Jump to content

Konungens återkomst!

Rekommenderade inlägg

• Svar 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

**spoilers förekommer antagligen lite här och där.**

oh my.

jag har ivrigt kollat på alla bilder som släppts under året, förfasats över ryktade ändringar, glatts över favoritstycken som skulle vara med. men sen bestämde jag mig tvärt för att varken kolla på trailern, eller andra filmklipp i samband med inslag på tv, inte heller läsa/se några recensioner. jag spelade in orvar, sundgren och wiklunds recensioner, och inslag ur bland annat morgonprogrammen, stängde av ljudet och satt med händerna för ögonen. det var tufft, men det gick!

att se en enskild scen, ryckt ur sitt sammanhang (vilket inte stämmer riktigt här, i och för sig, när man känner storyn, men ändå) om och om igen ungefär femton gånger för mycket innan man ser filmen funkade dåligt för mig förra året. (då: rohangänget blir anfallna av vargryttarna och legolas gör sin vackra (eh, nä!) "uppstigning". nu (efter att ha suttit uppe till klockan fyra i natt och kollat): sméagol kallar sam "fat hobbit", sam kallar sméagol "maggot", och de slåss lite. och så "i do not fear death".) när jag sen, förra året, såg scenerna i ttt verkade det bara krystat och uttjatat. men icke så i år alltså.

jag har slutat ge sifferbetyg på filmer, men jag tänker göra ett undantag nu. dels för att det är så klart här, ingen beslutsångest ("bara 3 eller +3?"), dels för att det ser så snyggt ut med alla femmor i den här tråden. alltså:

5/5!

det betyget grundar sig just nu mest på den härliga känsla jag har haft i hela kroppen sen filmen började. och på att mina enda invändningar är smådetaljer, och smådetaljer kan inte påverka betyget här.

jag tyckte definitivt den var bättre än ttt. om den håller samma klass som fotr kan jag inte säga förrän jag har sett den några fler gånger. fotr har jag sett väldigt många gånger, vilket inte har försämrat den, ttt har jag bara sett tre gånger, men redan andra gången kändes den seg. om det berodde på filmen, på mig, eller på salongen (riktigt dålig) vet jag inte.

plus:

* oooh, så vackert. inga tårar föll på slutet, men däremot höll jag på att börja gråta av lycka flera gånger innan dess, för att det var så vackert. när gandalf och pippin rider upp genom minas tirith till exempel, faramirs anfall med pippins sång, när théoden & co anfaller vid pelennor, och vårdkasarna m.m.

ASSÅ NÄR THEODEN SLÅR MED SVÄRDET PÅ SPJUTEN!!!!

Det var första gången jag började grina ordentligt under den här filmen.

Vilken scen!!!!!!

åååååhh!! *ryser*

* shelob blev jag väldigt nöjd med. väldigt bra gjord. och så blev jag så glad över att hon inte dog, jag satt och tänkte på manetheren just då. :D

* att slutet för ringen inte var ändrat.

* skämtnivån var lagom.

* slaget vid pelennor var inte så uppfokuserat som jag trodde det skulle vara. lagom mycket slag, väldigt mycket annat.

* jag störde mig inte på de många slutscenerna, var bara glad att det fortsatte, lite till, och lite till...

minus:

* ...däremot, fast det här är verkligen petitess, hade jag förväntat mig att gråta på slutet, vilket jag som sagt inte gjorde. lite minus. men det var bra ändå.

* jag tyckte inte om sättet som ögat sökte över mordor på. för övertydligt.

* när de dödas armé svepte upp genom minas tirith, som en gräshoppssvärm som dödade allt i sin väg. nä. inte bra. det är inte det faktum att de är där överhuvudtaget som stör mig, utan sättet, att de bara "sveper" upp.

*

Dock fanns gott om mäktiga scener:

/.../  Och när Frodo vaknar och träffar de andra ur brödraskapet. /.../

haha! nej nej! jag satt bara och tänkte på "the secret diaries" där, fick knipa igen käften allt jag kunde för att inte brista ut i gapflabb. jag lovar. :P

mycket nöjd. en andra gång på bio nästa... :D

Vad gäller Västerns samlade styrka, så tror jag att det handlar om att det är svårt att förklara var alla de kom ifrån, och att det också ska visas att de är fullständigt underlägsna.

ja men herregud! Det såg så jävla löjligt ut när de ställde upp utanför Morranon i filmen. Jag satt med böjt huvud och suckade. Om Furst Imrahil i boken tycker att 7000 man är ett hån mot gondors armé i glansdagarna så ska vi inte ens prata om det här.

jag har ivrigt kollat på alla bilder som släppts under året, förfasats över ryktade ändringar, glatts över favoritstycken som skulle vara med. men sen bestämde jag mig tvärt för att varken kolla på trailern, eller andra filmklipp i samband med inslag på tv, inte heller läsa/se några recensioner. jag spelade in orvar, sundgren och wiklunds recensioner, och inslag ur bland annat morgonprogrammen, stängde av ljudet och satt med händerna för ögonen. det var tufft, men det gick!

Samma här! Har ju hysteriskt undvikit ALLT som har handlat om filmen innan. Även den forumdelen här som handlar om LOTR.

Som sagt: En film blir 22 gånger bättrer om man inte vet vad som händer i förväg. Mitt skräckexempel är TTT.

Nu har jag sett den. Och vilken film det är. Samma person som kom suckande och stönande från biosalongen efter TTT, kom nu ut med ett brett flin och adrenalin upp till öronen.

Självklart finns det saker som kunde varit bättre, men på det stora hela var filmen fantastisk. Enda lilla besvikelsen är att jag tycker att Eowyns och Merrys nazgulslakt fick för lite tid. Saknade "Begone foul dwimmerlaik, lord of carrion! Leave the dead in peace.. " Men det är en småsak. Det faktum att de på många ställen direkt citerade boken gav mig gåshud. Underbart. :up:

Det faktum att de på många ställen direkt citerade boken gav mig gåshud. Underbart.  :up:

Ónen i Estel Edain, ú-chabin estel anim

---------------------------------------------------

(hopp gav jag dunedain, intet hopp har jag själv)

Någon som vill tälläga något mer citat? Det här var det starkaste jag uppfattade (som jag tycker är en pärla i filmen). Inser nu hur mycket av det enkals om personerna säger till varandra i boken som har kommit med!!

Japp, den tänkte jag också på. Och när Gandalf berättar för Pippin om Valinor är orden direkt tagna från sista kapitlet (white shores and a green country under a swift sunrise osv) Blev också nördigt lycklig över att Frodo fick säga repliken "theres nothing between me and the wheel of fire", för att inte tala om "I'm glad you're with me, Sam. Here at the end of all things". Gåshud deluxe :nerd::D Praktexemplet är ju dock hela scenen vid grå hamnarna. Där var åtminstone 90% av dialogen från boken.

Ändrad av kalimac

• Moderator
Nu har jag sett den. Och vilken film det är. Samma person som kom suckande och stönande från biosalongen efter TTT, kom nu ut med ett brett flin och adrenalin upp till öronen.

Självklart finns det saker som kunde varit bättre, men på det stora hela var filmen fantastisk. Enda lilla besvikelsen är att jag tycker att Eowyns och Merrys nazgulslakt fick för lite tid. Saknade "Begone foul dwimmerlaik, lord of carrion! Leave the dead in peace.. " Men det är en småsak. Det faktum att de på många ställen direkt citerade boken gav mig gåshud. Underbart.  :up:

Hurra! Har varit lite nervös får om våra åsikter ska gå isär nu at the end of all things. :D

Glad att du gillade den lika mycket som jag.

• Moderator
* shelob blev jag väldigt nöjd med. väldigt bra gjord. och så blev jag så glad över att hon inte dog, jag satt och tänkte på manetheren just då. :D

Hehe, jo, jag är mycket nöjd med att hon bara blev "märkt".

Dock fanns gott om mäktiga scener:

/.../  Och när Frodo vaknar och träffar de andra ur brödraskapet. /.../

haha! nej nej! jag satt bara och tänkte på "the secret diaries" där, fick knipa igen käften allt jag kunde för att inte brista ut i gapflabb. jag lovar. :P

Jaha... det där sista förstod jag inte? :blink:

hehe, för att reda upp begreppen lite: The very Secret Diaries är en parodi på filmerna som spridits på internet. De är skrivna av Cassandra Claire och är i stort sett skamlös böghumor :lol: Vissa av dagböckerna finns t.o.m. att hitta på Tolkiens Arda i svensk översättning, annars finns originalen här: http://www.ealasaid.com/misc/vsd/

Mycket nöje, Manetheren :P

hehe, för att reda upp begreppen lite: The very Secret Diaries är en parodi på filmerna som spridits på internet. De är skrivna av Cassandra Claire och är i stort sett skamlös böghumor :lol: Vissa av dagböckerna finns t.o.m. att hitta på Tolkiens Arda i svensk översättning, annars finns originalen här: http://www.ealasaid.com/misc/vsd/

Mycket nöje, Manetheren :P

tack, kalimac! :D de här dagböckerna måste verkligen läsas...

kort smakprov ur arwens dagbok:

Day Three

Someone’s been trying on my dresses again. They are all stretched out of shape, especially the purple one.

/.../

Day Six

Legolas got all shirty when I accused him of trying on my dresses. He says I have impugned his masculinity. What masculinity?

Day Fifteen

Went all the way to the Gap of Rohan only to find there is no Gap in Rohan. Not even a Banana Republic. False advertising!

Day Seventeen

Went to Bree. Asked Barliman if had seen Aragorn lately. Barliman said, “What, that pervy hobbit-fancier?” Told him he must be thinking of other Aragorn son of Arathorn. He said, “The ‘Still Not King guy, right?’ Did not respond; some people don’t deserve my conversation.

jag satt och tänkte på allt cassandra skulle kunna skriva utifrån en scen där bland annat aragorn "the pervy hobbit-fancier" står med ett stort leende och tittar på hobbitarna som kramandes hoppar runt i sängen... "but sam would kill him if he tried anything". :lol:

Någon som vill tälläga något mer citat? Det här var det starkaste jag uppfattade (som jag tycker är en pärla i filmen). Inser nu hur mycket av det enkals om personerna säger till varandra i boken som har kommit med!!

till min stora glädje citerades sista delen av "all that is gold does not glitter", ...renewed shall be blade that was broken, the crownless again shall be king, i samband med "the reforging", om jag inte minns fel.

Scenen där Denethor talar med faramir och beordrar honom att ta tillbaka Osgilliath är tagen ur boken nästan på bokstaven. Jag blev väldigt positivt överraskad när jag hörde detta, och efter det lyssnade jag noga efter fler likheter och hörde de som ni tidigare nämnt här. :up::up: Däremot missade jag att Gandalfs tal till Pippin var från boken.

Ändrad av Stonewald

Theoden´s tal innan striden är något av det bästa jag har sett någonsin(ståpäls över hela kroppen).Filmen i säg är lång men med tanke på hur mycket film vi talar om så MÅSTE det vara ett långt slut för att knyta ihop allt och alla.Sen till er som inte skall se den på bio säger jag bara ni missar film historia här(har sett den 2 ggr själv).Att sätta betyg är inte svårt - en solklar 5/5!

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...