Jump to content

Donnie Darko

Rekommenderade inlägg

• Svar 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aaaaaaaaaaaargh, jag fattar inte, fortfarande inte alltså. Under min paus i forumet så såg jag nog filmen tre gånger (jag älskar den). Och idag passade jag på att se den igen eftersom den ändå gick på TV.

Psykologen, blev lite knäckt på henne idag. När Donnie berättar för henne om Frank, alltså under andra hypnossektionen, då säger hon massa saker till honom, alltför vettiga saker, vad menas med detta och varför säger hon det? Varför vaknar hon till när motorn har ramlat ner i Donnies rum? Varför får man se alla vakna människor? Samt Frank, som tar för sitt högra öga, vet han egentligen vad som skulle ha hänt honom o att han nu slipper undan det?

Hjälp mig ! :(

EDIT: Sen så har ni tänkt på detta?

När Donnie står o hackar Frank i ögat med kniven så blir det ett speciellt ljussken. När den rödklädde joggaren lyser med lampan vid festen så är det samma sorts ljussken.

Hjälp mig ! :(

Ändrad av tokig flicka

Eh. Eller orka kolla Czechens filmtips och få reda på att den går på SVT.

Du kanske inte fatta vad jag mena, men jag visste att den skulle gå på svt men jag hatar att se filmer på tv och får stå ut med all raklam avbrott! :P

Du ser nog inte tillräckligt på TV, Elessar! SVT har ingen reklam! =)

tokig flicka

Börjar med att nämna www.donniedarko.com om du inte visste om den sidan. Där kan man genom ett spel få tag i Roberta Sparrows anteckningar, vilket är ett måste för att förstå filmen. Men jag tycker nästan det va roligare med alla sina egna mysko teorier innan man hade läste dom.

Att människorna vaknar samtidigt som Mad World spelas (ÄLSKAR den scenen), beror på att dom människorna som varit i tangentuniversumet undermedvetet minns det, och bieffekter av tangentuniversumet kan alltså vara drömmar om vad som hände där. Fast Donnie dör i och för sig inte i tangentuniversumet när dom vaknar, hmm, känner att jag nog måste se den igen för att klara upp minnet. Det med att Frank tar sig för ögat är i alla fall också en undermedveten grej tror jag. Han minns ju inte tangentuniversumet, men ändå gör han det. Känns som att jag är väldigt krypisk nu, men det är svårt att förklara när man knappt förstår själv.

Angående ljusskenet är det inget jag tänkt på, kan det inte helt enkelt vara ett sammanträffande?

Jag ger mig sa jag innan :D

Du ser nog inte tillräckligt på TV, Elessar! SVT har ingen reklam! =)

Jag ser sällan på tv, Specielt filmer och dokusåpor men gärna dokumentärer och mtv.

Okej svt har ingen raklam men det har ändå dom andra skit kanalerna.

Ps: hatar kanal fem bara skräp dom visar! :whistling:

Oj, denna tråd har hållit på länge märker jag.

Det tog lite tid att läsa igenom allt, men det var det värt. Kommer att försova mig till min tvätt-tid kl.07:00. :cool2:

Såg filmen precis på TV och var tvungen att veta mer, ska köpa filmen och boken imorgon och sedan förkovra mig mer. Tack för alla idéer, ska se om jag kan sova ikväll efter allt detta.

Ska köpa både den svenska (reg 2) och den engleska (reg 1) + boken imorgon... *besatt* Det som retar mig mest är att jag har dragit mig för att se filmen. :mad2: Tur att den gick på TV så man fick tummen ur baken.

Jag började få intresse för denna film när jag råkade läsa om den för ett tag sedan efter att ha hört låten Mad World när de gjorde reklam för City Akuten. Grym låt också!! :D

Här är några saker som jag har tänkt på medans jag har läst, tror inte att någon har skrivit om det innan, det är i och för sig bara några smådetajer, men jag skriver det ändå. :P

Innan Donnie kan se tidstunnlar som kommer ut ur folks bröst pratar Donnie med fysikläraren om riktingar. De pratar om riktningsvektorer (pilar i matematiken) och Donne frågar då läraren om man kan tänka sig riktingarna som spjut ut ur folk. Så donnie blir ju förberedd av fysikläraren innan han ser tidstunnlarna. Han ser ju då en 4:e dimmension. Slår man ihop flera riktningar i tiden så är det ju en 4:e dimension (3 dimensioner som slås ihop till en 4:e och man får ett tidsbelopp = integrering av 3 dimensionen i tiden). Så Donnei kan ju senare i filmen se in i framtiden om hur folk och han ska gå (den bestämda vägen). *är överbeläst i både detta forum, i matte och är trött* :smartass:

Sedan var det en annan sak som någon annan skrev för något år sedan:

"Det som Donnie succesivt inser i den värld där han fortfarande är vid liv, är att detta alternativ på världen är en sämre värld än den värld där han dör av en jetmotor, ty i den världen dör hans familj och hans älskade. Således gör han en hjältemodig sak och offrar sig och lyckas på något sätt att förinta den värld han fortfarande lever i. Hellre dör han själv än orsakar alla sina vänners död."

Det är ju därför han svarar följande när han pratar med tjejen (jag är kass på namn och har bara sett filmen en gång):

-"donnie darko, what kind of name is that? it sounds like some sort of superhero or something"

-"what makes you think i'm not?"

Han vet ju redan vad som ska hända i framtiden och att han räddar hela världen från en kollaps.

Fan vilken fet film. Måste ha den nu!!!! :blink:

Börjar med att nämna www.donniedarko.com om du inte visste om den sidan. Där kan man genom ett spel få tag i Roberta Sparrows anteckningar, vilket är ett måste för att förstå filmen. Men jag tycker nästan det va roligare med alla sina egna mysko teorier innan man hade läste dom.

Jo jag har vart där och snurrat, men sådana saker ger mig noll förståelse för konceptet och det gör saken bara värre. Är rätt inbiten i denna filmen och har vart med och diskuterat från början.. Men det tar bara stopp i skallen när man verkligen verkligen vill förstå något och allt bara flyter ihop.

Angående ljusskenet är det inget jag tänkt på, kan det inte helt enkelt vara ett sammanträffande?

Om man ser filmen i sin helhet så har jag svårt att tro att något i denna filmen kan vara ett sammanträffande.. :huh:

Har haft på TV:n med Donnie Darko i bakgrunden ikväll och man får igen konstatera att musiken är helt grym!

Absolut! Måste köpa soundtracket snart. Alla låtar är ju sjukt bra, särskilt inledande Killing Moon och Head Over Heels.

Vilken sjuk film!

Och vilken sjukt bra film!

Jag såg den idag på SVT, och jag köpte den tidigare idag så det blir väl till att se om den ett par gånger!

Jepp, filmen är fantastisk, och som du märker är det många här som tycker det. :up:

Ps: hatar kanal fem bara skräp dom visar!  :whistling:

Fast faktum är att femman har High Chaparall, vilket gör den bättre än trean i varje fall.

tokig flicka

Efter att ha slängt i filmen och kollat upp det där med ljusskenet så kan jag bara säga att det är nästan exakt likadant sken båda gångerna. Men jag kan inte komma på någonting som tyder på att det medvetet ska vara så. Han som springer med ficklampan är ju snubben från flygbolaget och han har ju inget med Frank att göra, och det kan ju inte vara att dom har nåt gemensamt eller nåt sånt, tror jag. Ännu ett frågetecken alltså, även fast jag känner mig ganska säker på att Richard Kelly inte vill säga nåt med att skenet är likadant dom gångerna, men det är ju bara jag.

• Filmstar

Jag såg precis om filmen för andra gången och jag märkte en grej som ni kanske också har märkt, men det är ganska intressant. När lärarinnan har visat Cunninghams film och ber kinesiska tjejen och donnie att läsa upp ett kort och sen kryssa i love/fear-linjen så heter karaktären i Donnies lapp, Frank.

På kortet står det att Frank hittar en plåbok osv. Efter ett tag så hittar även Donnie en plånbok som tillhör Jim Cunningham på gatan. Jag tyckte att det var en ganska intressant koppling där, men jag har svårt för att analysera betydelsen av den.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...