Jump to content

Orson Welles

Marcus Vägvisaren

Rekommenderade inlägg

Bänkade mig framför teven och såg "Brunnen" en film om Orson Welles tid i Spanien. Måste säga att jag blev synnerligen intresserad av denne märklige man. Därför känns det lägligt att diskutera lite Orson. Det kan sträcka sig allt från "Rosebud" till varför han var så infantilt förtjust i tjurfäktning.

Christian Petri som gjort filmen har utan tvekan gjort ett gediget hantverk, det är mystiskt och mäkta stämmningsfullt. Petris lugna och metodiska stämma guidar oss genom Welles liv i Spanien. Vi får veta mer om mannen bakom skådespelaren, som visar en känslig konstnärssjäl, som aldrig blir nöjd med sina verk.

Vi får ett hum om hur hans liv tedde sig efter blockbustern och mästerverket "Citizen Kane"

"Efter den filmen, var hans kärriär" över menar en av dom som intervjuas av Petri.

Vi får också ta del av hans oortodoxa matvanor. En gång åt han exempelvis tre portioner Paella och till det flera glas vin, som det anstår en gentleman ville han ha dessert med kaffe och cognac efter måltiden.

En spanjor, som arbetar på en frukostservering berättar att Welles brukade komma in på morgonkvisten och dricka ett stort glas vin akompanjerat med en lokal spansk rätt bestående enbart av grisspäck, och en stor portion till råga på allt.

Nu har vi åtminstone fått en förklaring till den stora kroppshyddan, men så många mer svar får vi inte om hans gåtfulla liv. Petri låter nästan hans barndom och ungdom vara orörd och låter publiken spekulera i, varför Welles var så exentrisk.

Lyckades någon ratta in tvåan och se K-special om Orson Welles, vad tycker ni i sådana fall om filmen? Och finns det något mer att säga om Orson Welles?

Tycker att det var en helt klart intressant dokumentär om Welles som person och hans liv i synnerhet. Fick reda på det mesta om honom vilket väcker en aning mer intresse än vad jag redan fått ifrån filmer såsom Tredje Mannen, Touch of Evil och så klart Citizen Kane.

Kul även att SVT valde att visa denna trots att den inte släppts på dvd ännu (tror jag). För er som missade finns det ytterligare 2 tillfällen att se den, på söndag förmiddag och måndag natt om jag inte minns fel.

Det intressanta som nämndes i "Brunnen" var också att han var en man fullproppad med motsägelser.

Ett exempel på detta kan tex. vara att han både var väldigt macho till sättet och sina intressen, jag menar tjurfäktning, mat och vin, cigarrer. Hur mer "manligt" kan det bli?

Men på samma gång var han också en känslig och vidskeplig man, som uppskattade att stanna upp i tillvaron för att se på nymånen.

Orson Welles är en minst sagt intressant person som jag tyvärr har sett alldeles förlite av.

Den enda film jag sett är givetvis Citizen Kane, 4/5, men jag räknar med att få Den tredje mannen av tomten och Touch of evil ligger på min ska-se-lista.

Men det ska bli underhållande att få fördjupa sig i denna legend inom en förhoppningsvis snar framtid!

Orson Welles är en minst sagt intressant person som jag tyvärr har sett alldeles förlite av.

Den enda film jag sett är givetvis Citizen Kane, 4/5, men jag räknar med att få Den tredje mannen av tomten och Touch of evil ligger på min ska-se-lista.

Men det ska bli underhållande att få fördjupa sig i denna legend inom en förhoppningsvis snar framtid!

Hittade Touch of Evil för 89:- på CDON om du vore intresserad ;)

• 2 weeks later...

Det visades en film för något år sedan där Orson Welles hade en stor roll. Ja inte den riktige Orson Welles, utan någon som spelade honom. I filmen var skådespelerskan Melanie Griffith med. Hon var den där Rosebud.

Om du är vidare intresserad av mannen alltså. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad filmen heter.

På tal om Orson Welles så såg jag den underbara brittiska klassikern Den tredje mannen av Carol Reed. Orson var dock inte med i filmen allt för mycket men den lilla stund han var med bjöd han på en underbar karaktärsskildring av skurken Harry Lime.

För övrigt erbjöd filmen ett spännande manus, högt tempo, fantastisk musik och ett oerhört vackert foto.

Rekomenderas!

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...