Jump to content

Filmmusik eller musik i film

Howe

Rekommenderade inlägg

Alloha!

Schyssta scener finns det i massor..... Men har du tänkt på de gånger då musiken (nyskriven för filmen inte ; pop eler inte) gjort scenen till ett mästerverk.

Det finns scener som är mästerverk när det är helt tyst t.ex Saving private ryan.

Vad tänker jag

2001 - Also spracht Zaratrustra (sic) ,oj,oj,oj

Apocalyspe Now - Vid napalmbombningen används "Valkyriernas rytt" av Wagner för att skräma lokalbefolkningen ;) mäktigt!

Casablanca - sentimentalt, javisst men det är bra med "As time goes by".

//Howe

"Play it once, Sam For old times´ sake" - innan sam spelar "As Time goes by"

• Svar 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håller verkligen med, den mäktigaste filmusiken någonsin måste vara 2001, så pampigt så suveränt och så passande, det är så man ryser när apan dunkar benen i varandra och de slungas upp och förvandlas till ett rymdskepp. Det är suveränt.

Valkyria i apoc är också helt suveränt.

Jag är ganska intresserad av filmmusik och har över 70 st på datorn. Utan musik vore film inte mycket att ha och trots det märker man ibland inte nes att det är musik. Sedan finns det filmer som inte behöver musik. Till exempel memento använder otroligt lite musik det enda som hörs är lite spänningsmusik och det funkar ändå.

Såg även den äldre versionen av get carter med michael caine och där fanns det inte ens spänningsmusik utom i slutet.

:lol:

Jodå, det finns mycket bra filmmusik - men det är inte det jag är ute efter, då skulle jag kunnaskriva en lång lista sköna över filmer....

Det jag söker är de fåtal scener, jag kunde inte komma på så många som synes, där filmmusik+skådespeleri ger ett klimax som man säger "wow" åt, och de scenerna är inte så vanliga!

// Howe

aimee manns musik till magnolia är något av det bästa jag har hört på film. just för samspelet mellan musiken och bilderna. filmen skulle absolut inte vara lika bra utan musiken.

tex den scenen när man får följa den lille killens väg genom tv-huset innan han ska vara med i frågeprogrammet. min mamma tyckte det var en enerverande scen för att den är så malande, den ser ut att vara gjord i en tagning, och musiken bara fortsätter och fortsätter, men jag tycker det är otroligt bra gjort. det bygger på den känsla av stress killen känner av att vara där.

eller när alla huvudpersonerna mimar med i "wise up" av aimee mann... ahh

en annan film som också har ett sådant fantastiskt samspel (fast främst genom bilderna) är crouching tiger hidden dragon.

när de jagar varandra över taken och det är nåt slags trummande i bakgrunden.. det var så jag fick svårt att andas för jag tyckte det var så vackert.

Det jag söker är de fåtal scener, jag kunde inte komma på så många som synes, där filmmusik+skådespeleri ger ett klimax som man säger "wow" åt, och de scenerna är inte så vanliga!

Det är inte ofta man verkligen hittar den där perfekta scenen, där musik bilder och allt verkligen stämmer. Ibland har filmskapare bara slängt på en bra låt ovanpå bilderna och struntat i att det ska stämma överens med filmen.

Det svåra att sedan urskilja de speciella scenerna är att när allt stämmer så är man så uppe i det att man inte tänker på musiken, det blir en del av filmen. Det enda man kan känna är en rysning längs ryggraden.

En scen jag tycker verkligen ger den rysningen (förutom 2001) är i clockwork orange när man utför experimenten på Alex De large och hans ögon är uppspända, då ljuder beethoven ur högtalarna och scenen blir fulländad. Det är perfektion, jag skulle kunna nämna många ställen i clockwork där musiken verkligen förstärker scenen till fullo. Exempelvis när alex visar sin makt över sina undersåtar genom att kasta dem i vattnet och knivhugga en, när han sedan sträcker ner handen för att hjälpa dem upp hör man filmens (underbara) theme låt och alex ler psykopatiskt och vet hur mäktig han är. Det är filmkonst och Kubrick som gjort de filmer jag nämner är verkligen suverän när det gäller tillämpning av musik i filmer (eyes wide shut har ett riktigt mysko pianotema).

The shining använder sig av musik som följer handling, det gillar jag, där handlar det inte om melodiösa låtar fram och tillbaka. Där följer musiken varenda förändring i personernas ansikten (speciellt jack nicholson). Den följer hur galen skapen blir större och större, då får jag rysningar.

Skulle kunna rabbla många scener, men det blir för långt att läsa. :rolleyes:

• Filmstar

Jag gillar starkt ett par scener i sagan om ringen (såklart) vars musik passar bra in.

Jag tänker på när de svarta ryttarna kommer in i värdshuset och man hör deras låt.

Gillar även när brödraskapet springer till Khazad Dûm-bron och man hör låten "The bridge of khazad-dûm".

Ska man ta en till scen i LOTR så passar den spralliga låten "Concerning Hobbits" väldigt bra in när man får se Fylke i början av FotR.

Cantina-låten i Starwars episod 4 smälter bra in i Cantina-baren :)

• Filmstar

Kubrick var en mästare att använda musiken i sina filmer. Det återkommande stycket i Barry Lyndon (jag tror det är Bach) är underbart och ger filmen precis den stämning som Kubrick tänkt sig.

Sen kan jag se (och höra) början av Apocalypse Now med The Doors "The End" hur många gånger som helst. Palmerna, elden, helikoptrarna, fläkten, Willard... Låten återkommer även i slutet << spoiler borttagen av moderator /Peo>>>. Otroligt bra.

• Filmstar
Ser lite roligt ut där jojje där peo tagit bort en spoiler, ha ha. Lite lustig mening

Hmm, ja. Det kanske ska vara en spoiler där, även om jag tycker att det rör sig om en så pass känd och gammal film att det nästan kan räknas som allmänt vetande. Men, men, jag ska tänka mig för lite mer i fortsättningen... :P

Musiken till The Fifth Element är grymt briljant. Scenen med The Diva som sjunger samtidigt som Leeloo fightas är osagbar. Rekomenderar starkt hela Eric Serras soundtrack till filmen!!

Just det ja, den var länge sedan... Skall nog passa på på fredag att se den igen... Svt1 - 21:00 - åhh vad Svt är bra!!!

// howe

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...