Jump to content

Stockholm Filmfestival 2006

Jojje

Rekommenderade inlägg

• Svar 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

post-22-1163960635.jpg

Brick (2005)

Film noir är nog inte min favoritgenre. Surprisefilmen på festivalen presenterades som en film noir i high school-miljö innan visningen i torsdags. Kunde väl vara ok trodde jag. Början lovade även en del - mystisk, snygg och annorlunda. Tyvärr visade det sig att innehållet saknades fullständigt. Istället för innehåll fylldes filmen av tom dialog, försök till coola scener som dock bara blev tråkiga i sin överambition (The Pin, haha). Nä, det kändes som en misslyckad blandning av barngangsterfilmen Bugsy Malone och ett film noir-experiment från nån nyexad filmskoleelev som tror att det räcker med jump cut-klippning och en svår handling.

2/5

PS. Störde mig för övrigt oerhört på att festivalsnubben avslöjar vilken film vi ska få se innan ljuset släcks och filmen rullar igång så man inte fick chansen att själv gissa när förtexterna börjar.

post-22-1163960647.jpg

Buenos Aires, 1977 (Crónica de una fuga, 2006)

Ett intensivt drama som avslutas som en "sitta på helspänn"-thriller om fyra män som försöker fly från fångenskap under juntatiden i Argentina på 70-talet. Riktigt bra var detta! Det är en otäck och närgången skildring av hur människor bryts ned av rädsla, hot om våld. Det är också en film om människors vilja att leva, att ha kvar sitt mänskliga värde trots att man behandlas som djur. Dessutom är den som sagt en riktig nagelbitare mot slutet. Nåt som lyfte filmen (som skildrar en verklig händelse) och själva visningen var att en av männen som var med om flykten, Claudio Tamburrini, fanns på plats på biografen Sture och intervjuades efteråt. Han kom till Sverige efter flykten och har även skrivit boken som filmen bygger på.

4/5

Kul att du också gillade Buenos Aires 1977, Jojje.

Idag har jag sett The Perverts Guide to Cinema. En dokumentär där den slovenske psykoanalytikern och filosofen Slavoj Zizek analyserar film. Med filmsnuttar från några av filmhistoriens kändaste filmer förklarar han vad han menar. Chaplins, Lynchs och Hitchcocks filmer blir det ett gäng klipp från. Även Solaris, Conversation, Matrix, Stalker, Alien och Persona får en omgång psykoanalys. Zizek förflyttar sig till flera filmscener där han ger sin syn på film. Tex styr han en eka på en sjö, precis som Melanie i Fåglarna medan han analyserar hennes karaktär. The Perverts guide to Cinema är en klart intressant film för filmälskare. Man bör dock vara lite intresserad av och helst också insatt i filmteori och psykoanalys för att hänga med fullt ut i alla svängar. Uppdelad i tre delar ger filmen intryck av att vara gjord för tv. Kanske på SVT om ett halvår? Totalt är den 2 timmar och 30 minuter lång. En liten varning får utfärdas för spoilers om man inte sett framför allt Lynchs och Hitchcocks filmer.

Betyg: 3+

• Filmstar

Typiskt att man missat Buenos Aires, 1977. Får hoppas att den dyker upp så småningom så man får chansen att se den.

Och jag håller med Jojje, det var riktigt dåligt av George att avslöja vilken film det var innan. Först sa han något om att det skulle vara Bond (då filmnumret var 007), men sen avslöjade han att det var Brick som jag ju redan hade sett.

De filmer jag sett, förutom Surprisefilmen som jag redan hade sett, är:

A Dirty Carnival -4/5

Little Children +3/5 alt -4/5

The Host 3/5

Little Miss Sunshine -4/5

Catch a Fire 2/5

The Fountain 3/5

Election 3/5

Election 2 3/5

Jag har även sett fyra av festivalens filmer på annat sätt:

A Scanner Darkly -4/5

The City of Violence -4/5

Ils (Them) 3/5

Renaissance 4/5

Såg också The Pervert's Guide to Cinema - jag gillade idén med att (psyko)analysera film, men tycker nog att den gode Slavoj var mer än lovligt rörig och osammanhängande. Inget fel på hans entusiasm dock. Sen kanske mina bristande kunskaper om Freud och hans efterföljare inte hjälpte. Av det lilla jag förstod av Slavojs tankar verkade han bl.a. ha riktigt skumma teorier om manligt och kvinnligt och den sexuella akten. En del andra analyser framstod som ganska långsökta. Filmen gjorde i alla fall att man blev riktig sugen på att se om ett och annat mästerverk. Mitt betyg blir nog en svag 3:a.

Renaissance 7/10 (3-/5)

mystisk stil, tog ett tag att vänja sig, men inte alls dålig.

Hmm, är 7 av 10 = en svag trea ? För mig är 7/10 = stark trea/svag fyra. Nåja, alla har olika betygskriterier.

Förstår inte hur man inte kan gilla filmen, tyckte om den väldigt mycket. Men som sagt, man måste nog ha en förkärlek för film-noir, annars förstår man nog inte stilen helt och hållet.

haha ja, det är ju kanske möjligt, jag ger aldrig betyg av 5 så jag är inte 100 på hur jag ska skriva det. Nja, jag tyckte inte om den så mycket, men bra var den ju.

Igår såg jag

Little Miss Sunshine 9/10

A Scanner Darkly 9/10

Har väntat i all evighet känns det som, på A Scanner Darkly :P

Av det lilla jag förstod av Slavojs tankar verkade han bl.a. ha riktigt skumma teorier om manligt och kvinnligt och den sexuella akten. En del andra analyser framstod som ganska långsökta. Filmen gjorde i alla fall att man blev riktig sugen på att se om ett och annat mästerverk.

Ja, det fanns definitivt en del uppseendeväckande saker som man inte kunde hålla med om i analysen. Det du nämner reagerade jag också på. Fast sen är jag ingen psykoanalytiker heller direkt... heh. Efter att ha sovit på saken, så blir betyget en 3+.

Little Miss Sunshine 9/10 (Far out! blev grymt överraskad trots att jag läst att den skulle va så bra.. en sån film som nästan alla kan uppskatta!)

Sherrybaby 5/10 (Maggie Gyllenhaal var bra som vanligt men annars..)

missa precis "have you another apple". Är det nångon som sett den??

senare idag blir det "the sasquatch dumpling gang", värkar rätt kul..

Idag var jag på en gratis förhandsvisning av filmen Underbara älskade. Den ingick i Work in progress: Underbara älskade på Filmfestivalen. Filmen som har biopremiär den 22 december visades i sin helhet i så gott som färdigt skick. Därefter följde ett samtal med regissör och skådespelare, bland annat Michael Nyqvist. Trots att det var gratis var det glest befolkat i biosalongen.

Underbara älskade handlar om en familjetragedi och hur de överlevande kämpar med sorgen efteråt, för att hitta tillbaka till livet. Ingen märkvärdig film direkt, men Anastasios Soulis spelar en av pojkarna bra. Det som var lite udda med filmen var att man valt uppiggande gammal svensk musik och ljusa vackra skärgårdsmiljöer till en sorglig stämning och allvarligt ämne. Dialogen och manuset som helhet hade en del brister (läs klichéer).

Du kan läsa mer om filmen och efterföljande snack med regissör och skådespelare i ett längre reportage här.

Imorgon tisdag visas klipp ur Roy Anderssons kommande film Du levande. Han kommer vara på plats och berätta mer om filmen. Evenemanget är helt gratis och i skrivande stund finns det biljetter kvar. Plats: Filmhuset.

På onsdag visas klipp ur kommande Ett öga rött, som dock verkar fullbokad. Gratis är det och kanske återlämnas några biljetter i sista stund.

• Filmstar

Renaissance (2006)

En ganska skön upplevelse som ändå inte gjorde nåt större intryck med tanke på att jag dåsade till gång vid mitten. Innan filmen började nämnde jag för min kompis att vi kommer få se den engelskdubbade versionen vilket jag tyckte var lite synd. Då vände sig en kille om i raden framför och sa att man inte märkte att det var dubbat. Hmm, jag tycker nog man märker att det snackas engelska även fast det utspelas i Paris. Och dessutom får jag för mig att de franska skådisarna är bättre än de engelsktalande. Störde mig även på att de använt sig av motion capture-teknik med riktiga skådisar istället för att animera fullt ut.

post-22-1164055499.jpg

Ett problem är att rösterna ibland inte riktigt känns som om de riktigt är med i matchen så att säga. Det känns att de i efterhand läser sina repliker utan att agera ut tillsammans med sin rollfigur. Det känns bitvis tillbakahållet och stelt helt enkelt. Historien, kriminalhistorien, är intressant med bra sci-fi-inslag och det är väldigt snyggt allting. Dessutom finns det en del kopplingar till utmärkt flummiga animen Akira. Då tänker jag t ex på utseendet på Jonas Mullers yngre bror. Men helhetsintrycket är ganska svalt även om det lyfte en hel del mot slutet. Riktigt snyggt. Vill gärna gilla den mer eftersom jag gillar den.

3/5

PS. T ex Ghost in the Shell och Akira kan rekommenderas om man vill se nåt japanskt med någorlunda liknande känsla (fast bättre).

En kort summering av Filmfestivalen so far:

Surprisefilmen Brick. Stort bottennapp! Pretentiöst dravel , man fick känslan av nån som gjort examensfilm och lånat allt från andra filmer inom genren.

Little Miss Sunshine (som iofs sågs på förhandsvisning innan den visades på festivalen) en liten glädjekick såhär ini grå-mörka hösten. Se den!

Heaven's Doors. Mycket ambitiöst för att vara en regi-debut, men tyvärr alltför lång . Less is More borde Bröderna Noury ta till sitt hjärta.

Det finns stoff här till flera filmer och jag tror de kommer att lyckas i framtiden när de mognat till lite.

Jätteintressant dock att se en annan miljö och intressanta relationer mellan olika (olyckliga) människor. Haha, marockaner är tydligen också människor av kött och blod!

Princess,höll inte riktigt måttet. Väldigt snyggt animerat men berättelsen engagerar inte riktigt trots det starka temat, porr och pedofili.

Jag "tänkte" mer på frågorna som togs upp genom tidigare vetskap från sånt man läst i ämnena , än jag "kände" något inför det jag såg.

Filmen ville så mycket och det blev lite för mycket av det goda liksom.

The Missing Star, mycket intressant att man nu börjar göra filmer där västerlänningar och kineser möts (i nutid), kulturkrockar och likheter.

Ett långsamt drama som genom Amelios (som alltid) empatiska blick visar oss på ett helt annorlunda nutida Kina än bilden vi kanske har genom media och förutfattade meningar.

En hård tillvaro, men samtidigt givmild medmänsklighet från vilt främmande människor som man inte ens kan prata med.

Festivalfavoriten (hmmmm ev. delad plats med Little Miss Sunshine) än så länge Shortbus. Humor, svärta, sex av alla slag, allvar, sorg , människor som söker, ljuger, skapar och så New York.

Väldigt bra och passande musik och sköna mänskliga karaktärer som man kunde känna starkt för.

Kanske inget för pryda eller folk med fördomar mot annorlunda människor.

Inga djur kom till skada under inspelningen.... :lol: ....ägget var av plast.

I övermorgon så är det då kvar Face2Face med Darren Aronofsky , samt efterföljande filmen The Fountain. Hoppas mycket på denna afton!

Biopremiär på fredag för er som missat Shortbus under festivalen.

Mötet med Roy Andersson på eftermiddagen idag var riktigt skojigt. Två långa scener om drömmar visades från kommande filmen Du levande. Roy Andersson berättade efteråt om filmen och inspelningarna.

Ett gäng skrattsalvor bjöds det på både under filmklippen och i samtalet med denna unika regissör. Det vi fick se av filmen lovar mycket gott. Mer om detta i ett längre reportage på Bio.nu inom kort.

• Filmstar

The City of Violence (Jjakpae, 2006)

Sydkoreansk thrilleraction (med grova martial arts-inslag) om polisen som återvänder hem för att begrava en barndomsvän som blivit mördad. Tillsammans med sin yngre bror börjar han nysta i vad som egentligen har hänt. Det mesta tyder på att en av hans andra bröder är inblandad. Som så ofta i sydkoreanska thrillers så handlar det om gamla vänskapsband, gamla oförrätter och hämnd. Sen finns det som vanligt även en asiatisk form av dråplig humor som då ofta blandas in mitt i för övrigt dramatiska scener på ett sätt som man oftast inte ser i västerländska filmer, vilket ibland är positivt och ibland är negativt.

post-22-1164229063.jpg

Actionscenerna är grymma - helt enkelt. Det är så rackarns ballt att man inte kör nån halvmesyr här. Det är verkligen "over the top", ta t ex sekvensen när vår hjälte ser sig inringad av stadens alla ungdomsgäng, b-boys, bmx:are, baseball-snubbar, skoltjejer... och var det inte några landhockeyspelare också. Haha, underbart. Även slutuppgörelsen är en underhållande evighetsfight med grymma stunts. Det som drar ner betyget är att filmen helt enkelt inte är tillräckligt intressant mellan actionscenerna. Historien engagerar mig inte, det blir förutsägbart, personerna är lite väl platta och balansen mellan humor och allvar funkar inte riktigt. Men betyget blir en stark trea.

3+/5

• Filmstar

Håller med dig där Jojje, filmen är lite för svag runt actionscenerna, men de är å andra sidan underbara ! Sista halvtimmen eller så med slutuppgörelsen är verkligen underhållande och det gjorde att filmen i princip enbart för underhållningen och actionscenerna fick en svag fyra av mig. Egentligen borde betyget bli lägre för resten av filmen, men man var nöjd efter att ha sett den pga slutuppgörelsen.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...