Jump to content

Memento

Achtung

Rekommenderade inlägg

Jag såg memento för nån timme sedan och måste säga att det är en väldigt bra film. Men väldigt ovanlig och den lämnar knappast svar på särskillt mycket frågor. Faktum är att det är väldigt frustrerande att försöka pussla ihop vad som egentligen hände.

Lyckades han hitta mördaren ett år tidigare eller var det bara en lögn?

Vem var Natalie?

osv.

• Filmstar

* SPOILER * SPOILER

Det var ett tag sen jag såg den, men Natalie spelades väl av Carrie-Anne Moss antar jag. Hon utnyttjade ju bara att huvudpersonen tappade minnet hela tiden. Hon fick honom väl att begå ett mord om jag minns rätt. Han var ju på jakt efter sin frus mördare (om hon nu blev mördad eller bara lämnade honom..?) och eftersom han tappade minnet hela tiden kunde han utnyttjas som lejd mördare nästan. Det gällde bara att få honom att tro att en viss person var hans frus mördare. Eller?

""""SPOILER!!!!!!

Det stämmer nog bra, men han anar ju oråd eftersom han skriver på sin lapp att hon inte går att lita på (vad jag kommer ihåg).

Och sedan är det ju faktiskt han själv som gör så att han mördar mannen som hjälper honom hela tiden. För han hittar väl mördaren eller hur är det. I slutet som är början får man ju se hur han skriver på en lapp vem som kan vara mördaren och han vet egentligen inte vem han är men han skriver hans namn ändå för att han inte vill avsluta jakten. Något sådant minns jag händelseförloppet, vad jag vet är iallafall att han själv fortsätter jakten i slutet och orsakar sin kompis (även omden så kallade kompisen inte har rent mjöl i påsen) död.

• 2 weeks later...

**SPOILER**

en sak som jag finner ologiskt i memento är VARFÖR natalie hjälper leonard? visst, hon utnyttjar honom för att spöa en kille, men hon hjälper ju honom också, och varför gör hon det, han har ju dödat hennes pojkvän och hon måste ju förstå det, eftersom han kör hans bil och använder hans kläder.

är det jag som har missat nån viktig detalj eller? jag har verkligen funderat på det här.

DVD innehåller ju filmen i rätt ordning - kolla in det...

det gäller bara vissa utgåvor. jag hyrde den på dvd och då fanns ingenting extra alls, inte ens en trailer.

visst, hon utnyttjar honom för att spöa en kille, men hon hjälper ju honom också, och varför gör hon det, han har ju dödat hennes pojkvän och hon måste ju förstå det, eftersom han kör hans bil och använder hans kläder.

Det är väll inte hennes pojkvänn? Det är väll bara nån som polisen som hjälper honom ville att han skulle döda.

!)(#/#)!/#SPOILER"!/#)(#

Natalie hjälper väl inte alls leonard. Det förefaller väl bara så i början. Hon får ju in honom på spåret om att hans vän skulle vara skurken och det verkar ju så ända fram till slutet (början???) då vännen berättar att han hjälpt honom i över ett år och redan dödat en man men att han inte minns. Eftersom leonard själv egentligen mördade sin fru genom att inte minnas insulinsprutorna så letar han egentligen ett fantasifoster.

Det är en komplicerat spännande film. :lol:

**SPOILER**

en sak som jag finner ologiskt i memento är VARFÖR natalie hjälper leonard? visst, hon utnyttjar honom för att spöa en kille, men hon hjälper ju honom också, och varför gör hon det, han har ju dödat hennes pojkvän och hon måste ju förstå det, eftersom han kör hans bil och använder hans kläder.

är det jag som har missat nån viktig detalj eller? jag har verkligen funderat på det här.

DVD innehåller ju filmen i rätt ordning - kolla in det...

det gäller bara vissa utgåvor. jag hyrde den på dvd och då fanns ingenting extra alls, inte ens en trailer.

Den ligger förövrigt gömd.... och som jojje nämde ; inte alla utgåvor....

// Howe

"She's gone and the present is trivia which I scribble on these fucking notes. " - Memento

Det är väll inte hennes pojkvänn? Det är väll bara nån som polisen som hjälper honom ville att han skulle döda.

men det är ju han som är på bilden med henne...

teddy fixade ju en drogaffär för att leonard skulle kunna döda honom, och dessutom tjäna lite extra, men sen när leonard tar jimmys kläder och bil blir han ju nervös..

och natalie är ju jätteotrevlig mot honom när hon träffar honom först. hon måste ju fatta...

ahh jag blir vansinnig av den här filmen. måste nog se den igen, och göra anteckningar samtidigt!

Vad menar du vad skulle hon fatta???

Hon leker ju med honom redan på baren genom att spotta i ölen, hon leker med honom hela tiden. Hon vet ju inte heller att jimmy blivit mördad av leonard (det är jag faktiskt inte säker på men tar det för givet).

Hon spelar ju ut alla mot varandra genom att använda leonard som letar efter sin döda fru som egentligen inte dog efter strypningen. Sedan åker ju han runt på korståg tillsammans med polisen teddy. Teddy och leonard har egentligen redan hittat "mördare" och leonard har dödat denne men minns inget och teddy hjälper honom att fortsätta och leonard mördar också jimmy i tron att det är mördaren, men det är det ju inte. Sedan i slutet (början??) visare det ju sig att det är leonard själv som kan välja om han vill fortsätta kampen eller avsluta den men fortsätter och därför dör äen teddy för leonard tror att han är mördaren pågrund av att natalie lurar honom.

Hon är den onda egentligen. Det är väldigt rörigt hoppas det gick att fatta lite

hmm...

när leonard har mördat jimmy tar han ju hans bil och hans kläder och hittar ett glasunderlägg från ferdys bar (?) i fickan på kavajen där det står "titta in efteråt - natalie" eller nåt sånt på baksidan. han åker till baren och går in, med jimmys kläder, hon vet vem han är ("the memory guy") för jimmy har pratat om honom, eftersom jimmy kände teddy (pga drogaffären).

hon har dessutom sett att leonard kör jimmys bil.

hon vet att jimmy skulle åka och möta nån som hette teddy, men han kom aldrig tillbaka. hon vet inte att leonard känner teddy men misstänker det.

om hon inte är helt dum i huvet måste hon ju fatta att leonard har något med jimmy att göra.

om jag var hon och min pojkvän skulle åka och träffa nån och aldrig kom tillbaka, och att det några dar senare dök upp en kille som bar hans kläder och körde hans bil skulle jag utan tvekan tro att den killen mördat honom.

hon frågar ju dessutom varför han är där och han säger:

"I found this in my pocket" och håller upp glasunderlägget.

"your pocket?" säger hon sarkastiskt och sen häller hon upp ölen som hon sedan spottar i.

jag håller inte med om att natalie är den onda. hon lurar honom ju inte när det gäller teddy, hon bara hjälper honom. han har ju själv bestämt att teddy ska bli hans "john g", och skriver upp hans bilnummer som han sedan ska tatuera in. han skriver "don't believe his lies" på baksidan av kortet på teddy, vilket gör att han inte kan tro på nånting han säger i framtiden, även om det är sant.

natalie utnyttjar leonard för att bli av med dodd, det är för egen vinning, men det har ju ingenting att göra med honom egentligen. sedan hjälper hon honom med att ta reda på teddys bilnummer, men att det är just teddys bilnummer hon får fram är ju leonards fel, hon lurar honom ju inte där.

en annan grej jag funderat på är de svartvita inslagen som är inlagda mellan "baklängesscenerna", när leonard pratar i telefon i ett motellrum.

de går väl framlänges, medan resten av filmen går bakåt, eller?

och de visar honom innan själva filmen börjar (fast i slutet på filmen), eftersom de i slutet övergår till "den riktiga filmen"...

hoppas ni fattar vad jag menar, för jag fattar knappt själv..

Har glömt nästan allt nu trots att det inte var länge sedan jag såg den. Natalie är väl egentligen inte den ondaste av dem alla, det är ju ändå Leonard själv när han skriver lappen till sig själv. Men natalie utnyttjar ju honom trots allt.

Däremot när det gäller det där med att jag sa att det var natalie som ledde leonard till Teddy, så har du rätt, det var ju han själv som skrev ner bilnumret.

Det svartvita ska ju vara i början fast i slutet som du sa. Det är ju dit allt leder sedan. Krånglig film!!!!

Kanske är det utav hämnd som hon utnyttjar leonard eftersom hon verkar veta att han kan ha dödat jimmy.

Konstigt nog verkar ju polisen inte kunna ta fast leonard, han verkar ju kunna mörda fritt. Och jag fattar inte hur han varje gång han vaknar till hinner läsa och förtå allt som står på hans kropp, ibland kanske han inte ser det och då blir det ju förvirrat för ett tag.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...