en ensam tråkig kväll att ha i bakgrunden som soundtrack. För visst är det en filmisk känsla över pianospelet och saxofonerna som får det att osa lite neo-noir här i rummet... och jag har för mig att två av låtarna som är med finns med på soundtracket till Oliver Stones Natural Born Killers. En vacker och vemodig skiva som gör Cohens röst och artistskap mer än rättvist.

Link to comment
Share on other sites

Leonard Cohen - The Future

 

future.jpg

 

Cohen är en artist som jag fattat större tycke för nu under sommarmånaderna då han frälser mig med sin mörka djupa stämma och det här var en skiva som jag undgått lite smått men nu har jag märkt hur pass fint den funkar en ensam tråkig kväll att ha i bakgrunden som soundtrack. För visst är det en filmisk känsla över pianospelet och saxofonerna som får det att osa lite neo-noir här i rummet... och jag har för mig att två av låtarna som är med finns med på soundtracket till Oliver Stones Natural Born Killers. En vacker och vemodig skiva som gör Cohens röst och artistskap mer än rättvist.

 

Stämmer väl det. the Future och Waiting for the miracle är med i NBK har jag för mej. Har ingen stenkoll på Cohen men har lyssnat en del och det känns som han bara blitt bättr med åren.

Link to comment
Share on other sites

Märkte att dom samplat in Juliette Lewis fras "are you flirting with me?" i en av låtarna. Sista spåret, Tacoma Trailer hade nog suttit fint till eftertexterna i filmen eller någonstans där i början med sitt dystra pianospel som osar domedag i mitt tycke...

 

Förövrigt är Essential-skivan en bra ingång till Cohens musik som fick mig på allvar att upptäcka honom.

Link to comment
Share on other sites

Lyssnat in mig ordentlig på Nick Cave nu med andra låtar än Where the wild roses grow och Weeping song som det bara var förut. Har även hunnit lyssna igenom skivan Murder Ballads och tagit vissa delar till mig som låter som Tom Waits blandat med Leonard Cohen under vissa låtar.

 

Rekomenderade låtar:

 

Where the wild roses grow

Let it be

Death is not the end

Into my arms

Weeping song

The kindness of strangers

Henry Lee

 

 

nick_cave_bw_707878.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Moneybrother - Brännö Serenad

(Tänk vad bra Håkan Hellströms låtar blir när någon annan sjunger dem)

 

Navid Modiri - Jag måste få säga

(Sveriges bästa poet tillsammans med sitt band Gudarna)

 

Johan Östberg - Bitter Sweet

(En härlig låt från en härlig artist)

 

Dessutom dessa album:

 

Donovan - Fairytales

(Sextiotal när det är som bäst)

 

The Zombies - Oddysey & Oracles

(Sextiotal när det är ännu bättre)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lyssnat in mig ordentlig på Nick Cave nu med andra låtar än Where the wild roses grow och Weeping song som det bara var förut. Har även hunnit lyssna igenom skivan Murder Ballads och tagit vissa delar till mig som låter som Tom Waits blandat med Leonard Cohen under vissa låtar.

 

Rekomenderade låtar:

 

Where the wild roses grow

Let it be

Death is not the end

Into my arms

Weeping song

The kindness of strangers

Henry Lee

 

 

nick_cave_bw_707878.jpeg

Diggar också Nick Cave and the bad seeds. Men det roliga med honom är att han egentligen sjunger ganska illa. Fast han sjunger illa på ett skönt sätt inte i stil med H Hellström.

 

Jag gillar även Red right hand

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...