Jump to content

Anime

GTH

Recommended Posts

Serien kommer att delas upp i tre eller fyra delar. Den första delen, Vector One, går att köpa nu. Man kan köpa den separat eller i en limited edition. Köper man limited får man Vector One och en box där de andra delarna i serien får plats.

HÄR kan du köpa Limited Edition ganska billigt.

HÄR finns även den vanliga versionen.

• Replies 453
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har äntligen börjat läsa Manga. Tänkte börja titta på Anime nu också. Håller på lite med One Piece-serien, men vilken film skall jag börja med?

Ralle säger Akira, men gillar även Laputa, men finns det någon annan så att jag har lite alternativ?

Jag har äntligen börjat läsa Manga. Tänkte börja titta på Anime nu också. Håller på lite med One Piece-serien, men vilken film skall jag börja med?

Ralle säger Akira, men gillar även Laputa, men finns det någon annan så att jag har lite alternativ?

Du har många trevliga filmer att se fram emot från Hayao Miyasaki. Min favorit är Nausicaä, men annars brukar folk i allmänhet hålla Mononoke som favorit, och numera också Spirited Away.

Sen bör alla hålla ögonen öppna för den nya Final Fantasy-filmen, iallafall om man har spelat Final Fantasy VII!

• 3 weeks later...
  • Filmstar
Sen bör alla hålla ögonen öppna för den nya Final Fantasy-filmen, iallafall om man har spelat Final Fantasy VII!

Självklart. Advent children är en av de kommande filmer som jag helst vill se. Jobbigt att release-datumet skjuts fram hela tiden...

Jag har sett en rätt läcker animefilm som heter

66406.jpg

Appleseed (2004)

Appleseed utspelar sig i framtiden och är en ganska invecklad historia om en kvinnlig elitsoldat som anländer till framtidsstaden Utopia och hamnar mitt i ett krig mellan två olika parter i staden. Man har avlat fram klonliknande människor som anses vara "perfekta", men många i staden är motståndare till denna generation.

Filmen börjar riktigt bra med en fräck actionspäckad inledning. Det första jag lägger märke till är hur snygga miljöer det är i filmen. Det här är inte en renodlad animé, utan man har valt att göra mycket datorgjorda 3D-sekvenser (se även Ghost in the shell 2) och jag tycker att det var ett klokt val, för miljöerna är sanslöst snygga ibland. Dessa animationer blandas med vanligt animeritade karaktärer och jag tycker att blandningen av dessa två fungerar mycket bra och det blir ett väldigt snyggt resultat.

post-403-1121293942.jpg

Appleseed har vissa likheter med Ghost in the shell. Samtidigt som att filmen är snygg och har riktigt sköna actionscener som påminner lite om Matrix, så är handlingen väldigt svår att följa och man måste vara väldigt koncentrerad för att hänga med i vändningarna. Just i den här filmen hade inte jag några problem med att handlingen var svår, däremot tycker jag att den kunde ha varit bättre.

Allt som allt så är det en väldigt snygg animéfilm med coola actionscener och sköna huvudkaraktärer, men samtidigt faller den lite på handlingen som trasslar in i sig själv, enligt mig. Filmen är bra ur rent underhållningssyfte, fast tempot saktas ned när man ska förklara mycket av de framtida sakerna. Fast det är helt klart en mycket sevärd animefilm som jag rekommenderar.

3+/5

Edited by Greenleaf
  • 2 weeks later...
  • Filmstar

Akira (1988)

Akira handlar om... ja, det är inte helt lätt att förklara. Jag tror att det kan vara bra att se den här filmen, som ju bygger på en manga-serie, efter att ha tagit reda på lite om bakgrunden så man får en sorts ramhandling. Nu kastas man rakt in i historien och det är lite svårt att förstå vad som händer. Vi befinner oss i alla fall i Neo Tokyo år 2018, 30 år efter det tredje världskriget. Kaneda och Tetsuo är med i ett motorcykelgäng och efter en olycka blir de indragna i ett hemligt militärt projekt (kallat Akira, eller namnet Akira förekommer i alla fall ofta). Tetsuo blir kidnappad och utsatt för mystiska experiment som påverkar hans hjärna. Kaneda träffar en underjordisk motståndsgruppp och försöker tillsammans med dem avslöja och stoppa vad som pågår. Typ.

post-22-1122065720.jpg

Jag gillade den här filmen från början, trots att jag inte riktigt fattade allt. Stämningen är skönt postapokalyptisk (jag gillar oftast sånt) och Neo Tokyo är otroligt bra animerat - vilket detaljrikedom! I filmen dyker i början några barn upp som verkar ha parapsykologiska krafter och dessutom ser de ut som 90-åringar i ansiktet. En är jagad av militärer som tar hjälp av de andra två, och en åker dessutom omkring i en minisvävare. Eh, vad är det som pågår? Ja, det tog ett tag att få ihop alla ledtrådar och det hjälpte dessutom att titta lite på en making of-film som fanns på DVD:n (bl a fick man reda på varför ett av barnen åker omkring med sitt minitefat), men det mesta föll på plats. Allt eftersom filmen pågår så förstår man också, eller anar, varför de ser så gamla ut i ansiktet.

När det gäller animeringen så är det så snyggt det kan bli. Av de anime-filmer jag har sett hittills så måste jag säga att jag föredrar dem där man endast använder klassisk animering och inte klassik animering blandat med datoranimerat, om man alltså bara ska se till just animeringen. Tycker det "skär sig" lite grann när man blandar dessa två tekniker. Sen är det ju i och för sig så att man blir väldigt imponerad när man inser vilket jobb som har lagts ner för att göra en film som Akira, där allt är gjort för hand. Det är sanslöst. Jag gillar även själva tecknarstilen, bl a har man fått till explosioner och rökmoln på ett väldigt snyggt sätt. Det ser nästan ut som om en explosion liksom är ett levande väsen som sväller och rör på sig. Mycket snyggt. Actionsekvenserna som på motorcykel genom ett nattligt Neo Tokyo är snygga (i brist på andra ord, sorry) och välgjorda. Det är bara att njuta.

post-22-1122065751.jpg

Om man jämför med den förra anime-filmen jag såg, Metropolis, så är de två väl ungefär lika snygga och tecknarstilen är väldigt lika. Skaparen av Akira-mangan är samma snubbe som skrev manus till Metropolis för övrigt (vet dock inte hur mycket av själva tecknarstilen i Metropolis han ligger bakom). Även historien och miljöerna är likartade; det handlar om hemliga projekt där människan i viss mån försöker leka gud, vi ser ett samhälle i uppror med underjordiska motståndsgrupper, och det utspelas i liknande framtida gigantiska städer. I fokus finns även en oskyldig karaktär som får obegränsade krafter. Ytterligare en likhet är ju sluten, som båda är vackra, explosionsartade och skumma (eftersom man inte riktigt förstår vad som händer)...

...och för att fortsätta jämförelserna så gillar jag just sluten i de bägge filmerna. Slutet var det som räddade Metropolis från ett sämre betyg. I övrigt så är ju Akira bättre. När det gäller miljöerna så är de väl lika bra tecknade, men jag tycker karaktärerna är bättre i Akira. I Metropolis kändes vissa karaktärer överdrivna och jag fick barnfilmskänsla. I Akira är de lite hårdare, mer verklighetstrogna och råare på nåt sätt. I Akira slipper man också de lite barnsliga sekvenser som finns i Metropolis. En annan sak som är betydligt bättre i Akira är musiken - man slipper alltså den jobbiga jazzmusiken som man av nån anledning har valt att använda i Metropolis.

Hmm, det här blev ju nästan en Metropolis vs. Akira, ha ha. Ja, det hela utmynnar i alla fall i att Akira är den bättre filmen och den får en svag fyra.

4-/5

PS. Måste bara tillägga att det fanns en scen som jag gillade speciellt. Det är när Tetsuo hallucinerar på sitt rum och några leksaker får liv. Leksakerna bildar sen större formationer i form av bl a en gigantisk nallebjörn. Svårt att förklara kanske, men det var effektfullt och häftigt gjort. DS.

Edited by Jojje

Akira var den första animen jag såg, min japaninspirerade vän hade tjatat på mig i veckor över att jag skulle börja titta på anime.

Och efter att hans val av Ringu och Battle Royal någon vecka tidigare chockade mig på ett positivt sett (observera att detta var innan den amerikanska The Ring trädde fram på scen) så lät jag honom övertyga mig.

Och sen dess har jag varit glad att han gjorde det, det är ett helt nytt sätt att göra film på, och våldet kan vara på helt nya gränser utan att man blir avskräckt.

Ta bara en sån vacker film som Mononoke Hime, väldigt våldsam, den goda prinsen kapar huvuden åt höger och vänster men det enda man sätter fokus på är dom vackra omgivningarna dom söta små "skogstrollen" och ilskan mot den industrihungrande damen som vill skövla skogen.

I övrigt verkar Appleseed som Grönis nämner väldigt schysst, enda sen dom började visa animereklam i samband med dvdboxar som Vänner eller Frasier på Cdon så har jag trott att de varit en miniserie, thank you for shedding som light (;

Edited by Basse
  • Filmstar
Akira var den första animen jag såg, min japaninspirerade vän hade tjatat på mig i veckor över att jag skulle börja titta på anime.

Det där låter som min entré till animén. Var lite tveksam i början, men efter ett tag så gav jag efter och det visade sig vara ett smart val. Akira blev min första animé och den är mycket bra och snygg. Helt klart en klassiker inom genren, fast lite krånglig ändå. Det är en sån film som man måste se ett par gånger för att förstå ordentligt.

Ta bara en sån vacker film som Mononoke Hime, väldigt våldsam, den goda prinsen kapar huvuden åt höger och vänster men det enda man sätter fokus på är dom vackra omgivningarna dom söta små "skogstrollen" och ilskan mot den industrihungrande damen som vill skövla skogen.

Kan inte göra annat än att hålla med. Just Princess Mononoke är ett bra exempel där man blandar våld och vacker natur på ett mycket smart och snyggt sätt. Miyazaki är ju svag för naturen och det visar han verkligen fullt ut i Mononoke, som är en av hans bästa filmer. Iofs tycker jag att alla hans filmer är "en av hans bästa", men Mononoke är med i toppen, där Spirited Away har första platsen.

I övrigt verkar Appleseed som Grönis nämner väldigt schysst, enda sen dom började visa animereklam i samband med dvdboxar som Vänner eller Frasier på Cdon så har jag trott att de varit en miniserie, thank you for shedding som light (;

Hehe det är lugnt. Se den, det rekommenderar jag starkt. Väldigt underhållande och snygg animé med bra musik också. Handlingen är lite (för) invecklad, men actionsekvenserna ären ren njutning. Hett tips.

Välkommen till forumet förresten ;)

Edited by Greenleaf
Det där låter som min entré till animén. Var lite tveksam i början, men efter ett tag så gav jag efter och det visade sig vara ett smart val. Akira blev min första animé och den är mycket bra och snygg. Helt klart en klassiker inom genren, fast lite krånglig ändå. Det är en sån film som man måste se ett par gånger för att förstå ordentligt.

Jag har nog sett Akira en väldigt massa nu och fortfarande inte fattat den helt.

Men jag tycker den är så grymt snygg och häftig även om den är väldigt gammal.

Akira slåss med Castle in the sky om vilken som är min favorit.

Början i Akira är ju mästerlig med gäng striden med motorcyklarna i Neo Tokyo och musiken till gör att man får gåshud, specielt om man ser filmen med Bio ljud och stor bild.

Är det bara jag som drömmer om att äga den??

image_3d_kaneda_bike_marc_gonzalez.jpg

Tackar och bockar, härligt att vara här!

Kilade omkring och lekte filmrecensent på Filmguiden, sen föll värnplikten in och jag blev utnämnd till plutonens videohyrare (han som väljer film åt den regementetsväntande plutonen) vilket var en stor ära (;

Och nu efter att ha försökt föra otaliga konversationer med allt från italienare till galna engelsmän på iMDB har jag äntligen hittat till ert lilla community.

Trevligt må jag säga.

Så nu när alla har introducerat sig (ehm..) så är det dags att komma till kritan.

Pinsamt nog har jag inte sett Spirited Away, blev allt för avskräckt när folk skrek om den på nationens alla biografer, mainstreamfasan föll över mig och jag gömde mig snabbt i ett hörn. Men efter allehanda tips, dels från dig lövet, så har jag nog kommit underfund med att det är ett måste.

Därefter blir det allt Appleseed, och tätt intill Neon Genesis Evangelion, som fått heta omdömen av samma person som från början invigde mig till den japanska filmkulturen.

Edited by Basse

Jag vill starkt rekommendera er att se på en anime-serie som heter One Piece! Någon som hört talas om den?

Det är en bokserie från början och avsnitten är baserade på böckerna.

De är mycket bra!

• Filmstar
Så nu när alla har introducerat sig (ehm..) så är det dags att komma till kritan.

Pinsamt nog har jag inte sett Spirited Away, blev allt för avskräckt när folk skrek om den på nationens alla biografer, mainstreamfasan föll över mig och jag gömde mig snabbt i ett hörn. Men efter allehanda tips, dels från dig lövet, så har jag nog kommit underfund med att det är ett måste.

Inte sett Spirited away? Ouch! Nåja, jag förstår rädslan för mainstream, har varit i den positionen många gånger. Men men, animé är något som blir allt vanligare och vanligare i västvärlden och det tackar jag för. Det känns bra att man försöker att få människor engagerade i animé nu, även om man ibland har förmågan att blåsa upp saker till värsta pr-stormen.

Hur som haver, se Spirited Away, för jag tycker som sagt att det är Ghiblis bästa produktion, och det är en komplimang. Har du sett många Studio Ghibli-filmer i allmänhet och vad tycker du om dessa filmer? Jag tycker att Miyazakis filmer är bland mastodonterna inom animén, men även Grave of the fireflies är en mycket tragisk och fin Ghibli-film. Den bör du verkligen se om du inte redan har gjort det. Alla som gillar animé gillar den.

Spirited Away var även min första Anime film jag såg och den öppna min smak för Anime. Jag visa den för min tjej kompis som aldrig heller sett en Anime film innan och hon älskar den. Så jag lätt henne få låna den och hon har visat den till nästan alla hennes kompisar och dom tyckte med mycket om den.

Så jag tipsar denna filmen även jag starkt!.

Andra bra Anime filmer:

Akira

Castle in the sky (studio Ghibli)

Princess Mononoke (studio Ghibli)

Nauscaa and the walley of the wind (studio Ghibli)

Grave of fire Flies (studio Ghibli)

My Neigbor Totoro (studio Ghibli)

Metropolis

Ghost in the shell

Efter lite googlande kom jag snabbt fram till att Mononoke Hime, är nog den enda Studio Ghibli produktionen som fallit på mitt bord. Dock har jag ett flertal ggr planerat att skaka fram Castle in the sky, som jag också hört ganska varmt om.

Jag måste nog tyvärr säga att mitt cineastiska sinne inte sträckt sig så långt inpå animen i allmänhet. Jag tror jag kan sträcka mig så långt och säga att jag endast sett "storfilmerna" inom denna genre.

Filmer såsom förutom Mononoke Hime är:

-Akira som nämnt tidigare

-Ghost in the shell

-Några få avsnitt från Neon Genesis Evangelion som jag rekommenderar starkt

-Ninja Scroll

-Warriors of the Wind eller liknande, var ett tag sen nu.

SENARE INLAGT: ser nu i inlägget ovan att Warriors of the Wind, eller Nauscaa and the walley of the wind som den också kallas (efter lite konsultation med iMDB) tydligen är Studio Ghibli, nåja that makes two..

Och där alla barn, ser vi värdet av efterforskning.

Edited by Basse
  • Filmstar

Castle in the sky är riktigt bra i alla fall. Se den om du får tag på den. Typisk Ghibli-film som faller i de flestas smak. Håll även uktik för den kommande Ghibli-filmen Howl's moving castle, som jag tyckte om.

På tal om googlande, ett annat enkelt sätt att hitta sån information är annars Filmtipset. har du hört talas om den sajten? Väldigt populär sida där man betygsätter varje film som man har sett på en skala av 1-5 och det blir en presonlig statistik som gör att sidan behandlar dina betygsättningar och tipsar om bra filmer som man tror kommer att passa dig. Det är väldigt kul att betygsätta filmer när man inte har nåt att göra, om du inte har varit inne där så prova det. Många här från forumet gör det.

Nåja, nu handlar inte detta om ämnet över huvudtaget. Angående filmerna som du har sett så har jag sett Mononoke, Ninja Scroll, Akira och Ghost in the shell. Alla är i stort sett klassiker inom genren och de är väldigt bra allihopa. Har hört mycket gott om Evangelion-serien så den ska jag nog ta och se någon gång. Tack för tipset.

Edited by Greenleaf

My plesure, jag har utsett mig själv till någon slags profet inom min sociala krets och måste tipsa varje person om minst en film, annars får jag ligga naken i fosterställning i mitt badkar i en vecka.

Eh..

Jajustja, enängång, vikten i efterforskning, Filmtipset var självklart namnet på sidan jag tidigare lekte filmrecensent och inte alls Filmguiden som beskrivet tidigare.

Argh, jag blir nog senildement inom månadens slut.

Men till ämnet, Castle in the sky, åker upp högst på listan. Får hota värden på lokala videobutiken att ta in den.. om mina hot inte framgår alltför tydligt finns alltid piratebay (fast usch så dåligt jag mår när begår brott).

Tyvärr är anime i våran tidsålder ganska svår att få tag i om man inte vet vart man ska leta (vilket jag inte vet, tips wanted), det går ju självklart att köpa, men med min nuvaranda ekonomiska status och backpacking i australien planerad i januari så är det svårt att ha råd med alla "måste se"-filmer.