Jump to content

Vilken biofilm tyckte du var bäst 2002?

Peo

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

Nu har jag säkert glömt någon/några bra filmer från jag sett på bio under 2002, men de 5 bästa jag kan komma på är:

Mulholland Drive, Red Dragon (Röd Drake), Greven av Monte Cristo, Minority Report och Dinner Rush.

Ser man Mulholland Drive 3 gånger på bio (en gång utomlands), tycker man nog den är bra...den var nog lika bra den tredje gången också...Har allt, humor, spänning, kärlek...

Sagan om de två tornen var bra, men inte min typ av film. Men den är väldigt välgjord...

• Filmstar
Vilken film tyckte du var bäst på bio 2002? Min lista finns här och toppas av Mulholland Drive, Lilja 4-ever och Sagan om de två tornen.

Jag måste säga att min lista stämmer väldigt bra överens med Peos, förutom två filmer; Älskar dig för evigt som jag inte har sett och så Gosford Park som jag faktiskt inte tycker platsar. Då sätter jag in festivalfilmen Carnages i stället.

måste tyvärr säga att jag inte har så stor uppfattning om bästa biofilmen för jag har endast sett ett fåtal filmer i år eftersom jag bor ca 6 mil från närmaste (riktiga) biograf. De filmer jag har sett är sådana mina kompisar velat se för det hade varit tråkigt att åka själv hela tiden. Har sett typ spiderman(suck), sagan om de två tornen, die another day och någon till jag inte kommer ihåg.

Jag känner mig lite hämmad i mitt filmintresse på grund av detta, men å andra sidan hade jag varit pank om jag bott istan för då hade jag hyrt filmer och köpt biobiljetter för alla pengar

Skall se Minority Report, Mullholand Drive och The Others som lovordats av många innan jag kan uttala mig till fullo. I nuläget är det enkelt, två filmer kommer fastna efter detta filmår och det är inte helt otippat Lilja4Ever och Sagan om de två tornen. Två filmer som sticker ut på olika sätt.

Få filmer har berört mig så djupt som Lilja4Ever, Moodysson lämnade ut oss till en skrämmande verklighet och när filmen slutade satt man och visste in vart man skulle ta vägen. Med tunga steg och gråten i halsen lämnade jag biosalongen med många bilder "running trough my head".

Apropå musiken, den var klockren. Tatu och Ramstein passade som handen i handsken och höjde filmen ytterligare. Ett kallt mästerverk som inte lämnar någon oberörd. Starkt och imponerande, Lukas!.

Annandag jul -> Sagan om de två tornen -> Tre timmars underbar filmupplevelse. Jag kan inte riktigt förstå de hänförda Saganomringen fansen som sitter och petar och gnäller på saker som inte var exakt som i böckerna. Att göra film av denna storslagna sagan sågs säkert av många som en omöjlig uppgift, men den uppgiften har Peter Jackson & co faktist bemästrat och resultatet är fantastiskt. Jag satt och lät mig ryckas med i sagan och efteråt hade man ett leende på läpparna efter den njutning filmen utgjorde. Gollum är som många påpekat mästerligt animerad och en underbar karaktär, liksom så många andra. Musiken är pampig och sitter gjuten. Vissa detaljer kan nämnas som sänker lite (skämten vid striden om helms klyfta drogs lite väl långt osv.) Men på det stora hela alltså en härlig upplevelse som gör att man redan längtar till nästa jul...

• 2 weeks later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...