Jump to content

Att göra egen film?

Plox

Rekommenderade inlägg

Hittade ingen tråd angående detta och tänkte att det kunde vara lämpligt att ha en.

Vem av alla oss filmälskare har inte haft en tanke på att göra något eget? Funderar nämligen just nu själv på att göra ett gediget försök till film. Kanske får man börja vid animerad/tecknad-film. Någon som har erfarenhet av egen film? Vad behöver man tex för utrustning/datorprogram för att göra animerad/tecknad-film? Hur kommer man igång etc etc…

Kanske rentav någon som redan gjort en egen film?

Luften är fri!

• Svar 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Filmstar

Jag gjorde en kortfilm när jag pluggade runt 2000. Filmade under en dag och sen redigerade i ett dataprogram, la in ljud och musik, klippte etc. Jäkligt kul och skulle gärna göra om det. Filmen blev lyckad, men man skulle vilja kunna satsa lite mer på det så att det blir proffsigt med bra skådespelare osv. Nu blev det en kortfilm utan dialog och mycket musik istället som berättade hur personerna i filmen kände sig. Lyckat helt klart, men det skulle nog inte fungera i en långfilm/20-30 minuters film. Tänkte på att man skulle kunna ha voice-over hela filmen då jag tycker det nästan alltid blir dåligt när skådespelarna börjar tala svenska ;)

Själv gick jag medieprogrammet på gymnasiet, där hade vi ju Ljud & bild. Blev en del filmande och redigerande, dock utan bra resultat. Hade inte samma intresse av film då som jag har nu, plus att man var ju tvungen att jaga brudar och dricka folköl hela tiden. :D

Synd man inte fick gå om gymnasiet nu när man är lite äldre och klokare...

Har du inte filmen ute på nätet någonstans Czechflash?

• Filmstar
Har du inte filmen ute på nätet någonstans Czechflash?

Nej, jag har tyvärr inte det - endast på min dator och på skiva...

Skulle tycka det vore riktigt kul att göra en egen film om man fick hjälp med utrustning och sånt. Skulle nästan vara mest intresserad av att vara cinematograf, men även att få bestämma musik och sånt.

• Moderator

Har ingen erfarenhet alls av att göra film, men har ju ett intresse. Jag har fått en bestämd uppfattning om att det är väldigt viktigt att skapa ett storyboard först. Att man skapar filmen i form av ritade stillbilder först så att man vet vad man behöver filma. Tror det underlättar filmandet och klippningen väldigt mycket.

Själv skulle jag nog helst vilja skådespela. Tycker väldigt mycket om det, men har bara gjort det under en kort period när jag gick på folkhögskola.

Fast visst vore det roligt och väldigt lärorikt att få vara delaktig i hela processen. Skriva manus skulle också vara kul.

Tänkte på att man skulle kunna ha voice-over hela filmen då jag tycker det nästan alltid blir dåligt när skådespelarna börjar tala svenska ;)

Ännu töntigare blir det väl om man försöker använda sig av engelsk dialog. fast du kanske vill ha tjeckisk ;)

Pojkarna i giffers hejarklack håller på att göra en skräckis. hade kanske varit med i det hela om man haft nån jävla ork. Lite avis att man inte kan vara med faktiskt

Eftersom man ska börja någonstans så funderar jag lite på att ta någon kurs av något slag. Men vad för slags kurs ska man ta? Och var hittar man iså fall information om det? Det är väl kanske också enklast om man börjar med animerad/tecknadfilm, eller kanske försöker sig på en kortfilm!? Känns kanske lite jobbigt att sätta sig ner och skriva manus till en långfilm det första man gör...

Jag tycker hela processen verkar väldigt kul och spännande. Manus/storyboard, filmning, redigering etc etc...

Är jäkligt sugen på att komma igång med nåt roligt projekt! Upplys mig forumiter! :D

• Filmstar

Ingoman: Haha, nej det är klart att engelsk dialog skulle vara ännu värre om det är en svensk som försöker sig på det. Fast har man som sagt en berättarröst med skön stämma kan det npg fungera ganska bra för en kortfilm.

Plox: Animerad film känns väldigt avancerat. Tror du det skulle vara enklare ? Där krävs nog en massa kunnande, bra program och tid. Det jag skulle satsa på är en kortfilm, mellan 5-10 minuter. Sen kan man alltid jobba vidare efter det. Många filmskapare börjar ju med kortfilmer på 10-20 minuter, så man ska nog inte försöka göra en långfilm utan kunskapen.

Vem vet, med en bra idé och snyggt utförande kanske man kan skicka in sin film och få bidrag... Har faktiskt funderat på det tidigare, men skulle behöva ha någon att göra filmen med. Har ett par som är intresserade, men man måste också ha tid. Kanske borde sluta jobbet och satsa helhjärtat :up:

Czechflash: Jo det känns som det är problemet med animerat, att man måste ha ett gott öga till det übertekniska, vilket inte direkt jag har :D

Man kanske bara ska fixa lite hyfsad utrustning och dra ihop ett någorlunda ambitiöst kompisgäng och försöka få ihop en kortfilm. Känns som det mest realistiska och enkla alternativet och blir kanske en bra inkörsport till filmbranschen...

Kanske borde sluta jobbet och satsa helhjärtat

Haha jag är på :up:

Egentligen ror jag inte det behöver vara alltför svårt. Men som sagt har man bara rätt program till datorn så.

Polarn gjorde en video av filmklipp från en klubb i stockholm. Som vart ganska snygg faktiskt.

Menar man kan ju filma rätt bra bara med en digitalkamera. har faktiskt funderat på att börja dokumentera i väntan på Lungorna och kanske få nån att filma under operationen, det vore coolt :D (om de nu nånsin blir nån) Å sen liasom klippa ihop det.

Men det lär aldrig bli så. fast det vore kul.

• Filmstar

Personligen hade jag nog satsar på att ha en karaktär man följer genom hela filmen istället för att ha flera karaktärer som kommer och går. Då kan man skapa en cool karaktär som man kan koncentrera sig på. Samtidigt så tycker jag det är viktigt med snyggt foto, men det är väl upp till var och en. Vissa vill bara satsa på att berätta en historia.

Czechflash: Du berättade ju om en skit cool idé för ett tag sen, det där med att följa en person från hans ögon hela filmen etc etc. Tycker du borde spinna vidare på den idén, kan nog bli riktigt fränt...

Ingoman: Väntar du på en lungtransplantation? Var mer än jag visste :unsure: Du är väl inte så gammal?

Jo, jag har ett par idéer som jag skulle kunna tänka mig att satsa på. Men som sagt, ger jag mig på något sånt vill jag göra det så bra som möjligt, inte amatörmässigt. Men vi får se, vore riktigt kul och jag är säker på att det skulle bli ett lyckat resultat.

Jo men om du gör en film kan det inte bli annat än amatörmässigt eftersom du juh är amatör :D I you know whta i mean.

Plox.Joru jag väntar och fan jag är ju gammal osm satan juh

• Filmstar

Jo, det är klart det blir amatörmässigt, men man vill inte att det ska se amatörmässigt ut för att man är en amatör. Om man lägger ner tillräckligt med tid och har bra idéer kan det bli helt ok, iaf det jag hade tänkt göra. Som sagt, en massa dialog vill jag inte ha och jag är noggrann med det jag gör. Skulle inte vilja göra något halvdant, men vet att många andra gör det.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...