Jump to content

Fotbolls-EM 2008

Yojimbo

Rekommenderade inlägg

euro20086.jpg

Fotbolls-EM 2008

Diskutera allt om Fotbolls-EM!

Imorgon smäller det! EM sparkar igång och en lång väntan är över för många av oss som gillar fotboll. Känn er fria att diskutera allt möjligt som är värt att diskutera om mästerskapet här. Vem vinner EM? Hur går det för Sverige? Vilket lag blir den största besvikelsen? Vilket lag blir den största skrällen? Vem blir turneringens komet och vem vinner skytteligan?

Jag tror i alla fall att Frankrike blir EM-segrare när finalen är slut den 29 juni. Ribery blir nog EM-kung - om än inte överlägsen. Miroslav Klose och Cristiano Ronaldo vinner båda skytteligan. Jag tror att Sverige kan bli tvåa i grupp D, men utan tur kommer det inte att gå.

Om jag får tippa premiäromgången i morgon så tror jag...

Schweiz-Tjeckien 0-1, Portugal-Turkiet 2-1.

• Svar 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

Ska försöka se allt, eller åtminstone så mycket som möjligt.

Känns svårtippat innan man sett lagen en gång på mästerskapet, men jag drar till med följande tips:

Schweiz-Tjeckien 1-1 (Som hemmanation, öppningsmatch och att tjeckerna inte är lika bra som tidigare blir avgörande)

Portugal-Turkiet 1-0 (Svårtippad då jag inte vet var jag har Turkiet. Hoppas på 2-2 eller liknande)

Oh ja nu börjar det dra ihop sig. Missar öppningsmatchen imorgon men ska se den andra. Tippar följande;

Schweiz-Tjeckien 2-2

Portugal-Turkiet 3-1

På förhand tror jag på en final mellan Spanien-Frankrike. Sverige kan gå vidare från gruppen - men inget jag räcknar med. Skulle de mot förmodan ta sig vidare så lär det sen återigen bli tvärstopp direkt. Rumänien blir EMs överraskning.

Ja, nu kommer det bli mycket tv-tittande fram över till skillnad mot hur mycket film man sett på sistone. Kommer följa EM stenhårt och se så många matcher man kan.

Tror på ett rätt så underhållande EM men Sveriges chanser tror jag dock inte på. Både Grekland och Ryssland känns underskattade i vår grupp och jag blir inte överraskad ifall de går och förlorar mot båda två. Som man läst tidigare så är ju självklart Sveriges första match mot Grekland avgörande ifall de ska gå vidare eller inte. Vinner man inte den så tror jag det blir svårt att spela upp sig och ta tillräckligt med poäng. Ryssland och Spanien går vidare från gruppen och Ryssland kommer bli turneringens outsider som Grekland var 2004.

Vilka vinner hela EM då? Man ska alltid säga Tyskland, lika som man alltid ska säga Brasilien när det gäller VM. Det är två nationer som varenda mästerskap är kvalificerat och alltid håller hög kvalité. Även fast jag inte tror de vinner så tror jag Kroatien kommer gå långt igen.

• Filmstar

Eftersom det är Rysslands år i år (ishockey-VM, UEFA-cupen, CL-Finalen, Eurovision etc.) så skulle jag inte bli ett dugg överraskad om de gick och vann. De har en av de bästa tränarna och som sagt, det har verkligen varit deras år (plus att deras oljepengar används flitigt till mutor, titta bara på ishockey-VM, Eurovision och CL-finalen).

Men som sagt, innan man sett lagen en gång i EM är det svårt att uttala sig om vem som kommer över- och underprestera.

Haha ja nu när ni säger det så, Ryssland har ju vunnit allt det ställt upp i under 2008 - varför inte fotbolls EM också...

Ganska tråkig öppningsmatch där jag tyckte Schweiz förtjänade minst en poäng, men men - nu är det dags för nästa match.

• Moderator

Har ingen aning om form eller tankar för något av lagen så jag ger mig inte in på att tippa några resultat. Jag önskar att jag kunde se en massa fotboll när det serveras på bästa sändningstid, men jag vet att det inte kommer att bli så. Sveriges matcher ska jag givetvis se, sen kanske det blir fler när det närmar sig avslutning.

Ska jag tippa en vinnare tror jag på Spanien. De har notoriskt svårt att lyckas i stora mästerskap, men någon gång måste det gå. De har kapaciteten, det gäller bara att få ihop ett fungerande lag spelmässigt men även - nästan mer så - psykologiskt.

Vem som helst får vinna för mig, bara inte England. Är de med förresten??

• Moderator

Hehe, najs!

Portugal - Turkiet blev en ganska bra match. Det var väl inte så där jättemånga målchanser men det blev ju i alla fall två mål. Portugal var lite ojämna men förtjänade att vinna. Deco var lysande på mittfältet. Lite jobbigt att behöva hejja på mitt hatobjekt Christiano Ronaldo bara, maken till egoistisk gnällspik finns inte. Han spelar alltid för sin egen framgång och inte för lagets.

Turkarna spelade bra men saknade spets. Portugal släppte in dem i andra efter sitt andra mål och det var nära att Turkarna fått ett välförtjänt mål där. 2-1 hade varit mer rättvist.

Nån mer än jag förresten som tänkte på hur otroligt lik Turkiets Nihat Kahveci är Pacinos Tony Montana i Scarface? :D

• Filmstar

Första matchen mellan Schweiz-Tjeckien borde nog slutat oavgjort 0-0 eller 1-1. Vet inte om det var tjeckernas defensiv som var stark eller schweizarnas oförmåga framåt som gjorde att Schweiz var sämre än förväntat. Samtidigt var tjeckerna ungefär så dåliga som jag förväntade mig. De har ingen motor på mittfältet och då blir det så här. Nu ser jag det mer som en taktisk seger då man valde att spela med en anfallare och säkra mittfältet för defensiven. Men det var ingen bra fotboll som spelades.

Andra matchen höll jag på Turkiet då jag har en god vän som är turk och verkligen är passionerad när de spelar fotboll. Men misstänkte att Portugal skulle vara för starka. Kändes som de drog upp tempot lite i andra och då blev de för starka. Trodde Turkiet skulle prestera lite bättre dock, men segern var rättvis. Typiskt att Portugal skulle göra 2-0 på övertid då jag hade tippat 1-0 i vårt tips på jobbet.

Inga höjdarmatcher direkt, även om andra var bättre. Men det brukar ta en omgång innan man är igång i turneringen och lagen börjar spela lite bättre. Första matchen vill man helst inte förlora och blir då försiktiga.

Förresten, hatar också Cristiano Ronaldo som verkligen är supersjälvisk. Att man kan kalla honom för bäst i världen är ofattbart. En sån som Ronaldinho var bäst i världen för något år sedan, men han gjorde alla bättre runt omkring sig. Han gjorde mål själv, men hur många gånger serverade han inte sina medspelare med osjälviska passingar om och om igen ? Det är en som är bäst i världen (eller var).

Ronaldo är överlägset bäst i världen just nu. Allt han gör är guld. Ronaldinho gjorde mål men knappast 42 stycken på 49 matcher? Dessutom är väl Cristianos assistkolumn knappast tom. Att han bara spelar för sig själv är en föråldrad fördom som hänger kvar sen början då han alltid tog dumma alternativ och dribblade istället för att passa, ungefär som Nani (Hussfeldts uttal på Nani var för övrigt klockrent, han sa ju till och med "Å Nani" en gång) gör idag. Ronaldo vet när han ska släppa bollen och han vet exakt vart han ska vara hela tiden, han har sånt snuskigt jävla spelsinne och på det har han otrolig talang, snabb, stark, skjuter otroligt bra och slår bra inlägg.

Personligen tror jag på att Portugal vinner hela turneringen. Med kraften som är Ronaldo så känns det som att misslyckande inte finns.

Plox: Spanien och Frankrike möts i semifinalen om någonstans. Enligt UEFAs hemsida är planeringen iår att grupp C och D har sin sida på slutspelet också, och att A och B har sin.

Så att det blir:

1A - 2B

1B - 2A

Vinnarna går vidare till semi mot varandra, och så likadant på andra sidan.

Det är förstås ett otroligt korkat upplägg eftersom att man då kan möta tvåan i gruppen en gång till innan finalen. Egentligen borde det vara ett lag från varje grupp på båda sidorna. Det här gör att jag tror ännu mer på Portugal eftersom att deras sida kommer att vara (om jag får rätt) Kroatien, Tyskland och Turkiet, medan Sveriges sida kommer att bestå av Rumänien/Holland/Frankrike/Italien (omöjligt att tippa den gruppen f.ö.) och så Ryssland eller Spanien, om nu vi tar oss vidare från gruppen. Själv tror jag Spanien floppar som vanligt och att Ryssland tar 9 poäng i gruppspelet. Guus Hiddink über alles.

Matcherna idag då, Schweiz-Tjeckien var skittråkig. Det kändes som att båda lagen låg och väntade med 6-7 spelare och så anföll man med 3 man var åt gången. Det var inte förrän tjeckerna fick in sitt ledningsmål som det började hända saker. Första straffsituationen är solklar straff, andra är aldrig straff.

Portugal-Turkiet var desto roligare, Portugal smiskade upp Turkiet på läktaren. Någon skrev att det inte var så jättemånga chanser? Kanske inte för turkarna men Portugal hade tre bollar i virket (Ronaldos frispark (vilken frisparksläggare han är), Nuno Gomes nick och så läget där Simao stjäl bollen av en back och Gomes kommer fram och skjuter i insidan av stolpen), därpå hade man dessutom Ronaldos närskott när han rundade en back lite turligt på turkarnas högerkant. Det var de fyra stora förutom målen, sen fanns det ju ströchanser och kombinationer som kunde blivit något.

Portugals 2-0-mål är för övrigt så jävla briljant. Ronaldo håller i tills Moutinho kommit loss, slår en perfekt passning, Moutinho vet precis vad han gör när han showar bort backen och fixar så att Meireles bara behöver passa bollen i mål. Först var inte heller fy skam när Pepe bryter fram och väggar sig igenom.

Imorn sparkar WWII-gruppen igång med Tyskland, Polen och Österrike ;D

Nej, det var ju inga överraskande resultat. Hade hoppats att Schweiz - Tjeckien kunde varit lite roligare men tror nog att båda lagen var rädda att förlora och satsa mer på defensiven. Ett slumpmål gör att Tjeckien vinner, ett oavgjort som sagt borde varit mer rättvist.

Portugal - Turkiet var mer underhållande att se, även fast turkarna backade hem en aning (vilket dom gjorde helt rätt i när man möter) så tyckte jag dom fick till ett rätt finurligt passningspel. Men om man ska försöka vinna mot Portugal så måste man våga satsa mer offensivt och försöka göra mål och få Portugals spel ur balans. Om man får in en boll mot dom tidigt i matchen mot dom och sen stör deras spel tillräckligt så kommer dom bli frustrerade och inte kunna fokusera lika bestämt som dom nu kunde göra mot Turkiet. Turkiet spelade nog på att få till ett oavgjort resultat igår medans Portugal verkligen ville vinna och gjorde det välförtjänt.

Angående Cristiano Ronaldo så har jag sagt det tidigare att han är en världsspelare men sen att hela tiden överdriva med att säga att allt han gör är magisk och ostoppbart och "är han världens bästa spelare?" som dom frågade gång på gång i tv-4. Liksom vad baserar man på att han är världens bästa spelare? Världens bästa spelare är alltid anfallare eller offensiva spelare, det aldrig man säger att det är en back eller en målvakt. Man kan inte säga att en spelare är det bara för att han gör många mål en säsong. Ronaldo är bland de absolut bästa i sin position kan jag säga, men att säga att han är "bäst i världen" går inte enligt mig då man inte kan jämföra t.ex anfallare mot målvakter. Om man tänker efter så är det uttalandet ganska dumt!

• Filmstar

Tjalan: Jag såg Ronaldo innan kan köptes av Man U och då tyckte jag han var riktigt bra. Tyvärr förstörde de honom helt. Han har blivit allt mer självisk och är helt hysterisk när han missar. Men sak samma, han är bra, men gillar honom inte.

Tycker inte du ska vara så säker på att Portugal slår Tyskland eller Kroatien i kvartsfinal. Tyskland rankar jag före Portugal, och Kroatien har definitivt vad som krävs för att slå ut Portugal. Vem de än möter av de två blir det en höjdarmatch som lika gärna kunde varit semi eller final.

Dagens matcher då:

Österrike-Kroatien 0-2

Tyskland-Polen 3-1

Att Kroatien ska tappa poäng mot Österrike känns ganska otroligt. Men som hemmanation kan Österrike kanske prestera över förväntan. Kroatien är dock klassen bättre. Tyskland-Polen är ett hatmöte och bör bli en bra match. Hoppas på en öppen match med många mål, men Polen ska inte underskattas. Är lite tveksam till Tysklands form så siffrorna kan se annorlunda ut.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...