Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Matador_utsida.jpg

Titel: The Matador

Genre: Drama/Komedi

Land: USA

År: 2005

Regi: Richard Shepard

I rollerna: Pierce Brosnan, Greg Kinnear

A hitman and a salesman walk into a bar…

Det är skönt när man sätter sig framför en film som man absolut inte har några som helst aningar om vad den ska handla om, sedan växer filmen fram bit för bit, man blir gladare och får en angenäm känsla i kroppen efter ett tag på grund av att man har gjort ett sånt bra filmval och spenderat en och en halv timme som man kunde ha lagt på ett säkert kort istället.

Precis så vill jag sammanfatta The Matador.

Vid första anblicken verkar den inte vara så mycket att ha, man vet inte om det är en actionfilm, komedi eller drama som utspelar sig, eller kommer att utspela sig.

Julian Noble (Pierce) är en hitman/kontraktsmördare som åker jorden runt och utför sina jobb med mycket bra resultat. Han är väl ansedd och kontrakteras ofta för att han gör jobben så snyggt som möjligt.

Julian kommer till Mexico där han efter ett jobb träffar Danny Wright (Greg Kinnear) i hotellbaren. Danny är en säljare som har sett ljusare dagar. Inte mycket har gått i lås de senaste åren.

1matador.JPG

The Matadors största budskap är vänskap. Julian kommer till insikt med att allt han har är ytliga relationer, ingen att prata ut med, att spendera helger, födelsedagar etc. med. I Danny finner han en vän som han kan anförtro sig till.

Det är kul att se Pierce i en sån här roll. Förvänta er inte någon putslustig James Bond figur, nä, här är karaktären en ljugande, smilande och oförskämd figur som aldrig har litat på någon annan än sig själv. Han passar perfekt i den rollen. Greg, konstigt nog ser jag William H Macy framför mig hela tiden. Synd att inte han fick den rollen. Greg gör det inte dåligt, men William kunde mycket väl ha gjort filmen till en femma.

Mitt betyg blir:

4 /5

Rekommenderas: Javisst! En av de mer annorlunda filmer jag sett på ett tag.

Czech: Intressant läsning. Ska ta och se Match Point i helgen. Scarlett är en av de bästa kvinnliga skådespelarna på riktigt länge. Rhys-Meyers har jag sett i ett par andra filmer, men det här kommer nog vara hans bästa. Längtar efter att se den nu :)

Lorre: Såg trailern till The Matador för någon månad sedan och tyckte väl inte att det såg ut att vara något särskilt. Kul att höra att den var det. Ska bli spännande att se.

Själv såg jag om Cinderella Man igår. Jävligt bra film och jag ger den nog 4+/5 nu.

• Filmstar

roadwarrior: Jo, jag vet att de flesta gillar några av Woodys äldre filmer, men jag har aldrig blivit förtjust i hans "största".

Plox: Tråkigt att du inte gillade Raka spåret till Chicago lika mycket som förr. Personligen tycker jag den är bättre än jag kom ihåg den som när jag såg den förr. Har sett den ett par gånger de senaste åren och det är en skön känsla i den som jag tycker lyfter hela filmen. Skrattar alltid åt flera scener och även om vissa saker är överdrivna i humorn tycker jag som helhet det är en fyra.

Hartigan: Ha nu inte några förväntningar på Match Point. Tror som sagt inte det är en film för alla, men den växer allt mer och karaktärerna utvecklas på ett bra sätt. Hoppas du gillar den.

gladiator_fram.jpg

Titel: Gladiator

Genre: Drama/Äventyr

År: 2000

Regi: Ridley Scott

Skådespelare: Russell Crowe, Joaquin Phoenix, Djimon Hounsou, Richard Harris

IMDb: 8.1 top 250: #151

När kejsaren Marcus Aurelius börjar bli gammal börjar hans son Commodus att oroa sig för att bli utkonkurrerad av de som åtnjuter faderns gunst. Den store generalen Aelius Maximus blir därför dömd till döden, men undkommer sina bödlar. Han dyker dock upp i en oväntad situation till kejsarens förskräckelse.

Kände för att se om Gladiator nu när jag köpt extended-boxen. Tyvärr var det ju länge sedan jag såg filmen senast så jag vet inte vilka delar som var nya, men det är egentligen skit samma. Gladiator är en mycket bra film, oavsett om man ser vanliga eller extended versionen. Det trevliga med att det var länge sedan jag såg filmen senast var att jag inte kom ihåg hur den slutade, vilket gjorde att den kändes riktigt spännande igen.

gladiator.jpg

Det mesta i den här produktionen är lysande. Effekter och kulisser är av riktigt hög kvalité och det känns nästan som om de åkt tillbaka i tiden och spelat in filmen där. Scotts regi är väldigt bra, han växlar mellan högt och lågt tempo jävligt kvickt vilket skapar en viss ovisshet, för man vet aldrig när något kan inträffa. Filmen är mycket intressant både under de intensiva och adrenalinladdade stridsscenerna, men också under ”dramascenerna”. Filmen har intressanta karaktärer som man med intresse vill veta mer om.

Jag vet många historieintresserade som klagar på filmen för den inte följer den riktiga historien om Aurelius och Commodus. Sånt tycker jag är ganska obefogat, filmen utger sig aldrig för att berätta någon sann historia. Vad den däremot gör är att berätta en historia som fungerar väldigt bra i filmmediet, betydligt bättre än vad den sanna historien hade gjort. Jag förstår inte varför vissa har problem med att man måste ta sig lite friheter här och där när man gör en film för att få det att fungerar. Och här har man fått det att fungerar synnerligen bra.

gladiator2.jpg

Även skådespelarna i Gladiator gör ett mycket bra jobb. Russell Crowe gör sitt livsroll och han förtjänade verkligen guldgubben han fick för sitt jobb. Joaquin Phoenix som jag egentligen har svårt för, mest för at han känns så stel när han agerar, gör även han en mycket stark rolltolkning och det hade inte varit helt uppåt väggarna om även han vunnit en guldgubbe. Även resterande roller besitts av mycket duktiga skådespelare som tillsammans verkligen höjer filmen. En annan faktor som verkligen är stämningsgivande är det underbara soundtracket. Det är helt klart ett av de absolut mest imponerande soundtrack jag hört.

Även om jag inte har något att klaga på så blir det ändå inte en 5:a. Inte ens ett + framför 4:an blir det. Jag kan inte säga varför men det känns ändå ”bara” som en 4:a. Har du på något sätt lyckats missa Gladiator så se till att se den inom det snaraste.

4/5

Roligt med en recension av Gladiator, måste vara nåt år sedan man läste en sådan. För mig så Gladiator en klar 5:a, har allt som en film behöver och kan ha. Historien är bra, historia bland romarna och gladiator-spel kan inte bli bättre. Början och slutet är ju riktigt pampigt, och då sorgligt. Vilken känsla med soundtracket det ger med sig där. Soundtracket är som du sa riktigt bra, toppar top-5 listan lätt. Har inte sett Extended, känns inte så lönt faktiskt, dock så har brorsan den så det får väl bli någongång. Hur kan du glöma film slutet ? : Slutet på Gladiator kan man ju inte bara glömma..

• Filmstar

post-462-1138062534.jpg

Titel: Good Night, and Good Luck.

Genre: Drama

År: 2005

Regi: George Clooney

I rollerna: David Strathairn, George Clooney, Frank Langella, Robert Downey Jr.

Handling: Baserat på den sanna historien under tv-journalistikens tidiga dagar där vi får följa Edward R. Murrow och CBS kamp mot Senatorn Joseph McCarthy som drev en häxjakt på kommunister i 50-talets USA.

Omdöme: Denna helt svartvita film visar hur CBS på 50-talet motsatte sig metoderna som amerikanske Senatorn McCarthy använde sig av när han anklagade amerikanska medborgare för att vara kommunister. Genom att visa riktigt arkivmaterial från tiden och samtidigt ha filmen i svartvitt, har man på ett imponerande sätt lyckats smälta ihop allt så det känns äkta. Man dras in i tidsperioden och förflyttas tillbaka till 50-talet. Vi får ta del av reklam från tiden och se hur i princip alla rökte konstant.

post-462-1138062393.jpg

David Strathairn i huvudrollen är riktigt bra och utan tvekan måste det bli en Oscarsnominering för honom. Han känns verkligen som han är tagen från 50-talet och satt att leda CBS-TV. Jag har tidigare sett honom i ett par filmer, bl.a. några av John Sayles, men här är han outstanding. En annan jag tycker sticker ut från mängden är Frank Langella som spelar CBS-chefen. En mycket bra karaktärskådespelare är det helt enkelt. George Clooney sköter sig också helt ok, men han har lyckats bättre som regissör än skådespelare med den här filmen.

post-462-1138062451.jpg

Vet inte riktigt om jag tycker filmen var så bra som den kunde ha varit. Det saknas t.ex. nästan helt karaktärsdjup, vilket kunde ha hjälpt göra filmen ännu bättre. Å andra sidan hade man antagligen tappat i tempo, vilket inte hade varit bra. Så som det är nu är tempot relativt högt och filmen endast en och en halv timme. Men jag kände att även om man får en bra känsla av 50-tal, missar man en del i att skapa spänning och atmosfär som hade kunnat gynna filmen. Det är därför svårt att ge filmen ett högt betyg, men samtidigt gillar jag hur de har lyckats med att återskapa tiden, den är skickligt filmad och, som sagt, mycket välspelad av samtliga.

4 - Skådespelare

4 - Handling

4 - Känsla

2 - Musik

4 - Foto

--------------

18 - Totalt

Betyg: -4/5

IMDb: 8.0

Rekommenderas: Ja, en utmärkt David Strathairn och 50-tals känsla

Checken: Ojojoj vad jag vill se denna! Älskar Clooney. Tycker om när dom gör nya filmer i svartvitt (se The man who wasnt there). Det blir på något sätt mycket stilrenare. Kul att den fick bra betyg av dig oxå, litar på ditt omdöme!

Förresten, på CDON så kan man köpa just The man who wasnt there för 3/99:- det sjuka är att de har både endisk utgåvan (bara färg) och två disk (både färg och svartvit). Hmmmm undrar vilken man köper...

Just temat om hur USA jagade kommunister är rätt intressant. Det har gjorts en del sådana filmer under den svartvitatiden av filmeran. Fast ofta förklädde dom filmerna så att man skulle luras till att bli suspekt mot oliktänkande. Typ rymdmonster har tagit över mänskliga kroppar, läs mellan raderna: kommunister har tagit över mänskliga kroppar. Och alla vet ju att rymdmonster inte är bra för mänskligheten... :blink:

Filmer på temat:

Big Jim McLain

The war of the worlds

The Invasion of the Body Snatchers

//(F

Jag fattar inte hur ni alla hinner skriva era recensioner! Ganska mycket stämmer mer eller mindre bra överens med vad jag själv tycker, och även om det inte gör det är det ändå alltid kul att läsa!

Var själv och såg Me and You and Everyone We Know i helgen och jag måste säga att jag blev rejält besviken på den. Tycker det är så tröttsamt med personer som lever så planlösa liv, utan någon egentlig riktning, som de i filmen. Får hela tiden känslan av akvariefiskar som simmar fram och tillbaka utan att vara på väg någonstans alls.

Jag antar att filmen vill säga nåt om kontaktlöshet eller så, och det är ju ett gott syfte, men jag kan ändå inte ge den mer än 2/5. Tror jag i fortsättningen ska vara lite mer försiktig med filmer som beskrivs som "charmiga".

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...